×

معاونت از طریق تشویق به قتل عمدی

معاونت از طریق تشویق به قتل عمدی

معاونت-از-طریق-تشویق-به-قتل-عمدی-
کلاسه پرونده : 7/27/3847
شماره دادنامه : 910
تاریخ رسیدگی : 17/8/71
فرجامخواه : سیف و جعفر
فرجامخوانده : ...
فرجامخواسته : دادنامه شماره 18473/5/71 صادره از شعبه نهم دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 27 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : 1 سیف 21 ساله متهم است به مباشرت در قتل عمدی مرحوم قاسم با ضربات چاقو و سرقت اتومبیل و متعلقات آن و وجوه نقدی مقتول 2 جعفر23 ساله متهم است به معاونت درقتل عمدی مزبور بدین شرح که نامبردگان در تاریخ 3/12/70 اتومبیل مقتول را کرایه نموده و مقتول را به خارج از شهر برده و در یک فرصت متهم ردیف اول با دو ضربه چاقو او را مجروح می نماید و متهم ردیف دوم با انداختن طناب به گردن مقتول وی را پایین کشیده و متهم ردیف اول مجددا" با وارد نمودن دو ضربه دیگر راننده را به قتل می رساند و محتویات لباس مقتول رابرداشته اند وجسد را به نهری انداخته اند " ایشان " ماشین و متعلقات آنرا بسرقت می برند و به منطقه ... می روند و دستگاه ضبط اتومبیل را به فروش می رسانند. یکی از مامورین نظامی به او مشکوک می شود و مطالبه کارت و شناسنامه اتومبیل را می نماید متهم مهلت می خواهد و بعداز چندروزبا مراجعت به منطقه دستگیر می گردد. ابتدا مسائلی راطرح می کنند،ولی نهایتا" اقرار و اعتراف به جنایت ارتکابی می نمایند.
دادسرای عمومی ناحیه یک ... طی کیفرخواست بدون شماره مورخ 15/1/71 به دلایل مزبوره و نظر به شکایت اولیای دم و گزارش مرجع انتظامی محل و صورتجلسه کشف جسد و گزارش معاینه جسد و نامه پزشکی قانونی که علت فوت را عوارض ناشی از اصابت ضربات چاقو تشخیص داده و اقاریر و اعتراف صریح متهمان و مدافعات غیرموجه آنان بزه ارتکابی آنان را محرز " دانسته " و تقاضای مجازاتشان را نموده است.
متعاقبا" دادگاه کیفری یک شعبه نهم ... طی دادنامه شماره 18473/5/7 پس از رسیدگی و رفع احتمال اشتراک متهمان در قتل مزبور با عنایت به گواهی پزشکی در برگ 24 پرونده علت مرگ راعوارض ناشی از اصابتهای چاقو دانسته و متهم ردیف اول اقرار و اعتراف صریح دارد که (من چندین ضربه چاقو به مقتول زده ام و متهم ردیف دوم چاقو نزده است.) علی هذا اتهام انتسابی به عنوان مباشردر قتل مزبور و بزه جعفر به عنوان (معاونت در قتل ) را دادگاه محرز و مسلم دانسته و با در نظر گرفتن درخواست اولیای دم (والدین مقتول ) قصاص را مستندا" به ماده 231 بند اول و چهارم ،اقرار متهم و علی قاضی از طریق ثبوت قتل عمدی و به استناد ماده 206 و 205 قانون مجازات اسلامی حکم به قصاص نفس سیف صادر می نماید ونسبت به متهم ردیف دوم جعفر مستندا" به ماده 207 قانون مزبور به عنوان معاونت وی ب تحمل 15 سال حبس تعزیری محکوم می نماید و در رابطه با سرقت ماشین و وجوه متعلقه به مقتول قطع نظر از گذشت و انصراف اولیای دم و با توجه به اینکه سرقت جامع الشرایط نبوده وبه استناد ماده 203 قانون مجازات اسلامی متهم جعفر را به تحمل پنج سال حبس تعزیری محکوم می نماید و نسبت به سرقت متهم ردیف اول با ملاحظه صدور حکم قصاص وی مستندا" به ماده 203 و ذیل ماده 22 قانون مجازات اسلامی به تحمل پنجاه ضربه شلاق تعزیرا" محکوم می نماید که متهم ردیف اول سیف به توسط وکیل خود.00 اعتراض به دادنامه صادره می نماید مبنی بر اینکه اقرار موکل از روی اکراه بوده و ارزشی ندارد و علم در مرتبه چهارم ماده 231 قانون مجازات اسلامی قرار گرفته و با توجه باینکه اقرارش بی اثر و کسی در پرونده شهادت نداده است نوبت می رسد به قسامه که در صورت حصول ظن باید حاکم جهت اثبات جرم به قسامه اثبا کند نه علم که در مرتبه چهارم است ، تقاضای تجدیدنظر در حکم موکل خود می نماید و نیز متهم ردیف دوم اعتراض می نماید و می گوید (من و سیف بعد از اینکه متقول به قتل رسیده بود به صحنه رسیدیم 0 سیف قتلی نکرده بود تا اینکه من به معاونت او محکوم شوم و اولیای دم از من شکایتی نکرده و به فرض قبول سرقت رضایت داده اند. حکم 15 سال حبس دلیلی ندارد و اظهاراتم درباره سرقت از روی شکنجه و آزار بوده و ماشین بجایی نبرده ام 0 در جلو پاسگاه پیاده شد و راهی خانه خود شده ام 0 از ماشین و از وجه نقدی خبری ندارم ) و تقاضای نقض حکم صادره و رسیدگی می نماید. دادگاه ضمن رد اعتراض مجملا" پرونده رابه دیوان عالی کشور ارسال داشته و در نتیجه به این شعبه ارجاع گردیده است. هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیزواوراق پرونده وملاحظه دادنامه شماره 4473/5/71 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی 0 با توجه به محتویات پرونده و امعان نظر در آن و با بیان اینکه طرق اثبات جرم تدریجی و مرتب نیست و هر یک از موارد ماده 231 قانون مجازات اسلامی مثبت جرم می باشد و برای دادگاه به دو طریق اقرار و علم به بزه انتسابی متهمان ثابت گردیده وکیل و متهمان دلیلی که موجب نقض دادنامه گردد ارائه نداده اند و درخواست تجدیدنظر با هیچ یک از موارد مذکور در ماده 6 قانون تجدیدمصوب سال 1367 تطبیق نمی کند و با رد درخواست تجدیدنظر حکم شماره فوق الذکر شعبه نهم دادگاه کیفری یک ... ابرام می گردد وپرونده به مرجع مربوط عودت داده می شود.)

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

71

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 910

تاریخ تصویب : 1371/08/17

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.