×

مجازات تعزیری قاتل عمدی به علت اخلال در نظم عمومی

مجازات تعزیری قاتل عمدی به علت اخلال در نظم عمومی

مجازات-تعزیری-قاتل-عمدی-به-علت-اخلال-در-نظم-عمومی-

وکیل


کلاسه پرونده : 24/389116
شماره دادنامه :540
تاریخ رسیدگی : 16/10/1371
مرجع رسیدگی : شعبه 16 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : حسب مندرجات پرونده 1 صفرعلی ... 24 ساله ، شغل کارگر 2 نورالله 26ساله ، شغل کارمند 3 امیر ... 32 ساله ، شغل کارگر متهم هستند به ارتکاب قتل عمدی بانو ... که به شرح کیفرخواست شماره 2043/2/71 دادسرای عمومی ... درخواست تعیین کیفر شده است. شعبه دوم دادگاه کیفری یک پس از رسیدگی و اعلام ختم دادرسی به موجب دادنامه شماره 2436/2/71 بشرح زیر انشای رای می نماید:
(در این پرونده حسب کیفرخواست شماره 43 30/2/71 دادسرای عمومی ... آقایان 1 صفرعلی 2 نورالله 3 امیرمتهم می باشند به شرکت در ارتکاب قتل عمدی خانم ... بدین توضیح که آقای صفرعلی که برادر مقتوله می باشد به اتفاق دو متهم دیگر به این ادعا که مقتوله دارای فساداخلاقی است در مورخه 19/1/71 با مشارکت یکدیگر تصمیم به قتل خانم ... گرفته و با بستن روسری به دور گردنش وی را خفه کرده و بعد از ارتکاب قتل جنازه وی را به خارج از شهر انتقال داده ودر بیابان رها نموده اند که جزئیات آن وارتکاب بزه در بازجوییهای انجام شده از مهمین درپرونده منعکس می باشد.علیهذا با توجه به گزارش پاسگاه انتظامی واقرارصریح متهمین ... وهمچنین نظریه پزشکی قانونی و دفعاعیات غیرموجه آقایان امیر و نورالله در دادگاه مبنی بر عدمش رکت در بزه ارتکابی و سایر قرائن و امارات منعکس در پرونده ارتکاب جرم از ناحیه نامبردگان محرز و مسلم است و در مرود مجازات نامبردگان به محکومیت دیه یا قصاص با توجه به (اعلام گذشت اولیای دم ) در این خصوص قرار موقوفی تعقیب صادر می گردد. لکن چون عمل متهمین از مصادیق بارز ماده 208 قانون مجازات اسلامی بوده و اقدام متهمین (موجب اخلال در نظم جامعه و خوف شده مضافا" بیم تجری دیگران در ارتکاب این گونه جرائم می رود) و خصوصا" آقای صفرعلی به شرح اظهارات خوددرجلسه محاکمه این دادگاه ارتکاب قتل را برای خود افتخار می داند، لذا دادگاه مستندا" به ماده مرقوم آقای صفرعلی را به ده سال حبس تعزیری و آقایان نورالله و امیر هر یک را به هفت سال حبس تعزیری محکوم می نماید. رای صادره حضوری است.)
پس از ابلاغ رای به متهمین هر یک به شرح لایحه تقدیمی به رای صادره اعتراض نمودند و پرونده به نظر آقای رئیس دادگاه صادر کننده رای رسیده و ایشان به شرح نظریه مورخ 14/7/71 به رای و عقیده خود باقی مانده “ است.” سپس پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع می گردد.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر نقض دادنامه صادره مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی 0 نظر به مندرجات پرونده و کیفیات منعکس در آ; برابر رای شماره 6315 وحدت رویه هیئت عمومی دویان عالی کشور دخالت وکیل درجرائم قتل عمدی الزامی و اجباری است و در مانحن فیه وکیل دخالتی نداشته و بدون دخالت وکیل محاکمه انجام پذیرفته است و نیز در صدور حکم مجازات متهمین مفاد تبصره ذیل ماده 18 قانون مجازات اسلامی اخیرالتصویب رعایت نشده است. علی هذا بنا به جهات یاد شده دادنامه شماره 436 3/6/71 صادره از دادگاه کیفری یک ... شعبه دوم در خصوص محکومیت متهمین نقض می شود و رسیدگی مجدد به موضوع در اجرای قانونی تعیین موارد تجدیدنظراحکام دادگاهها و نحوه رسیدگی آنها به شعبه دیگر دادگاه کیفری یک ... ارجاع می گردد.)

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

71

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 540

تاریخ تصویب : 1371/10/16

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.