×

آئین نامه اجرائی قانون معاملات زمین

آئین نامه اجرائی قانون معاملات زمین

آئین-نامه-اجرائی-قانون-معاملات-زمین

وکیل


شماره 17608 - 19/8/1354
وزارت مسکن و شهرسازی

هیئت وزیران در جلسه مورخ 19/8/1354 بنا به پیشنهاد شماره 896/ح مورخ 18/4/1354 وزارتخانه های مسکن و شهرسازی و دادگستری و باستناد ماده 7 قانون معاملات زمین آئیننامه اجرائی قانون مذکور را بشرح زیر تصویب نمودند:
ماده 1- ضوابط تشخیص بنا یه مستحدثات متناسب با زمین ازنظر اجرای قانون معاملات زمین بشرح زیر تعیین میشود:
الف ـ خانه مسکونی و بطورکلی هرنوع ساختمان قابل استفاده برای سکونت حداقل یک خانواده مشروط برآنکه مساحت عرضه زیربنای آن از ده درصد کل زمین کمتر نباشد.
عرصه زاید برحد نصاب فوق در صورتیکه طبق شرایط مندرج در تبصره 2 ماده 9 اصلاح آئیننامه اجرای مالیات اراضی بایر موضوع تبصره 4 ماده 214 قانون مالیاتهای مستقیم دارای مستحدثات باشد جزو عرصه متناسب با بنا محسوب میگردد.
ب ـ تناسب بنا با زمین برای انواع ساختمانهای غیرمسکونی که مشمول قیمت زمین باشد ملاک ارزیابی زمین قیمتهای معاملاتی سال 1353 اعلام شده ازطرف وزارت امور اقتصادی و دارائی و ملاک تشخیص بهای اعیانی ضوابط مندرج در جدول پیوست این آئیننامه میباشد.
درصورتیکه ساختمان محل کسب و پیشه باشد و به آن حق کسب و پیشه یا تجارت تعلق گیرد مبلغ حق مذکور نیز به بهای اعیانی و مستحدثات اضافه میشود.
تبصره ـ بهای اعیانی تعیین شده در جدول پیوست این آئینامه منحصرأ بمنظور استفاده در محاسبات مفاد این آئیننامه تعیین گردیده و ملاک عمل دیگری ندارد.
دوم ـ درصورتیکه مساحت ساختمان غیرمسکونی لااقل ده درصد حداکثر مساحت مجاز برای ساختمان در زمین مورد نظر براساس ضوابط طرح جامع یا هادی هر شهر باشد.
ج ـ پارکینگ دوطبقه یا بیشتر مشروط برآنکه مجموع مساحت طبقات لااقل 20 درصد حداکثر تراکم مجاز برای ساختمان براساس ضوابط طرح جامع یا براساس ضوابط شهرداری محل باشد.
د ـ انواع تأسیسات و مستحدثات صنعتی و ورزشی و ایستگاههای فروش موادنفتی و همچنین کارگاهها، گاراژها و توقف گاههای اتوبوس و کامیون.
تشخیص مساحت ساختمان و سایر مستحدثات متناسب با زمین برای تأسیسات ورزشی با سازمان تربیت بدنی و تأسیسات صنعتی با وزارت صنایع و معادن و ایستگاههای فروش مواد نفتی با شکرت ملی نفت ایران و در مورد کارگاهها باوزارت کار و اموراجتماعی و در مورد گاراژها و توقفگاهها با شهرداری هرمحل خواهدبود.
ماده 2- تشخیص بنا و مستحدثات متناسب با زمین و صدور گواهی بلامانع بودن انجام معاملات براساس مفاد ماده 1 این آئیننامه درشهرها بعهده شهرداری و درشهرکها بعهده وزارت مسکن و شهرسازی میباشد و این گواهی پس از صدور برای معاملات بعدی نیز معتبر است.
ماده 3- شهرداریها یا وزارت مسکن و شهرسازی حسب مورد موظفند حداکثر ظرف مدت 15 روز پس از وصول تقاضا ضمن رسیدگی بموضوع اعلام نظر نموده و یا گواهی لازم را صادر نمایند.
ماده 4- درصورت وجود اسناد زیر که تاریخ صدور آن قبل از تصویب این آئیننامه باشد ارائه گواهی موضوع ماده 2 این آئیننامه ضرورت نخواهد داشت:
الف ـ سند مالکیت که بعنوان خانه صادر شده باشد.
ب ـ دراسناد رسمی خریداری انتقال دهنده قید ساختمان بعنوان خانه شده باشد.
ج ـ هرگاه نسبت به ملک مورد انتقال قبلا با وزارتخانهها و شرکتها و مؤسسات اعتباری مجاز معامله بعنوان خانه شده باشد.
د ـ گواهیهای مالیاتی صادره از ادارات دارائی اعم از مفاصا حسابهای مالیاتی و یا گواهی ارث به شرطی که درآن تصریح شده باشد که پلاک مورد انتقال خانه است.
ه ـ درصورتیکه خانه سابقه اجاره بموجب سند رسمی داشته باشد.
و ـ مفاصا حساب نوسازی شهرداری که بعنوان خانه صادر شده باشد.
ز ـ گواهی خاتمه ساختمان که بعنوان خانه صادر شده باشد.
ماده 5- گواهی خاتمة ساختمان که تاریخ صدور آن بعد از تصویب این آئیننامه باشد درصورتیکه درآن تناسب ساختمان و زمین از لحاظ مساحت طبق ضوابط ماده 1 این آئیننامه مندرج باشد و همچنین تفکیک نامههای دواثر املاک ثبت یا اسناد مالکیت آپارتمانها بمنزله گواهی موضوع ماده 2 این آئیننامه خواهد بود.
ماده 6- مؤسسات مجاز موضوع تبصره 1 ماده یک قانون معاملات زمین عبارتند از:
الف ـ بانکهائیکه طبق مقررات بانک مرکزی اجازه پرداخت وام مسکن و ساختمان دارند.
ب ـ شرکتهای پسانداز و وام مسکن.
ج ـ وزارتخانهها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و شهرداریها که بکارکنان خود وام مسکن پرداخت مینمایند.
ماده 7- درمورد اراضی دولتی که در اجرای مقررات ماده 3 قانون معاملات زمین جهت اجرای طرحهای مجتمع مسکونی و سایر احتیاجات شهری بصورت اجاره یا انتقال به بخش خصوصی واگذار میگردد باید مشخصات طرح و مدت اجرای آن درهرمورد در سند اجاره و یا انتقال زمین قید گردد.
ماده 8- تشخیص عدم اجرای طرح درمدت مقرر و احراز تخلف ازشرط و همچنین کسر و وصول جریمه تخلف از شرط و فسخ سند اجاره یا انتقال مذکور درماده 3 قانون معاملات زمین بعهده وزارت مسکن و شهرسازی میباشد.
تبصره 1- وازرت مسکن و شهرسازی میتواند به دلایل موجه و به تشخیص خود در صورتیکه اجرای طرح در موعد مقرر بپایان نرسیده باشد با تعیین مهلت مناسب مدت اجرای طرح را تمدید نماید.
تبصره 2- مستحدثات ایجاد شده در زمین درصورت فسخ سند بوسیله سه نفر از کارشناسان رسمی دادگستری که ازطرف رئیس دادگاه شهرستان یا رئیس دادگاه بخش مستقل تعیین میگردند به بهای عادله روز ارزیابی میشود و نظر اکثریت این کارشناسان قعطی است و بهای آن براین مبنا پرداخت میگردد.
اصل تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است.
وزیر مشاور و معاون اجرائی نخست وزیر ـ هادی هدایتی

جدول پیوست آئیننامه اجرائی قانون معاملات زمین، قیمت اعیانی و ساختمانها
موضوع بند ب ماده 1 آئیننامه اجرائی قانون راجع به معاملات زمین
گروه 1- ساختمانهای خشتی با پوشش چوبی مسطح یا شیروانی مترمربع 2000 ریال.
گروه 2- ساختمانهای آجری با پوشش تیرآهن و یا شیروانی با نمای آجری و یا انواع روکار سیمانی مترمربع 4000 ریال.
گروه 3- ساختمانهای با اسکلت فلزی و روکار سنگی و یا انواع سرامیک یا آجر مترمربع 5000 ریال.
گروه 4- ساختمانهای با اسکلت بتن آرمه هرنوع روکار مترمربع 6000 ریال.
گروه 5- ساختمانهای با اسکلت فلزی یا بتن آرمه با هرنوع روکار از 5 طبقه ببالا مترمربع 7000 ریال.
گروه 6- ساختمانهای غیر مسکونی ازقبیل انبارها، کارخانجات و تعمیرگاهها و نظائر آن با پایههای چوبی و یا آجری و پوشش شیروانی یا مسطح متر مربع 2000 ریال.
گروه 7- مانند گروه 6 ولی با اسکلت فلزی 2500 ریال.
تبصره 1- درصورت وجود شافاژ رد ساختمان بازاء هرمترمربع زیربنا 1000 ریال و درصورت وجود تهویه مطبوع 2000 ریال و درصورت وجود آسانسور هر مترمربع 800 ریال به ارقام فوق اضافه میشود.
تبصره 2- محوطهسازی با موزائیک و سنگ و چمن، اشجار هرمترمربع 500 ریال و استخر هرمترمربع 4000 ریال و دیوار آجری هرمتر مربع 1000 ریال و دیوار سنگی مترمربع 1500 ریال.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 8999

تاریخ تصویب : 1354/08/19

تاریخ ابلاغ : 1354/09/03

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.