×

آئین نامه استخدامی شهرداریهای کشور

آئین نامه استخدامی شهرداریهای کشور

آئین-نامه-استخدامی-شهرداریهای-کشور

وکیل


شماره 68086 - 29/10/1354
وزارت کشور

هیئت وزیران در جلسه مورخ 29/10/1354 بنا به پیشنها شماره 3/31/22519/14702 مورخ 26/6/1354 وزارت کشور و موافقت شماره 1886/4 مورخ 25/4/1354 سازمان امور اداری و استخدامی کشور باستناد ماده 58 اصلاحی قانون شهرداری و تبصره 38 قانون بودجه اصلاحی سال 1343 کل کشور آئیننامه استخدامی شهرداریهای کشور را بشرح زیر تصویب نمودند:
فصل یکم ـ کلیات
ماده 1- شهرداریهای کشور و مؤسسات تابع آنها و همچنین اتحادیه شهرداریهای کشور از لحاظ استخدامی مشمول مقررات این آئیننامه خواهند بود.
دراین آئیننامه هرجا کلمه شهرداری ذکر گردد شامل هریک از شهرداریها و مؤسسات تابع آنها و همچنین اتحادیه شهرداریهای کشور خواهدبود.
تبصره ـ مؤسسات تابع شهرداریها ازنظر این آئیننامه مؤسساتی هستند که دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی باشند و بیش از پنجاه درصد سرمایه یا منابع بودجه آنها از منابع شهرداری باشد.
ماده 2- مستخدمین ثابت که برای تصدی پست سازمانی استخدام میشود.
ب ـ مستخدم موقت که بر اساس مقررات استخدامی مستخدمین موقت شهرداریها مصوب 4/12/1347 وزارت کشور بموجب قرارداد برای مدت معین و کار مشخص به خدمت شهرداری درمیآید. هرگونه اصلاح یا تغییر این مقررات به پیشنهاد اتحادیه شهرداریهای کشور و تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تصویب وزیر کشور خواهد بود.
پ ـ مستخدم رسمی که مشمول مقررات مربوط در قانون استخدام کشوری میباشد.
تبصره 1- کارگران شهرداری مشمول قانون کار میباشند. تشخیص مشاغل کارگری در شهرداریها به پیشنهاد اتحادیه شهرداریهای کور و تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور میباشد.
تبصره 2- مستخدمین فعلی شهردایها که تا تاریخ 11/4/1353 (تاریخ تصویب آئیننامه نحوه اجرای امتحان و مسابقه استخدامی) به استخدام موقت شهرداری درآمدهاند و در تاریخ مزبور در مشاغل کارمندی خدمت نموه و در زمان تصویب این آئیننامه در اینگونه مشاغل انجام وظیفه مینمایند درصورت واجد شرایط بودن با رعایت ضوابط مقرر در مقررات بازنشستگی و وظیفه مستخدیم شهرداریها با مقررات این آئیننامه تطبیق خواهند شد این حکم شامل شهرداران فعلی که قبل از احراز سمت شهردار در استخدام موقت شهرداری بودهاند نیز خواهد بود.
ماده 3- سازمان تفصیلی و همچنین ایجاد یا حذف پستهای ثابت سازمانی در شهرداری با رعایت تبصره ماده 112 قانون استخدام کشوری مشمول ماده 54 اصلاحی قانون شهردای مصوب سال 1345 میباشد.
ماده 4- انتصاب مستخدمین پیمانی به پستهای ثابت سازمانی ممنوع است ولی در صورتیکه برای تصدی پست سازمانی مستخدم ثابت یا رسمی حائز شرایط یافت نشود با موافقت شورای استخدامی بطور محدود و موقت میتوان از وجود مستخدمین موقت واجد شرایط برای تصدی پست موردنظر استفاده نمود.
ماده 5- استخدام اتباع بیگانه در شهرداریها با رعایت قوانین و مقررات مربوط به وزارتخانهها و مؤسسات دولتی بعمل خواهد آمد.
فصل دوم ـ ورد بخدمت و انتصاب
ماده 6- استخدام برای تصدی پستهای ثابت سازمانی از طریق امتحان و مسابقه بعمل میآید.
تبصره 1- نحوه اجرای امتحان و مسابقه در شهرداریها بموجب آئیننامه مصوب 11/4/1353 خواهد بود. هرگونه تغییر یا اصلاح در آئیننامه مزبور به پیشنهاد اتحادیه شهرداریهای کشور و تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور خواهد بود.
تبصره 2- شهرداریها میتوانند برای استخدام در مشاغل تخصصی که از طرف سازمان امور اداری و استخدامی کشور اعلام میشود بامتحان اکتفا نمایند.
ماده 7- داوطلبان استخدام باید دارای شرائط زیر باشند:
الف ـ داشتن تابعیت ایران
ب ـ نداشتن کمتر از 18 سال تمام و بیشتر از 40 سال تمام سن
پ ـ داشتن برگ خاتمه خدمت زیر پرچم یا معافیت دائم
ت ـ نداشتن سابقه محکومیت جزائی مؤثر
ث ـ عدم محکومیت بفساد عقیده و معتاد نبودن به استعمال افیون
ج ـ داشتن توانائی انجام کاری که برای آن استخدام میشود.
تبصره ـ برای افرادیکه مجددأ بخدمت ثابت شهرداری پذیرفته میشوند رعایت شرط حداکثر سن ضرور نیست مشروط براینکه سن آنها پس از کسر مدتی که در شهرداری سابقه خدمت دارند از 40 سال تجاوز ننماید. شهرداری میتواند اینگونه داوطلبان را از گذرانیدن مسابقه و امتحان یا طی دوره آزمایشی یا هر دو معاف سازد لیکن در صورتیکه برای اشتغال به شغلی در گروه بالاتر ازآنچه سابقأ خدمت میکردهاند دعوت بکار شوند گذراندن امتحان ضرور است.
ماده 8- افرادیکه در امتحان یا مسابقه وروردی استخدام ثابت قبول شدهاند قبل از قطعیت استخدام یک دوره آزمایشی طی خواهند کرد. مدت خدمت آزمایشی افراد مذکور دراین ماده توسط شهرداری تعیین میشود ولی در هیچ مورد از سه ماه کمتر واز دوسال بیشتر نخواهد بود.
تبصره 1- انتصاب موقت افرادیکه دوره آزمایشی را طی میکنند به پستهای ثابت سازمانی بلامانع است.
تبصره 2- افراد مذکور دراین ماده درطی دوره آزمایشی در حکم مستخدم ثابت محسوب میشوند.
ماده 9- افرادیکه در دوره آزمایشی لیاقت و کاردانی و علاقه بکار از خود نشان دهند در پایان دوره آزمایشی بموجب حکم شهرداری به استخدام ثابت در میآیند و مدت خدمت آزمایشی بشرط پرداخت کسور بازنشستگی مقرر جزء سابقه خدمت آنان محسوب میگردد.
تبصره ـ شهرداری میتواند بدون هیچگونه تعهدی بخدمت افرادیکه در دوره آزمایشی صالح برای ابقاء در خدمت مرود نظر تشخیص داده نشوند خاتمه دهد در اینصورت حقوق و مزایای ایام مرخصی استحقاقی بآنها پرداخت خواهد شد.
ماده 10- صدور احکام استخدامی مستخدمین ثابت شهرداریها در بدو ورود بخدمت ثابت از لحاظ انطباق با مقررات این آئیننامه موکول بتأیید سازمان بازنشستگی کشوری میباشد.
ماده 11- اتحادیه شهرداریهای کشور موظف است حداکثر ظرف مدت شش ماه طرح طبقهبندی مشاغل شهرداریها را براساس مقررات این آئیننامه و با توجه بمقتضیات مشاغل شهرداریها و با رعایت کلیه ضوابط و دستورالعملهای مقرر در طرح طبقهبندی مشاغل وزارتخانهها و مؤسسات مشمول قانون استخدامی کشوری تهیه و پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور برای اجراء ابلاغ نماید.
تبصره ـ هرگونه تغییر در طرح طبقهبندی مشاغل شهرداریها با رعایت تشریفات مقرر در این آئیننامه صورت خواهد گرفت.
ماده 12- باستثنای شهرداران و اعضاء هیئت مدیره ومدیران عامل اتحادیه شهرداریها و مؤسسات تابع شهرداریها کلیه مستخدمین ثابت و رسمی شهرداری مشمول طرح طبقهبندی مشاغل میباشند.
تبصره ـ تعیین جمع حقوق و مزایای مقامات مذکور دراین ماده با رعایت تبصره ماده 33 قانون استخدام کشوری کماکان بعهده مراجع مربوط میباشد.
ماده 13- شهرداریها مکلفند پس از ابلاغ طرح طبقهبندی موضوع ماده 11 در انتصابات خد شرایط احراز مشاغل را رعایت نمایند. ارجاع پست ثابت سازمانی در شهرداری به مستخدمی که حائز شرایط تصدی آن نباشد ممنوع است.
ماده 14- در صورتیکه شهرداری برای احراز پستهای بلامتصدی مستخدم واجد شرایط نداشته باشد میتواند مستخدمی را که شرط تحصیلی پست موردنظر را دارد به آن پست منصوب کند. اجرای این ماده درمورد مستخدمی که فاقد شرط تحصیلی پست مورد نظر میباشد تا یک گروه بالاتر مجاز است.
تبصره 1- درموارد فوق مستخدم حقوق گروه و پایه خود را دریافت میکند و از فوقالعاده شغل پست جدید استفاده خواهد کرد.
تبصره 2- شرط تحصیلی مذکور دراین ماده مانع ازآن نخواهد شد که در طرح طبقهبندی مشاغل شهرداری تجربه جانشین تحصیل شود.
تبصره 3- حکم این ماده در مورد مشاغل رستههای فنی و پزشکی شامل کسانی خواهد بود که از لحاظ مدرک تحصیلی حائز شرایط مقرر میباشند.
ماده 15- شهرداریها موظفند در فواصل معین لیاقت و استعداد و شایستگی مستخدمین خود را براساس ضوابط مقرر برای مستخدمین مشمول قانون استخدام کشوری ارزیابی و نتیجه را در پرونده استخدامی آنان منعکس سازند. این ارزشیابی بنحوی صورت خواهد گرفت که موجب ارشاد و ملاک استحقاق مستخدم برای ترفیع یا ارتقاء گروه یا لزون طی دوره کارآموزی جدید باشد.
فصل سوم ـ حقوق و مزایا
ماده 16- جداول حقوق مستخدمین ثابت شهرداریها و ضریب ریالی ان برمبنای جداول حقوق و ضریب ریالی مستخدمین مشمول قانون استخدام کشوری و تغییرات بعدی آن خواهد بود.
ماده 17- در صورتیکه نوع کار و وظایف و مسئولیتهای مشاغل شهرداری و همچنین شرایط بازار کار و امکانات مالی شهرداری اقتضاء کند که مبلغی علاوه بر حقوق به شاغلین آن مشاغل پرداخت شود این مبلغ بعنوان فوقالعاده شغل پرداخت خواهد شد. برقراری فوقالعاده شغل متصدیان مشاغل شهرداری بادرنظر گرفتن حقوق و مزایا در مشاغل مشابه فعالیتهای بخش دولتی برمبنای طرحی خواهد بود که ازطرف اتحادیه شهرداریهای کشور تهیه و پس از تأیید وزارت کشور بتصویب شورای حقوق و دستمزد میرسد.
ماده 18- کسانیکه بخدمت ثابت پذیرفته میشوند در پایه یک گروه مربوط قرار خواهند گرفت.
تبصره ـ حقوق دوره آزمایشی برابر حقوق اولین پایه گروه شغلی مربوط خواهد بود. فوقالعادهها و هزینههای مستخدم آزمایشی مطابق فوقالعادهها و هزینههای مستخدم ثابت تعیین و پرداخت خواهد شد.
ماده 19- درصورت رضایتبخش بودن خدمات هریک از مستخدمین شهرداری میتواند در ازاء هردوسال خدمت یک پایه ترفیع بآنان اعطاء کند.
تبصره 1- اعطای دوپایه به جای یک پایه به مستخدم درقبال خدمات برجسته و ابراز لیاقت و کارداین به پیشنهاد شهردار و تصویب شورای استخدامی با رعایت ضوابط مقرر در مورد مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری خواهد بود.
تبصره 2- خدمت مستخدمین ثابت شهرداری در سمت شهردار از لحاظ ترفیع نیز جزو خدمت آنان محسوب خواهد شد.
ماده 20- درصورت وجود شرایط زیر میتوان مستخدم را به گروههای بالاتر ارتقاء داد:
الف ـ درگروه جدید پست سازمانی بلامتصدی وجود داشته باشد یا براساس طرح طبقهبندی مشاغل بسبب احراز شرایط تجربی و یا تحصیلی مقرر در طرح مزبور در طبقه شغلی که گروه آن بالاتر است قرار گیرد.
ب ـ مستخدم در خدمات گذشته خود ابراز لیاقت و کاردانی نموده باشد.
پ ـ از عهده امتحانات مقرر برآید.
تبصره ـ ورود بخدمت از گروه نه به بالا منوط به موافقت شورای استخدامی خواهد بود.
ماده 21- ارتقاءبه گروه بالاتر درهرحال پس از تأیید سازمان بازنشستگی کشوری قابل اجرا خواهد بود.
ماده 22- مستخدمینی که یک گروه ارتقاء مییابند در پایهای از گروه جدید قرار خواهند گرفت که حقوق آن پایه با ترقیب اضافی به حقوق دو پایه بالاتر از حقوق پایهایکه مستخدم در گروه قبلی دارا بوده است نزدیکتر باشد. درصورتی که ارتقاء بیشتر ازیک گروه باشد بازاء هرگروه اضافی یک پایه دیگر در گروه قبلی به مستخدم اعطاء میشود و حقوق آن پایه با تقریب اضافی مبنای تعیین پایه مستخدم در گوره جدید قرار خواهد گرفت. درمواردیکه در گروه قبلی اعطای کلیه پایههای فوق امکان پذیر نباشد ابتدا پایه مستخدم در گروه جدید با تقریب اضافی نسبت به حقوق آخرین پایه گروفه قبلی تعیین میگردد و سپس بتعداد پایههای باقیمانده در گروه جدید بوی پایه اعطا میشود. در هیچیک از موارد فوق پایه مستخدم در گروه جدید از پایه او در گروه قبلی بالاتر نخواهد بود.
ماده 23- درصورت ضرورت و همچنین در صورتیکه پست سازمانی مستخدم حذف شود و یا بعلت تجدید نظر در طرح طبقه بندی و ارزشیابی مشاغل پست مورد تصدی او در گروه پائینتر قرار گیرد میتوان با رضایت مستخدم پستی در گروه پائینتر باو ارجاع کرد و دراین صورت مستخدم در پایهای از گروه جدید قرار میگیرد که با تقریب نقصانی به حقوق پایه آیکه مستخدم در گروه قبلی دارا بوده است نزدیکتر باشد و تفاوت حقوق پایه گروه قبلی با پایه گروه جدید را دریافت خواهد کرد و در تعیین حقوق آمادگی بخدمت و حقوق بازنشستگی و وظیفه او مبنای محاسبه قرار میگیرد و درصورت عدم رضایت مستخدم آماده بخدمت خواهد شد. ارتقاء گروه مستخدمی که بترتیب فوق در گروه پائینتر منصوب میشود تا بالاترین گروهی که قبلا دارا بوده است بدون گذراندن امتحان مقرر و با رعایت سایر شرایط مجاز است دراینصورت مستخدم در پایهای از گروه بالاتر قرار میگیرد که حقوق مذکور در فوق نزدیکتر است در صورتیکه حقوق آخرین پایه گروه جدید نیز از مجموع مذکور کمتر باشد تفاوت جدید باو پرداخت خواهد شد. هرنوع افزایش حقوق ناشی از ترفیع پایه اینگونه مستخدم بابت تفاوتهای مذکور در فوق محسوب خواهد شد.
ماده 24- برقراری فوقالعادهای اضافهکار و تضمین و کسر صندوق و روزانه و هزینههای ایاب و ذهاب و نقل مکان مستخدمین شهرداری براساس مقررات مورد عمل مستخدمین مشمول قانون استخدام کشوری خواهد بود. همچنین شهرداری میتواند با تصویب انجمن شهر و تأیید وزارت کشور برای بعضی از مشاغل تخصصی فوقالعادههائی بعنوان بدی آب و هوا و محرومیت از تسهیلات زندگی تا میزانیکه برای مستخدمین مشمول قانون استخدام کشوری مقرر است برقرار نمیاد.
ماده 25- شهرداری میتواند به مستخدمی که منشاء خدمات برجسته شود در هرسال تایک برابر جمع حقوق و فوقالعاده شغل متسخدم پاداش پرداخت نماید ولی به پیشنهاد شهردار و تأیید شورای استخدامی و تصویب انجمن شهر پرداخت تا دوبرابر مجموع حقوق و فوقالعاده شغل یکماه مجاز خواهد بود.
فصل چهارم ـ آموزش مستخدمین
ماده 26- شهرداری میتواند وضع استخدامی کسانی را که دارای تحصیلات دوره کامل متوسطه یا بالاتر بوده و دوره آموزش اتحادیه با وزارت کشور با موفقیت گذرانیده و در تاریخ تصویب این آئیننامه در شهرداری خدمت میکنند بدون شرکت در مسابقه ورودی و امتحان با رعایت ضوابط مقرر در مقررات بازنشستگی و وظیفه مستخدمین شهرداریها با مقررات این آئیننامه تطبیق دهد. اجرای این حکم در مورد شهرداران موکول بانقضاء خدمت در سمت شهردار میباشد.
تبصره ـ سپاهیان انقلابی که پی از خدمت سپاهیگری در تاریخ تصویب این آئیننامه در سمت شهردار خدمت میکنند بدون شرط گذرانیدن دوره آموزشی مشمول حکم این ماده میباشند.
ماده 27- آموزش مستخدمین شهرداری در خارج از کشور مشمول مقررات آئیننامه نحوه استفاده از بورسهای خارج از کشور در مورد مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری خواهد بود و درهرحال تصویب اتحادیه شهرداریها و تأیید وزارت کشور در مورد اعطای بورس به مستخدمین شهرداری ضرور است.
فصل پنجم ـ رفاه
ماده 28- مستخدمین شهرداری تابع مقررات مربوط به مرخصی استحقاقی و استعلاجی و بون حقوق مورد عمل درباره مستخدمین مشمول قانون استخدام کشوری خواهند بود.
تبصره ـ حفظ پست سازمانی مستخدم درمدت مرخصی بدون حقوق فقط تا 4 ماه الزامی است.
ماده 29- درصورتیکه مستخدمین ثابت شهرداری بیکی از مقامات دولتی مذکور در ماده 3 قانون استخدام کشوری منصوب یا بنمایندگی مجلسین یا عضویت انجمنهای استان و شهرستان یا انجمن شهریا بریاست اتاق اصناف انتخاب شوند خدمت آنان در سمتهای مذکور با پرداخت کسور مقرر بازنشستگی اعم از سهم خود و سهم شهرداری توسط مستخدم برمبنای آخرین حقوق و فوقالعاده شغل دریافتی از شهرداری جزو سنوات خدمت آنان محسوب خواهد شد. درصورتیکه مستخدمین ثابت شهرداری بسمت شهردار یا به عضویت هیئت مدیره یا مدیریت عامل اتحادیه شهرداریهای کشور یا مؤسسات تابع شهرداری انتخاب یا منصوب شوند خدمت آنان در سمتهای مذکور با پرداخت کسور بازنشستگی سهم خود جزو سنوات خدمت آنان محسوب خواهد شد. کسور بازنشستگی سهم شهرداری دراین مدت توسط مؤسسه محل خدمت پرداخت میشود.
ماده 30- درصورتیکه مستخدم ثابت فوت شود و استحقاق مرخصی داشته باشد حقوق و فوقالعاده شغل او بابت مرخصی ذخیره استحقاقی به میزان حداکثر چهارماه بوراث قانونی وی پرداخت میشود.
ماده 31- شهرداری مکلف است بطرق مقتضی وسایل بهداشت و درمان مستخدمین خود و خانواده آنان را فراهم کند و در تأمین شرایط بهداشتی و ایمنی وایجاد محیط مناسب کار و همچنین کمک بامور تعاون و رفاه مستخدمین خود اقدامات لازم را بعمل آورد. نحوه اجرای مفاد این ماده بموجب طرحی خواهد بود که بوسیله اتحادیه شهرداریهای کشور تهیه و پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور به موقع اجراء گذاشته خواهد شد.
ماده 32- اتحادیه شهرداریهای کشور مکلف است با توجه به قانون تشکیل صندوق پسانداز مستخدمان رسمی کشوری طرح آئیننامه صندوق پسانداز مستخدمان شهرداریها را تهیه و پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور برای اجراء ابلاغ نماید.
ماده 33- مستخدمین شهرداری از لحاظ بازنشستگی و وظیفه مشمول مقررات بازنشستگی مصوب 9/2/1351 و تغییرات واصلاحات بعدی آن تا این تاریخ خواهند بود هرگونه تغییر یا اصلاح مقررات مزبور از طرف سازمان بازنشستگی کشوری پیشنهاد و پس از تأیید وزارت کشور بتصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
تبصره ـ کلیه وجوهی که بابت پسانداز سهم مستخدم و سهم شهرداری طبق ماده 39 آئیننامه استخدامی شهرداریها مصوب 2/12/1346 وصول شده با بهره دریافتی از بانک به صندوق بازنشستگی شهرداریها در سازمان بازنشستگی کشوری واریز میگردد و همچنین کسور بازنشستگی که طبق مقررات بازنشستگی و وظیفه مستخدمین شهرداریها مصوب 9/2/1351 وصول گردیده و میگردد به صندوق مزبور واریز تا بر اساس مقررات بازنشستگی مصوب بابت کسور بازنشستگی ایام خدمت گذشته سهم مستخدم و شهرداری محسوب گردد.
فصل ششم ـ شورای استخدامی شهرداریها
ماده 34- شورای استخدامی شهرداریها در هریک از استانداریها و فرمانداریهای کل مرکب از سه نفر بشرح زیر تشکیل میگردد:
1- استاندار یا فرماندار کل که سمت ریاست شورا را خواهد داشت.
2- یکنفر از مدیران کل یا رؤسا یا معاونان ادارات دولتی در مرکز استان یا فرمانداریکل بانتخاب دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
3- شهردار مرکز استان یا فرمانداریکل.
وظایف دبیرخانه شورا بعهده استانداری یا فرمانداریکل میباشد.
تبصره 1- شورای استخدامی شهرداریها در هراستان یا فرمانداریکل مأمور اجرای وظایف مقرر داین آئیننامه نسبت به شهرداریهای واقع در حوزه استان یا فرمانداریکل میباشد.
تبصره 2- شورای استخدامی اتحادیه شهرداریهای کشور و شهرداریهای حوزه استان مرکزی از 3 نفر بشرح زیر تشکیل میشود:
1- استاندار استان مرکزی (درمورد شورای استخدامی اتحادیه شهرداریهای کشور بجای استاندار نماینده وزارت کشور عضویت دارد) که سمت ریاست شورا را خواهدداشت.
2- نماینده دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی کشور
3- رئیس هیئت مدیره اتحادیه شهرداریهای کشور
ماده 35- رسیدگی بشکایات استخدامی مستخدمین شهرداری و صدور رأی درباره آنهها بعهده هیئت رسیدگی بشکایات استخدامی مستخدمین شهرداریها مرکب از افراد زیر میباشد:
1- مدیرعامل اتحادیه شهرداریها
2- یکی از اعضای هئیت مدیره اتحادیه شهرداریهای کشور بانتخاب هیئت مدیره
3- نماینده رئیس سازمان بازنشستگی کشوری
تبصره ـ رأی صادره در صورتیکه بنفع مستخدم باشد قطعی و لازم الاجرا خواهد بود و هرگاه به زیان مستخدم باشد مستخدم میتواند ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ رأی بدیوانعالی کشور شکایت کند.
فصل هفتم ـ مقررات مختلف
ماده 36- انواع خطاها و مجازاتهای اداری و نحوه تشکیل دادگاههای اداری و رسیدگی و تعیین مجازات مستخدم خاطی در شهرداری طبق مقررات مورد عمل مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری خواهد بود و دراین مورد شهردار دارای همان اختیاراتی است که در مقررات مذکور به رئیس مؤسسه دولتی تفویض شده است.
ماده 37- مستخدمی که برای انجام خدمت وظیفه اعزام میشود هرگاه ظرف دوماه پس از پایان خدمت وظیفه خود را جهت خدمت در شهرداری معرفی نماید مجددأ بکار گمارده خواهد شد ولی اگر پستی برای او خالی نباشد آماده بخدمت محسوب میشود و چنانچه ظرف دوماه پس از پایان خدمت وظیفه خود را به شهرداری معرفی ننماید از خدمت در شهرداری مربوط اخراج میشود.
ماده 38- مستخدم شهرداری میتواند از خدمت شهرداری استعفا کند مشروط باینکه تصمیم خود را دوماه قبل، ازطریق واحد مربوط باطلاع شهرداری برساند. تا هنگامیکه موافقت شهرداری با استعفا به مستخدم ابلاغ نشده وی درقبال وظایفی که عهدهدار است مسئول شناخته میشود در صورتیکه درپایان مدت دوماه مراتب پولی استعفا ازطرف شهرداری به مستخدم ابلاغ نشود این امر دال برعدم موافقت شهرداری با تقاضای او است درصورت عدم قبول استعفا مستخدم میتواند به هئیت رسیدگی به شکایات استخدامی مستدمین شهرداریها شکایت کند.
ماده 39- درصورتیکه مستخدم مدت دوماه بدون اطلاع و غذرموجه در محل خدمت خود حاضر نشود از تاریخ ترک خدمت شهرداری اخراج میشود مگر آنکه مشمول مقررات بازنشستگی باشد که در آنصورت بازنشسته خواهد شد.
تبصره ـ هرگاه مستخدم مذکور مدعی شود بعللی که خارج از حدود قدرت واختیار او بوده نتوانسته است درمحل خدمت حاضر شود و یا عدم حضور خود را اطلاع دهد و ادعای او مورد قبول شهرداری قرار نگیرد میتواند شکایت خود را بضمیمه مدارک مورد استناد به هیئت رسیدگی به شکایات استخدامی مستخدمین شهرداریها تسلیم کند. هیئت مکلف است در اسرع وقت بشکایت مزبور رسیدگی و حکم مقتضی صادر کند در صورتیکه غیبت مستخدم بنظر شهرداری یا بموجب حکم هیئت، حاکی از موجه بودن عذر مشارالیه باشد بخدمت مراجعت و حقوق غیبت به وی پرداخت خواهد شد واگر پست سازمانی او بدیگری داده شده باشد از تاریخی که اخراج یا بازنشسته شده آماده بخدمت محسوب و مانند مستخدم آماده بخدمت باوی رفتار میشود.
ماده 40- شهرداری میتواند مستخدمین زائد خود را در زمان تطبیق بامقررات این آئیننامه و همچنین مستخدمینی را که پست سازمانی آنها حذف میشود آماده بخدمت نماید.
ماده 41- شهرداری موظف است مستخدمین آماده بخدمت خود را بشورای استخدامی و اتحادیه شهرداریهای کشور معرفی نماید تا درصورتیکه درسایر شهرداریهای استان، شهرداریهای فرمانداریکل یا شهرداریهای کشور پست سازمانی مناسب بلامتصدی وجود داشته باشد نسبت به معرفی مستخدم بشهرداری مربوط اقدام نماید.
ماده 42- به مستخدم آماده بخدمت تا مدت شش ماه تمام آخرین حقوق گروه و پایه زمان اشتغال و پس از آن تا هیجده ماه دیگر نصف آخرین حقوق گروه و پایه زمان اشتغال پرداخت خواهد شد.
تبصره 1- درصورتیکه پس از انقضای دوسال مذکور پست سازمانی مناسبی برای چنین مستخدمی موجود نباشد و مستخدم شرایط بازنشسته شدن را برطبق مقررات مربوط دارا باشد بازنشسته خواهد شد و درصورتیکه فاقد شرایط بازنشسته شدن باشد با پرداخت معادل یکماه حقوق زمان اشتغال در ازاءهریکسال خدمت باضافه یکصدوپنجاه هزارریال ازطرف شهرداری بازخرید و از خدمت معال میشود. ضمنأ اینگونه مستخدمین علاوه بر مبلغ فوق حقوق مرخصی استحقاقی استفاده نشده خود را که حداکثر از چهارماه تجاوز نخواهد کرد دریافت خواهند نمود.
تبصره 2- کسر مدت یکسال برابر یکسال تمام محاسبه میشود.
ماده 43- درصورتیکه مستخدم بطرفیت شهرداری محل خدمت قبول وکالت نماید از خدمت اخراج میشود.
ماده 44- مستخدمین رسمی دولت و مستخدمین سایر مؤسسات که بنا بضرورت مأمور خدمت در شهرداری و شاغل پست ثابت سازمانی باشند و همچنین مستخدمین رسمی موضوع ماده 144 قانون استخدام کشوری درمدت اشتغال مشمول مقررات این آئیننامه خواهند بود.
تبصره ـ مابهالتفاوت حقوق گروه و پایه مستخدم رسمی با حقوق و فوقالعاده شغل پست ثابت سازمانی او در شهرداری بعنوان فوقالعاده شغل از طرف شهرداری قابل پرداخت است.
ماده 45- انتقال مستخدم از یک شهرداری بشهرداری دیگربنا بر توافق دوشهرداری و با حفظ سوابق خدمت خواهد بود.
ماده 46- تعیین اوقات کار در شهرداری به پیشنهاد شهردار بتصویب انجمن شهر خواهد رسید.
ماده 47- اعمال اختیارات و وظایفی که دراین آئیننامه به شهردار محول گردیده است در مورد اتحادیه شهرداریها و هریک از مؤسسات تابع شهرداری بعهده مدیران عامل مؤسسات مذکور و اختیاراتیکه بانجمن شهر واگذار گردیده بعهده هیئت مدیره آنها خواهد بود. درصورتیکه طبق مقررات مربوط به مؤسسه تابع شهرداری ترتیبات خاصی در اینمورد پیشبینی شده باشد طبق همان مقرارت عمل خواهد شد.
فصل هفتم ـ تطبیق وضع مستخدمین شهرداری بامقررات این آئیننامه
ماده 48- شهرداری مکلف است گروه و پایه مستخدمین خود را که در تاریخ تصویب این آئیننامه درخدمت هستند پس از اجرای ماده 11 این آئیننامه بترتیب زیر تعیین کند:
الف ـ مستخدم شهرداری درصورتیکه شرایط احراز شغل مورد تصدی را دارا باشد در گروه شغلی مربوط قرار میگیرد و پایه وی با احتساب کلیه سنوات خدمت کارمندی دولت و شهرداری بازاء هردوسال سابقه خدمت یک پایه تعیین خواهد شد.
ب ـ هرگاه واجد شرایط احراز شغل مورد تصدی نباشد درشغل مورد تصدی بعنوان کفیل ابقاء میشود و پایه او بازاء یک پایه برای هردوسال سابقه خدمت کارمندی دولت و شهرداری در گروه بالاترین طبقه شغلی در رسته مربوط یا رسته مشابه که مستخدم شرایط احراز آنرا دارد تعیین یمشود.
تبصره 1- درصورتیکه جمع دریافتی ماهانه مستخدم شهرداری در زمان اجرای این ماده بابت حقوق و فوقالعاده شغل از حقوق گروه و پایه او یا پس از برقراری فوقالعاده شغل موضوع ماده 17 ازجمع حقوق گروه و پایه و فوقالعاده شغل متعلق بیشتر باشد مابهالتفاوت را تا زمانی که تصدی شغل مربوط را عهدهدار باشد بعنوان تفاوت تطبیق مزایا دریافت خواهد کرد وافزایشهای حقوق، یا فوقالعاده شغل مستخدم از تفاوت تطبیق مزایا کسر میشود.
تبصره 2- پرداخت حقوق براساس احکام صادره بموجب این ماده موکول به گواهی سازمان بازنشستگی کشور خواهد بود.
ماده 49- اتحادیه شهرداریهای کشور مکلف است حداکثر ظرف ششماه از تاریخ تصویب این آئیننامه طرحها و آئیننامههای اجرائی مربوط را تهیه و برای تصویب بمراجع مربوط تسلیم کند.
تبصره ـ تازمانی که هریک از طرحها و آئیننامههای اجرائی مذکور در این آئیننامه بتصویب مراجع تصویب کننده نرسیده است مقررات استخدامی سابق شهرداری درآن مورد کماکان معتبر و قابل اجراءخواهد بود.
ماده 50- ازتاریخ تصویب این آئیننامه، آئیننامه استخدامی شهرداریهامصوب 11/10/1350 و همچننی کلیه مقررات مغایر با این آئیننامه لغو میشود. امور استخدامی شهرداری پایتخت کماکان تابع آئیننامه استخدامی مصوب 19/9/1245 هئیت وزیران و تغییرات و اصلاحات بعدی آن خواهد بود.
ماده 51- مقررات آئیننامه در حدود امکانات مالی شهرداری اجرا خواهد شد.
اصل تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است.
وزیر مشاور و معاون اجرائی نخست وزیر است ـ هادی هدایتی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 9056

تاریخ تصویب : 1354/10/29

تاریخ ابلاغ : 1354/11/13

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.