×

قانون موافقتنامه تحدید حدود فلات قاره بین ایران و بحرین

قانون موافقتنامه تحدید حدود فلات قاره بین ایران و بحرین

قانون-موافقتنامه-تحدید-حدود-فلات-قاره-بین-ایران-و-بحرین
ماده واحده - موافقتنامه تحدید حدود فلات قاره بین ایران و بحرین مشتمل بر یک مقدمه و پنج ماده و یک نقشه که در تاریخ 27 خرداد ماه 1350 برابر با 17 ژوئن 1971 بین نمایندگان ایران و بحرین در منامه (بحرین ) به امضا رسیده است تصویب و اجازه مبادله اسناد تصویب آن داده می شود.
قانون فوق مشتمل بر یک ماده و متن موافقتنامه ضمیمه پس از تصویب مجلس سنا در جلسه روز دوشنبه 20/10/1350 در جلسه روز سه شنبه سوم اسفند ماه یک هزار و سیصد و پنجاه شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رییس مجلس شورای ملی - عبدالله ریاضی
موافقتنامه مربوط به تحدید حدود فلات قاره بین ایران و بحرین
دولت شاهنشاهی ایران و دولت بحرین
با تمایل به اینکه خط مرزی بین نواحی مربوطه فلات قاره را که طبق حقوق بین المللی نسبت به آن دارای حق حاکمیت می باشند به طرزی صحیح و عادلانه و دقیق تعیین نمایند به شرح زیر موافقت نمودند:
ماده 1 - خط مرزی که فلات قاره بین سرزمین ایران از یک طرف و سرزمین بحرین از طرف دیگر را از هم جدا می سازد عبارت از خط ژئودزیک است که نقاط مشروحه زیر را به ترتیبی که ذکر می شود به هم می پیوندد.
نقطه (1) عبارت است از شرقی ترین نقطه در شرقی ترین قسمت خط مرز شمالی فلات قاره متعلق به بحرین . این نقطه در ملتقای خطی است که از نقطه ای با عرض جغرافیایی 27 درجه و صفر دقیقه و 35 ثانیه شمالی و طول جغرافیایی 51 درجه و 23 دقیقه و صفر ثانیه شرقی شروع گردیده و دارای سمت ژئودزیک 278 درجه و 14 دقیقه و 27 ثانیه می باشد با خط مرزی که فلات قاره متعلق به بحرین و قطر را تقسیم می کند. سپس :
عرض جغرافیایی شمالی طول جغرافیایی شرقی
--------------------------------------------------------------
نقطه (2) 27 درجه 2 دقیقه 6 ثانیه 51 درجه 5 دقیقه 54 ثانیه
نقطه (3) 27 درجه 6 دقیقه 30 ثانیه 50 درجه 57 دقیقه و صفر ثانیه
نقطه (4) 27 درجه 10 دقیقه صفر ثانیه 50 درجه 54 دقیقه صفر ثانیه
ماده 2 - هرگاه ساختمان زمین شناسی نفتی واحد یا یک میدان نفتی واحد یا هر ساختمان زمین شناسی واحد یا میدان واحدی از مواد معدنی دیگر از یک طرف خط مرزی مشخص در ماده (1) به طرف دیگر آن امتداد یابد و آن قسمت از این ساختمان یا میدان را که در یک طرف خط مرزی واقع شده باشد به توان کلا یا جزئا به وسیله حفاری انحرافی از طرف دیگر خط مرزی مورد بهره برداری قرار داددر این صورت :
الف - در هیچ یک از دو طرف خط مرزی مشخص در ماده (1) هیچ چاهی که بخش بهره ده آن از خط مرزی مذکور کمتر از 125 متر فاصله داشته باشد حفر نخواهد شد مگر با توافق بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت بحرین .
ب - در صورت بروز پیشامد منظور در این ماده هر دو طرف این موافقتنامه حد اکثر کوشش خود را به کار خواهند برد تا نسبت به نحوه هماهنگ ساختن عملیات و یا یک کاسه کردن آن در طرفین خط مرزی توافق حاصل نمایند.
ماده 3 - خط مرزی مذکور در ماده (1) این موافقتنامه روی نقشه شماره 2847 دریاداری بریتانیا که ضمیمه این موافقتنامه است با علامت قرمز مشخص شده است .
ماده 4 - هیچ یک از مندرجات این موافقتنامه در وضع آبهای فوقانی یا فضای هوایی هیچ قسمت از فلات قاره موثر نخواهد بود.
ماده 5 - الف - این موافقتنامه به تصویب خواهد رسید و اسناد تصویب آن در تهران مبادله خواهد شد.
ب - این موافقتنامه از تاریخ مبادله اسناد تصویب به مرحله اجرا گذارده خواهد شد.
بنا به مراتب امضاکنندگان ذیل که دارای اختیارات لازمه از طرف دولت متبوعه خود می باشند موافقتنامه حاضر را امضا نمودند.
این موافقتنامه در دو نسخه در تاریخ 27 خرداد ماه 1350 مطابق با 22
ربیع الثانی 1391 برابر با 17 ژوئن 1971 در بحرین به زبان های فارسی و عربی و انگلیسی که متساویا معتبر می باشند تنظیم گردید.
موافقتنامه فوق مشتمل بر یک مقدمه و پنج ماده و یک نقشه منضم به قانون موافقتنامه تحدید حدود فلات قاره بین ایران و بحرین می باشد.
رییس مجلس شورای ملی - عبدالله ریاضی

نوع : قانون

شماره انتشار : 7905

تاریخ تصویب : 1350/12/03

تاریخ ابلاغ : 1350/12/26

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.