×

آئین نامه اجازه تأسیس و نظارت بر فعالیت انجمن های فرهنگی و هنری

آئین نامه اجازه تأسیس و نظارت بر فعالیت انجمن های فرهنگی و هنری

آئین-نامه-اجازه-تأسیس-و-نظارت-بر-فعالیت-انجمن-های-فرهنگی-و-هنری
شماره 23/937 - 16/2/54

به استناد بند چهارم از ماده ششم قانون اصلاح قانون تأسیس شورای عالی فرهنگ و هنر در اجرای ماده هشتم ان قانون این آئین نامه به منظور اجازه تأسیسی نظارت بر فعالیت انجمنهای فرهنگی در جلسه مورخ 25/9/53 شورای عالی فرهنگ و هنر به تصویب رسید .
ماده 1- مراد از انجمن فرهنگی و هنری که در این آئین نامه به اختصار انجمن نامیده میشود هرگونه تشکیلات غیر انتفاعی است که در یک یا چند رشته فرهنگی یا هنری ، توسط عده ای از اشخاص دست اندر کار آن رشته ها برای حمایت از اعضاو نیل یه هدفهای مقرر در بنیاد نامه مربوط تأسیس شود .
توضیح : تعریف بلا ، مانع این نیست که تأسیس کنندگان نام و عنوانی راکه مناسب فعالیت انجمن باشد ، به کار برند .
ماده 2- فعالیت انجمن باید بر اساس بنیاد نامه ای باشد که به تصویب شورای عالی فرهنگ و عهنر برسد .
ماده 3- در صورتیکه برای انجمن بنیاد نامه نمونه ، از طرف شورا تصویب شده باشد ، دبیر کل شورا ، از طریق اطلاع به سازمانها یا فراد دست انداکار فعهالیت در رشته های فرهنگی و هنری مربوط ، تصویر ان را اعلام میدارد .
ماده 4- اشخاص مذکور در ماده سوم ، از بین خود 5 تن را با تذیید دبیر کل شورا ، برای تشکیل کمیته موشسسه تعیین می کنند . این کمیته شرایط عضویت در انجمن را در یک روزنامه کثیرالانتشار صبح و عصر در پایتخت آگهی کرده و از افرادی که عضوی در ان هستند دعوت می کنند که ظرف یک ماه از تاریخ انتشار ان ، درپایتخت و شهرستانهات در محلی که تعیین شده با تسلیم مدارک لازم نام نویسی کنند .
هنگامیکه تعداد افراد واجد شرایط عضویت به دو برابر تعداد لازم برای عضویت در هیئت مرکزی برسد ، آگهی تشکیل نخستین جلسه مجمع عمومی انجمن برای انتخاب اعضای هیئت مرکزی و بازرسان آن ، توسط کمیته مؤسس در روزنامه های مذکور در ماده 4 منتشر میشود . روز و ساعت و محلتشکیل جلسه در آگهی قید خواهد شد .
تبصره نمایند دبیر کل شورا نظارت می کند که تشکیل جلسه مجمع عمومی و انتخابات بر اساس مقررات مربوط و ضوابط مذکور بنیاد نامه انجام پذیر د .
ماده 6- پس از انجام پذیرفتن انتخابات مذکور در ماده 5 و معرفی هیئتهای مرکزی و مدیره و بازرسان به دبیرخانه شورای عالی فرهنگ و هنر ، اجازه تأسیس و فعالیت انجمن به امضای دبیر کل شور اصادر میشود و انجمن بهمان تاریخ در دفتر ثبت موسسات فرهنگی و هنری در دبیرخانه شورای عالی فرهنگ و هنر به ثبت میرسد .
ماده 7- رئیس هیئت مدیره هر انجمن باید خلاصه تصمیمات نخستین جلسه مجمع عمومی را با ذکر شماره اجازه نامه و ثبت آن در روزنامه هایی که آگهی های انجمن در انها منتشر میشود آگهی کند .
ماده 8- تغییر و اصلاح موا بنیاد نامه هر انجمن به پیشنهاد هیئت مرکزی با شورای عالی فرهنگ و هنر است .
ماده 9- رئیس هیئت مرکزی هر انجمن موظف است هر سال یک نسخه از تراز نامه و بودجه و خط مشی و برنامه های سال آینده و همچنین در هر ششماه خلاصه فعالیتهای انجمن را به دبیرخانه شورای فرهنگ و هنر بفرستد و نیز هرگونه تغییر در سمتهای اعضای هیئت مرکزی بازرسان و هیئت مدیره را که طبق مقرارت بنیاد نامه انجام میگیرد به اصلاع دبیر کل شوری برساند .
ماده 10- انجمنهای فرهنگی و هنری دولتی از شمول مقررات این آئین نامه مستثنی میباشند .
شورای عالی فرهنگ و هنر

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 8883

تاریخ تصویب : 1354/02/16

تاریخ ابلاغ : 1354/02/22

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.