×

قصاص محکوم علیه فقط بااذن ولی دم ممکن است

قصاص محکوم علیه فقط بااذن ولی دم ممکن است

قصاص-محکوم-علیه-فقط-بااذن-ولی-دم-ممکن-است
کلاسه پرونده : 21/23955
شماره دادنامه : 567/2
تاریخ رسیدگی : 22/9/71
فرجامخواه : متهم آقای حیدر ...
فرجامخواسته : دادنامه شماره 161291/9/71 صادره از شعبه نهم دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 2 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : بنا به حکایت محتویات پرونده و کیفرخواست مورخ 16/8/71 دادسرای عمومی آقای حیدر ... 24 ساله به اتهام شرب خمر و قتل عمدی مرحوم داود با استفاده از چاقو تحت تعقیب قرار گرفته و توجها" به تحقیقات انجام شده و اقاریر صریح ومکرر متهم در کلیه مراحل تحقیق بزهکاری وی محرز اعلام و طبق مواد206 و 257 و174 درخاست رسیدگی و صدور حکم شده است.
اجمال جریان به گونه ای که در کیفرخواست و متن دادخواست آمده است به این صورت بوده است که متهم موصوف به اتهام حمل بیش از هشت کیلوگرم مواد مخدردستگیر و در دادگاه انقلاب ... به تحمل ده سال حبس و پرداخت سی میلیون ریال جزای نقدی محکوم گردیده و در زندان ... در حال تحمل کیفر مزبور بوده است که با دریافت مرخصی در صدد بر آمده که فردی مشابه خود پیدا کرده و به قتل برساند و چنین وانمود کند که خودکشی نموده است و این هدف از ... راهی ... شده و در ظرف دو روز توقف و تحقیق در ترینال ... مرحوم داود.00 را شناسایی و اتومبیل وی را بنحو صوری به مبلغ ده هزار تومان کرایه “ کرده “ به عنوان گردش به شهرهای شمال بردند و به هر حال در ساحل ... اقدام به صرف مشروبات الکلی نموده و با خوردن کباب و پس از تاریک شدن هوا اقدام به پیاده کردن نقشه خود می نماید و با ایراد16 ضربه کارد مرحوم داود را به تقل رسانده و با پوشاندن شلوار خود به تن مقتول و گذاشتن شناسامه و مدارک شناسایی خود در داخل جیب او قصد آتش زدن جسد را داشته که عده ای ازاهالی محل با شنیدن سرو صدای درگیری به آن محل مراجعه می کنند.
جریان به مامورین اطلاع داده شده و متهم دستگیرمی گردد. والدین مقتول به عنوان شاکی و اولیای دم درخواست قصاص وی را نموده اند و دادگاه اجمالا" با توجه به اظهارات وشکایت والدین مقتول واظهارات و شهادت شهود و کشف شناسنامه متهم در جیب شلوار مقتول و اقاریر صریح متهم و در ادعای موج گرفتگی و روانی شدن به لحاظ رد آن توسط پزشکی قانونی و اعلام سلامت مشارالیه بزهکاری مشارالیه را محرز و مسلم دانسته و به استناد مواد206و205و213و219و174و176 قانون مجازات اسلامی او را به تحمل هشتاد ضربه شلاق به جرم شرب خمر و قصاص نفس محکوم نموده است و پس از ابلاغ رای دادگاه ، متهم طی لایحه ای که از داخل زندان ارسال داشته و هنگام شور قرائت خواهد شد نسبت به رای صادره اعتراض و تجدیدنظرخواهی نموده است که دادگاه نپذیرفته و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال وجهت رسیدگی به این شعبه ارجاع شده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور “ که “ اجمالا" مبنی بر رد تجدیدنظرخواهی مورد تقاضاست در مورد دادنامه شماره 161391/9/71 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(نظر به اقاریر و اظهارات صریح متهم و نحوه ارتکاب جنایت و کیفیت تنظیم و ترتیب مقدمات آن که از کمال هوشیاری وسلامت متهم حکایت دارد و اظهارات شهود و گواهان در پرونده و سایر قرائن و دلایل منعکس در آن ، رای دادگاه مستدل و مستندا" اصدار یافته واز ناحیه معترض ایراد موثر و موجهی که موجب نقض دادنامه صادره گردد به عمل نیامده است و از نظر رعایت تشریفات قانونی و ضوابط آیین دادرسی نیزاشکالی مشهود نیست ، لذا با رد تجدیدنظرخواهی دادنامه تجدیدنظر خواسته ابرام می گردد.)

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

74

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 567

تاریخ تصویب : 1371/09/22

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.