×

اگرجانی پدر مقتول یا مقتوله باشد قصاص نمی شود

اگرجانی پدر مقتول یا مقتوله باشد قصاص نمی شود

اگرجانی-پدر-مقتول-یا-مقتوله-باشد-قصاص-نمی-شود-
کلاسه پرونده : 7/12/3690
شماره دادنامه : 48/12
تاریخ رسیدگی : 15/12/71
مرجع رسیدگی : شعبه 12 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : قربان فرزند.00 به اتهام قتل عمدی دخترش به نام ... از طرف دادسرای ... تحت تعقیب قرار گرفته و بموجب کیفرخواست مورخه 10/6/70 با توجه به شکایت اولیه مادر مقتوله و گزارش پاسگاه انتظامی و صورتجلسه معاینه جسد تنظیمی توسط پزشک قانونی و کشف آلت قتاله (چاقو) در ید متهم واقرار واعتراف صریح مهم به ارتکاب جنایت و اینکه کمیسیون پزشکی اعلام نموده که جانی از نظر روانی در سلامت کامل بسر می برد و به استناد ماده های یک ودو قانون حدود و قصاص تقاضای تعیین کیفر متهم گردیده است.
دادگاه کیفری یک ... (شعبه هشتم ) به موضوع رسیدگی " کرده " و طی دادنامه شماره 91245/11/70 چنین رای داده است : (نظربه شکایت مادر مقتوله و گزارش شماره 70/21/68/4401/6/70 پاسگاه انتظامی مرکزی ... و همچنین صورتجلسه مورخه 3/6/70 تنظیمی ازطرف مامورین انتظامی در خصوص نحوه کیفیت ارتکاب جنایت و وضعیت محل وقوع آن و کشف و ضبط چاقوی آلت جرم در نزد متهم و توجها" به صورتجلسه معاینه جسد و نظریه پزشک قانونی در خصوص نوع صدمات وارده و علت فوت مقتوله و اقاریر صریح و مقرون به دلیل متهم در تمام مراحل تحقیق اعم از مراجع انتظامی و بازپرس دادسرا و جلسه دادرسی این دادگاه و اینکه اظهارات و مدافعات متهم در مورد اینکه علت و انگیزه وی در ارتکاب جنایت تجاوز (الف ) و (ب ) به ناموس وی " بوده است " و قطع نظر از اینکه در جلسه دادرسی دادگاه مورد تکذیب عیال وی بانو ... قرار گرفته و مقرون به هیچ گونه دلیل و بینه ای نبوده ، به فرض کافی برای رفع مسئولیت وی نمی باشد و با توجه به نظر کمیسیون پزشکی در مورد سلامت روانی متهم ، اتهام مشارالیه ثابت و محرز می باشد و مستندا" به ماده 220 و بند یک 231 قانون مجازات اسلامی ، از کتاب سوم قصاص و ماده 294 و بند (ج ) ماده 295 و بند(6) ماده 297 و ماده 300 و بند الف کلا" از همان قانون کتاب چهارم دیات ، دادگاه متهم قربان را به پرداخت نصف یک فقره دیه کامل (دیه زن مسلمان ) عبارت از پنج هزار درهم از نوع انتخابی وکیل متهم ظرف یکسال از تاریخ وقوع قتل و به علاوه چهارسال حبس به عنوان تعزیر پس از کسر و احتساب ایام بازدات قبلی محکوم می نماید.)
پس از صدور و ابلاغ رای محکوم علیه نسبت به رای صادره اعتراض نموده و دادگاه به تاریخ 7/12/70 ضمن رد اعتراض و تجدیدنظر خواهی پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال " کرده " که به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر تایید رای صادره دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد.
(بسمه تعالی 0 با توجه به محتویات پرونده امرنظر به اینکه از طرف محکوم علیه ایراد و اعتراض موثری که نقض دادنامه معترض عنه را ایجاب نماید به عمل نیامده " است " با رد اعتراض مذکور دادنامه تجدیدنظرخواسته نتیجتا" ابرام و تایید می شود.)
* * *

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

74

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 48

تاریخ تصویب : 1371/12/15

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.