×

برابربند ب ماده 295 قتل خطای محض موجب پرداخت دیه است

برابربند ب ماده 295 قتل خطای محض موجب پرداخت دیه است

برابربند-ب-ماده-295-قتل-خطای-محض-موجب-پرداخت-دیه-است

وکیل


کلاسه پرونده : 3/12/3654
شماره دادنامه : 31/12
تاریخ رسیدگی : 30/1/71
مرجع رسیدگی : شعبه 12 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده :آقایان : 1ابراهیم فرزند.00 2 محمدفرزند.00 3 حسن فرزند.00 به اتهام شرکت در قتل غیرعمدی عبدالله بر اثر عدم رعایت مقررات وزارت کار و حفاظت عمومی کارگاه ازطرف دادسرای عمومی ... تحت تعقیب قرار گرفته اند و با توجه به کیفرخواست شماره 70171114 ... شکایت و توضیحات اولیای دم و گزاش پاسگاه ژاندارمری ... و نظریه بازرس وزارت کار و اظهارات متهمین در مراحل مختلف تحقیق به استناد مواد 1و2و3 قانون دیات با رعایت ماده 20 قانون راجع به مجازات اسلامی تقاضای تعیین کیفر متهمین گردیده است.
دادگاه کیفری یک ... به موضوع رسیدگی کرده و طی دادنامه شماره 14587/8/70 چنین رای داده است :
(با توجه به محتویات پرونده وشکایت اولیای دم وگزارش مامورین انتظامی ... و نظریه بازرس " اداره " کار و اظهارات و اقاریر بعضی از متهمان در مراحل تحقیق و در محضر دادگاه بزهکاری آنان محرز و ثابت " است " و متهمان در مقام تقسیم ماده 3 قانون دیات قسم ششم (درهم ) را انتخاب نموده اند. به استناد ماده 20 قانون مجازات اسلامی و بند ب ماده 2 و بند ب ماده 8 و نریه بازرس " اداره " کار ابراهیم (معمار) پنجاه درصد و مهندس محمد(مهندس ناظر) سی درصد و حسن (کارفرما" بیست درصد دیه کامله از نوع درهم درحق اولیای دم ظرف دو سال (دوقسط) از تاریخ وقوع جرم پرداخت نمایند.)
پس از صدور و ابلاغ رای از محکوم علیهم ابراهیم و محمد نسبت به رای صادره اعتراض نموده اند و دادگاه به تاریخ 5/11/70 اعلام نظر نموده که ( رای صحیحا" صادر گردیده است به مرجع صالحه ارسال شود) پرونده به دیوان عالی کشور ارسال " شده و" پس از وصول به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید وپ س از قرائت گزارش آقای ... عضو ممز و اوراق پرونده و نظریه کتبی ... آقای دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر تایید رای صادره دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی 0 با توجه به محتویات پرونده امرنظر به اینکه از طرف محکوم علیهم ایراد و اعتراض موثری که نقض دادنامه معترض عنه را ایجاب نماید به عمل نیامده با رد تجدیدنظرخواهی معنونه دادنامه تجدید نظر خواسته نتیجتا" ابرام می شود.)

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

77

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 31

تاریخ تصویب : 1371/01/30

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.