×

قتلی که بتصورمهدورالدم بودن صورت بگیرد خطای شبیه عمد محسوب وموجب پرداخت دیه است

قتلی که بتصورمهدورالدم بودن صورت بگیرد خطای شبیه عمد محسوب وموجب پرداخت دیه است

قتلی-که-بتصورمهدورالدم-بودن-صورت-بگیرد-خطای-شبیه-عمد-محسوب-وموجب-پرداخت-دیه-است
کلاسه پورنده : 1212/3405
شماره دادنامه : 301/12
تاریخ رسیدگی : 7/5/70
مرجع رسیدگی : شعبه 12 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : 1 آقای (الف ) فرزند.00 24 ساله به اتهام قتل عمدی (ب ) فرزند.00 59 ساله 2 خانم (ج ) فرزند.00 18 ساله به اتهام زنا در حال احصان با مقتول ازطرف دادسرای عمومی ... تحت تعقیب قرار گرفته اند و به موجب کیفرخواست شماره 31206/10/69 با توجه به شکایت اولیای دم مقتول و نظریه پزشکی قانونی درباره علت مرگ و اقاریر متهمان (اقرار قاتل به ارتکاب بزه واقراربانو به زنا) و عدم تاثیر مدافعات متهمان و سایر اوراق پرونده به استناد مواد 2و100(شق ب ) قانون حدود و قصاص تقاضای تعیین کیفر متهمان ، گردیده است.
شرح قضیه اختصارا" چنین است : متهمان که زن و شوهر بوده اند اتاقی را از مقتول اجاره می نمایند. طبق اظهارات آقای (الف ) وی در مورخه 28/9/69 از محل کارش به خانه باز می گردد و مشاهده می نماید که همسرش قا متقول هر دو شلوارشان تا زانو پایین است. قاتل با ملاحظه این وضع به مقتول حمله می کند و با ضربات عدیده وی را بشدت مجروح و مصدوم " می کند" که گوش چپ مقتول بکلی قطع می شود و جرح عمیق و ضربه مغزی هم به وی وارد می شود و سرانجام پس از چند روز در بیمارستان فوت می نماید. اما بانو ... اقرار به زنای محصنه ... می نماید. اما در بازجوییهای بعدی منکر اقاریر و اظهارات خود شده و کلا" اعمال زشت منکراتی را به مقتول نسبت می دهد و زنای محصنه را انکار می کند و اضافه می نماید که متهمان فاقد عقدنامه می باشند.
بالاخره آقای بازپرس بعد از اقدامات و باجوییهای لازمه قرار مجرمیت متهمان را صادر و اعلام " می کند" و دادسرای ... گزارش کیفر خواست " را" تدوین و تنظیم " می کند" و پرونده جهت رسیدگی به دادگاههای کفری یک ... ارسال " می شود" که به شعبه 134 دادگاه کیفری یک ... ارسال " می شود" که به شعبه 134 دادگاه کیفری یک ... ارجاع " می گردد."
دادگاه مرجوع الیه به تاریخ 20/1/70 با حضور متهمان و وکلای تسخیری آنان و اولیای دم تشکیل " می شود" و بعد از رسیدگی واستماع مدافعات طرفین ختم رسیدگی " را" اعلام " می کند" و بدین خلاصه رای می دهد:
(" متهم ردیف یکم " ) در کلیه مراحل اعم از دادسرا و دادگاه اقرار کرده است که مقتول را شدیدا" مورد ضرب قرار داده است ونیز گواهی پزشکی قانونی حکایت دارد که هنگام قتل آلت تیز و برنده ای نظیر چاقو استعمال شده است و این ضربات برای امثال مقتول قابل تحمل نبوده است فلذا ضابطه قتل عمد که عبارت است از عمد دروقوع فعلی که نوعا" و عادتا" کشنده است محقق می باشد. از طرفی هم نمی توان گفت که ارتکاب قتل از ناحیه متهم ردیف اول مباح ومشروع بوده تا بضمانی متوجه اونباشدزیراطبق موازین شرعی (تحریرالوسیله جلداول ) وقتی شوهر معاف از مجازات می باشد که همسر خود را در حال زنا با اجنبی ببیند و حال آنکه در پرونده دلیلی مشاهده نمی شود که عمل مقاربت و دخول صورت گرفته باشد. البته چون وضعیت خانم ... و متقول به نحوی بوده است که برای شوهر این توهم حاصل شده که مقتول در حال زنا با همسر او بوده است دست به قتل اوزده است. به این خاطر تصور کرده است که مقتول مهدورالدم می باشد.به هرحال طبق تبصره 2 ماده 2 قانون دیات چنین قتلی به منزله شبه عمد است ، زیرا متهم به اعتقاد اینکه متقول مهدورالدم است مبادرت به این کار نمو ه است. فلذا دادگاه آقای (الف ) (متهم ردیف اول ) را به پرداخت یکی از اصناف مذکور ماده 3 قانون دیات محکوم می نماید که مقتضی است دادیار اجرای احکام در صورت عدم اعتراض به حکم توسط اصحاب دعوی یا در صورت اعتراض چنانچه رای دادگاه در دیوان عالی کشور تنفیذ شد در اجرای تبصره 4 ماده 2 قانون مذکور نظر محکوم علیه را جهت انتخاب نوع دیه تامین نماید. نکته دیگر آنکه هر چند در پرونده مدرک عادی یا رسمی که دلالت کند بر این که بین متهم ردیف اول و دوم رابطه زوجیت موجود است وجود ندارد و چون طبق موازین شرعی این حق منحصر است بین متهمان و کسی هم منکر آن نیست مجالی برای این توهم که متهمان زن و شوهر نیستند وجود ندارد و در خصوص اتهام خانم ... دایر به ارتکاب زنای منحصنه نظر بهاینکه نامبرده ، فقط در یک نوبت آ; هم در نزد آقای دادیار اجمالا" اقرار به زنا کرده است فلذا جهت اینکه نصاب شرعی اقرار وجود ندارد و نیز با توجه به وجود شبه مجازات حد زنای محصنه عبارت از رجم است دفع می شود، النهایه اقرار به ماذون الحد طبق ماده 85 قانون حدود مستوجب تعزیر است که مستندا" به ماده 11 قانون مجازات اسلامی به تحمل 95 ضربه شلاق محکوم می شود.)
پس از صدور و ابلاغ رای آقای ... ( فرزند مقتول ) نسبت به رای صادره اعتراض نموده و دادگاه به تاریخ 19/3/20 بشرح زیر " اظهار نظر" نموده است : (دادگاه به نظر خود باقی است. پرونده جهت رسیدگی به اعتراض اولیای دم مرحوم ... به دیوان محترم کشور ارسال می شود.) پس از وصول پرونده رسیدگی به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر تصمیم قانونی دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی 0 با توجه به صراحت ماده 34 قانون تشکیل دادگاههای کیفی یک و دو و شعب دیوان عالی کشور که مقرر می دارد (شاکی یا مدعی خصوصی نسبت به حکم نسبت به حکم برائت متهم در صورت وجود جهات تجدیدنظر مذکور در قانون تعیین موارد تجدیدنظر احکام دادگاهها و نحوه رسیدگی آنها مصوب 14/7/76 حق تجدیدنظردارد) و همچنین رای وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عالی کشور به شماره 28562/3/70 چون درمانحن فیه (الف ) فرزند.00 به پرداخت دیه محکوم گردیده است موردی جهت طرح پرونده در دیوان عالی کشور به نظر نمی رسد. مقرر می داردپرونده در دیوان عالی کشور به نظر نمی رسد. مقررمی داردپرونده به مرجع ذیربط اعاده گردد.)
مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

77

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 301

تاریخ تصویب : 1370/05/07

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.