×

کسی قصد تیراندازی به کسی را داشته باشد و تیر اوبه انسان بی گناه دیگری اصابت کند

کسی قصد تیراندازی به کسی را داشته باشد و تیر اوبه انسان بی گناه دیگری اصابت کند

کسی-قصد-تیراندازی-به-کسی-را-داشته-باشد-و-تیر-اوبه-انسان-بی-گناه-دیگری-اصابت-کند

وکیل


ردیف : 71/16 هیئت عمومی
کلاسه پرونده : 9/26/3672
تاریخ رسیدگی : 17/1/71
مرجع رسیدگی : شعبه 26 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : آقایان 1 اسمعیل ... فرزند.00 22 ساله 2 علی ... 52 ساله ، پدر متهم ردیف 3 نوروز ... 35 ساله متهم هستند متهم ردیف عمدی مرحوم (مقتول ) با سلاح و ردیف دوم و سوم به معاونت در قتل بدین شرح که کارگر اففانی به نام عرب ... دختر13 ساله متهم ردیف دوم را ربوده و24 ساعت و ساختمان ... که در دست احداث بوده مخفی می نماید بعد از رها شدن ردیف 1و2 ( پدر و برادر دختر تصمیم می گیرند آن افغانی را به قتل برسانند و متهم ردیف سوم شبانه به محل کار او می روند و ابتدا برق را قطع می کنند و پس ازکوبیدن در، مقتول خارج می شود و آنها به تصور اینکه او همان افغانی موردنظر آ;هاست پس از بازشدن و بیرون آمدن او متهم ردیف اول به او شلیک می کند و هنگامی که او می گوید آخ متوجه می شود که او افغانی مورد نظر آنها نبوده است و از محل متواری می شوند.
متهم ردیف اول در برگ 140 گفته : ( من خودم ماشه را چکاندم ولی او را نشناختم و اشتباه کردم 0) متهمان ردیف 2و3 نیز به موضوع اعتراف نموده اند.
بر اساس شکایت اولیای دم دادسرای عمومی به موجب کیفرخواست شماره 17448/10/69 تقاضای تعیین کیفر نموده ودادگاه کیفری یک ... شعبه 12 به قصاص نفس متهم رای صادر نموده که مورد اعتراض وکیل محکوم علیه قرار گرفته و تقاضای تجدیدنظر کرده و دادگاه مزبور به نظر خود باقی مانده و پرونده به دیوان عالی کشور شعبه 26 ارسال گردیده است. این شعبه طی دادنامه 14393/6/70 به لحاظ استفتایی که از حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی شده در اثر وجود اختلاف بین اعضای شعبه ، قتل را شبه عمد دانسته و رای به قصاص را نقض نموده است و پس از بازگشت پرونده در شعبه 21 دادگاه کیفری یک ... مورد رسیدگی قرار گرفته و ضمن دادنامه مفصلی که در آن اشاره به مواد قانونی مربوط به قتل عمد و شبه عمد نموده در این مورد قتل راعمد دانسته و رای بر قصاص نفس متهم دریف اول و " درمورد" متهمان ردیف دوم و سوم ... به جرم ممسک بودن یکی را به سه سال حبس و دیگری را به تحمل یک سال حبس محکوم نموده است که رای دادگاه از جانب محکوم علیهم مورد اعتراض واقع شده و تقاضای تجدیدنظر نموده اند و با بقای دادگاه بر رای خود پرونده به دیوان عالی کشور و به لحاظ سبق نظر به شعبه 26 ارسال گردیده است.
(بسمه تعالی 0 با توجه به اینکه دادگاههای کیفری یک شعبه 12و ... 21 نظریه دیوان عالی کشوررانپذیرفته اند زیرا رای این شعبه به قصاص نیست لذا پرونده اصراری می باشد و برای طرح در هیئت عمومی ارسال می گردد.)
نظر آقای ... نمانیده دادستانی کل کشور:
(بسمه تعالی 0 با توجه به فتوای حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی و بادر نظر گرفتن فتوای مقام معظم رهبری موضوع از مصادیق قتل شبه عمدی است و رای شعبه 26 دیوان عالی کشور تایید می شود.)

کلاسه پرونده : 926/3672ک
ردیف : 71/16
رای شماره : 76/2/1372

رای هیئت عمومی دیوان عالی کشور(شعب کیفری )
(اعتراض وکیل تجدیدنظرخواهان به نام / متهمان ردیفهای 1و2و3 نسبت به حکم شماره 111019/10/70 صادره از شعبه 21 دادگاه کیفری یک ... موجه به نظر می رسد زیرا:
دادگاه ارتکاب قتل ... را از ناحیه اسمعیل ... تشخیص / داده و او را به قصاص نفس محکوم کرده و برای / علی ... و نوروز ... / به عنوان ممسک مجازات حبس تعیین نموده است ،در صورتی که محتویات پرونده و مدارک استنادی دادگاه من حیث المجموع بر عمدی بودن قتل دلالت ندارد. بنابراین حکم تجدیدنظرخواسته به اکثریت قریب به اتفاق آراء کلا" نقض می شود و تجدیدرسیدگی به شعبه دیگر دادگاه کیفری یک ... محول است که با رعایت ماده 463 قانون آیین دادرسی کیفری رسیدگی و حکم صادر نماید.)

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

77

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 6

تاریخ تصویب : 1372/02/07

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.