×

کسی قصد تیراندازی به حیوانی داشته باشد و تیراو به انسان بی گناهی اصابت کند

کسی قصد تیراندازی به حیوانی داشته باشد و تیراو به انسان بی گناهی اصابت کند

کسی-قصد-تیراندازی-به-حیوانی-داشته-باشد-و-تیراو-به-انسان-بی-گناهی-اصابت-کند-
کلاسه پرونده : 27/3/3928
شماره دادنامه : 1342
تاریخ رسیدگی : 22/2/72
تجدیدنظرخواه : وکیل اولیای دم
تجدیدنظرخوانده : قاتل
تجدیدنظرخواسته : دادنامه شماره 16666/8/71 صادره از شعبه 12 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 27 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : آقای (الف ) فرزند.00 21 ساله کشاورز، اهل و ساکن ... متهم به قتل عمدی (ب ) " است " بدین شرح که متهم در برگ 5 اظهار داشته : (من با آقای (ب ) به عنوان حفاظت مزرعه سیصدمتر فاصله داشته 0 بعد از یک ساعت (ج ) و (ب ) به طرف من می آمدند و تعدادی حیوان وحشی هم می آمدند. می خواستم به حیوان وحشی تیر بزنم خورد به آقای (ب )0
آقای (ج ) در برگ 22 می گوید: (من و ... " منقول " ایستاده بودیم که یکدفعه یک تیر شلیک گردید و مقتول افتاد.)
دادسرای عمومی شهرستان ... قتل را عمدی دانسته و باصدورکیفر خواست شماره 211231/8/70 به دلایل مذکور بزه انتسابی " را" محرز دانسته و به استناد ماده 2 و مراعات ماده 35 قانون حدود و قصاص و تقاضای مجازات متهم را نموده " است " و در برگ 6 بدون تاریخ و بدون تعیین بازپرس از مقتول نقل شده که خطا بوده و اولیای دم تقاضای قصاص متهم رانموده اند. پدر مقتول در جلسه دادگاه می گوید: (اطمینان ندارم که نوشته پسرم باشد) و متهم می گوید: (من اصلا" از آنها خبر نداشتم و با آنها نرفته بودم و اتفاق پیش آمد من تنها بودم و آنها دو نفر بودند.(اولیای دم قتل را عمدی با نقشه قبلی در شب مهتابی در فاصله حدود100 الی 150 متری دانسته اند.
دادگاه کیفری یک شعبه ... 12 پس از ختم رسیدگی واستماع اظهارات متهم و طرفین طی دادنامه شماره 16666/8/71 با توجه به مجموع محتویات پرونده و اظهارات متهم و اظهارات مقتول قبل از درگذشت در صفحه 6 پرونده قتل را از مصادیق قتل خطایی دانسته و با صدور حکم تبرئه متهم از قتل عمدی و به منظور عدم تضییع حق اولیای دم و عمل به حدیث شریف لایبطل دم امرء مسلم و به استناد مواد 1،2،3،8 و15 قانون دیات ( قانون زمان حادثه ) متهم را به پرداخت یک دیه کامله از نوع انتخابی در مدت سه سال از تارخی حادثه در وجه اولیای دم محکوم نموده " است."
وکیل اولیای دم ... به دادنامه صادره اعتراض نموده مبنی بر اینکه (مقتول با اینکه در منزل دیگران بوده او را بااسم و رسم خوانده اند و برده اند و مقتول زمین از روستا به مزرعه حرکت کردیم و شب 14 قمری بوده و مزرعه کاملا" روشن بوده چگونه می شود بگوییم قصد قتل را نداشته و در محکمه شاهد عینی آقای (ج ) حاضرنشده تا موضوع حادثه معلوم شود) لذا تقاضای نقض دادنامه صادره وتجدید نظر نموده " است." دادگاه با اعتراض وکیل اولیای دم موافق نشده و بر رای خود باقی مانده و پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال داشته و در نتیجه به این شعبه ارجاع داده شده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز واوراق پرونده دادنامه شماره : 16666/8/71 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی 0 با توجه به محتویات پرونده ، درخواست تجدیدنظر با هیچ یک از موارد مذکور در ماده 6 قانون تجدیدنظر مصوب سال 67 انطباق ندارد، لذا ضمن رد آن دادنامه فوق الاشاره ابرام و پرونده به مرجع مربوط اعاده می گردد.)

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

77

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1342

تاریخ تصویب : 1372/02/22

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.