×

در حالتی که تیراندازی هوایی صورت بگیرد و فرد بی گناهی که مورد نظر نبوده مورد اصابت گلوله قرار گیرد

در حالتی که تیراندازی هوایی صورت بگیرد و فرد بی گناهی که مورد نظر نبوده مورد اصابت گلوله قرار گیرد

در-حالتی-که-تیراندازی-هوایی-صورت-بگیرد-و-فرد-بی-گناهی-که-مورد-نظر-نبوده-مورد-اصابت-گلوله-قرار-گیرد-

وکیل


کلاسه پرونده : 2512/3271
شماره دادنامه : 18/12
تاریخ رسیدگی : 21/1/70
مرجع رسیدگی : شعبه 12 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : آقایان 1 کاظم فرزند.00 2 نجم الدین فرزند.00 3 بهرام فرزند.00 به اتهام شرکت در قتل عمدی ( با شلیک کلاش ) بهنام ... از طرف دادسرای عمومی ... تحت تعقیب قرار گرفته اند و به موجب کیفرخواست شماره 20469/4/68 با توجه به گزارش ژاندارمری و شکایت شکات و نظرات پزشکی قانونی و اظهارات متهمان و سایر اوراق پرونده به استناد ماده 8 قانون حدودو قصاص تقاضای تعیین کیفر آنان گردیده است.
حسب محتویات پرونده به ادعای متهمان " آنان " جهت تعقیب و دستگیری عده ای و متفرق نمودن آنان ماموریت پیدا می نمایند و به محل عزمیت " می کنند" ولی " آنان " با مشاهده مامورین به سوی جنگل مجاور روستا فرارمی کنند که موردتیراندازی مامورین قرار" می گیرند" و تیری به بهنام اصابت " می کند" که منتهی به فوت وی می گردد.
مراتب به مقامات ذیصلاح گزارش " می شود" ضمن تحقیقات معموله کاظم و بهرام (متهمان ردیف اول و سوم ) کیفرخواست اظهارداشته اند:
(ما فقط چند تیرهوایی شلیک کردیم و به کسی هم اصابت نکرده است ، ولی نجم الدین (متهم ردیف دوم کیفرخواست ومحکوم علیه ) بعد ازتیر اندازی با رنگ پریده دستور حرکت " داد" و اصرار در ترک محل را داشت.)
بالاخره با اعلام جریان امر به دادسرای مربوطه آقای بازپرس به موضوع رسیدگی " کرده " و اقدامات قانونی را انجام " داده " وبعد از یک سلسله رسیدگیهای لازمه و کسب نظر پزشکی قانونی و مخصوصا" اظهارات مادر مقتول بنام ... بر اینکه قتل فرزندش عمدی بوده واو را عمدا" کشته اند قرار مجرمیت متهمان را به اتهام قتل عمدی بهنام صادر " کرده است " که مورد موافقت آقای دادیار دادسرای ... 0 واقع " شده " و به شرح صدر گزارش ، کیفرخواست علیه متهمان به اتهام شرکت در قتل عمدی تنظیم " شده " و پرونده جهت رسیدگی به دادگاه کیفری یک ... ارجاع " گردیده " و دادگاه مرجوع پس از تحقیقات به شرح منعکس در پرونده واستماع مدافعات نامبردگان و وکیل مشارالیهم و انجام مراسم قسامه و تصریح بانو ... (مادر مقتول ) و غفور به اینکه (قاتل بهنام ... نجم الدین بوده و اینکه عمد است یا غیر عمد آن را نمی دانم ) ختم رسیدگی را اعلام " داشته " و طی دادنامه شماره 69/7223/5 چنین رای می دهد:
(در خصوص اتهام آقایان 1 کاظم فرزند.00 2 نجم الدین فرزند.00
3 بهرام فرزند.00 دایر به شرکت در قتل عمدی مرحوم بهنام دراثر تیراندازی ، نر به اینکه متهمین منکر قتل عمد گردیده اند و تنها ولی دممقتول نیز که والده مقتول است در عمد بودن قتل تردید دارد و اینکه متمین هیچ گونه اختلافی با مقتول نداشته اند و انگیزه ای برا یعمد بودن قتل وجود ندارد و از طرفی مقتول طبق گواهیهای پزشکی در اثر شلیک یک گلوله فوت کرده و در این صورت شرکتی متصور نبوده و امکان ندارد، للذا ارتکاب بزه انتسابی به آنان (قتل عمدی ) در نظر دادگاه احراز نمی گردد و حکم برائت آنان صادر و اعلام می گردد. لکن نظر به اظهارات آنان (متهمین ردیفهای اول و سوم )که با قاطعیت اعلام کرده اند در حین تیراندازی به سوی قماربازان متوجه تیراندزی بوده اند وکلا" هوایی بوده و به کسی اصابت نکرده واینکه آقای نجم الدین ... با رنگ پریده دستور حرکت و ترک محل را به آنان داده و اینکه خود آقای نجم الدین در دادگاه اعلام کرده که (تیر یکی از ما به وی اصابت کرد، ولی نمی دانم تیر کدام یک از ما بوده ) و تحقیقات به عمل آمده در سپاه و بازپرسی و با توجه به اظهارات وی در دادگاه که گفته (من دیم مقتول از رودخانه رد شده و افتاد و برگشت گفت من نبودم ) و اینکه دادگاه مورد را از موارد لوث تشخیص داده و انجام مراسم قسامه در دادگاه ارتکاب بزه انتسابی در حد قتل عمدی (خطاءمحض ) به آقای نجم الدین محرز است و دادگاه محکومیت وی را به استناد بند ب ماده 2 قانون دیات و بند 6 ماده 3 قانون دیات و بند ج ماده 8 قانون فوق به پرداخت ده هزار درهم نقره خالص در حق شاکیه در طول سه سال از زمان وقوع جرم به عنوان دیه قتل غیرعمد صادر و اعلام می دارد.)
پس از صدور و ابلاغ رای وکیل محکوم علیه نسبت به رای صادره اعتراض نموده و دادگاه به تاریخ 30/10/69 ضمن رد اعتراض و عدم قبول تجدیدنظرخواهی پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال " کرده " که به این شعبه ارجاع گرددیه است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر صدور رای مقتضی دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند.
(بسمه تعالی 0 با توجه به محتویات پرونده امر نظر به اینکه از طرف محکوم علیه ایراد و اعتراض موثری که نقض دادنامه معترض عنه را ایجاب نماید به عمل نیامده با رد اعتراض مذکور دادنامه تجدیدنظرخواسته نتیجتا" ابرام می شود.)

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

77

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 18

تاریخ تصویب : 1370/01/21

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.