×

درقتل خطای محض پرداخت دیه به عهده عاقله جانی است

درقتل خطای محض پرداخت دیه به عهده عاقله جانی است

درقتل-خطای-محض-پرداخت-دیه-به-عهده-عاقله-جانی-است-

وکیل


کلاسه پرونده : 37078
شماره دادنامه : 325/20
تاریخ رسیدگی : 29/4/71
تجدیدنظرخواه : آقای ...
تجدیدنظرخواسته : دادنامه شماره /271978/11/1370 صادره از شعبه 9 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 20 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : دادسرای عمومی ... آقای (الف ) فرزند.00را به اتهام قتل عمدی پسربچه چهارماه تحت تعقیب قرار داده وباصدور کیفرخواست شماره 27344/3/1366 و تطبیق جرم انتسابی با مواد1و2 قانون حدود و قصاص از محاکم کیفری یک ... درخواست تعیین مجازات کرده است.
مندرجات اوراق پرونده از فوت پسربچه در جریان درگیری حکایت دارد و در گزارش معاینه جسد ساییدگی و پارگی روی سر طرف راست و خونمردگی در زیر پوست روی استخوان سر و طرف چپ و انهدام نسج مغز که در موقع معاینه جسد مشاهده گردیده قید " شده " و علت مرگ پسربچه چهارماهه خونریزی مغزی که در اثر ضربه جسم سخت ایجادشده اعلام گردیده است.
متهم در تحقیقات مقدماتی منکر ارتکاب جرم انتسابی است و اولیای دم خواهان مجازات وی شده اند و پرونه جهت ریدگی به شعبه نهم دادگاه کیفری یک ... ارجاع شده و دادگاه مزبور متعاقب گزارش مفصل آقای مشاور دادگاه و اعلام نقایص تحقیقاتی پرونده را جهت رفع نقص به دادسرا ارسال داشته و پس از رفع نقایص مورد رسیدگی قرار رگفته " است." در دادگاه والدین طفل علیه متهم طرح شکایت و درخواست قصاص کرده اند. در این مرحله از رسیدگی نیز متهم منکر ارتکاب جرم شده است. در خاتمه رسیدگی آقای مشاور در نظریه مشروحی که ضمیمه پرونده است مجرمیت مهم را محرز دانسته ، اما نوع قتل را خطای محض تشخیص داده " است." دادگاه نیز بااعلام دخول موضوع در باب لوث و اجرای ترتیبات قسامه مجرمیت متهم را مسلم اعلام نموده و قتل را خطای محض دانستهو بااصدار دادنامه شماره /271978/11/70 عاقله آقای (الف ) را به پرداخت ده هزار درهم مسکوت نقره ای محکوم کرده " است."
محکوم علیه نسبت به حکم صادره اعتراض و درخواست تجدیدنظر نموده و پرونده با اعلام نظر آقای قاضی صادرکننده حکم به دیوان عالی کشور ارسال و جهت ریدگی به درخواست تجدیدنظر به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر تایید دادنامه شماره 271978/11/70 فرجامخاسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(قطع نظر از اینکه بدون تعیین عاقله ومشخص نمودن هویت وی به اصدار حکم به پرداخت دیه قتل خطئی مبادرت شده که ترتیبی غیرقابل توجیه و برخلاف قانون است ،از این جهت که از ناحیه محکوم علیه (عاقله که بر پرداخت دیه محکوم شده ) اعتراض و درخواستی نشده و در وضعیت نهایی تجدیدنظرخواه محکوم علیه محسوب نیست تا درخواستش قابلیت طرح داشته باشد، رد درخواست اعلام و پرونده جهت اقدام مقتضی اعاده می شود.)

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

77

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 325

تاریخ تصویب : 1371/04/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.