×

طریق اثبات قتل خطای محض اقراراست و پرداخت دیه به عهده شخص جانی است

طریق اثبات قتل خطای محض اقراراست و پرداخت دیه به عهده شخص جانی است

طریق-اثبات-قتل-خطای-محض-اقراراست-و-پرداخت-دیه-به-عهده-شخص-جانی-است-
کلاسه پرونده : 412/3345
شماره دادنامه : 202/12
تاریخ رسیدگی : 29/3/70
مرجع رسیدگی : شعبه 12دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : محتویات پرونده اجمالا" حکایت دارد که در در تاریخ 19/6/69 به دنبال اعلام این امر از ناحیه ندامتگاه ... که نگهبان در جبهه زندان به نام سرباز وظیفه (الف )فرزند.00 بر اثر سهل انگاری مورد اصابت گلوله قرار گرفته و پس از اعزام به بیمارستان معالجات لازمه درباره وی موثر واقع نشده و نامبرده به علت شدت خونریزی فوت نموده است.
دادسرای عمومی ... رسیدگی مقدماتی نسبت به مورد اعلامی را به اداره آگاهی محول “ کرده “ که در جریان اقدامات و تحقیقات به عمل آمده از طرف اداره مرقوم مشخص شده است که محل شلیک گلوله کیوسک نگهبانی دژبان زندان بوده و اسلحه ای که با آن مبادرت به تیر اندازی شده در اختیار مقتول قرار داشته است. سربازوظیفه دیگری (ج ) فرزند.00 پیرامون چگونگی موضوع مطالبی اظهار “ داشته است.” نامبدره که بدوا" ادعا داشته مرگ حاصله ناشی ازغفلت وسهل انگاری مقتول در استفاده از اسلحه کمری بوده است در ادامه تحقیقات با اقار به اینکه گلوله توسط شخص او شلیک گردیده راجع به جزئیات قضیه “ چنین “ توضیح داده است “ که “ در روز واقعه پس از اینکه در کیوسک مورد نظر ناهار را با مقتول صرف نموده ، شخص مذکور اسلحه کمری مربوط به خود را که در کنار پنجره قرار داشته به دست گرفته و اقدام به خارج کردن خشاب آن نموده است و در این هنگام او نیز اسلحه را از متقول اخذ و مبادرت به خشاب گذاری کرده ودر شرایطی که مقتول روبروی وی بر زمین قرار داشه است دفعتا" دست وی به ماشه اسلحه برخورد “ می کند” و با شلیک گلوله یاد شده از ناحیه گلو مجروح “ می شود” که بلافاصله در زمینه انتقال وی به بیمارستان اقدام “ می کنند،اما” در بین راه نامبرده فوت می کند. با بیان مطالب فوق و تشریح جزئیات واقعه از ناحیه مهم و اظهارنظر پزشک قانونی ... به اینکه آقای (ب ) به علت خونریزی شدیدناشی ازاصابت گلوله ای که از سمت راست غضروف تیروئید وارد و از کتف راست خارج شده و منجر به پارگی نسوج حیاتی این ناحیه گردیده فوت کرده است ، گزارش نهایی قضیه تکمیل و به دادسرای عمومی ... ارسال “ می شود.” مرجع مرقوم سلسله تحقیقات واقداماتی راانجام “ داده “ ونهایتا" با اختتام تحقیقات ضمن تنظیم کیفرخواست شماره 4869/10/69 رسیدگی و تعیین کیفر آقای (الف ) فرزند.00 را از حیث ارتکاب قتل شبه عمد وبه استناد ماده 31 قانون دیات از دادگاه صالحه درخواست نموده است. با تحقق امر مذکور و طرح قضیه در شعبه 12 دادگاه کیفری یک ... در خصوص مورد رسیدگیهای لازمه معمول “ شده “ و پس از استماع شکایت اولیای دم که با تلقی عمل واقعه تحت عنوان قتل عمدی متقاضی اجرای قصاص بوده اند و همچنین استماع مدفعات متهم و گواهی گواهان سرانجام دادگاه مزبور به شرح دادنامه شماره 2023/1/70 نسبت به امر مطروحه اعلام رای نموده که در قسمتی از حکم صادره پس از ذکر هویت مهم و نوع بزه منتسبه به وی عینا" چنین آمده است :
(گرچه اولیای دم معتقدند قتل عمدی است ، اما توجه به مجموع محتویات پرونده و اظهارات مهم و اظهارات مطلعین تعمدی در قتل احراز نمی شود و عنوان اهام به نظر اینجانب وقوع قتل به نحو خطای محض است. زیرا متهم قاصد جنایت و فعل واقع شده بر مقتول را نداشته و این عمل ناخواسته و در اثر سهل انگاری متهم واقع شده “ است.” بنابراین به استناد بند الف ماده 2 قانون دیات و ماده و بند ج و ماده 8 قانون مذکور و ماده 15 همان قانون متهم به پرداخت یک دیه کامله مرد مسلمان از نوع انتخابی (درهم مسکوت یا معادل ریالی آن ) در صورت توافق طرفین در وجه اولیای دم به مدت سه سال از تاریخ حادثه محکوم می گردد.)
با اصدار دادنامه فوق ابلاغ مفاد آن به طرفین ، چون والدین مقتول ضمن تقدیم لایحه ای با تاکید بر عمدی بودن قتل نسبت به حکم صادره معترض “ بوده اند” و دادگاه صادرکننده رای نیز اعتراض به عمل آمده را موجه ندانسته است ، در اجرای مقررات قانونی ،پرونده متشکله به دیوان عالی کشور ارسال و در نهایت رسیدگی به موضوع به این شعبه محول گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز واوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر صدور رای متقضی دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی 0 با امعان نظر به مندرجات پرونده نظر به اینکه طبق ماده 34 قانون تشکیل دادگاههای کیفری 1و2 و شعب دیوان عالی کشور شاکی خصوصی منحصرا" نسبت به حکم برائت متهم در صورت وجود جهات تجدیدنظر مذکور در قانون تعیین موارد تجدیدنظر احکام دادگاهها و نحوه رسیدگی آنها حق تجدیدنظر داردوچون درمانحن فیه که به محکومیت متهم اعلام رای شده اعمال حق مزبور و درخواست تجدیدنظر توسط شکاه خصوصی انطباقی با مقررات قانون یاد شده نداشته و بمورد نمی باشد، لذا اعتراض اولیای دم در حدود ماده 34 قانون مارالذکر قابل طرح در دیوان عالی کشور نبوده مقررمی داردپرونده به مرجع دیصلاح اعاده گردد.)
* * *
مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

77

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 202

تاریخ تصویب : 1370/03/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.