×

قتل به تسبیب محسوب می گردد و موجب دیه است

قتل به تسبیب محسوب می گردد و موجب دیه است

قتل-به-تسبیب-محسوب-می-گردد-و-موجب-دیه-است
کلاسه پرونده : 1/4997/27
شماره دادنامه : 3027
فرجامخواه : محکوم علیه
فرجامخوانده : اولیای دم
فرجامخواسته : دادنامه شماره 7334 صادره از شعبه دهم دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 27 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : پیرو گزارش سابق این شعبه آقای قنبر ... فرزند.00، 47 ساله اهل و ساکن ... به اتهام قتل عمدی دختربچه 4ساله تحت تعقیب قرار گرفته است و نحوه قتل موصوف را خود متهم شرح داده است دادسرای عمومی ... پس از انجام تحقیقات معموله به شرح کیفرخواست شماره 24578/3/73 طبق نبد ج ماده 206 قانون مجازات اسلامی تقاضای کیفر متهم را نموده " است." متعاقبا" شعبه هفتم دادگاه کیفری ... متصدی امر رسیدگی گردیده است و پس از احرازبزه انتسابی متهم از طریق اقرار و اعتراف وی طی دادنامه شماره 1872 7/9/72 قتل موصوف را شبه عمد تشخیص داده و از قتل عمد بر برائت متهم رای صادر نموده و " اورا" به تحمل 10 سال حبس محکوم کرده است که با اعتراض اولیای دم (پدر و مادر متقوله ) به دادنامه صادره ، پرونده به این شعبه ارجاع گرددیه " که " به شرح دادنامه شماره 52638/5/73 احکام دادگاه را مبنائا" و بنائا" صحیح ندانسته و به نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته رای داده است.
پرونده در شعبه دهم دادگاه کیفری یک ... مجددا" مطرح گردیده و متهم در جلسات دادگاه ارتکاب اصل قتل موصوف را انکار نموده است و اعترافات سابق خود را در مراحل مختلف از روی شکنجه دانسته ولی در جلسه اخیر دادگاه مذکور(برگ 235و236پرونده ) بعد از قسم خوردن اولیای دم که او عمدا" بچه را کشته است ، متهم می گوید:(اتهام را قبول دارم حرف دیگر ندارم 0) شعبه دهم پس از اعلام ختم رسیدگی به شرح دادنامه شماره 7334 بزهکاری متهم تحت عنوان ارتکاب قتل عمدی دوشیزه ... را محرز ومسلم دانسته و مستندا" به مواد205و206 و207و209 قانون مجازات اسلامی پس از پرداخت نصف دیه کامله از سوی اولیای دم متهم را به قصاص نفس محکوم کرده است. محکوم علیه به دادنامه صادره اعتراض نموده و از این جهت پرونده مجددا" به این شعبه ارجاع داده شده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی 0 با توجه به محتویات پرونده نظر به اینکه متهم نه قصد قتل داشته نه فعل او غالبا" موجب قتل می گردد، بلکه متهم در برگ 126 گفته است.( علت ارتکاب قتل تقریبا" برای من ناخواسته بود بدین صورت " که " طفل متقول با دو طفل دیگر دم دروازه ... بازی می کردند و گاهی سنگ و ماسه به دروازه من می زدند که من یک لگد به پهلوی ... " مقتوله " زدم ... در این لحظه بینی ... " بچه " خورد به دروازه و خونریزی کرده و چهار چوب در خونی شد و بعد از نیم ساعت مرد.00) ودر برگ 132 نیز گفته : (بر اثر جهالت ونادانی یک لگد به او زدم و آوردم حیاط سرش به چهارچوب در حیاط خورد و خلاصه مرد.00) و از طرفی پزشکی قانونی علت مرگ را ضربه مغزی دانسته که با لگد به پهلو مستیما" حاصل نمی شود بلکه همان گونه که متهم در حضور کمیسیون پزشکی گفته ضربه مغزی در اثر اصابت سرمقتوله با تیر برق بعد از لگد خوردن بوده که اعضای کمیسیون هم اعلام داشته اند اظهارات وی با نظریه پزشکی کاملا" قابل مطابقت است. بنا به مراتب مذکوره عمدی بودن قتل مشکوک و بلکه مقطوع العدم است و از قبیل قتل بالتسبیب محسوب می گردد که به مقتضای ذیل ماده 328 قانون مجازات اسلامی موجب دیه است نه قصاص 0 لذا حکم قصاص نقض می گردد و پرونده در اجرای بند دال ماده 6 قانون تجدیدنظر مصوب سال 72 عودت داده می شود. شایان ذکر است که متم به لحاظ اخفای ادله جرم و جنایت بر جسد مقتوله (انداختن وی در چاه ) مستحق مجازات تعزیری نیز خواهد بود.)

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

79

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 3027

تاریخ تصویب : 1373/03/24

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.