×

برخورد دو وسیله نقلیه - قتل شبه عمد

برخورد دو وسیله نقلیه - قتل شبه عمد

برخورد-دو-وسیله-نقلیه---قتل-شبه-عمد
کلاسه پرونده : 20/16/3209
شماره دادنامه : 931
تاریخ رسیدگی : 29/10/69
مرجع رسیدگی : شعبه 16 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : حسب مندرجات پرونده آقای (الف ) فرزند.00 شهرت.00 به اتهام قتل غیرعمدی آقای (ب ) بر اثر رانندگی وسیله نقلیه موتوری ناشی از عدم کنترل و نقص مستمر وسیله نقلیه موتوری تحت تعقیب دادسرای عمومی ... قرار گرفته و دادسرای مزبور به موجب کیفرخواست شماره 26530/5/66 و به استناد ماده 149 قانون تعزیرات درخواست تعیین کیفر نموده است.
شعبه نهم دادگاه کیفری یک ... پس از رسیدگی و اخذ نظریه مشاور و احراز بزهکاری متهم قتل مورد بحث را شبه عمدی تشخیص " داده " و به استناد بند ب ماده 2 قانون دیات و رعایت بند 3 قانون دیات اظهارنظر به پرداخت ده هزار دهم نقره ازناحیه متهم درحق اولیای دم ظرف مدت دو سال نموده است و نیز به استنادماده 149 قانون تعزیرات متهم را به تحمل 5 ماه حبس تعزیری محکوم نموده است و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع گردیده و به موجب دادنامه شماره 9487/9/68 به شرح زیر اظهارنظرشده است.
(بسمه تعالی 0 نظر به مندرجات پرونده و کیفیات منعکس در آن بر نظریه مورخ 31/1/68 شعبه نهم دادگاه کیفری یک ... دایر بر بزهکاری متهم ایراد و اشکالی وارد نیست ، لکن با توجه به کیفیت حادثه مقصر بودن طرفین به نظر قوی است. زیرا همان طور که متهم در حرکت دادن وسیله نقلیه با توجه به نقص فنی آن مقصر بوده مقتول هم در هدایت اتومبیل خود با توجه به وسیله نقلیه جلویی بی تقصیر نبوده ، زیرا به حدی سرعت زیاد بوده که قابل کنترل نبوده و در نتیجه حادثه به وجود آمده " است " و به هر حال به نظر می رسدحادثه قتل مستند به هر دو وسیله نقلیه بوده است. علی هذا با رعایت به تبصره 2 ذیل ماده 28 قانون تشکیل دادگاههای کیفری 1و2و شعب دیوان عالی کشور پرونده جهت اقدام قانونی نزد مرجع مربوط اعاده می گردد.)
این بار دادگاه پس از رسیدگی نظریه دیوان عالی کشورراپذیرفته و به موجب دادنامه شماره 41852/7/69 مستندا" به بند ب ماده 2 ناظر به ماده 3 و بند ماده 8 قانون دیات ، متهم را به پرداخت پنج هزار درهم نقره (نصف دیه کامله ) در حق اولیای دم ظرف مدت دو سال محکوم نموده است و ضمنا" به استناد بند یک تبصره 17 قانون برنامه اول توسعه اقتصادی متهم را به پرداخت یکصد هزار ریال جزای نقدی محکوم نموده است. وکیل مدافع محکوم علیه به شرح لایحه مورخ 10/8/69 به رای صادره اعتراض نموده و پرونده به نظر آقای رئیس دادگاه صادر کننده رای رسیده و ایشان به شرح نظریه مورخ 4/9/69 به عقیده خود باقی مانده و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر رد اعتراض و تایید دادنامه صادره و مشاور نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی 0 نظر به مندرجات پرونده و کیفیات منعکس در آن از ناحیه وکیل مدافع محکوم علیه معترض ایراد و اعتراض خاص و موثری به عمل نیامده است تا مودر امعان نظر قرار گیرد و به رای صادره از لحاظ صحت مبانی استدلال بر بزهکاری متهم و رعایت تشریفات دادرسی ایراد و اشکالی وارد نیست. لذادرخواست تجدید نظر متقاضی مردود اعلام می گردد.)

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

79

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 931

تاریخ تصویب : 1369/10/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.