×

عدم اثبات دعوت مقتول از طرف متهم

عدم اثبات دعوت مقتول از طرف متهم

عدم-اثبات-دعوت-مقتول-از-طرف-متهم-

وکیل


کلاسه پرونده : 2111/3113
شماره دادنامه : 724/11
تاریخ رسیدگی : 15/10/69
فرجامخواه : ولی دم
فرجامخوانده : متهم
فرجامخواسته : دادنامه شماره 20201/5/69 صادره از شعبه 6 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 11 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : طبق مندرجات اوراق پرونده آقای (الف ) به اتهام قتل عمدی آقای (ب ) مورد تعقیب قرار گرفته است. دادسرای عمومی ... در خاتمه تحقیقات مقدماتی متهم را از این بابت که شبانه مقتول را به خانه اش به قصد رفتن به شکار دعوت کرده و بعدا" جسد وی در کانال آب کشف شده مجرم تشخیص داده و به استناد مقررات ماده 42 قانون دیات و صدور کیفرخواست از دادگاه درخواست مجازات کرده است.
شعبه ششم دادگاه کیفری یک ... به موضوع رسیدگی " کرده " و با اعلام نظریه متهم را مستوجب پرداخت ده هزار درهم مسکوک نقره ای در حق اولیای دم تشخیص داده و نظریه استنباطی را جهت تنفیذ به دیوان عالی کشور ارسال داشته که به شعبه 11 دیوان عالی کشور ارجاع گردیده است. شعبه 11 دیوان عالی کشور پس از بررسی پرونده و اعلام اینکه (در صورت ثبوت این امر که متهم مقتول را از خانه برده و اولیای دم مطالبه دیه کنند ایرادی بر نظریه وارد نیست ) پرونده را در اجرای تبصره 2 ماده 28 قانون تشکیل دادگاههای کیفری یک و دو اعاده داده است. شعبه 6 دادگاه کیفری یک ... با توجه به مدافعات انکار متهم و نظریه پزشکی قانونی و سایر محتویات پرونده و عدم اثبات دعوت متقول از طرف متهم و با در نظر گرفتن مقتضیات اصل برائت ، آقای (الف ) را از اتهام وارده تبرئه کرده است.
پدر و همسر متوفی نسبت به حکم صادره اعتراض و درخواست تجدید نظر کرده اند. قاضی صادرکننده حکم پس از ملاحظه لوایح اعتراض و اعلام اینکه حکم فاقد ایراد است پرونده را جهت رسیدگی به دیوان عالی کشور ارسال داشته که به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر ابرام دادنامه شماره 20201/5/69 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی 0 نظر به اینکه اعتراض قابل توجه و موثری مطرح نشده و با توجه به محتویات پرونه بر ترتیبات رسیدگی و نحوه استدلال و استنباط و تشخیص دادگاه ایرادی وارد نیست ، اعتراض مردود اعلام و حکم صادره ابرام می گردد.)

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

79

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 724

تاریخ تصویب : 1369/10/15

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.