×

عدم استفاده ازدیرک نگهدارنده درموقع پی کشی موجب تسبیب در جنایت شده است

عدم استفاده ازدیرک نگهدارنده درموقع پی کشی موجب تسبیب در جنایت شده است

عدم-استفاده-ازدیرک-نگهدارنده-درموقع-پی-کشی-موجب-تسبیب-در-جنایت-شده-است-
کلاسه پرونده : 2/12/3654
شماره دادنامه : 23/12
تاریخ رسیدگی : 30/1/71
مرجع رسیدگی : شعبه 12 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : به شرح کیفرخواست شماره 8940/5/70 دادسرای عمومی ... تعیین کیفر آقای (الف ) فرزند.00 را از حیث ارتکاب قتل غیرعمدی مرحوم (ب ) در اثر بی احتیاطی و بی مبالاتی و عدم ایجاد استحکامات فنی در پرکردن پی ودیوار به استناد مقررات قانون دیات از دادگاه کیفری یک ... خواستار گردیده است. محتویات پرونده مستند به تحقیقات انجام شده و گزارش بازرس اداره کار و خدمات اشتغال ... اجمالا" حکایت دارد که در تاریخ 26/1/70 هنگامی که آقای (ب ) در زمین ابتیاعی متهم به انجام کارساختمانی اشتغال داشته ، دیوار ملک مجاور به جهاتی که در پرونده مذکور است دفعتا" فرو ریخته و با قرار گرفتن شخص مذکور در زیر آوار حاصله موجبات فوت وی فراهم گردیده است.
اداره پزشکی قانونی ضمن تصریح به وجود کبودی در اطراف هر دو چشم و شکستگی فک تحتانی و خرد شدگی دنده ها و پوست رفتگی جلو پیشانی شخص مذکور، علت مرگ را ضربه مغزی و شوک حاصله از شکستگی استخوان بر اثر برخورد جسم سخت اعلام " کرده " و بازرس " اداره " کار نیز در گزارش تنظیمی با تشریح جزئیات امر، فروریختن دیوار را ناشی از عدم استحکام آن قلمداد " کرده " و متذکر شده است به منظور جلوگیری از سقوط دیوار کارفرما موظف بود قبل از شروع به کار اقدام به بستن آن با شمع و تیر نماید که این امر محقق و عملی نشده است.
با توجه به موارد مذکوره فوق و بر مبنای شکایت اولیای دم که منحصرا" علیه آقای (الف ) اعلام جرم نموده و تعقیب کیفری وی را درخواست داشته اند دادگاه حقوقی 2 مستقل ... در مقام رسیدگی به موضوع سلسله تحقیقات و اقداماتی را انجام " داده " و نهایتا"قرار مجرمیت متهم را صادر " کرده " که بر اساس آن دادسرای عمومی ... اقدام به صدور کیفرخواست مزبور نموده است. به دنبال اقدامات یاد شده و طرح قضیه در شعبه 21 دادگاه کیفری یک ... رسیدگی قانونی با حضور متهم و بعضی از شکاه خصوصی و آقای وکیل منتخب اولیای دم انجام " شده " و در نهایت مرجع مرقوم به موجب دادنامه شماره 758 22/8/70 حکم قضیه را صادر " کرده " که در رای صادره پس از درج هویت متهم و نوع بزه منتسبه به وی عینا" چنین آمده است :( ... با توجه به کشایت اولیای دم ، گواهی پزشکی قانونی و اظهارنظر بازرس اداره کار و بالاخص توضیحات متهم موصوف مبنی بر اینکه در هنگام پی کنی و پی ریزی در محل وقوع حادثه از دیرک نگهدارنده دیوار استفاده ننموده " است " ... مجرمیت وی محرز تشخیص " داده می شود" و عملش با ماده 55 از قانون دیات منطبق است. بنابراین مستند به ماده موصوف ناظر به ماده 3 و ماده 8 از قانون دیات متهم موصوف به پرداخت یک دیه کامل مرد مسلمان در مهلت قانونی در حق اولیای دم به اضافه یک سوم از دیه کامل به اعتبار وقوع حادثه در ماه حرام از انواع ششگانه به انتخاب متهم محکوم می گردد.)
پس از احراز دادنامه مزبور و اجرای اقدامات لازمه چون محکوم علیه اقدام به تعیین وکیل نموده وآقای وکیل منتخب نیزطی لایحه ای که متن آن هنگام شور قرائت خواهد شد نسبت به حکم صادره اعتراض نموده است ، دادگاه صادر کننده رای در مقام اظهارنظر راجع به ایردات به عمل آمده را موجه ندانسته و به بقاء به عقیده ابرازی تاکید نموده است که با توجه به مراتب یاد شده سوابق کار در اجرای مقررات قانونی به دیوان عالی کشور ارسال و درنهایت رسیدگی به موضوع به این شعبه محول گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر تایید رای تجدیدنظرخواسته دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(اعتراضات عنوان شده از ناحیه آقای وکیل منتخب محکوم علیه موثر در مقام نیست و بر اساس مندرجات پرونده و مفاد رای صادره ایراد و اشکالی نیر بر دادنامه معترض عنه وارد نمی باشد که با توجه به مراتب فوق ضمن رد تجدیدنظرخواهی معترض دادنامه صادره تایید و ابرام می شود.)

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

79

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 23

تاریخ تصویب : 1371/01/30

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.