×

سهل انگاری و اهمال در نگهداری و اطلاع از خطرحمله و آسیب رساندن ازشرایط اصلی تحقق ضمان ومسئولیت صاحب حیوان و نگهدارنده است

سهل انگاری و اهمال در نگهداری و اطلاع از خطرحمله و آسیب رساندن ازشرایط اصلی تحقق ضمان ومسئولیت صاحب حیوان و نگهدارنده است

سهل-انگاری-و-اهمال-در-نگهداری-و-اطلاع-از-خطرحمله-و-آسیب-رساندن-ازشرایط-اصلی-تحقق-ضمان-ومسئولیت-صاحب-حیوان-و-نگهدارنده-است
کلاسه پرونده : 400713
شماره دادنامه : 897/20
تاریخ رسیدگی : 17/12/71
تجدیدنظرخواه : آقای ظاهر
تجدیدنظرخواسته : دادنامه شماره 10812811/9/71 صادره ازشعبه 143 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 20 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : دادسرای عمومی ... آقای طاهر ... رابه اتهام تسبیب در قتل مرحوم علی ... تحت تعقیب قرار داده و به موجب کیفر خواست صادره ضمن تطبیق جرم انتسابی با مواد 23 ، 61 ، 63 از قانون دیات از دادگاه کیفری یک درخواست تعیین مجازات نموده است. طبق مندرجات اوراق پرونده طاهر ... حسب تقاضای پدرهمسرش جهت خریداری یک رای گاو به یک گاوداری در نزدیکی ... مراجعه و یک راس گاو گوشتی هلندی خریداری می کند و با وانتی به رانندگی علی اصغر ... گاو مزبور را به محل مسکونی پدر همسر انتقال می دهد و پس ازاینکه گاو را از وانت پایین می آورند طاهر یر سرطنابی را که بر گردن گاو بسته شده بوده به تیر برق می بندد و مدت کوتاهی به همان ترتیب و بدون بروز حادثه ای باقی می ماند. سپس گاو با مشاهده کارد سلاخی در دست طاهر رم می کند و با پاره کردن طنابی که به تیر چراغ برق بسته بوده به طرف اتوبان حرکت می کند و در اتوبان با اتومبیل پیکان که به رانندگی علی و سرنشینی نریمان در اتوبان در حرکت بوده برخورد نمودهو سرنشین اتومبیل در اثر برخوردمزبوچ مختصرا" مصدوم می گردد. گاو پس ازبرخورداولیه مجددا" به اتومبیل حمله ور شده و با کله به بدنه اتومبیل زده و از آن فاصله گرفته و در چندمتری آن بدون حرکت ایستاده در این موقع راننده و سر نشین اتومبل پیکان که متوقف شده از آن پیاده شده اند و به محض پیاده شده اند و به محض پیاده شدن گاو به آنان حمله ور شده و نامبردگان اقدام به فرار کرده اند. نریمان خود را به بالای پل رسانده واز خطر مصدوم شدن به وسیله گاو مزبورمصون مانده است.
اما علی گرفتار ضربات کله گاور شده و در اثر صدمات وارده فوت کرده است.
در گزارش معاینه جسد علت مرگ شکستگی استخوان جمجمه وخونریزی مغزی ناشی از برخورد سر با جسم سخت تعیین شده است. متهم بدوا" منکر تعلق گاو به خود شده و نسبت به موضوع اظهار بی اطلاعی کرده ، اما در تحقیقات بعدی گفته است که گاو را برای پدر همسرش از گاو داری خریداری نموده و موقعی که آن را از وانت پایی آورده اند با طناب به چوب چراغ بسته و بعد از مدت کوتاهی گاو رم کرده و با پاره کردن طناب به طرف اتوبان رفته و او هم مسافت زیادی به دنبالش دویده بلکه بتواند او را با کاردی که در دست داشته زخمی نماید و مانع حرکتش شود که قادر نشده و برخورد اتومبیل پیکان را با گاو مشاهده کرده و راننده را مقصر می داند، زیرا از اتومبیل پیاده شده و با چوبی که در دست داشته ضرباتی به گاو وارد کرده است. البته گاو پس از اصابت گلوله هایی که به وسیله مامورین شلیک شده کشته شده است.
پس از وصول پرونده به دادگاههای کیفری رسیدگی به شعبه 143 دادگاه کیفری یک ارجاع گردیده است. اولیای دم که همسرو فرزندان متوفی می باشند در تحقیقات مقدماتی و در دادگاه علیه طاهر شکایت و تقاضای صدور حکم مقتضی کرده اند. متهم مدفعات قبلی را تکرار " کرده " و خود را بی تقصیر دانسته " است." اولیای دم علاوه بر تعقیب قضیه از بابت کیفری با تقدیم دادخواست ، خسارات وارده به اتومبیل را نیر مطالبه نموده اند.
شعبه 143 دادگاه کیفری یک در خاتمه رسیدگی به استناد مقررات ماده 357 قانون مجازات اسلامی و بند 6 ماد297 و ماده 299 قانون مزبور نامبرده را به پرداخت سیزده هزاروسیصدوسی وسه درهم معادل دیه قتل مرد مسلمان در حق اولیای دم و مبلغ هشتادوسه هزاروچهار صد و نود و هشت تومان بابت خسارت وارده محکوم نموده است. محکوم علیه نسبت به حکم صادره اعتراض و درخواست تجدیدنظرکرده وپرونده با اعلام نظر آقای قاضی صادرکننده حکم به دیوان عالی کشور ارسال و جهت رسیدگی به درخواست به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر ... حکم معترض عنه مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(نظر به اینکه طبق ماده 375 قانون مجازات اسلامی سهل انگاری و اهمال در نگهداری و اطلاع از خطر حمله و آسیب رساندن از شرایط اصلی تحقق ضمان و مسئولیت صاحب حیوان و نگهدارنده است و حسب مندرجات اوراق پرونده گاو خریداری شده از زمان انجام معامله تا انتقال به محل موردنظر خریدار وضعیت عادی و معمولی داشته و بر فرض وجود حالت خطر حمله و آسیب رساندن دلیلی بر علم و آگاهی خریدار از وضعیت قبلی ارائه نشده و با توجه به اینکه بستن به تیز چراغ برق عرفا" نگهداری متناسب با حالت مورد مشاهده محسوب می شود و اقدام متوفی به خروج ازاتومبیل درشرایط منعکس درپرونده و تحریک گاو به حمله علت اصلی و سب اقوی و موثر در وقوع حادثه بوده و از این جهت که با توجه به محتویات پرونده کلیتا" قصوری از ناحیه تجدیدنظرخواه مشهود نیست ، اعتراض وارد است بنابراین حکم تجدیدنظرخواسته نقض و رسیدگی مجدد به دادگاه دیگری ازمحاکم کیفری یک ... ارجاع می شود.)

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

79

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 897

تاریخ تصویب : 1371/12/17

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.