×

دلیلی دائر براین که سبب اقوی ازمباشرباشددر پرونده امرمشهودنیست

دلیلی دائر براین که سبب اقوی ازمباشرباشددر پرونده امرمشهودنیست

دلیلی-دائر-براین-که-سبب-اقوی-ازمباشرباشددر-پرونده-امرمشهودنیست

وکیل


کلاسه پرونده : 11/382716
شماره دادنامه : 476
تاریخ رسیدگی : 8/9/1371
مرجع رسیدگی : شعبه 16 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : حسب مندرجات پرونده آقای (الف ) فرزند مرحوم ... ،30 ساله ، بیکار، اهل ... ساکن ... " متهم است به " تسبیب در فوت مرحوم بانو (ب ) فرزند.00 بدین توضیح " که " حسب اظهارات آقای (ج ) و گزارش سرپاسبان ... متوفی قبل از فوت اعلام نموده که شخصا" بر روی خودش کبریت کشیده ، ولی شوهرش نفت را روی او ریخته است." متهم " تحت تعقیب دادسرای عمومی ... قرار گرفته و دادسرای مزبور به موجب دادنامه شماره 22920/10/67 و به استناد ماده 3 قانون دیات درخواست تعیین کیفر نموده است. شعبه 132 دادگاه کیفری یک ... پس از رسیدگی به موجب دادنامه شماره 11152/2/70 بشرح زیر انشاء رای نموده است :
(بر طبق کیفرخواست شماره 22920/10/67 صادره از دادسرای عمومی ... آقای (الف ) فرزند.00 متهم است به تسبیب درفوت همسرش بانو (ب )0 متهم بر روی همسرش نفت ریخته و همسرش با روشن کردن کبریت خودش را آتش زده است که با عنایت به شکایت پدر مقتوله و شکایت اولیه متوفی در زمانی که در بیمارستان بستری بوده " بدین شرح که " : (اینجانب با شوهرم حرفم شد که شوهرم نفت را روی من ریخت و من هم کبریت را کشیدم و آتش گرفتم و " از" شوهرم شاکی و خواهان مجازات وی هستم 0) با توجه به وجود سوابق اختلاف فیمابین و با توجه به اظهارات شهود و مطلعین قضیه که بلافاصله پس از وقوع حادثه حاضر شده اند و نحوه اظهارات شهود و مطلعین قضیه که بلافاصله پس از وقوع حادثه حاضر شده اند و نحوه اظهارات و مدافعات متهم و تناقض گوییهای وی در خصوص محل آتش گرفتن بانو (ب ) ... و نحوه اظهارات و عدم دفاع موثر مهم و با توجه به صورتجلسه معاینه جسد و مجموع محتویات پرونده بزهکاری اش محرز است و به استناد مواد23 و24و700 قانون دیات متهم ضامن پرداخت دیه است و نظر به اینکه با تفهیم مقررات ماده 3 قانون دیات قسم ششم (درهم ) را انتخاب نموده است ، لذا دادگاه به استناد ماده مذکور در فوق و با رعایت ماده 6 قانون دیات متهم " را" محکوم " کرده " است نصف دیه کامله از نوع درهم را ظرف دو قسط (دوسال ) از تاریخ وقوع جرم در حق اولیای دم بپردازد.)
پس از ابلاغ رای محکوم علیه به شرح لایحه تقدیمی درخواست تجدید نظر نموده است و پرونده به نظر آقای رئیس دادگاه صادرکننده رای رسیده و ایشان به شرح نظریه مورخ 18/3/70 به عقیده خود باقی مانده و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع گردیده و به موجب دادنامه شماره 30536/9/70 به شرح زیر اظهار نظر شده است.
(بسمه تعالی 0 نظر به مندرجات و کیفیات منعکس در آن ایراد و اعتراض محکوم علیه معترض وارد به نظر نمیرسد، زیرا هیچ گونه رابطه سببیت بین فعل متهم و فوت متوفی وجود ندارد و مضافا" به اینکه دلیلی دائر بر اینکه سب اقوی از " مباشر" در پرونده امر مشهود نیست لذا بنابه جهات یاد شده دادنامه شماره 11152/2/70 صادره از شعبه 132 دادگاه کیفری یک ... نقض می شود و رسیدگی مجدد به موضوع در اجرای قانون تعیین موارد تجدیدنظر احکام دادگاهها و نحوه رسیدگی آنهابه شعبه دیگر دادگاه کیفری یک تهران ارجاع می شود.)
دادگاه مرجوع الیه با حضور متهم (بدون حضور اولیای دم و آقای دادستان یا نماینده قانونی وی ) به موضوع رسیدگی نموده است و پس از اخذ آخرین دفاع و اعلام ختم دادرسی به موجب دادنامه شماره 239 30/4/71 به شرح زیر انشاء رای نموده است :
(محتویات پرونده حاکی است که در تاریخ 31/5/67 خانم (ب ) " در" منزلش دچار آتش سوزی شده و وی رابه بیمارستان منتقل نموده اند و در تاریخ 5/6/67 در بیمارستان فوت نموده است. پزشک قانونی علت مرگ را سوختگی بدن تشخیص داده است ومتهم فوق الذکر درتحقیقات اولیه اظهار داشته که با همسرش هیچ گونه اختلافی نداشته ودر منزل خوابیده بوده که صدای جیغ همسرش را شینده و بر اثر آن بیدارشده و متوجه شده که همسرش خودش را آتش زده است و به کمک همسایگان آتش را خاموش و وی را به بیمارستان منتقل نموده اند. مصدوم در بازجویی مورخ 3/6/67 اعلام داشته شوهرش نفت را روی وی ریخته و وی هم کبریت زده و خودش را آتش زده است وکارشناس رسمی دادگستری پس از معاینه محل حادثه اعلام داشته که بر اثرفشار روحی که آقای (الف ) به همسرش وارد ساخته او را وادار به خودسوزی نموده ودر عین حال با ریختن نفت روی همسرش در خودسوزی منجر به فوت او مشارکت داشته و آقای (ج ) از قول متوفی نقل قول نموه است که " به علت " اختلاف با شوهرش نفت را روی خودش ریخته و آتش زده است و همسایگان متهم اظهار داشته اند که بین متهم و همسرش اختلاف وجود داشته " است." متهم در جلسه دادگاه منکر بزه انتسابی بوده ودادگاه با توجه به قرائن موجود در پرونده وگزارش کارشناس رسمی دادگستری و اظهارات گواهانی که در محل حادثه حضور یافته صحنه رااز نزدیک مشاهده نموده اند مجرمیت متهم را محرز دانسته وعمل متهم را معاونت در خودسوزی همسرش تشخیص داده و ضمن رد ماده استنادی دادسرا، متهم را به استاد ماده 43 قانون مجازات اسلامی و مسئله الخامس تحریرالوسیله (ج 2) به سه سال حبس تعزیری محکوم می نماید. رای حضوری است.)
پس از ابلاغ رای محکوم علیه به شرح دو برگ لایحه مورخ 25/5/71 به رای صادره اعتراض نموده و پرونده به نظر آقای رئیس دادگاه صادرکننده رای رسیده و ایشان به شرح نظریه مورخ 25/5/71 به رای و عقیده خود باقی مانده و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر نقض دادنامه صادره مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی 0 نظر به مندرجات پرونده و کیفیات منعکس در آن صرفنظر از اینکه آقای دادستان یانماینده قانونی وی در جلسه دادرسی شرکت نداشته است و چون موضوع اتهام انتسابی به متهم از موارد قابل گذشت محسوب است و روی این صال حضور اولیای دم در جلسه دادرسی ضروری است و در مانحن فیه اولیای دم در جلسه دادرسی شرکت نداشته اند و نظر ایشان دائر بر اینکه خواهان تعقیب متهم هستند و مطالبه دیه را دارند یا خیر کسب نگردیده است ، مضافا" به اینکه همان طور که در دادنامه شماره 30536/9/70 این شعبه بیان عقیده شده است هیچ گونه رابطه سببیت بین فعل متهم و فوت متوفی وجود ندارد، مضافا" به اینکه دلیلی دائر بر اینکه سبب اقوی از مباشر باشد در پرونده امر مشهود نیست و اینکه دادگاه عمل ارتکابی از ناحیه متهم را معاونت در خودسوزی همسرش تشخیص داده است برخلاف موازین شرعی و قانون حاکم موجود به نظر می رسد و محکومیت متهم به تحمل سه سال حبس تعزیری وجاهت قانونی ندارد، زیرا صرفنظر از اینکه ایام بازداشت قبلی متهم کسر و احتساب نگردیده است ، اصولا" برای تحقق معاونت در جرم وجود وحدت قصد و تقدم یا اقتران زمانی بین معاون و مباشر جرم شرط است. علی هذا بنا به جهات یاد شده دادنامه شماره 30239/4/71 صادره از شعبه 133 دادگاه کیفری یک ... مخدوش است و نقض می شود و رسیدگی مجدد به موضوع به شعبه دیگر دادگاه کیفری یک ... ارجاع می گردد.)

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

79

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 476

تاریخ تصویب : 1371/09/08

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.