×

سبب اقوی از مباشر است

سبب اقوی از مباشر است

سبب-اقوی-از-مباشر-است-

وکیل


کلاسه پرونده : 1711/3274
شماره دادنامه : 137/11
تاریخ رسیدگی : 29/2/70
تجدیدنظرخواه : آقای وکیل
فرجامخواسته : دادنامه شماره 8238/10/69 صادره از شعبه 146 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 11 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : دادسرای عمومی ... آقای عبدالعلی ... را به اتهام قتل غیرعمدی دو نفر مورد تعقیب قرار داده و به موجب کیفر خواست شماره 22493/1/67 و تطبیق جرم انتسابی با بند الف ماده 2 قانون دیات درخواست صدور حکم مقتضی کرده است. مندرجات پرونده حکایت دارد که در حمام محل سکونت خانواده ای واقع در ... جسد زنی و دخترش کشف شده و با اعلام موضوع مامورین انتظامی وآقای بازپرس شعبه 15 دادسرای عمومی ... تحقیقات لازمه را انجام داده اند. اجساد متعلق به ... " دختر" یکساله و ... " مادر" 23 ساله بوده و علت مرگ هر دو نفر در گزارش معاینه جسد مسمومیت و خفگی " در اثراستنشاق " گاز اعلام شده " است." علت حادثه را شرکت گاز قصور مالک ساختمان از لحاظ عدم رعایت وسائل ایمنی و لوله کشی غیرمجاز اعلام نموده " است."
پرونده جهت رسیدگی به شعبه 146 دادگاه کیفری یک ... ارجاع شده است. در این مرحله از رسیدگی آقای ... به وکالت متهم در دادسری مداخله نموده و مطالبی در دفاع از متهم بیان داشته که در پرونده منعکس و مندرج است. عمده ترین موضوع مطرح شده از ناحیه آقای وکیل مدافع این است که طبق گزارش معاینه اجساد و نظریه پزشکی قانونی علت مرگ خفگی گاز منواکسید کربن بوده که فرمول شیمیایی مشخص دارد و گاز شهری دارای فرمول دیگری است و مسموم کننده نیست و علت گاز گرفتگی احتراق ناقص و ناشی از اقدام ... " مادر" (احد از مقتولین ) بوده است. کارشناسان خصوصیات گاز شهری و گاز اعلام شده در گزارش معاینه جسد را متفاوت " دانسته " و فرمول هر یک را اعلام داشته اند. متهم به ایجاد انشعاب گاز داخل حمام و مغازه به منظور استفاده اضطراری و به صورت غیر مجاز اقرار " کرده " و سایر قسمتهای لوله کشی گاز را به شرکت مربوطه منتسب نموده است.
شعبه 146 دادگاه کیفری یک مجرمیت متهم را احراز و به موجب دادنامه شماره 8238/10/69 وی را به پرداخت دو فقره نصف دیه کامله در حق اولیای دم محکوم کرده است. آقای ... به وکالت ازمحکوم علیه نسبت به حکم صادره اعتراض و درخواست تجدیدنظر نموده و پرونده پس از ملاحظه قاضی صادرکننده حکم به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پورنده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر ... دادنامه 8238/10/69تجدیدنظر خواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی 0 هرچند با توجه به محتویات پرونده سببیت اقدام یک نفر از مقتولین " مادر" در وقوع حادثه منجر به قتل مشخص و مسلم است ، اما چون از جهت اقوی بودن تاثیر اقدام محکوم علیه و نتیجتا" ارتباط قتل با اقدام اخیر موثر در مقام نیست اعتراض مردود اعلام و حکم تجدیدنظرخواسته که از جهات مختلف صحیحا" صادر گرددیه ابرام و پرونده جهت اقدام قانونی اعاده می گردد.)

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

79

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 137

تاریخ تصویب : 1370/02/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.