×

سببیت کارفرما و صاحب کار در رابطه باحادثه بعیدوغیرعرفی است

سببیت کارفرما و صاحب کار در رابطه باحادثه بعیدوغیرعرفی است

سببیت-کارفرما-و-صاحب-کار-در-رابطه-باحادثه-بعیدوغیرعرفی-است
کلاسه پرونده : 17/26/51/38
شماره دادنامه : 1656
تاریخ رسیدگی : 3/10/71
مرجع رسیدگی : شعبه 26 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : حسین ... فرزند.00 متهم است به قتل غیر عمدی مرحوم حیدر در اثر عدم رعایت اصول ایمنی در کارگاه بدین شرح که متهم در صفحه 2 گفته است : (مقتول 15روز بود که در کارگاه من کار می کرد) و اداره کل کار و امور اجتماعی علت وقوع حادثه را چنین نوشته است : (1 نفوذ آب و رطوبت ناشی از ریزش عوامل جوی به چاله محل استقرار دستگاه اره تسمه به علت نامناسب بودن کف سازی و زیرسازی کارگاه و محل استقرار دستگاهها که باعث نرم شدن لایه های خاک در زیر پایه های دستگاه مزبور می شودو درنتیجه پایه های دستگاه مزبور می شود و در نتیجه پایه های دستگاه در خاک نرم شده زیر آن فرو می رود و موجب منحرف شدن دستگاه می شود و برخورد آنی ولحظه ای اره تسمه در حال دوران آن با دست چپ و شکم مقتول ، باعث مجروحیت شدید وی می گردد. 2 عدم ایجاد فوندانسیون محکم ازبتن مسلح (بتن آرمه ) مجهز به پیچهای نگهدارنده و غیر آن 0)
متهم در صفحه 20 گفته است : (من مقصر نیستم ، خودش بی احتیاطی کرده و چوب زیادی را به بند دستگاه چسبانده و در اثر فشار چوب ، دستگاه افتاده و مقتول در روی چنین دستگاهی در محل دیگر کار کرده بود استادکار بود و حادثه در اثر بی احتیاطی خودش رخ داده و مسبب اصلی خودش می باشد، من تقصیری ندارم 0) لیکن در محضر دادگاه گفته است : (راجع به اتهام چیزی ندارم ، قانون و شرع هر چه بگوید، در اختیار قانون هستم 0)
بر اساس شکایت اولیای دم دادسرای عمومی ... به موجب کیفرخواست مورخ 18/12/70 تقاضای تعیین کیفر کرده و دادگاه کیفری یک ... شعبه 9 طی دادنامه شماره 22374/4/71 با توجه به محتویات پرونده و گواهی پزشکی و نظریه بازرس اداره کار و اقرار متهم وی را به پرداخت یک فقره دیه کامله محکوم نموده که مورداعتراض محکوم علیه قرار گرفته و تقاضای تجدیدنظر کرده و دادگاه مزبور به نظر خود باقی مانده و پرونده جهت تجدیدنظر به شعبه 26 دیوان عالی کشور ارسال گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضوممیز و اوراق پرونده مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی 0 با توجه به محتویات پرونده وبا عنایت به اینکه متوفی 4 سال سابقه کار روی این نوع دستگاهها داشته و اساسا" خود این دستگاهها سنگین بوده و بی جهت به روی کسی نمی افتد و لذا معلوم می شود بر اثر گذاشتن چوب زیاد، اسباب سقوط فراهم شده باشد که در اظهارات آقای عادل ... بیان شده و به متوفی نیزتذکر داده که این حادثه پیش آمده 0 درنتیجه سببیت کارفرما و صاحب کار در رابطه با حادثه مذکور، بعید و غیر عرفی است. بنابراین مواد انطباقی ، صحیح نمی باشدولذا رای به ضمانت نقض می گردد. پرونده وفق بندالف ماده 10 قانون تجدیدنظرجهت اقدامات شایسته ارجاع می گردد.)

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

79

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1656

تاریخ تصویب : 1371/10/03

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.