×

دادگاه سبب اول رامسئول پرداخت دیه دانسته و شعبه دیوان شعبه دیوان سبب دوم را

دادگاه سبب اول رامسئول پرداخت دیه دانسته و شعبه دیوان شعبه دیوان سبب دوم را

دادگاه-سبب-اول-رامسئول-پرداخت-دیه-دانسته-و-شعبه-دیوان-شعبه-دیوان-سبب-دوم-را

وکیل


کلاسه پرونده : 39461820
شماره دادنامه : 616/20
تاریخ رسیدگی : 11/6/69
مرجع رسیدگی : شعبه 20 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : آقای (الف ) وکیل دادگستری به وکالت از محکوم علیه و آقای (ب ) به وکالت از اولیای دم به رای 68/471 شعبه 140 دادگاه کیفری یک اعتراض " کرده اند بدین ترتیب که " آقای (الف ) نسبت به محکومیت موکل خود دایر به پرداخت دیه و آقای (ب ) از این جهت که حکم قصاص صادر نشده " است " تقاضای تجدیدنظر نموده اند. دادگاه اعتراضات را غیر وارد تشخیص " داده " و پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال داشته که به این شعبه ارجاع گردیده " است." جریان به طور خلاصه این است که بانو (ج ) (مقتول ) با همسرش (آقای (د) ) در طبقه سوم آپارتمانی زندگی می کرده اند. حدود ساعت 5/6 بعد از ظهر روز 22/8/67 بانو (ج ) را در حالی که بیهوش بوده به بیمارستان ... برده اند، اما فوت کرده است.
والدین (ج ) پس از یک ساعت از جریان امر مطلع شده وسراسیمه به بیماستان مراجعه کرده اند و پدر به علت شدت ناراحتی سکته کرده فوت نموده است. اولیای دم ابتداء نسبت به (د) مظنون بوده اند که دخترشان راشوهرش عمدا" کشته است و توضیح داده اند که دامادشان فردی لاابالی است و غالبا" در منزل فیلمهای جنایی که گاهی مردانی زنهای خود را می کشند تماشا می کند و خواسته اند بگویند این فیلمها در روحیه او اثر رده و مرتکب قتل همسر جوانش شده است. آنها اضافه کرده اند که آخرین باری که " دخترشان " به مهمانی به منزل آنها آمده بود موقع رفتن اظهار ناراحتی می کرده و می گفته (در آن خانه امنیت ندارم 0)
آقای (د) (شوهر (ج ) ) که قابساز است وپنج ماه از ازدواجش با (ج ) گذشته بوده می گوید: (آن روز تا ظهر در مغازه بودم و بعدا" نزد یکی از دوستانم رفتم 0 نهار با او بودم 0 بعد به حمام رفتم وب عد از آنکه به چند محل رفتم ، ساعت 5/6 به منزل آمدم که برق نبود و چراغ آشپزخانه (که گازی است ) خاموش بود. به طبقه پایین که والدینم سکونت دارند رفتم و سراغ (ج ) راگرفتم 0گفتند امروز هم صبح و هم بعدازظهر پیش ما آپد و رفت. دو مرتبه برگشتم صدا زدم ، کسی در را باز نکرد، رفتم داخل اتاق پذیرایی 0آشپزخانه بسته بود و زنجیر پشت در افتاده بود. بوی گاز می آمد در را با فشار باز کردم 0 بخاری دیواری که فاقد دودکش است با شعله بالا مس سوخت و همسرم روی تخت افتاده بود. صدا کردم ، جواب نداد بلندش کردم ... آوردم پایین و با کمک همسایه به بیمارستان بردم که پس از یک ساعت همسایه آمد گفت متاسفانه تمام کرده است.) و اضافه کرد(قبلا" چند مرتبه تنفس مصنوعی به او دادم که به هوش بیاید. همسرم همان روز صبح " به من " گفت بخاری را روشن کن هوا سرد است. گفتم شب روشن می کنم و تذکر دادم که تو دست نزن چون وارد نیستی و قبلا" نیز خودم از بوی آن ناراحت شده بودم 0) مادر متهم گفته است : (ج ) ساعت 5/5 بعدازظهر آمد کبریت گرفت و گفت می خواهم بخاری را روشن کنم 0 به او گفتم مواظب باش اگر نمی دانی صبر کن (د) بیاید.)
پزشک قانونی پس از معاینه جسد و کالبد شکافی چنین نظر داده است : (جسد در معاینه ظاهری جزئی قرمز رنگ به نظر می رسد.آثار ظاهری دیگری از ضرب و جرح و خفگی ندارد. در کالبد شکافی زیر پوست سر از ناحیه آهیانه چپ مختصر کبودی و خونمردگی مشاهده می گردد و این مختصر خونمردگی سطحی در روی استخوان جمجمه ناحیه آهیانه مشهود می گردد.00)
برای تعیین علت مرگ احشای او را به آزمایشگاه فرستاده اند و متعاقبا" نبش قبر هم شده و قسمتی از حنجره را به آزمایشگاه فرستاده اند که پس از آزمایش معلوم شده مقداری منواکسیدکربن در خون موجود است و پزشک قانونی مرگ را ناشی از مسمومیت با گاز منواکسیدکربن تعیین کرده است. به این نظر نیز اعتراض شده و کمیسیونی از چند نفر پزشک در پزشکی قانونی تشکیل شده و استدلال کرده اند که بخاری در حال اشتغال با گاز آن اندازه منواکسید نمی دهد که موجب مرگ شود و علت مرگ شوک ناشی از ضربه مغزی بوده است. متعاقب صدور این نظر مهتم بازداشت و یفرخواست صادر شده در پرونده در شعبه 140 دادگاه کیفری یک ... مطرح و رسیدگی شده است.
دادگاه نامه ذیل به شماره 1847 را به پزشکی قانونی نوشته و با توجه به محتویات پرونده علت مرگ را جویا شده که " طی " نامه ای در چند فراز پاسخ داده اند و در فراز چهارم چنین آمده است : (ضایعات موجود هم می تواند مربوط به عوارض ضربه مغزی باشد و هم در اثر مسمومیت با اکسیددوکربن توام با کمبود اکسیژن ... ورود ضربه به سرو ضربه مغزی اگر به تنهای موجب مرگ نشده باشد ضعف و گیجی ناشی از آن در پیش آمد مرگ تاثیر کلی داشته است و توانایی عکس العمل را در برابر حوادث بعدی از وی سلب نموده است.)
دادگاه پس از وصول این نظر و استماع مدافعات متهم و وکیل وی و توضیحات اولیای دم و وکیل آنها قتل را ناشی ازضربه تشخیص نداده ، لکن متهم را از آن جهت که عالم به خرابی بخاری و ایجاد مسمومیت کردن آن بوده و در صدد رفع آن بر نیامده گناهکار دانسته و اورا محکوم به پرداخت دیه نموده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر صدور رای شایسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی 0اعتراض اولیای دم ... حسب ماده 34 قانون تشکیل دادگاههای کیفری یک و دو و شعب دیوان عالی کشور وارد نیست و رد می شود، لکن ایراد وکیل محکوم علیه به رای معترض عنه وارد است ، زیرا با فرض آنکه مرگ ناشی از ساتنشاق منواکسیدکربن بخاری باشد که به سبب عدم نصب لوله بخاری ایجاد شده است در موقعیتی که بخاری خود متوفات روشن کند سبب دوم است و سبب اول مسئول پرداخت دیه نیست لذا رای معترض عنه از این جهت موجه نبوده نقض و رسیدگی به شعبه دیگر دادگاه کیفری یک ... محول می گردد.)

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

79

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 616

تاریخ تصویب : 1369/06/11

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.