×

مقتول مباشر و دو برادر سبب هستند لکن دوسبب درطول هم ،بنظردیوان سبب قریب ضامن دیه است

مقتول مباشر و دو برادر سبب هستند لکن دوسبب درطول هم ،بنظردیوان سبب قریب ضامن دیه است

مقتول-مباشر-و-دو-برادر-سبب-هستند-لکن-دوسبب-درطول-هم-،بنظردیوان-سبب-قریب-ضامن-دیه-است

وکیل


کلاسه پرونده : 1226/3767
شماره دادنامه : 1427/26
تاریخ رسیدگی : 13/7/71
مرجع رسیدگی : شعبه 26 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : آقای هوشنگ و برادرش فرهنگ متهم شده اند به قتل غیرعمد مرحوم زکی الله به نحو تسبیب 0 پرونده پس از طی مراحل قانونی و صدور کیفرخواست در دادگاه کیفری ... یک شعبه 8 مورد رسیدگی قرار گرفته و دادگاه رای به برائت هر دو نفر صادر نموده و متعاقب تقاضای تجدیدنظر پرونده به شعبه 26 دیوان عالی کشور ارسال “ شده و این شعبه “ طی دادنامه شماره 223786/7/68 رای را نقض نموده و پرونده در شعبه 9 مورد رسیدگی قرار گرفته و دادگاه اصل تسبیب را پذیرفته ولکن هوشنگ را محکوم به پرداخت دیه کرده “ است.”
پرونده در شعبه 26 دیوان عالی کشور پس از تقاضای تجدیدنظر از سوی وکیل نامبردگان مورد رسیدگی مجدد” قرارگرفته است.” در این مرحله شعبه 26 طی دادنامه شماره 6743/11/70 استدلال دادگاه را پذیرفته ولی سبب قریب را فقط فرهنگ که سیم را به برق وصل کرده دانسته “ است.” پس از ارجاع پرونده دادگاه ازحضرت آیت ا ... العظمی گلپایگانی استفتا نموده و سپس دفتر معظم له جواب داده اندوبالاخره دادگاه درنامه مورخه 21/3/71 با توجه به استفتای فوق الذکرنوشته اند مدللتر تبیین فرمایید و پرونده مجددا" به این شعبه ارسال شده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز واوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر ... دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی 0 با توجه به نامه دادگاه درمورخه 21/3/71 و ملاحظه استفتای مورد نظر و با عنایت به دادنامه های قبلی این شعبه و ملاحظه اصل حادثه باید گفت.00 گرچه جواب دفتر معظم له غیر ازجواب خود ایشان است ولکن انصافا" سوال خوب “ طرح “ نشده یعنی در سوال نوعی ابهام در بیان کار کرد هر یک دیده می شود ولذا توضیحا" عرض می شود اولا" مباشر در این قتل شخص متوفی است و سبب اقوی است و لذا یکی از این دو برادر ضامن هستند و با مطالبی که ذیلا" بیان می شودمعلوم خواهدشد که کدامیک ضامن دیه می باشد. قبل از آمدن متوفی به محل برق گرفتگلی آقای فرهنگ دو شاخه را به برق زده و سیم را برقدار کرده بود و سپس متوفی با اراده خود بدون توجه به سیم برقدار نزدیک شده و او رابرق گرفته “ است “ درست مانند اینکه شخصی جاهی بکند و سپس شخص آخری سنگی را در کنار چاه بگذارد و بعدا" عابری بدون توجه پایش به سنگ اصابت نماید و به داخل چاه سقوط کند وبمیرد، در اینجا واضح است سنگ ضامن است. آقای هوشنگ گرچه بدون ا جازه در محل غیرمناسب برق کشی نموده مانند کندن چاه ولی آقای فرهنگ در شب حادثه ... دو شاخه “ را” به برق “ متصل کرده است “ مانند شخصی است که سنگی را کنار چاه گذاشته و این سنگ سبب سقوط عابر به داخل چاه شده ، در اینجا اتصال سیم به برق اسباب مرگ شده “ است “ اگر سنگ نبود عابر به داخل چاه سقوط نمی کرد، بلکه از کنار چاه عبورمی کرد و در اینجا هم اگر به برق وصل نمی شد متوفی براحتی جان سالم بدر می بدر و به عبارت دیگر سبب اقوی از مباشر است ولکن دو سبب در طول یکدیگر واقع شده و در اینجا به اتفاق ... سبب قریب و یا سبب متاخر ضامن است (مسئله 2، ص 569 تحریر، ج 2) ... و ماده 364 قانون مجازات اسلامی و مفاد ذیل ماده مذکور، که ترجمه مسئله فوق الذکر است ، منطبق بر مورد پرونده نمی شود.درنتیجه دادگاه بدون دغدغه خاطر رای به ضمانت فرهنگ دهد وبا تقاضای او موافقت نمی شود در صورت احراز اعسار وفق موازین عمل می شود.)

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

79

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1427

تاریخ تصویب : 1371/07/13

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.