×

تسبیب در قتل غیرعمدی

تسبیب در قتل غیرعمدی

تسبیب-در-قتل-غیرعمدی-
کلاسه پرونده : 2/4/3421
شماره دادنامه : 474/4
تاریخ رسیدگی : 15/7/70
تجدیدنظرخواه : آقای کرامت
تجدیدنظرخوانده :اولیای دم مقتول
تجدیدنظرخواسته :دادنامه شماره 70321صادره ازدادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 4 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : طبق کیفرخواست شماره 3967/5/1369 دادسرای عمومی ... آقای کرامت فرزند.00،60ساله متهم به تسبیب در قتل غیر عمدی حسن (نوزاد) شده است. دادسرا به استناد ماده 71 قانون دیات از دادگاه کیفری یک ... درخواست تعیین کیفر برای او کرده است.
پزشک قانونی از جسد طفل معاینه کرده و علت فوت را غرق شدگی در آب تعیین کرده است. طبق صورتمجلس معانیه محل به وسیله باز پرس دو گودال به عمق حدود40 سانتیمتر در کنار منزل متهم و شاکی وجود داشته که به وسیله لوله پولیکا آب حیاط کرامت در گودال اول جمع " می شده " و از آن به گودال دوم سرازیر می شده و طفل در همین گودال افتاده و خفه شده است.
پدر ومادر طفل در دادسرا و دادگاه از متهم شکایت کرده اند. متهم (کرامت ) در داسرا گفته است : (اتفاقی بوده و پیش آمده و پسر شاکی فوت نموده و در چاله مزبور هم مرده ، ولی چاه را بیل مکانیکی شهرداری کنده است و اکثر چاله ها را بیل مکانیکی کنده و آب حیاط اینجانب به چاله مزبور جاری بوده است.)
پرونده در دادگاه کیفری یک ... مطرح و رسیدگی شده " است." اولیای دم از متهم شکایت کرده اند. متهم (کرامت ) اتهام خود را قبول نکرده " است." دادگاه با اعلام ختم رسیدگی مبادرت به صدور حکم کرده و به موجب آن به استناد ماده 71 قانون دیات و تبصره 17 برنامه اول توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و با اعمال ماده 35 قانون راجع به مجازات اسلامی از جهت بی احتیاطی و عدم رعایت نظامات دولتی متهم رابه پرداخت دیه یک مرد مسلمان درحق اولیای دم با توجه به ماده 3 و بند ب ماده 8 قانون مجازات اسلامی دیات و پرداخت چهل هزار ریال جزای نقدی محکوم کرده است. محکوم علیه به حکم صادره اعتراض کرده و دادگاه اعتراض را قبول نکرده و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع شده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر ... دادنامه شماره 70321تجدیدنظر خواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(صدور حکم به محکومیت آقای کرامت دایربه محکومیت او به پرداخت دیه یک مرد مسلمان در حق اولیای دم به استناد ماده 71 قانون دیات بلااشکال است ، ولی محکوم کردن او به استناد تبصره بند 17 قانون برنامه اول توسعه اقتصادی و ... درست نیست و بند یک تبصره 17 مذکور در مقام تعیین جرم و مجازات آن جرم نیست. لذا دادنامه صادره به استناد ماده 10 و بند الف قانون تعیین موارد تجدیدنظر احکام دادگاهها و ... نقض می شود و رسیدگی مجدد به مووضع به شعبه دیگر دادگاه کیفری یک مربوط ارجاع می شود.)

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

79

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 474

تاریخ تصویب : 1370/07/15

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

آیین-دادرسی-کیفری-بخش-2

آیین دادرسی کیفری بخش 2

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.