×

در خصوص دیه جنین

در خصوص دیه جنین

در-خصوص-دیه-جنین-
کلاسه پرونده : 6/12/2634
شماره دادنامه : 803/12
تاریخ رسیدگی : 12/12/70
مرجع رسیدگی : شعبه 12دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان

خلاصه جریان پرونده : آقای (الف ) فرزند.00 به اتهام قتل غیر عمدی مرحومه (ب ) و سقط جنین هفت ماه پسر در بطن مقتوله دراثر بی احتیاطی و عدم رعایت نظامات دولتی در امر رانندگی وسیله نقلیه موتوری (وانت پیکان ) و به هم زدن مزورانه صحنه تصادف به عنوان رساندن مصدوم به بیمارستان و سپس انتقال مصدوم از محل تصادم و رها کردن و انداختن مصدوم در کنار جاده ... وسپس فرارناجوانمردانه از صحنه تصادف " تحت تعقیب قرار گرفته است " که در اثر پیگیری و تحقیقات بالاخره از سوی بازماندگان متقولین و توسط مامورین شناسایی و دستگیر شده است.
" متهم " از طرف دادسرای عمومی ... تحت تعقیب قرار گرفته و به موجب کیفرخواست شماره 191598/12/96 با توجه به شکایت معموله و گزارش ژاندارمری و تحقیقات انجام شده و اقاریر متهم در مراحل تحقیق و عمل ناجوانمردانه وی در رابطه با نرسانیدن مصدوم به بیمارستان و رها کردن او در جاده و فرار وی و جمیع قرائن موجوده در پرونده به استناد مواد149و152و155 قانون تعزیرات اسلامی و رعایت ماده 25 قانون راجع به مجازات اسلامی تقاضای تعیین کیفر متهم گردیده است.
دادگاه کیفری یک ... (شعبه 134) به موضوع رسیدگی کرده و طی دادنامه شماره 23365/9/70 چنین رای داده است.
(در خصوص اتهام آقای (الف ) فرزند.00 دایر به قتل غیرعمدی مرحومه (ب ) و اسقاط جنین هفت ماهه مشارالیها که پسر بوده ،نظر به اینکه مطابق نظر دو تن کارشناس رسمی دادگستری تصادف منتهی به فوت مستنداست به تفریط و ترک تحفظ راننده وسیله نقلیه (متهم ) و این نظریه مورد قبول متهم موصوف بوده و از طرفی از آنجا که مدار در وصف شبیه به عمد تقصیر و تفریط است فلذا با توجه به گزارش معاینه جسد استناد قتل به متهم ثابت و مسلم است و وصف آن شبیه به عمد تشخیص و عمل متهم با ماده 149 قانون تعزیرات و ماده 155 قانون مزبور به لحاظ فرار وی از صحنه تصادف و نحوه دستگیری وی تطبیق داده می شود که با رعایت تبصره 17 قانون برنامه اول به پرداخت پانصد هزار ریال جزای نقدی ومستندا" به ماده های 3و 6و149 قانون دیات به پرداخت پنج هزار درهم در حق ورثه مرحومه (ب ) وپرداخت ده هزاردرهم دیگر به جهت قتل جنین که خلقت وی تکمیل و جنین آن پسر " بوده " و حیات نیز داشته در حق پدرش محکوم می شود. مهلت پرداخت دیه دو سال ازتاریخ قتل می باشد. بند ب ماده 8 قانون دیات.)
پس از صدور و ابلاغ رای محکوم علیه نسبت به رای صادره اعتراض نموده و دادگاه به تاریخ 24/10/70 با اعلام بقاء بر رای سابق الذکر پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال " کرده " که به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پورنده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر تایید رای دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی 0 با توجه به محتویات پرونده امر نظر به اینکه از طرف محکوم علیه ایراد و اعتراض موثری که نقض داددنامه معترض عنه را ایجاب نماید به عمل نیامده با رد اعتراض مذکور دادنامه تجدیدنظرخواسته نتیجتا" ابرام می شود.)

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

79

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 803

تاریخ تصویب : 1370/12/12

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.