×

در خصوص دیه جنین

در خصوص دیه جنین

در-خصوص-دیه-جنین-

وکیل


کلاسه پرونده : 1512/3293
شماره دادنامه : 15/12
تاریخ رسیدگی : 21/1/70
فرجامخواه : رسیدگی به تجدیدنظرخواهی وکیل محکوم علیه
مرجع رسیدگی : شعبه دوازدهم دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : حسب محتویات پرونده داسرای عمومی ... به اتهام آقای (الف ) فرزند.00 18 ساله ، شغل نانوا به ارتکاب یک فقره قتل عمدی همسر خود به نام خانم (ب ) و جنین 6 ماه وی رسیدگی کرده " است و" با توجه به شکایت اولیای دم مقتوله وصورتجلسه معاینه جسد و گزارش مامورین انتظامی و اقرار و اعتراف متهم در مراحل تحقیق به ارتکاب قتل عمدی مرحومه (ب وسایرقرائن وامارات موجود در پرونده اتهام انتسابی به متهم را محرز دانسته و به استناد ماده 44 قانون حدود و قصاص و بند 6 از ماده 193 قانون دیات درخواست تعیین کیفر برای متهم نموده است.
پرونده جهت رسیدگی به شعبه 134 دادگاه کیفری یک ... ارجاع شده و شعبه مرقوم پس از ریدگی به شرح دادنامه شماره 2368/11/69 توجها" به اقاریر ریح متهم در مراحل تحقیق و اظهارات متهم در دادگاه و نیز نامه پزشکی قانونی که علت مرگ را با توجه به گزارش کالبد شکافی و نتایج آزمایش آزمایشگاههای آسیب شناسی ونسج شناسی اسنداد مجاری تنفسی در اثر فشار جسم خارجی اعلام کرده ، محرز دانسته و به استناد ماده یک و پنجاه و یک قانون حدود و قصاص به اولیای مقتوله اذن داده است که با رد نصف دیه کامله (به نحوی که دایره اجرای احکام مقرر می دارد) در حق قاتل او را قصاص کنند و نیز به لحاظ اینکه دیه متعق به خویشاوندان ابوینی یاابی می باشدو در مانحن فیه والدین متهم (جدین ابی ) وارث دیه جنین هستند که آنها هم از این حیث شکایتی مطرح نکرده و استدعایی ننموده اند، دادگاه خود را فارغ از رسیدگی و صدور حکم دانسته است.
پس از ابلاغ حکم ، وکیل محکوم علیه به رای صادره اعتراض کرده است. در تاریخ 15/11/61 دادگاه به اعتراض واصله رسیدگی کرده آن را وارد ندانسته و با بقاء در رای پرونده را جهت رسیدگی به تجدیدنظرخواهی وکیل محکوم علیه به دیوان عالی کشور ارسال داشته است که رسیدگی به تجدیدنظرخواهی وکیل محکوم علیه به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی براتخاذتصمیم قانونی دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی 0 با عنایت به مندرجات اوراق پرونده ، محکوم علیه و وکیل وی اعتراض موثری که نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته را ایجاب نماید به عمل نیاورده اند. دادنامه تجدیدنظرخواسته با رعایت موازین قانونی و توجها" به دلایل پرونده صادر شده و به لحاظ فقد اشکال مهم موجب نقض عینا" ابرام می گردد.)

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

79

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 15

تاریخ تصویب : 1370/01/21

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.