×

قتل غیرعمدی دراثربی احتیاطی دررانندگی وعدم رعایت مقررات دولتی

قتل غیرعمدی دراثربی احتیاطی دررانندگی وعدم رعایت مقررات دولتی

قتل-غیرعمدی-دراثربی-احتیاطی-دررانندگی-وعدم-رعایت-مقررات-دولتی-
کلاسه پرونده : 3/4/3412
شماره رای : 467/4
تاریخ رسیدگی : 13/7/70
تجدیدنظرخواه : ولی دم
تجدیدنظرخوانده : مهدی
تجدیدنظرخواسته : دادنامه شماره 257061/1/1370 صادره ازشعبه 12 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 4 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : طبق کیفرخواست شماره 29279/5/1368 دادسرای عمومی ... آقای مهدی فرزند.00،58ساله ، شغل راننده متهم شده است به قتل غیرعمدی مرحوم محمدرضا ناشی از بی احتیاطی وسیله نقلیه موتوری و عدم رعایت مقررات دولتی هنگام رانندگی 0 دادسرا به استناد ماده 149 قانون تعزیرات از دادگاه کیفری یک ... درخواست تعیین کیفر برای او کرده است.
آقای عبدالکریم 40 ساله شکایت " کرده " و در تاریخ 25/4/1368 توضیح داده است که (شکایتم از آقای مهدی می باشد که بعلت بی احتیاطی و بازدید نکردن بالای کمپرسی خود در تاریخ 19/4/68ساعت 9 صبح هنگامی که در مسیر جاده ... در حرکت بودیم ناگهان سنگی از بالای کمپرسی ... " ایشان " که از مقابل در حرکت بود پرتاب شد که به شیشه جلو اتومبیل اینجانب برخودر نمود و آن را سوراخ کرد و به پسربچه ام که 8 سال داشت اصابت نمود که فرزندم دردردم جان سپرد.) بانوزهرا(مادرطفل )هم مشابه شوهرش شکایت کرده و توضیح داده است.(ص 8)
آقای عبدالکریم ... در توضیحات 24/4/68 خود افزوده است :( ... چندمتر که ما با کمپرسی فالصه داشتیم که از کنار یکدیگر گذر کنیم از طاق کمپرسی سنگی به طرف پایین روان شد. من اتومبیل رابه کنار جاده هدایت نمودم که صدای عجیبی آمد. پسرم در کنارم نشسته بود، نگاه کردم دیدم سنگ از شیشه جلو داخل آمد و سر پسرم را شکافته و در همان حال مغز وی متلاشی شده و سنگ بعد از اصابت به سقف از شیشه عقب بیرون رفته بود.)
آقای مهدی ... توضیح داده که (من با کامیون بنز ده چرخ حامل سیمان فله در حرکت بودم ... باری که در حال حاضر در داخل کامیون من می باشد سیمان فله " است " و چادر به روی آن کشیده ام و تعدادی سنگ جهت ایکه باد چادر را حرکت ندهد بر روی چادر گذاشته ام و سنگها را با پا فشار داده ام و با چادر داخل سیمان رفته است و بار کامیون من از نظر ارتفاع اتاق حدود نیم متر جاخالی دارد.در بین راه چند بار بازرسی چادر و سنگها را کردم که با آنها را جا به جا نکند و چنانچه سنگی از داخل کامیون پرتاب شده باشدمن متوجه نشده ام ... وزرش باد جریان نداشت و حدود50 الی 60 کیلومتر سرعت داشتم ... )
افسر کاردان فنی پلیس راه علت تامه تصادف را بی مبالاتی و عدم رعایت مقررات بارگیری منجر به سقوط محموله وسیله نقلیه درمسیر وسایل نقلیه دیگر از طرف کمپرسی بنز ... (متهم ) تشخیص داده است. شورای بررسی تصادفات پلیس راه ناحیه ژاندارمری مرکب از سه نفر افسر ضمن تشرح حادثه عامل وقوع حادثه را پرتاب سنگ از وسط دو چرخ محور کمپرسی بنز دانسته اند و بر صحت تشخیص خود دلایلی اقامه کرده اند.
طبق گواهی پزشک ، علت فوت محمدرضا ... (8ساله ) ضربه مغزی ناشی از برخودر جسم سخت (سنگ ) به سر بوده است.
با صدور کیفرخواست پرونده در شعبه سیزدهم دادگاه کیفری یک ... مطرح شده و آقای عبدالکریم ... دادخواست ضرب و زیان به خواسته پانصدهزار ریال داده که بعدا" یک نسخه آن را به 19500 تومان اصلاح کرده است. دادگاه پس از رسیدگی و استماع اظهارات طرفین با ختم دادرسی مبادرت به صدور حکم کرده و ضمن شرح جریان حادثه نوشته است : (نظر به اینکه متهم طبق مقررات راهنمایی ورانندگی موظف به این امر نگردیده که در هر توقفگاه پیاده شود و تایرهای کامیون را بررسی نماید که معلوم شود آیا سنگی در بین تایرهای آن چسبیده است یا خیر، لذا مسئولیتی نسبت به قتل محمدرضا ... متوجه متهم نیست و بالمباشره و بالتسبیب هم عملی انجام نداده که بتوان به آن عنوان خطای محض داد. لذا حکم بر برائت متهم صادر می شود.) در مورد ضرر و زیان هم حکم برحقی مدعی خصوصی داده است. عبدالکریم (مدعی خصوصی ) به حکم صادره اعتراض کرده و تجدیدنظر خواسته " است." دادگاه ایرادی به حکم وارده ندیده و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع شده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز واوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر ... دادنامه شماره 257061/1/1370 تجدیدنظرخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی 0 هرچند تجدیدنظرخواه درلایحه اعتراضیه خود مدعی مشاهده (سقوط) سنگ از بالای اتاق کمپرسی به رف پیکان شده و گفته (به خانواده ام هشدار دادم دادم که مواظب باشید که به طرف ما سنگ پرتاب شده 0) و این برخلاف حرفهای الویه وی است و استدلال هیئت سه نفری افسران قوی تر و مستندتر به نظرمی رسد ولی چون هیئت مزبور هم نوشته ( ... به علت عدم بازدید چرخهای وسیله نقلی قبل از حرکت پارکینگها بنابه صلاحدید مقام محترم قضایی از مسئولیت نسبی مبرانمی باشد.) لذا مسئله در خور بررسی بیشتر و اخذ نظر هیئت پنج نفری کارشناسان رسمی است تا معلوم شود نظر افراد اولیه یا هئئت سه نفری افسران کدام یک موجه است. ثانیا" به فرض قبول نظر هریک از آنها تخلف متهم چه بوده ؟ آیا راننده محتاط وجود سنگ در لای چرخ (آن هم به وزن تقریبی 700/5 گرم ) را احساس می کند یانه ؟ و ... به علت مزبور و نقص تحقیق نتیجتا" اعتراض تجدیدنظرخواه وارد است و با نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته پرونده جهت رسیدگی مجدد به شعبه دیگر دادگاه کیفری یک ... ارجاع می شود. مرجع مربوط حتی المقدور در اخذ نظر هیئت کار شناسان از نظر آقای دکتر ... کارشناس معروف هم استفاده بفرماید.)

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

80

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 467

تاریخ تصویب : 1370/07/13

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.