×

قتل غیرعمدی در نتیجه اشتراک تقارن خطای عابروراننده ومحکومیت راننده به پرداخت نصف دیه کامله

قتل غیرعمدی در نتیجه اشتراک تقارن خطای عابروراننده ومحکومیت راننده به پرداخت نصف دیه کامله

قتل-غیرعمدی-در-نتیجه-اشتراک-تقارن-خطای-عابروراننده-ومحکومیت-راننده-به-پرداخت-نصف-دیه-کامله
کلاسه پرونده : 3107120
شماره دادنامه : 693/20
تاریخ رسیدگی : 27/6/69
مستدعی تجدیدنظر: پدرمتوفی
مستدعی علیه تجدیدنظر: دادسرای عمومی ...
مورداستدعای تجدیدنظر: دادنامه شماره 1123/6/69 صادره ازشعبه 131دادگاه کیفری یک ... ویژه نیروهای مسلح
مرجع رسیدگی : شعبه 20 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : در تاریخ 1/3/68(اول ذیقعده ) آقای مرتضی 20 ساله ، سرباز، راننده اتومبیل شماره ارتشی ... از شرق به غرب خیابان ... (خط ویژه ) در حرکت بوده که نرسیده به چهارراه ... با عابر پیاده تصادف کرده " است." عابر به بیمارستان ... برده شده و بستری گردیده ، اما فوت شده است. نظریه پزشک درباره علت فوت کسب شده و از شهود ناظر واقعه تحقیق شده " است." درتاریخ 22/3/68 کاردان فنی تاصدف " اعلام کرده است که " واقعه " در" نتیجه اشتراک و تقارن خطای هر دو نفر (راننده و عابر، که یکی از محل ممنوع عبور می کرده و دیگری (عابر) به محل ممنوع پریده و وارد شده )" به وقوع پیوسته است " و مسئولیت هر دو را به طور مشترک و مساوی اعلام نموده " است." در تاریخ 24/3/68 هیئت کارشناسان همان نظررا تایید کرده اند و پرونده با کیفرخواست 20/9/68 به دادگاه کیفری یک ... ارسال شده " است."
در پرونده دیگری پدر متوفی اعلام کرده است که معلوم نیست چه بر سر فرزندش آمده است. عابر مجهول الهویه بوده عکس اورامی بیند و معلوم می شود عابر مرحوم پسر اوست و این دو پرونده با الحاق به یکدیگر در دادگاه کیفری یک مطرح ورسیدگی شده است.درجلسه رسیدگی متهم و پدرمتوفی حضور یافته اند. متوفی جز پدرش کسی را نداشته " است." با انجام محاکمه و اعلام ختم رسیدگی متهم به پرداخت نصف دیه کامله به اضافه نصف از ثلث دیه کامله با تغلیظ در حق ولی دم و به پرداخت دویست هزار ریال جزای نقدی با رعایت تبصره 7 قانون برنامه اول محکوم شده " است." پدر متوفی با ابرازوکالتنامه ضمیمه لایحه اعتراضیه به رای صادره اعتراض نموده و مستدعی تجدیدنظر در رای شده است. صادرکننده رای به نر خود باقی مانده و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع شده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر صدور حکم شایسته مشاوره چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی 0 شاکی خصوصی فقط با صدور حکم برائت حق درخواست تجدیدنظر دارد که در پرونده چنین حکمی صادره نشده ، علی هذا و مستندا" به ماده 34 قانون تشکیل دادگاه های کیفری یک و دو و شعب دیوان عالی کشوربه لحاظ ماده 33 قانون فوق تبصره 7 قانون برنامه اول به تبصره 17 ماده واحده برنامه اول اقتصادی ، اجتماعی وفرهنگی مصوب فروردین ماه 1369 تصحیح و با رد درخواست تجدید نظر خواهی فوق ، پرونده اعاده می شود.)

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

80

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 693

تاریخ تصویب : 1369/06/27

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.