×

قتل غیر عمدی در اثر تخطی از سرعت مطمئنه

قتل غیر عمدی در اثر تخطی از سرعت مطمئنه

قتل-غیر-عمدی-در-اثر-تخطی-از-سرعت-مطمئنه
کلاسه پرونده : 1820/3137
شماره دادنامه : 786/20
تاریخ رسیدگی : 28/2/66
مستدعی تجدیدنظر: آقای حمیدرضا
مستدعی علیه تجدیدنظر: دادسرای عمومی ...
مورد استدعای تجدیدنظر: دادنامه شماره 3211/2/69صادره ازشعبه دهم دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 20دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : در تاریخ 19/8/67 دین محمد.00 متعاقب تصادف با اتومبیل که عمل جراحی شکستگی پا ... وبستری شدنش دربیمارستان را در پی داشته و بعد از خروج از بیمارستان در منزل فوت کرده است. علت فوت در درجه اول آمبولی ریوی به دنبال شکستگی ران اعلام شده است.
اولیای دم تقاضای تعقیب حمیدرضا را نموده اند که در 4/7/67 در حرکت از طرف به ... با متوفی تصادف نموده است. مفاد گواهی صادره پزشکی چنین است : (با مطالعه پرونده پزشکی چنین استنباط می شود که نامبرده به علت تصادف دچار شکستگی از ناحیه ران گردیده است. علاوه بر آن مشارالیه ازقبل دارای بیماری زمینه ای ریوی بوده که عصادف نیزد در تضعیف قوای جسمانی و عود یا تشدید بیماری مذکور موثر بوده است. در مجموع همان اندازه که بیماری زمینه ای ریوی می تواندموجب مرگ متوفی یاد شده گردد، آمبولی ریوی نیز در تعقیب حادثه می تواند نقش قابل ملاحظه ای داشته باشد. النهایه رابطه علت بین حادثه و علت مرگ می تواند حاکم (برقرارباشد)0( درتاریخ 15/11/67 آقای بازپرس شعبه دوم ... قرار مجرمیت صادر نموده ... است (بیماری زمینه ای ریوی ) و تشکیل کمیسیون پزشکی را لازم دانسته 0 پرونده با اعطای نیابت به دادسرای عمومی ... ارسال شده وبا اقدام لازم اداره پزشکی قانونی استان ... طی شماره 241643/3/68 اعلام داشته است : (علت مرگ از دید پزشکی قانونی می تواند در اثر سه عامل باشد: 1 آمبولی ریوی در تعقیب حادثه 2 به جای زمینه ای ریوی که از قبل (پرونده بالینی ) دچار بوده 3 تاثیر هر کدام از موارد فوق بر همدیگر0 به هر حال فوت متوفی همزمان با تاریخ حادثه نبوده و مدتی بعد رخ داده است. ضمنا" امکان کمیسیون پزشکی در خصوص این پرونده ممکن نشده است و با توجه بموارد فوق اقدام مقتضی معمول دارند) و پرونده را اعاده داده است.
در تاریخ 21/4/68 با قرار مجرمیت موافقت شده و پرونده با کیفرخواست 21/4/68 به دادگاه کیفری یک ... ارسال شده " است " اتهام قتل شبه عمدی در اثر بی احتیاطی در امر رانندگی (تخطی از سرعت مطمئنه ) دارد استنادی شکایت اولیای دم با گواهیهای پزشکی صادره از ناحیه پزشکی قانونی در نظریه افسر کاردان فنی وکروکی ترسیمی قید شده : (علت تامه تصادف ، بی احتیاطی از جانب راننده وانت مزدا به علت تخطی از سرع مطمئنه در منطقه مسکونی است.) به هر تقدیر " دادگاه " با وصول پرونده و انجام محاکمه متهم رابه پرداخت در حق اولیای دم و جزای نقدی محکوم نموده است. محکوم علیه به رای اعتراض نموده و ابراز کرده که (متوفی " ده روز" پس از بستری شدن در منزل متعاقب عمل جراحی مرحوم شده و " عمل جراحی " نتیجه شکستگی پا بوده که ... بهبود حاصل شده 0 فوت رابطی به احادثه نداشته ) و مستدعی تجدیدنظر در رای شده " است." در تاریخ 26/6/69 صادرکننده رای به نظر خود باقی مانده و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال وبه این شعبه ارجاع شده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر ... حکم صادره مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی 0 کسب نظر یک هیئت کارشناسی (حداقل متشکل از پنج نفر) و اظهارنظر صریح بر مقصر بودن متهم در وقوع حادثه و همچنین جلب نظر یک کمیسیون پنج ننفری از پزشکان قانونی مرکز که با توجه به نظرات ابرازی و ملاحظه پرونده بالینی منجزا" اعلام دارند که علت فوت بیماری بوده یا حادثه موثر در اتخاذ تصمیم بوده که معمول نشده ، علی هذا ایراد به رای وارد است و ... حکم صادره نقض و رسیدگی به شعبه دیگر دادگاه کیفری یک ... ارجاع می شود.)

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

80

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 786

تاریخ تصویب : 1366/02/28

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.