×

قانون تشکیل انجمن ده و دهبانی

قانون تشکیل انجمن ده و دهبانی

قانون-تشکیل-انجمن-ده-و-دهبانی
فصل اول - کلیات
ماده 1 - ده از نظر مقررات این قانون کوچکترین واحد تقسیمات کشوری است
که دارای حوزه معینی بوده و اکثریت ساکنان دایمی آن به یکی از فعالیتهای
کشاورزی و دامداری و باغداری و صنایع و روستایی و یا نظایر آن اشتغال
داشته باشند.
ماده 2 - چند آبادی و مزرعه نزدیک یا متصل به هم که مجموعا دارای
ضوابط ماده یک باشند به پیشنهاد فرماندار و تایید انجمن شهرستان و موافقت
وزارت کشور و وزارت تعاون و امور روستاها ده شناخته می شود.
تبصره - مادام که وضع بعضی از آبادیها و مزارع از نظر اطلاق عنوان ده
روشن نباشد به پیشنهاد فرماندار و تایید انجمن شهرستان و تصویب استاندار
تابع نزدیکترین ده خواهند بود.
ماده 3 - وزارت کشور حدود حوزه اداری و نام دهات موجود یا دهاتی را که
در آینده به وجود آید به پیشنهاد انجمن شهرستان و با تحصیل اطلاعات لازم در
زمینه محدوده دهات از وزارت تعاون و امور روستاها و سازمان ثبت اسناد و
املاک کشور تثبیت و تعیین خواهد نمود.
ماده 4 - وزارت کشور به تدریج از چند ده متصل به به یکدیگر که دارای
وضع جغرافیایی و اقلیمی مشابهی بوده و از نظر اقتصادی و اجتماعی و آموزشی
و تعاونی با یکدیگر ارتباط و وجه مشترک داشته باشند واحدی به نام دهستان
تشکیل خواهد داد که از لحاظ اداری تابع معینی خواهد بود.
ماده 5 - ضوابط و شرایط لازم جهت تشکیل ده و دهستان طبق آیین نامه ای
خواهد بود که وزارت کشور با جلب نظر وزارت تعاون و امور روستاها تهیه
خواهد کرد و پس از تصویب هیات وزیران به موقع اجرا گذارده خواهد شد.
ماده 6 - اداره امور هر دهستان به عهده یک نفر دهدار خواهد بود که از
بین افراد واجد شرایط وسیله وزارت کشور انتخاب می شود. افرادی که خدمت
سپاهی انقلاب را انجام داده اند در صورت تساوی شرایط حق تقدم خواهند داشت .
تبصره - شرایط احراز سمت دهداری و حدود وظایف و میزان و نحوه پرداخت
حقوق دهداران که از محل اعتبار موضوع ماده 63 قانون تشکیل انجمن شهرستان
و استان مصوب سی و یک خرداد ماه 1349 تامین خواهد شد طبق آیین نامه ای
می باشد که از طرف وزارت کشور با جلب نظر وزارت تعاون و امور روستاها تهیه
و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
فصل دوم - انتخابات انجمن ده
ماده 7 - هر ده انجمنی خواهد داشت که اعضا آن مستقیما با رای مخفی و
اکثریت نسبی از طرف ساکنان و اهالی ده انتخاب می شوند.
ماده 8 - مدت عضویت در انجمن ده چهار سال و افتخاری است و انتخاب مجدد
اعضا آن بلامانع می باشد.
ماده 9 - عده اعضای انجمن هر ده به تناسب جمعیت بر مبنای آخرین
سرشماری عمومی کشور به شرح زیر تعیین می شود:
تا 1000 نفر جمعیت پنج نفر.
برای هر 500 نفر اضافی دو نفر به تعداد اعضای انجمن ده افزوده می شود.
در هر حال تعداد اعضا انجمن ده از 11 نفر بیشتر نخواهد بو.
ماده 10 - انتخاب کنندگان باید دارای شرایط زیر باشند:
1 - تابعیت ایران .
2 - توطن یا سکونت در محل .
3 - حداقل داشتن 18 سال تمام سن .
4 - عدم محرومیت از تمام یا بعضی از حقوق اجتماعی .
ماده 11 - انتخاب شوندگان باید دارای شرایط زیر باشند:
1 - تابعیت ایران .
2 - توطن یا حداقل یک سال سکونت در محل .
3 - حداقل داشتن بیست سال تمام سن .
4 - عدم محرومیت از تمام یا بعضی از حقوق اجتماعی .
5 - انجام خدمت وظیفه یا معافیت از خدمت زیر پرچم .
6 - توانایی خواندن و نوشتن .
ماده 12 - از اشخاصی که با یکدیگر قرابت نسبی و یا سببی تا درجه دوم
از طبقه اول دارند فقط آن کسی که رای او بیشتر است می تواند عضویت انجمن
ده را دارا باشد و در صورت تساوی آرا یکی از آنها به حکم قرعه معین خواهد
شد.
ماده 13 - فرمانداران موظف می باشند پس از وصول دستور وزارت کشور
بلافاصله به بخشداران ابلاغ نمایند که انتخابات انجمنهای ده را در حوزه
ماموریت خود انجام دهند.
ماده 14 - رای دهندگان باید کارت انتخابات دریافت دارند نحوه صدور کارت
انتخابات و طرز انجام انتخاب انجمن ده و مدت رسیدگی به شکایات از
انتخابات و ترتیب معرفی کاندیداهای احزاب قانونی در انتخابات به موجب
آیین نامه ای می باشد که به پیشنهاد وزارت کشور به تصویب هیات وزیران خواهد
رسید.
ماده 15 - یک نفر نمی تواند در بیش از یک انجمن ده عضویت داشته باشد.
ماده 16 - اعتبارنامه اعضای انجمن ده ظرف سه روز از تاریخ پایان مهلت
رسیدگی به شکایات به امضای بخشدار صادر و به اعضای انجمن تسلیم می گردد.
ماده 17 - مرجع رسیدگی به شکایات و اعتراضات از انتخابات انجمن ده
انجمن شهرستان و یا قایم مقام قانونی آن خواهد بود و رای انجمن شهرستان یا
قائم مقام قانونی آن قطعی است .
تبصره - اعتراض و شکایت از انتخابات انجمن ده مانع از جریان امر
انتخابات و تشکیل انجمن ده نخواهد بود مگر آن که رای مراجع مذکور در این
ماده مبنی بر بطلان انتخابات باشد.
فصل سوم - تشکیل انجمن ده
ماده 18 - بخشدار و یا نماینده او مکلف است ظرف پانزده روز پس از صدور
اعتبارنامه از اعضای منتخب برای تشکیل نخستین جلسه انجمن دعوت نماید.
ماده 19 - برای رسمیت جلسات حداقل حضور دو سوم از کلیه اعضا لازم است و
تصمیمات متخذه با اکثریت بیش از نصف اعضای حاضر در جلسه رسمی معتبر است .
تبصره - در انجمن هایی که تعداد اعضا آن پنج نفر است با حضور چهار نفر
رسمیت می یابد و تصمیمات متخذه با رای حداقل سه نفر معتبر خواهد بود.
ماده 20 - اولین جلسه انجمن ده به ریاست مسن ترین عضو انجمن و با حضور
بخشدار یا نماینده او تشکیل می شود و هر یک از اعضا انجمن به شرح زیر
سوگند یاد می کنند:
"خداوند متعال را به شهادت می طلبم و به قرآن مجید سوگند یاد می کنم که
همواره نسبت به اساس سلطنت مشروطه و استقلال کشور وفادار و کوشا باشم و با
کمال علاقمندی و نهایت راستی و درستی در پیشرفت امور ده کوشش نمایم ".
تبصره - اعضایی که از اقلیتهای رسمی مذهبی انتخاب می شوند به کتاب
آسمانی خود سوگند یاد خواهند کرد.
ماده 21 - انجمن پس از انجام مراسم سوگند بلافاصله از بین اعضا یک رییس
و یک نایب رییس و یک ناظر مالی و دو منشی با رای مخفی انتخاب می نماید
ماده 22 - برای هر یک از جلسات انجمن ده صورت جلسه تهیه می شود که در
دفتر ثبت به اعضای حاضرین در جلسه می رسد. حضور اعضای انجمن در صورتجلسه و
دفتر مذکور قید می شود و هر یک از اعضای انجمن که طی چهار ماه سه جلسه
غیبت بدون عذر موجه داشته باشد مستعفی شناخته می شود.
ماده 23 - جلسات عادی انجمن ده حداقل هر ماه دو بار باید تشکیل گردد
ولی به پیشنهاد رییس انجمن و یا دهبان و یا حداقل سه نفر اعضا انجمن
جلسات فوق العاده می توان تشکیل داد.
ماده 24 - هر یک از اعضای انجمن ده که فاقد یکی از شرایط مندرج در
ماده 11 این قانون گردد به پیشنهاد بخشدار و تصویب انجمن شهرستان از
عضویت انجمن ده بر کنار می شود بخشدار مکلف است مراتب را به عضو بر کنار
شده و انجمن ده اعلام و به فرمانداری گزارش نماید.
ماده 25 - از تاریخ تصویب این قانون انتخابات انجمنهای ده مقارن با
انتخابات انجمنهای شهر و شهرستان در یک روز در تمام کشور انجام خواهد شد.
ماده 26 - دوره قانونی انجمنهای فعلی و نیز مدت قانونی کار انجمنهایی
که بر مبنای این قانون انتخاب می شوند تا تاریخ اولین انتخابات انجمنهای
شهر و شهرستان خواهد بود.
فصل چهارم - حقوق و وظایف انجمن ده
ماده 27 - ده دارای شخصیت حقوقی است و انجمن ده مسئول حفظ و اداره
کردن دارایی منقول و غیر منقول متعلق به ده و اقامه دعوی بر اشخاص و دفاع
از دعاوی اشخاص علیه انجمن ده می باشد و وظایف آن به قرار زیر است :
1 - بررسی و اتخاذ تصمیم در کلیه طرحهای عمرانی که در سطح ده از محل
عواید و عوارض انجمن انجام می گردد همچنین اظهار نظر مشورتی در مورد
طرحهایی که از اعتبارات دولت یا اعتبارات عمرانی کشور در سطح ده اجرا
می شود و اشتراک مساعی در اجرای آن .
2 - تشویق ساکنان ده در تشکیل شرکتهای تعاونی و شرکتهای سهامی زارعی
و ایجاد هر گونه شرکت دیگری به منظور بسط و توسعه کشاورزی و همکاری نزدیک
و موثر با آنها.
3 - اهتمام در ازدیاد سطح زیر کشت و باغات در اراضی ده با توجه به
امکانات منابع آب و بالا بردن بازده آن بر اساس طرحهای عمرانی توسعه
کشاورزی و برنامه عمومی کشت با استفاده از راهنمایی های مروجین مسئول با
رعایت قوانین مربوط.
4 - تنظیم برنامه درختکاری در بیشه ها و باغهای عمومی و نظارت در
اجرای آنها با رعایت قوانین مربوط.
5 - تشویق ساکنان ده در امر دامداری و اصلاح نژاد دامها و افزایش
علوفه و فرآورده های دامی و همچنین تشویق مردم به همکاری با مروجین و
سپاهیان انقلاب .
6 - اهتمام و تشویق روستاییان در مبارزه با آفات حیوانی و نباتی با
همکاری ماموران سازمان حفاظت محیط زیست و حفظ نباتات و مروجین کشاورزی با
رعایت قوانین مربوط.
7 - همکاری در حفظ جنگلها و مراتع و جلوگیری از فرسایش خاک با رعایت
قوانین و مقررات ملی شدن جنگلها و مراتع و سایر قوانین و مربوط.
8 - همکاری با سپاه دانش و مدیر دبستان ده در بهبود امر آموزش اطفال
و مبارزه با بیسوادی از طریق ترغیب بزرگسالان به شرکت در کلاسهای درس
شبانه .
9 - سعی در اعزام اطفال مستعد برای تکمیل تحصیلات آنان به مراکز
آموزشی مجهزتر با هزینه اهالی ده و استفاده از کمکهای بنیادی فرهنگی .
10 - سعی در تاسیس کتابخانه و قرائت خانه و دعوت از مطلعین و صاحب
نظران محلی برای تنویر افکار ساکنان ده با استفاده از راهنمایی های
بخشدار.
11 - اهتمام در تنظیم جغرافیای تاریخی و شناسنامه ده ، جمع آوری قصه و
افسانه ها و رسوم و سنت ها و شعر و آهنگهای محلی با استفاده از راهنمایی های
بخشدار و مطلعین محلی و سایر مقامات مربوط.
12 - نظارت در حفظ آثار باستانی و رقبات موقوفات با نظر سازمانهای
مربوط
13 - همکاری و اشتراک مساعی با خانه فرهنگ روستایی و تشویق جوانان ده
به ورزش از راه ترتیب دادن مسابقات و ترویج ورزشها و تهیه و تدارک زمین و
وسایل ورزشی و محل بازی کودکان و مادامی که خانه فرهنگ روستایی در ده
تشکیل نشده انجام امور بالا.
14 - همکاری و ایجاد تسهیلات لازم در انجام وظایف سپاهیان انقلاب در امر
بهداشت و ترویج و آبادانی و اتخاذ تصمیم راجع به لاروبی و اصلاح قنوات و
انبار آب رسانی ده و همچنین همکاری با سایر ماموران دولت عوامل خدمتی که
برای انجام وظایف قانونی خود به دهات اعزام می شوند.
15 - همکاری با ماموران سازمان آبیاری در تقسیم با مامورانی که به
منظور مایه کوبی یا مبارزه با انگلها یا امراض به دهات می روند.
16 - تشویق کارکنان ده به منظور همکاری با مامورانی که به منظور
مایه کوبی یا مبارزه با انگلها یا امراض به دهات می روند.
17 - اتخاذ تدابیر لازم برای تشویق و حمایت از صنایع روستایی و فراهم
آوردن تسهیلات لازم به منظور حسن برنامه هایی که از طرف دولت برای ترویج و
حمایت از صنایع روستایی مقرر می گردد و همکاری با ماموران تعاون و امور
روستاها در این زمینه .
18 - تامین آب آشامیدنی و روشنایی ده و مراقبت در نگهداری کلیه
تاسیسات مربوط.
19 - ایجاد جاده های روستایی و مراقبت در تعمیر و نگهداری آنها.
20 - ساختن حمام ، رختشویخانه و کشتارگاه و آبریزگاه عمومی و مراقبت
در نگهداری آنها.
21 - احداث گورستان و غسالخانه .
22 - اتخاذ تدابیر لازم به منظور تسهیل تاسیس و وسایل پستی و ارتباط
محل با رعایت قوانین و مقررات عمومی مربوط و دستورالعمل سازمانهای مسئول .
23 - اتخاذ تدابیر لازم به منظور تامین آذوقه و وفور و فراوانی و
ارزانی و مرغوبیت خوار و بار و مراقبت در بسته بندی و رعایت بهداشت در
عرضه و توزیع مایحتاج عمومی ده و تعیین نرخ مناسب برای آنها و امور دیگری
که متضمن تامین رفاه عمومی و بهبود زندگی در روستاها باشد.
24 - مراقبت نظارت در اعلام صحیح وقایع ولادت و فوت و امر آمارگیری و
سرشماری .
25 - همکاری لازم با ماموران ثبت نام برای صدور کارت انتخابات .
26 - تنظیم امر حمل و نقل بار و مسافر مربوط به ده با رعایت مقررات
مربوط
27 - همکاری و اشتراک مساعی با ماموران مربوط در امر بهداشت و تنظیم
خانواده و مراقبت در تفهیم و اجرای دستورالعملهای آن .
28 - نظارت کامل در بهره برداری و نگهداری و حفظ اماکن و تاسیساتی که
بر اثر اجرای طرحهای عمرانی در سطح ده ایجاد شده است .
29 - انجام دادن وظایف مذکور در مواد 1 و 6 و 46 قانون آب و نحوه ملی
شدن آن در محدوده دهات به نمایندگی از طرف وزارت نیرو تا زمانی که موجبات
اجرای آن در دهات فراهم نگردیده است .
30 - احداث و نگاهداری مساجد.
31 - اهتمام در احداث و نگاهداری سرای ده برای برگزاری مجالس جشن و
سرور ملی و عروسی ها.
تبصره - وزارت کشور می تواند در دهاتی که انجمن ده آمادگی کافی داشته
باشد امر ثبت وقایع ولادت و فوت به نمایندگی سازمان ثبت احوال کشور و ثبت
نام و توزیع کارت انتخابات و سایر اموری را که لازم بداند به انجمن واگذار
نماید.
فصل پنجم - انتخاب دهبان
ماده 28 - دهبان به انتخاب انجمن و تایید بخشدار و به حکم فرماندار
منصوب می شود در تعیین و انتخاب دهبان افرادی که خدمت سپاهی انقلاب را
انجام داده باشند به شرط تساوی شرایط حق تقدم خواهند داشت .
ماده 29 - اشخاصی می توانند به سمت دهبان انتخاب شوند که واجد شرایط
زیر باشند:
1 - دارا بودن تابعیت ایران .
2 - داشتن سواد خواندن و نوشتن .
3 - سن آنها کمتر از بیست و دو و بیشتر از شصت سال نباشد.
4 - عدم اشتهار به افساد اخلاق و عدم محرومیت از تمام یا بعض حقوق
اجتماعی .
5 - انجام خدمت وظیفه عمومی و یا معافیت دایم .
ماده 30 - دوره خدمت دهبان چهار سال و انتخاب مجدد او بلامانع است .
ماده 31 - دهبان در تمام اوقات سال باید ساکن ده بوده و اگر ضرورت
ایجاب کند برای مدت کوتاهی مجبور به ترک محل شود مراتب را باید به اطلاع
انجمن برساند. در غیاب دهبان یکی از ماموران یا سپاهیان مقیم ده به تعیین
انجمن و تایید بخشدار مسئول امور دهبانی خواهد بود.
ماده 32 - انجمن ده موظف است ظرف حداکثر سی روز از تاریخ تشکیل اولین
جلسه نسبت به انتخاب دهبان بر طبق مقررات این قانون اقدام و پیشنهاد آن
را به بخشداری ارسال کند.
تبصره - تا تعیین و شروع کار دهبان جدید انجام وظایف مقرر در این
قانون به عهده دهبان قبلی خواهد بود.
ماده 33 - هرگاه انجمن نتواند ظرف حداکثر سی روز از تاریخ اولین جلسه
نسبت به انتخاب و تعیین دهبان اقدام نمایند بخشدار موظف است ظرف پنج روز
از تاریخ انقضای مدت سی روز مقرر در این ماده یک نفر از ساکنان حوزه بخش
را که دوره خدمت سپاهی انقلاب را طی نموده باشد و در غیر این صورت یک نفر
از ساکنان ده یا یکی از ماموران دولتی مقیم ده را به فرمانداری معرفی کند
تا با ابلاغ فرماندار به کفالت دهبانی منصوب گردد. دوره تصدی کفیل دهبانی
حداکثر شش ماه است و هرگاه ظرف این مدت باز هم انجمن قادر به انتخاب
دهبان بر طبق مقررات این قانون نباشد انجمن منحل می گردد و تا انتخاب
انجمن بعدی و تعیین دهبان کفیل دهبانی به کار خود ادامه خواهد داد.
ماده 34 - اگر دهبان از شغل خود مستعفی شود یا فوت نماید و یا این که
به علل و جهات قانونی معزول و یا محجور گردد انجمن ده ضمن اعلام مراتب به
بخشداری ظرف 15 روز طبق مقررات این قانون نسبت به تعیین و معرفی دهبان
جدید برای بقیه مدت اقدام خواهد نمود.
در این مورد تا تعیین دهبان جدید رییس انجمن ده وظایف محول را بر عهده
خواهد داشت .
ماده 35 - دهبان یا کفیل دهبانی در موارد زیر از شغل خود برکنار خواهد
شد.
1 - در صورت صدور کیفر خواست به علت ارتکاب جنایت عمدی یا جنحه های
مذکور در ماده 19 قانون مجازات عمومی .
2 - حیف و میل یا تصرف غیر مجاز در اموال ده که وصول و یا نگهداری آن
به عهده او است .
3 - در صورتی که معلوم شود دهبان اساسا فاقد شرایط مندرج در ماده 29
بوده و یا این که بعد از انتخاب شرایط مذکور را از دست داده است .
تبصره - هرگاه از طرف انجمن ده یا ساکنان ده یا افراد دیگر و یا
سازمانهای دولتی گزارشی در موارد مذکور در این ماده به بخشدار برسد
بخشدار مکلف است حداکثر ظرف ده روز نظر خود را به انجمن ده اعلام دارد و
اگر نظر بخشدار مورد تایید انجمن ده قرار گیرد نظر مذکور اجرا می شود و در
غیر این صورت بخشدار مراتب را به فرماندار باید اعلام کند و نظر فرماندار
در این باره قطعی و لازم الاجرا خواهد بود.
ماده 36 - مقرری دهبان از محل درآمد مذکور در ماده 42 پرداخت خواهد شد
میزان مقرری دهبان و نحوه پرداخت آن به موجب آیین نامه ای خواهد بود که به
اطلاع وزارت تعاون و امور روستاها به تصویب وزارت کشور برسد.
تبصره 1 - به اشخاصی که با رعایت این قانون به کفالت دهبانی منصوب
می شوند حق الزحمه ای که از پنجاه درصد مقرری دهبان آن تجاوز نخواهد کرد
پرداخت می شود.
تبصره 2 - غیر از دهبان یا کفیل هیچ فردی نمی تواند به نام کارمند یا
نویسنده و غیره مستمرا یا به عناوین دیگر از قبیل حق الزحمه و پاداش و
غیره وجهی از انجمن دریافت دارد.
ماده 37 - دهبان دارای نشان مخصوص دهبانی است که شکل و خصوصیات آن به
موجب آیین نامه ای که به تصویب وزارت کشور خواهد رسید تعیین خواهد شد.
ماده 38 - دهبان می تواند در جلسات انجمن ده حضور یابد ولی حق رای
ندارد.
ماده 39 - در صورت انحلال و یا پایان یافتن دوره انجمن دهبان تا پایان
انتخاب انجمن ده و رسمیت یافتن و انتخاب دهبان جدید به خدمت محول ادامه
خواهد داد.
فصل ششم - وظایف دهبان
ماده 40 - دهبان مجری کلیه مصوباتی است که از طرف انجمن ده در حدود
مقررات این قانون به تصویب رسیده و قطعی شده باشد و علاوه بر آن وظایف زیر
را بر عهده دارد:
1 - به محض بروز بی نظمی و یا اطلاع از وقوع جنحه و جنایت در اسرع وقت
مراتب را به نزدیکترین پاسگاه ژاندارمری و بخشداری اطلاع دهد و در کشف جرم
و دستگیری متهم یا متهمین با ماموران انتظامی همکاری نماید.
2 - اتخاذ تصمیم در امور مربوط به حفظ نظم در حدود قوانین و مقررات .
3 - تهیه و نصب علایم راهنما و مشخصات ده با نظر انجمن ده و استفاده
از راهنمایی های بخشدار.
4 - همکاری با ماموران اجرای مقررات خدمت وظیفه عمومی برای اعزام
مشمولین .
5 - اجرای دستورهای اداری بخشدار در مسایل مربوط به ثبت احوال و خدمت
وظیفه عمومی و آمار و همکاری با ماموران سازمانهای دولتی که به طور سیار
و ثابت در ده انجام وظیفه می نمایند.
6 - اجرای وظایف محول دستورهای مربوط به امور عمرانی روستاها و
همکاری و معاضدت در پیشرفت امور شرکتهای تعاونی و روستایی .
طرحهای عمرانی ایجاد گردیده است .
7 - مراقبت کامل در نگهداری و بهره برداری از تاسیساتی که بر اثر
اجرای طرحهای عمرانی ایجاد گردیده است .
8 - حفظ و اداره اموال و دارایی ده .
9 - همکاری و ایجاد تسهیلات لازم در پیشرفت کار سپاهیان دانش و ترویج و
آبادانی و بهداشت و سپاهیان انقلاب و هر نوع اقدام و کمک دیگری که برای
پیشرفت فرهنگ بهداشت و کشاورزی ده ضروری است .
10 - اجرای دستورهای که از طرف سازمانهای دولتی و یا وابسته به دولت
در حوزه ده در حدود قانون به وسیله بخشدار ابلاغ می گردد.
11 - سعی در حل اختلافات بین ساکنین ده از طریق کدخدا منشی در صورتی
که در ده خانه انصاف تشکیل نشده باشد.
12 - اعلان فرامین و قوانین و تصمیمات و مقررات عمومی دولت که از طریق
بخشداری برای اطلاع ساکنان ده ابلاغ می شود به وسایل مقتضی .
13 - اعلام کشف آثار و اشیا و مسکوکات عتیقه و نظایر آن به بخشداری و
سایر مراجع مربوط و جلوگیری از هر گونه کاوشهای باستان شناسی غیر مجاز.
14 - تهیه و ارسال گزارش حوادث و وقایع و سوانح فوق العاده به بخشداری
با توضیحات کافی و به موقع .
15 - ثبت اساسی ساکنان ده بر حسب خانوار در دفتر مربوط و ذکر تغییرات
آن برابر راهنماییهای ماموران ثبت احوال و مرکز آمار ایران .
16 - مراقبت در حفظ آثار باستانی با نظر سازمانهای مربوط.
17 - توجه کامل در نگهداری تاسیسات آب ، برق ، مدرسه و تاسیسات بهداشتی
و مراقبت در نظافت ده .
ماده 41 - دهبان مامور اجرای مصوبات انجمن ده و مسئول اجرای دستورهایی
است که از مراجع دولتی طبق قوانین و مقررات به او ابلاغ می شود.
فصل هفتم - امور مالی
ماده 42 - درآمد انجمن ده که از منابع ذیل تامین خواهد شد باید به
حساب مخصوص ده یا در صندوق موضوع ماده 49 - منظور گردد.
1 - عوارضی که از هر هکتار سطح زیر کشت در حال تولید هر ده در هر سال
از تولیدکنندگان هر ده بر اساس ضوابط زیر وصول می شود:
الف - هر هکتار کشت آبی صیفی 45 ریال .
ب - هر هکتار کشت شتوی 25 ریال .
ج - هر هکتار کشت دیمی صیفی و شتوی 15 ریال .
د - هر هکتار کشت باغ میوه و باغ چای 60 ریال .
2 - عوارضی که از تاسیسات تولیدی زراعت های بزرگ کشاورزی و مکانیزه
همچنین تاسیسات تولیدی و صنعتی و معدنی که حوزه دهات کشور فعالیت دارند
تحصیل می شود طبق آیین نامه ای که به پیشنهاد وزارت کشور و جلب نظر
وزارتخانه های کشاورزی و منابع طبیعی و تعاون و امور روستاها و صنایع و
معادن به تصویب کمیسیون های مربوط مجلسین می رسد.
3 - عوایدی که به طریق خودیاری اهالی ده برای اجرای برنامه های خاص
عمرانی محلی در اختیار انجمن ده می گذارند.
4 - کمکهایی که از محل اعتبارات سازمان برنامه و بودجه یا اعتبارات
دولت برای جبران کمبود اعتبارات اداری و عمرانی محل در اختیار انجمن
گذارده می شود.
5 - عوارضی که با تصویب انجمن شهرستان از دکاکین و کسبه محل اخذ
می شود.
6 - هدایا و کمکهایی که برای امور عمرانی ده در اختیار انجمن قرار
می گیرد.
تبصره 1 - میزان عوارض هر مودی از طرف دهبان اعلام و به اطلاع انجمن ده
خواهد رسید.
تبصره 2 - در صورتی که در اثر عوامل جوی و طبیعی و آفت محصول ده کلا
یا بعضا از بین برود با تایید اداره کشاورزی محل عوارض موضوع بند یک اخذ
نخواهد شد.
ماده 43 - میزان عوارض مذکور در ماده 42 درباره تاسیسات بزرگ تولیدی
کشاورزی و صنعتی و معدنی که در حوزه دهات کشور فعالیت دارند و همچنین
نحوه رسیدگی به اعتراضات مودی تابع آیین نامه ای می باشد که به پیشنهاد
وزارت کشور و جلب نظر وزارتخانه های کشاورزی و منابع طبیعی و تعاون و امور
روستاها و صنایع و معادن به تصویب کمیسیون های مربوط مجلسین می رسد.
ماده 44 - هرگاه در دهات درآمدها کلا یا جزائا از طریق اجاره نقدی یا
جنسی و یا تواما حاصل گردد مستاجر موظف است سهمیه انجمن ده را با توجه به
ماده 42 از مال الاجاره به انجمن ده تسلیم نماید.
ماده 45 - هر یک از مودیان که در مورد درآمد خود معترض باشد پس از
تودیع نصف عوارض تعیین شده اعتراض خود را به انجمن ده تسلیم می نماید و در
صورتی که ظرف پانزده روز بین مودی و انجمن در تشخیص و میزان درآمد توافق
حاصل نشده معترض می تواند اعتراض خود را به بخشدار تسلیم نماید و بخشدار
یا نماینده او مکلف است اعتراض مذکور را به کمیسیونی مرکب از خود و
نماینده انجمن شهرستان و نمایندگان وزارتخانه های کشاورزی و منابع طبیعی و
تعاون و امور روستاها و یک نفر معتمد محل انتخاب بخشدار تسلیم نماید.
کمیسیون تاریخ رسیدگی را به مودی و انجمن اطلاع خواهد داد که در جلسه شرکت
نمایند ولی حاضر نشدن نماینده انجمن ده یا مودی مانع رسیدگی نخواهد بود و
کمیسیون حداکثر ظرف یک ماه باید اعلام نظر نماید و نظریه مزبور قطعی و
لازم الاجرا می باشد.
ماده 46 - هرگاه مودی از پرداخت عوارض در مدتی که انجمن ده تعیین
می کند استنکاف نماید دهبان باید ضمن اعلام مراتب به انجمن ده ظرف ده روز
امتناع مودی را به بخشداری گزارش دهد و بخشدار موظف است مطابق مقررات
اجرایی وصول مالیاتهای مستقیم نسبت به وصول عوارض مستنکفین اقدام نماید.
ماده 47 - کلیه درآمدهای هر ده بر طبق بودجه ای که به تصویب انجمن ده
می رسد پس از کسر هزینه های اداری و مقرری دهبان موضوع ماده 36 و سهمیه
انجمن شهرستان موضوع بند 2 ماده 62 قانون تشکیل انجمنهای شهرستان و استان
باید با رعایت قوانین مربوط منحصرا به مصرف عمران و آبادانی همان ده برسد
مگر در مواردی که طرحهای مشترک به وسیله چند ده (مانند ایجاد راههای
روستایی و نظایر آن که مورد استفاده عموم قرار خواهد گرفت ) تصویب و تایید
شده باشد.
ماده 48 - دهبان مسئول امور مالی انجمن ده می باشد و در حدود قانون و
بودجه مصوب انجمن ده موظف است درآمدها را وصول و هزینه ها را پرداخت نماید
اسناد هزینه باید به امضا دهبان و ناظر مالی که از طرف انجمن انتخاب
می شود برسد.
ماده 49 - دهبان مکلف است در صورت وجود بانک در ده یا دهات مجاور حساب
مخصوصی به نام ده افتتاح نماید که برداشت از آن با دو امضا دهبان و ناظر
مالی منتخب انجمن خواهد بود.
در صورتی که در ده و یا دهات مجاور شعبه بانک نباشد وجوه مزبور در صندوق
مخصوص نگهداری و مراتب را به بخشدار اعلام نماید.
ماده 50 - دهبان مکلف است درآمدهای نقدی و وصولی را بلافاصله به حساب
ده در بانک و یا صندوق مخصوص واریز نموده و مراتب را در دفتر مالی ده ثبت
نماید و عواید جنسی را نیز در دفتر ثبت و در انبار مخصوص نگهداری کند
مسئولیت حفاظت دارایی انجمن به عهده دهبان می باشد.
ماده 51 - بودجه سالانه ده که شامل پیش بینی درآمد و هزینه است به وسیله
دهبان تهیه و پیشنهاد می گردد و پس از تصویب انجمن ده به موقع اجرا گذاشته
می شود.
تبصره 1 - سال مالی انجمن یک سال شمسی است که از اول فروردین ماه
آغاز می شود به استثنای اولین سال تشکیل انجمن که ابتدای سال مالی تاریخ
تشکیل انجمن خواهد بود.
تبصره 2 - دهبان مکلف است تا 15 بهمن ماه هر سال بودجه سال آینده ده
را تنظیم و پیشنهاد نماید و انجمن ده باید حداکثر تا اول اسفند ماه آن را
رسیدگی و تصویب نماید.
ماده 52 - انجمن ده موظف است همه ساله در نیمه دوم اسفند ماه بودجه
برنامه سال آینده را به وسیله آگهی و یا وسایل مقتضی دیگر به اطلاع ساکنان
ده برساند.
ماده 53 - استفاده از موجودی نقدی و جنسی متعلق به ده فقط پس از تصویب
بودجه در حدود اعتبار مصوب مجاز است .
تبصره - خرید و فروش هر گونه معامله باید با رعایت صرفه و صلاح انجام
گیرد و اسناد مربوط به امضای دهبان و ناظر مالی انجمن ده برسد.
ماده 54 - دهبان موظف است حساب درآمد و هزینه هر سال مالی را تا آخر
اردیبهشت سال بعد به انجمن ده تسلیم و انجمن مکلف است ظرف یک ماه به حساب
مذکور رسیدگی نماید. تصویب حساب از طرف انجمن در حکم مفاصا حساب است .
تبصره - دهبان باید حساب درآمد و هزینه سالیانه را پس از تصویب انجمن
ده به نحو مقتضی به اطلاع ساکنان ده برساند.
ماده 55 - هر گونه برداشت غیر قانونی از وجوه و اموال انجمن ده در حکم
خیانت در امانت خواهد بود.
فصل هشتم - مقررات عمومی
ماده 56 - جلسات انجمن ده علنی است و باید در وقت مقرر در محل معین
تشکیل گردد.
ماده 57 - مصوبات انجمن ده باید بلافاصله به وسیله دهبان به بخشدار
اعلام گردد و پس از تاکید بخشدار طبق مقررات این قانون قابل اجرا می باشد.
در صورتی که ظرف ده روز از تاریخ وصول مصوبات انجمن نظر بخشدار اعلام
نگردد تایید شده تلقی می شود.
تبصره - نسبت به آن قسمت از مصوبات انجمن ده که مربوط به امور عمرانی
باشد بخشدار نظر اداره تعاون و امور روستاها را جلب خواهد کرد.
ماده 58 - در مواردی که مصوبات انجمن مورد تایید بخشدار نباشد بخشدار
موضوع را با ذکر دلیل ظرف پنج روز از تاریخ وصول مصوبات انجمن به انجمن
ده اعلام می دارد و هرگاه نظر بخشدار مورد قبول انجمن ده قرار نگیرد مراتب
از طریق بخشداری به فرمانداری اعلام می گردد.
فرماندار چگونگی را در اولین جلسه انجمن شهرستان مطرح خواهد نمود. نظر
انجمن شهرستان یا قائم مقام قانونی انجمن در این مورد قطعی لازم الاجرا است .
ماده 59 - بخشدار و ماموران وزارت تعاون و امور روستاها می توانند در
صورت لزوم دفاتر و اسناد انجمن ده را بازدید و بازرسی نمایند بدون این که
حق دخالت در وظایف مربوط به انجمن را داشته باشند.
ماده 60 - هرگاه یک یا چند نفر از اعضا انجمن ده به نحوی از انحا در
انجام وظایف محول تعلل نمایند و یا موجبات اخلال در کار انجمن را فراهم
سازند بخشدار به موضوع رسیدگی می نماید و در صورت تایید موضوع را به
فرماندار گزارش می دهد و فرماندار مراتب را با اعلام نظر خود در انجمن
شهرستان و یا قائم مقام قانونی انجمن مطرح می نماید و در صورتی که انجمن
شهرستان موافق با برکناری عضو یا اعضا مذکور باشد اعضا مزبور با رای
انجمن شهرستان برکنار می شوند و به جای عضو یا اعضا که فوت شده یا به موجب
مواد این قانون عمل خواهد شد.
ماده 61 - به جای اعضایی که فوت شده یا به موجب مواد این قانون از
عضویت انجمن مستعفی یا بر کنار می شوند از کسانی که بعد از حائزین اکثریت
دارای رای بیشتر بوده اند به ترتیب به جای آنان برای بقیه مدت به عضویت
انجمن تعیین خواهند شد و بخشدار برای آنان اعتبارنامه صادر و مراتب را به
فرماندار گزارش می نماید.
ماده 62 - هرگاه اکثریت اعضای انجمن ده در انجام وظایف محول به نحوی
از انحا تعلل نمایند و یا موجبات اخلال در کار انجمن را فراهم سازند و یا
عدم صلاحیت آنان معلوم گردد بخشدار پس از رسیدگی در صورت تایید موضوع را
به فرماندار گزارش می دهد فرماندار مراتب را با اعلام نظر خود در انجمن
شهرستان مطرح نموده و در صورت رای موافق انجمن شهرستان یا قائم مقام
قانونی انجمن شهرستان انجمن ده منحل می گردد فرماندار مکلف است ضمن اعلام
انحلال انجمن ده دستور تجدید انتخابات انجمن ده را برای بقیه مدت به
بخشدار صادر نموده و موضوع را به وزارت کشور و استانداری گزارش دهد و
بخشدار نیز مکلف است فورا نسبت به تجدید انتخابات ادغام نماید.
تبصره - هرگاه انجمن ده به جهاتی منحل گردد تا تشکیل انجمن جدید
هیاتی مرکب از سه نفر که دو نفر معتمد محل به انتخاب بخشدار و حکم
فرماندار و یک نفر به ترتیب تقدیم مدیر عامل شرکت تعاونی یا رییس خانه
انصاف یا رییس دبستان یا یک نفر سپاهی انقلاب مقیم ده به معرفی بخشدار با
حکم فرماندار قائم مقام انجمن ده خواهد بود.
ماده 63 - انجمن ده مکلف است پس از انقضای دوره قانونی یا انحلال کلیه
سوابق را ضمن تنظیم صورت مجلس به رییس و منشی انجمن بعدی یا قائم مقام
انجمن تحویل نماید.
ماده 64 - در صورتی که مقتضیاتی ایجاب نماید در پاره ای از امور عمومی
و مشترک بین چند ده تصمیم واحدی اتخاذ گردد موضوع به وسیله بخشدار از
طریق فرمانداری به انجمن شهرستان اعلام می گردد. انجمن شهرستان با جلب نظر
انجمنهای محلی مربوط به مورد مشترک رسیدگی و اتخاذ تصمیم می نماید تصمیم
متخذه برای هر یک از انجمنهای مربوط لازم الاجرا می باشد.
ماده 65 - برای دهاتی که در حوزه عمل یک شرکت سهامی زراعی قرار
می گیرند انجمن واحدی به نام انجمن روستایی به جانشینی انجمنهای دهات حوزه
شرکت مزبور برابر مقررات مربوط به انتخاب انجمن ده تشکیل خواهد شد در این
مورد پس از اعلام وزارت تعاون و امور روستاها دایر به تشکیل شرکت سهامی
زارعی وزارت کشور نسبت به انحلال انجمنهای دهات واقع در محدوده عمل شرکت
سهامی زارعی و تشکیل انجمن واحد روستایی اقدام خواهند نمود.
تبصره - کلیه اموال و دارایی و تعهدات انجمنهای منحل شده طبق
صورتجلسه به انجمن واحد روستایی موضوع این ماده تحویل و منتقل می شود و
انجمن واحد روستایی کلیه وظایف و اختیارات انجمنهای ده را بر طبق مقررات
مربوط نسبت به دهات واقع در حوزه عمل شرکت سهامی زراعی انجام خواهد داد.
ماده 66 - ماموران انتظامی مکلفند در انجام تکالیفی که طبق این قانون
و یا قوانین و مقررات دیگر به عهده انجمن ده و دهبان و دهدار محول است
همکاری و اشتراک مساعی نمایند.
ماده 67 - هرگاه دهی به شهر تبدیل گردد و شهرداری در آن تاسیس شود
انجمن ده از تاریخ تشکیل شهرداری منحل خواهد شد و کلیه دارایی و اموال
منقول و غیر منقول و تعهدات انجمن ده طبق صورتمجلسی به شهرداری منتقل
خواهد گردید.
یک نسخه صورتمجلس تحویل و تحول به بخشداری و دو نسخه از طریق فرمانداری
به استانداری و وزارت کشور ارسال خواهد شد.
ماده 68 - به محض انتخاب شهردار، دهبان سمتی نخواهد داشت .
ماده 69 - وزارتخانه ها و موسسات دولتی می توانند در هر ده که زمینی در
اختیار داشته باشند با تصویب هیات وزیران برای ایجاد تاسیسات عمرانی به
اندازه مورد نیاز به طور رایگان در اختیار انجمن ده بگذارند.
ماده 70 - ماده 9 قانون تقسیمات کشوری مصوب آبان ماه 1316 و قانون
کدخدایی مصوب بیستم آذر ماه 1314 و لایحه قانون تشکیل انجمنهای ده و اصلاح
امور اجتماعی و عمران دهات مصوب سال 1342 و سایر قوانین و مقررات که
مغایر این قانون است لغو می شود.
ماده 71 - دستورالعملهای اجرایی این قانون را وزارت کشور تهیه و آن
قسمت از دستورالعملهایی که با وظایف وزارت تعاون و امور روستاها و وزارت
کشاورزی و منابع طبیعی ارتباط پیدا می کنند پس از کسب نظر وزارتخانه های
مذکور از طرف وزارت کشور تهیه و به موقع اجرا گذارده می شود.
ماده 72 - دولت می تواند از تاریخ تصویب این قانون ظرف سه سال اصلاحاتی
را که ضمن اجرای آن ضرورت تشخیص دهد جهت تصویب به کمیسیونهای مربوط
مجلسین تقدیم کند.
اصلاحاتی که به تصویب کمیسیونهای مذکور می رسد تا تقدیم لایحه نهایی به
مجلسین و تعیین تکلیف آن از طرف مجلسین لازم الاجرا است .
قانون فوق مشتمل بر هفتاد و دو ماده و نوزده تبصره پس از تصویب مجلس سنا
در جلسه روز شنبه 17/12/1353، در جلسه روز یکشنبه بیست و پنجم اسفند ماه
یک هزار و سیصد و پنجاه و سه شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رییس مجلس شورای ملی - عبدالله ریاضی



نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1353/12/25

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.