×

اساسنامه بنگاه تعاون و حرفه آموزی و صنایع زندانیان کشور

اساسنامه بنگاه تعاون و حرفه آموزی و صنایع زندانیان کشور

اساسنامه-بنگاه-تعاون-و-حرفه-آموزی-و-صنایع-زندانیان-کشور-

وکیل


شماره 63/40/ت/ش 25/10/1363
بسمه تعالی
انجمن حمایت زندانیان مرکز
اساسنامه بنگاه تعاون و حرفه آموزی و صنایع زندانیان کشور در بیست و دو ماده که در ششصد و چهل و نهمین اجلاس شورایعالی قضائی مورخه 25 دی ماه 1363 به تصویب رسیده است جهت اجراء پیوست ابلاغ می گردد .
از طرف شورایعالی قضائی ـ مرتضی مقتدائی

بسم الله الرحمن الرحیم
ماده 1 ـ به منظور اداره امور مربوط به موسسات صنعتی و کشاورزی و خدماتی در زندانها و دیگر موسسات وابسته به آنها و تشریک مساعی با شورای سرپرستی زندانها و امور تامینی و تربیتی کشور بنگاه تعاون و حرفه آموزی و صنایع زندانیان سراسر کشور که در این اساسنامه بنگاه نامیده می شود توسط انجمن حمایت زندانیان مرکز با اهداف زیر تاسیس و اداره می گردد .
1 ـ بکار انداختن استعدادهای زندانیان و جلوگیری از هدر رفتن نیروی ابتکار و خلقیت آنها در اثر بیکاری
2 ـ آموزش حرفه و فن در سطوح مختلف به زندانیان و همچنین نوجوانان مقیم در کانون های اصلاح و تربیت به منظور آماده سازی بعدی آنها ( دوره آزادی )
3 ـ تامین وسائل اعاشه خانواده تخت تکلف زندانیان بی بضاعت از محل در آمد زندانیان و نیز سود بنگاه و شعب آن .
4 ـ کمک به زندانیان و تامین رفاه بیشتر ایشان در زندانها
5 ـتامین خود کفایی تدریجی زندانها و تجهیز آنها از محل سود بنگاه
6 ـ تامین خود کفائی تدریجی انجمن حمایت زندانیان
ماده 2 ـ بنگاه دارای شخصیت حقوقی است و به طریق بازرگانی اداره می شود
ماده 3 ـ ارگان بنگاه عبارتند از :
ـ هیات مدیره
مدیر عامل
بازرسان
ماده 4 ـ اداره امور بنگاه با هیات مدیره است اعضای هیات مدیره همان اعضای هیئت مدیره انجمن حماین زندانیان مرکز خواهد بود. ریاست هیئت مدیره بنگاه نیز با رئیس هیئت مدیره انجمن حماین زندانیان مرکز است .
ماده 5 ـ اختیارات و وظایف هیات مدیره به شرح زیر است :
الف ـ استخدام و عزل و نصب کارکنان بنگاه
ب ـ تعیین میزان حقوق و مزایای مدیر عامل و کارکنان
ج ـ تعیین پاداش برای اشخاصی که در پیشبرد اهداف بنگاه کمک موثر نموده اند .
د ـ افزایش یا کاهش سرمایه بنگاه
هـ ـ تعیین نماینده ووکیل در توکل برای انجام امور حقوقی و مالی و اداری بنگاه
وـ ایجاد شعبه کارگاه یا نمایندگی در هر یک از زندانیان کشور و یا در خارج از زندانها
ز ـ تهیه طرحهای صنعتی ، کشاورزی ، خدماتی ، برای اداره اقتصادی موسسات وابسته به بنگاه در عین توجه کامل به مسائل تربیتی و فرهنگی اجتماعی زندانیان .
ح ـ تشکیل گروههای کارشناسی ـ فنی ـ اقتصادی به منظور تهیه طرحهای مذکور در بند « ز »
ط ـ هر گونه امور دیگری که مربوط به اداره بنگاه است .
ماده 6 ـ مدیر عامل بنگاه از طرف هیئت مدیره برای یکسال مالی از بین اعضاء هیئت مدیره یا خارج از آن انتخاب می شود . هیئت
می تواند در صورت لزوم برای مدیر عامل قائم مقام نیز تعیین نماید.
ماده 7 ـ مدیر عامل مسئول اجرای مصوبات هیات مدیره و حسن جریان اداره امور بنگاه و کارگاهها بر وفق مقررات و آئین نامه های مربوط به اشتغال زندانیان و اهداف بنگاه می باشد و می بایست همه ماهه گزارش چگونگی وضع بنگاه و اقدامات انجام یافته در زمینه نیل به اهداف مربوط را به هیئت مدیره تسلیم نماید و هر ماهه نیز ترازنامه محاسباتی بنگاه را به اصلاح هیئت مدیره برساند .
ماده 8 ـ هیئت مدیره می تواند تمام و یا قسمتی از اختیارات خود را صریحا با ذکر مورد به عامل تفویض نماید .
ماده 9 ـ هیئت مدیره هرگاه تغییر مدیر عامل را ضروری تشخیص دهد می تواند وی را غزل و با رعایت ماده 6 نسبت به انتخابات مدیر عامل جدید اقدام نماید .
ماده 10 ـ بنگاه دارای دو نفر بازرس است که از طرف شورایعالی قضائی انتخاب می شود هر یک از بازرسان وظیفه دارند منفردا و نیز به معیت بازرس دیگر اقدامات هیات مدیره و ترازنامه انجمن را بررسی کند و گزارش خود را به هیات مدیره بنگاه و نیز شورایعالی قضائی تسلیم نماید .
ماده 11 ـ سرمایه بنگاه مرکب از :
الف ـ سرمایه های انتقالی از بنگاه تعاون و صنایع زندان سابق
ب ـ موسسات اقتصادی وابسته به انجمن حمایت زندانیان مرکز
ج ـ کمک دولت
د ـ کمک های مردمی
هـ ـ عواید حاصل به موجب مقرات خاص
و ـ عواید حاصل از فعالیت های اقتصادی بنگاه
ماده 12 ـ قبول اعانه و مساعدت اشخاص نیکو کار و نهادهای خیریه انقلابی و کمکهای مردمی به منظور افزایش سرمایه و توسعه خدمات بنگاه به پیشنهاد مدیر عامل یا هر یک از اعضای هیات مدیره و تصویب هیات مدیره صورت می گیرد .
ماده 13 ـ سال مالی از اول فروردین ماه هر سال آغاز و در آخر اسفند پایان می یابد .
ماده 14 ـ مدیر عامل موظف است در نیمه دوم فروردین هر سال ترازنامه سال قبل را تنظیم و برای بررسی و تصویب به هیئت مدیره تسلیم کند و نسخه ای از آن را نیز برای بازرسان ارسال نماید .
ماده 15 ـ هیئت مدیره بیلان مالی و عملکرد سود و زیان سالانه بنگاه را حداکثر ظرف 15 روز پس از وصول ترازنامه بررسی و تصویب یا رد می نماید و با توجه به سوابق خط مشی اداره بنگاه را در سال آتی تعیین و برای اجراء به مدیر عامل ابلاغ می کند و همچنین هیات مدیره موظف است گزارش عملکرد بنگاه و ترازنامه و تصمیمات مربوط به سال آتی را ظرف 15 روز پس از تصویب به شورایعالی قضائی ارسال دارد .
ماده 16 ـ جلسات هیئت مدیره حداقل باید ماهی یکبار با دعوت قبلی وبا حضور اکثریت اعضاء تشکیل شود . اعضاء موظف به شرکت منظم در جلسات می باشد .
مذاکرات و مصوبات هیئت مدیره در جلسات در دفتر صورتجلسات ثبت پس از قرائت در جلسه به امضاء اکثریت حاظر در جلسه خواهد رسید .
ماده 17 ـ بنگاه می تواند با تصویب هیئت مدیره و تایید شورایعالی قضائی در شهرستان های مقر هر دادگاه (در صورت وجوه زندان ) کارگاه یا شعبه و نمایندگی دائر نماید .
ماده 18 ـ کلیه اسناد مالی و اوراق و اسناد تعهد آور با امضای مدیر عامل و رییس امور مالی بنگاه و رئیس هیئت مدیره معتبر است . در صورت غیبت ریاست هیئت مدیره اعتبار اسناد و اوراق و چکها با امضای عضو دیگری از هیئت مدیره خواهد بود که قبلا از طرف هیئت مدیره انتخاب و امضای وی به بانک محال علیه معرفی شده باشد .
ماده 19 ـ مدیر عامل موظف است دعاوی اقامه شده علیه بنگاه را فورا به اطلاع هیات مدیره برساند و همزمان برای دفاع از حقوق قانونی بنگاه در مراجع ذیصلاح اقدام لازم قانونی بعمل آورد .
هر گاه بواسطه تعلل مدیرعامل و یا مطلع نساختن به موقع هیات مدیره و در نتیجه محکومیت ریانی متوجه بنگاه شود مدیر عامل مسئولیت مستقیم خواهد داشت .
ماده 20 ـ از تاریخ ابلاغ این اساسنامه اساسنامه بنگاه تعاون و صنایع زندانیان لغو می گردد . کلیه کارکنان اموال منقول و غیر منقول حقوق و مطالبات و موجودیهای نقدی و بانکی و اسناد و اوراق مالی و کلیه تاسیسات و متعلقات آن کلا و جزاء از طریق انجمن حمایت زندانیان مرکز به بنگاه جدید منتقل می شود . همچنین موسسات اقتصادی وابسته به انجمن حمایت زندانیان نیز به این بنگاه منتقل می گردد .
ماده 21 ـ مسئول و کارکنان بنگاه سابق تعاون و صنایع زندانیان مکلفند از تاریخ ابلاغ اساسنامه جدید ضمن حفظ وضعیت موجود به تهیه صورت وضعیتها و صورتمجالس دقیق دارائیها و دفاتر بپردازند و نسبت به تحویل کلیه اموال و اسناد و دفاتر و اوراق و امکانات به انجمن حمایت زندانیان مرکز اقدام نمایند .
ماده 22 ـ آئین نامه و مقررات اجرائی بنگاه توسط هیئت مدیره تهیه و به تصویب شورایعالی قضائی خواهد رسید .
این اساسنامه در 22 ماده در تاریخ 25/10/63 در اجلاسیه 649 شورایعالی قضائی باستناد لایحه قانونی الحاق به ماده یک قانون واگذاری اداره لمور زندانها به دادگستری و اصلاحیه های آن به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجراء است .
شورایعالی قضائی ـ مرتضی مقتدائی

نوع : اساس نامه

شماره انتشار : 11636

تاریخ تصویب : 1363/10/25

تاریخ ابلاغ : 1363/11/10

دستگاه اجرایی : وزارت دادگستری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.