×

آئین نامه اجرائی ماده (192) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین نامه اجرائی ماده (192) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین-نامه-اجرائی-ماده-(192)-قانون-برنامه-سوم-توسعه-اقتصادی-،-اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران
شماره 50449/ت 24961ه 20/11/1380
هیات وزیران در جلسه مورخ 5/10/1380 بنا به پیشنهاد مشتکر وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد ماده (192) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی^، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1379 آئین نامه اجرائی ماده یاد شده را بشرح زیر تصویب نمود:

فصل اول : تعاریف
ماده 1- تعریف اصطلاحات مندرج در این آئین نامه به قرار زیر است :
الف - خدمات بهداشتی رایگان : به مجموعه خدماتی اطلاق می شود که توسط وزارت ، درمان و آموزش پزشکی اعلام و براساس نیاز جامعه در آن تجدیدنظرمی شود.
ب - افزایش کارایی : به مجموعه اقدامهایی اطلاق می شود بدون اینکه الزاما" هزینه خدمات را افزایش دهد بر کمیت یا کیفیت یا هر دو اثر مثبت برجا گذارد.
پ - دسترسی آحاد مردم : ملاک دسترسی سهل به اولین سطح خدمات طبق ضوابط طرحهای گسترش و سطح بندی خدمات در شهر و وروستاست.
ت - مشارکت : منظور مشارکت بخش غیر دولتی و خیریه وکارکنان در سرمایه گذاری وارائه خدمات بهداشتی و درمانی یا نظارت برآنها است.
ث - تعیین حدود تصدی : منظور تعیین انواع خدمات ، محلهای جغرافیایی عرضه آنها ومیزان مشارکت بخشهای دولتی وغیردولتی در ارائه این خدمات است.
ج - بخش غیر دولتی : اشخاص حقیقی ، حقوقی ، واحدها وموسسات ارائه کننده خدمات بهداشتی ودرمانی است که سهمدولت در بودجه عمومی آنها حداکثر چهل ونه درصد(49%) یا متر است.
چ - ارائه رایگان توسط دولت : منظور تامین منابع مالی خدمات توسط دولت است ، به نوعی که برخورداری از خدمت برا یمردم متضمن تحمل هزینه نباشد دولت می تواند به طور مستقیم یا از طریق افراد حقیقی یا حقوقی خدمات را عرضه کند.
ح - خدمات تعریف دشه : منظور مجموع خدماتی است که ارائه آنها به طرف قراردادمحول می شود.
خ - تعرفه های مصوب : منظور تعرفه های مصوب موضوع بند(الف ) این آئین نامه و سایر تعرفه های خدمات بهداشتی و درمانی است که هرسال طبق ماده (8) و تبصره ماده (11) قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور و بند(15) از ماده (1) قانون تشکیل وزارت بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی موردعمل واقع می گردد.
د- نظام کارمزدی : منظور پرداخت هزینه های خدمات در برابرکار یا خدمت معین ارائه شده است.
ذ- فهرست واحدهای بهداشتی ودرمانی : منظور فهرست واحدارائه خدمت بهداشتی و درمانی است که وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تصویب نموده یا می نماید.
ر- دستگاه واگذارنده : منظور وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی و واحدهای تابع مانند دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ودرمانی ، شبکه بهداشت ودرمان و همچنین کلیه شرکتها، سازمانها، موسسات و نهادهای عمومی و دستگاههایی است که به نحوی از بودجه عمومی دولت برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی استفاده می کنند.
ز- مناطق توسعه نیافته و کمتر توسعه یافته : مناطقی است که توسط دولت اعلام می شود.
ز- شهرهای کوچک : شهرهایی با جمعیت کمتر از یکصد هزار نفر می باشد.

فصل دوم - توسعه دسترسی مردم به خدمات بهداشت ودمران و تعیین حدود تصدی در بخش
ماده 2- به منظور تسهیل دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی طبق برنامه سطح بندی خمات ، نظام ارجاع ، طرح گسترش شبکه و طرح ساماندهی اورژانس کشور در طول برنامه سوم اقدامات زیر به عمل خواهد آمد:
الف - خانه های بهداشت ، پایگاههای بهداشت شهری ، مراکزبهداشت شهرستان واستان ، شبکه های بهداشت و درمان شهرستانها، آزمایشگاه رفرانس ، پایگاههای اورژانس شهری و بین شهری و مرکز ارتباطات اورژانس توسط دولت تاسیس خواهد شد.
تبصره - تاسیس واحدهای فوق به غیر از مرکز ارتباطات اورژانس طبق ضوابط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی توسط افرادحقیقی و حقوقی بخش خصوصی و تعاونی مجاز است.
ب - توسعه مراکز بهداشتی و درمانی روستایی به جزمناطقی که بخش تعاونی ، خصوصی و خیریه آمادگی احداث و راه اندازی آن را داشته باشند، توسط دولت انجام خواهد شد.
پ - توسعه ، احداث و راه اندازی مراکز بهداشتی ودرمانی شهری توسط بخش تعاونی ، خصوصی و خیریه با تشخیص وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی خواهدبود، مگر در شهرهایی که داوطلبی وجودنداشته باشد که توسط دولت انجام خواهد شد.
ت - تاسیس آزمایشگاههای تشخیص طبی ، رادیولوژی ، مطب ،کلینیک روزانه ، داروخانه و غیره در شهر و روستا طبق دستورالعمل وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی توسط بخش تعاونی ، خصوصی و خیریه خواهد بود.
ث - وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی سالانه فهرست واحدهای بهداشتی و درمانی را که قرار است در طول بنرامه سوم توسعه طبق طرح گسترش شبکه های بهداشتی و درمانی ، نظام سطح بندی خدمات و ارجاع و طرح ساماندهی اورژانس کشور از طریق بخش خصوصی وتعاونی راه اندازی شود، از طریق جراید کثیرالانتشار در سه نوبت به اطلاع عموم خواهد رساند. چنانچه حداکثر سه ماه از آخرین اطلاعیه ، متقاضی واجد شرایطی وجود نداشت ، اعتبارات لازم جهت ساخت و راه اندازی این واحدها به مورد تامین و جهت اجرابرنامه ریزی خواهدشد
ج - توسعه ، بازسازی ونوسازی بیمارستانها:
1- ضشمن استمرار تصدی دولت ، توسعه درمان بستری مناطق توسعه نیافته ، کمتر توسعه یافته وشهرهای دارای کمتر از یکصد هزارنفر جمعیت و در صورت عدم وجود متقاضی از طرف بخش خصوصی و تعاونی با دولت است.
2- توسعه بیمارستانهای درمانی جدید در شهرهای دارای بیش از یکصد هزار نفر جمعیت بر مبنای برنامه سطح بندی خدمات درمانی توسط بخش تعاونی ، خصوصی و خیریه است.
تبصره - بخشهای آموزشی از این امر مستثنا می باشند.
3- مبنای توسعه ، بازسازی ونوسازی بیمارستانها، ماده (193) قانون برنامه سوم توسعه و آئین ناه اجرائی آن خاهد بود.
ماده 3- به منظور توسعه مشارکت بخش غیر دولتی (خصوصی ،تعاننی و خیریه ) و کارکنان واحدهای موجود بهداشتی و درمانی در زمینه توسعه ، بازسازی و نوسازی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی ،دولت نسبت به ارائه تسهیلات لازم به صورت وجوه اداره شده و تسهیلات بانکی ، کمک بلاعوض و واقعی کردن تعرفه های خدمات بهداشتی و درمانی اقدام می نماید.

فصل سوم - نحوه خرید خدمات بهداشتی از بخش غیر دولتی وکارکنان بخش
ماده 4- وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی می تواند براساس دستورالعمل اجرائی و تعرفه مصوب سالانه (براساس جمعیت یا حسب نوع خدمت ) با افراد حقیقی و حقوقی بخش غیردولتی شامل تعاونی ،خصوصی خیریه کارکنان بخش جهت خرید خدمات تعریف شده موردنیازمردم اقدام نماید.
تبصره 1- تعرفه های خدمات به صورت سرانه جمعیت یا حسب نوع خدمت سالانه پس از تایید مراجع ذیربط توسط وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی اعلام خواهد شد.
تبصره 2- اعتبار لازم برای خرید خدمات موضوع این ماده در ردیفی مستقل در بودجه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاههای علوم پزشکی و خدمتت بهداشتی و درمانی تابع منظور خواهد شد.
تبصره 3- عقد قرارداد این ماده طبق دستورالعمل وزارت یادشده خواهد بود.
ماده 5- اصلاح نظام پرداخت کارکنان به منظور حرکت از روزمزدی به طرف کارمزدی ، بر اساس دستورالعملی خواهد بود که توسط وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی تهیه و پس از تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و تصویب هیات وزیران به دانشگاههاودانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ابلاغ خواهد شد.

فصل چهارم - واگذاری
ماده 6- وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از طریق واگذاری مدیریتی (بدون انتقال مالکیت سرمایه ای ) اجازه و سایر روشهای دیگر می تواند اداره واحدهای بهداشتی و درمانی و آموزشی را به طور کامل یا بخشی از آن یا برخی از خدمات رابراساس دستورالعمل احرایی که توسط وزارت بهداشت ، دمران و آموش پزشکی تدوین و ابالغ خواهد شد به افراد حقیقی یا حقوقی واگذار نماید.
ماده 7- وزارت بهداشت ، رمان و آموزش پزشکی می تواند از طریق انتقال مالکیت سرمایه ای به صورت فروش و اجاره به شرط تملیک بیمارستانها و داروخانه ها و آزمایشگاهها و غیره مشمول این آئین نامه را به افراد حقیقی یا حقوقی و بخش غیر دولتی (تعاونی ، خصوصی وخیریه ) براساس قیمتهای موضوع ماده (12) این آئین نامه واگذار نماید.
ماده 8- به منظور هماهنگی در اجرای واگذاری (مالکیتی موضوع ماده 7) مشمول این آئین نامه ، کارگروهی در سطح شهرستان به ریاست رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ، رئیس اداره امور اقتصادی و دارایی شهرستان و نماینده رئیس دانشگاه علوم پزشکی مربوط تشکیل می گردد. وظیفه کار گروه یاد شده طبق ضوابط وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی خواهد بود.
تبصره - شهرستانهایی که دانشگاه یا دانگشاه علوم پزشکی مستقل دارند، ریاست کار گروه به عهده رئیس دانگاه یا دانشکده خواهد بود.
ماده 9- به منظور هماهنگی فعالتیای کار گروههای واگذاری شهرستانها، شورایی در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به ریاست وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و عضویت رئیس سازمان مدریرت و برنامه ریزی کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی ، رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور و معاون سلامت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تشکیل می شود. شرح وظیفه شورا در اولین جلسه آن به تصویب خواهد رسید. دبیرخانه این شورا در معاونت سلامت خواهد بود.
ماده 10- در مورد سایر دستگاههای دولتی به غیر از وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی که دارای وحدهای بهداشتی ودرمانی می باشند، کارگروهی متمرکز به ریاست بالاترین مقام دستگاه مربوط و باعضویت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی شکرو، رئیس سازمان نظام پزشکی و نماینه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تشکیل می گردد که تام وظایف واگذاری را به عهده می گیرد.
ماده 11- در خصوص واگذاری و نحوه هزینه کردن وجوه حاصل شده از آن ، اگر دستگاههای موضوع این آئین نامه دارای قانون و آئین نامه های خاصی باشند، طبق همان قانون وآئین نامه عمل خواهندنمود
ماده 12- قیمت گذاری واحدهای قابل واگذاری از طریق معدل نظر سه نفر کارشناس رسمی دادگستری به عنوان قیمت پایه به دستگاه واگذارنده اعلام می گردد.
تبصره - تعاونیهای بهداشتی و درمانی وتعاونیهای کارکنان شاغل از اولویت و تسهیلات ویژه حداکثر تا ده درصد بخشودگی از مبالغ قرارداد) برخوردار می شوند.
ماده 13- اولیویت در توسعه ، بازسازی ، نوسازی و واگذاری واحدهای بهداشتی و درمانی و آموزشی از هر نوع در شرایط مساوی با تعاونیها می باشد.
تبصره - تعاونیهای کارکنان واحدهای بهداشتی ، درمان وآموزش در اولویت اول خواهند بود.

فصل پنجم - تعیین تکلیف کارکنان شاغل در بخش
ماده 14- حداقل بیست درصد(20%) کارکنان رسمی شاغل بر اساس تفاهمی که بین دستگاه واگذارنده و طرف قرارداد به عمل می آید، به واحدهای واگذار شد مامور به خدمت می شوند. پرداخت حقوق و مزایای مستمر، بیمه بازنشستگی کارکنان فوق الذکر همچنان جزو تعهدات دستگاه اجرائی مبوط بوده وانجام خواهد شد.
تبصره - حقوق ومزایای کارکنانممور به خدمت موضوع این ماده از طریق اعتبارات دستگاه اجراییی واگذارنده پرداخت می گردد و معادل آن از سرجمع پرداختهای خرید خدمات دولت از واحد واگذار شده کسر می گردد.
ماه 15- در ارجای این ماه طرف قراردادمی تواند از بین کارکنان شاغل در واحد واگذارشده افراد را متناسب با سهم مزبور انتخاب نماید. طرف قرارداد در صورت عدم تمایل می تواند از کارکنان سایر واحدهای دستگاه واگذارنده در همان شهرستان افراد مورد نظر را انتخاب نماید.
ماده 16- سایر کارکنان شاغل رسمی که توسط طرف قرارداد جذب نمی شوند با موافقت دستگاه اجرائی می توانند با انتقال پست سازمانی خود به سایر واحدهای دستگاه واگذارنده انتقال یابند.
ماده 17- ساعت کار کارکنان مامور به خدمت برابرقوانین مربوط و براساس برنامه تنظیم شده مراکز می باشد.
ماده 18- در رابطه باکارکنان غیر سمی شاغل در مراکز موضوع این آئین نامه ، براساس مصوبه شماره 13784/د.ش مورخ 1/12/1375 شورای عالی اداری رفتار خواهد شد.
ماده 19- دستگاه واگذارنده مکلف است نسب به واریز وجوه حاصل از واگذاری این آئین نامه به خزانه عمل نماید. معادل صددرصد (100%) درآمد حاصل شده در اختیار دستگاه واگذارنده قرار می گیرد تا صرف هزینه های عمرانی ، سرمایه ای و انسانی و بهبود کیفیت شود
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضاعارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16601

تاریخ تصویب : 1380/10/05

تاریخ ابلاغ : 1380/12/01

دستگاه اجرایی : وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.