×

قانون ایجاد شهرهای جدید

قانون ایجاد شهرهای جدید

قانون-ایجاد-شهرهای-جدید
شماره 1710-ق 20/10/1380
حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدمحمد خاتمی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
لایحه شماره 22214/19495 مورخ 30/5/1379 دولت در مورد ایجاد شهرهای جدید که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 16/10/1380 مجلس شورای اسلامی با اصلاحاتی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است ، در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ارسال می گردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

شماره 49437 8/11/1380
قانون ایجاد شهرهای جدید که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ شانزدهم دی ماه یکهزار و سیصد و هشتاد مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 27/10/1380 به تایید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 1710-ق مورخ 20/10/1380 واصل گردیده است ، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می گردد.
رئیس جمهور - سید محمدخاتمی

ماده 1- شهر جدید به نقاط جمعیتی اطلاق می گردد که در چهارچوب طرح مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران که از این پس به اختصار شورای عالی نامیده می شود در خارج از محدوده قانونی و حریم استحفاظی شهرها (هرکدام که بزرگتر باشد) برای اسکان حداقل سی هزار نفر به اضافه ساختمانها و تاسیسات مورد نیاز عمومی ، خدماتی ، اجتماعی و اقتصادی ساکنان آن پیش بینی می شود.
تبصره - موضوع ماده (1) صرفا" برای احداث شهرهای جدیدبوده و نافی قوانین ومقررات مربوط به تقسیمات کشوری نمی باشد.
ماده 2- مکان یابی شهرهای جدید با رعایت سیاستهای دولت ودر قالب طرج کالبدی می و منطقه ای و ناحیه ای بر اساس پیشنهادوزارت مسکن و شهرسازی و تصویب شورای عالی تعیین می شود.
تبصره - پس از تصویب مکان احداث شهر جدید، وزارت مسکن وشهر سازی می تواند حسب مورد برابر قوانین ومقررات جاری نسبت به تملک اراضی و املاک مورد نیاز اقدام نماید و متقاضای غیر دولتی نیز نمی تواند نسبت به خریداری اراضی و املاک مورد نیاز طبق مقررات جاری اقدام نماید.
ماده 3- تهیه طرح جامع شهرهای جدید پس از اخذ موافقت اصولی از وزارت مسکن و شهرسازی و بر اساس سیاستهای مصوب دولت به عهده متقاضی است. تصویب طرح مذکور از وظایف و اختیارات قانونی شورای عالی می باشد.
تبصره - کلیه دستگاه های اجرائی ذیربط در خصوص ارائه اطلاعات به متقاضی ومرتبطین با طرح جامع شهرهای جدید مکلف به همکاری هستند.
ماده 4- طرحهای تفصیلی شهر جدید و تغییرات بعدی آن همچنین نقشه های تفکیکی زمینهای جدید با پیشنهاد شرکت عمران شهرهای جدید که از این پس شرکت نامیده می شود با متقاضی به تصویب کمیسیون ماده (5) قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران - مصوب 22/12/1351 - می رسد.
در ترکیب کمیسیون مزبور تا استقرار شهرداری ، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید تشکیل شده است و از این پس شرکت وابسته نامیده می شود به جای شهردار حضور خواهد داشت و در صورتی که هنوزشورای شهر تشکیل نشده باشد رئیس شورای شهر مرکز شهرستان مربوط در کمیسیون شرکت خواهد نمود.
ماده 5- کلیه وزارتخانه ها، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ، موسسات و شرکتهای دولتی و سایر شرکتهاوموسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است مکلفند ضمن همکاری در ایجاد شهر جدید به گونه ای برنامه ریزی و اقدام به تامین اعتبار کنند که متناسب با پیشرفت عملیات احداث و اسکان شهرجدید، خدمات مورد نیاز براساس تعرفه های شهرهای مشابه به شهر جدید نیز ارائه گردد
تبصره - شرکتهای وابسته یا متقاضی ایجاد شهر جدید مکلفند اراضی ملکی خود با کاربری آموزشی برابر ماده (18) قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استانها، شهرستانها و مناطق کشور و ملحقات آن مصوب 26/10/1372 و سایر کاربری های خدماتی (به استثنای اراضی با کاربری تجاری ) را به طور رایگان حسب مورد در اختیار دستگاههای دولتی خدمات دهنده ، شهرداری و شرکتهای آب و فاضلاب قرار دهند. تغییر کاربری یا واگذاری اراضی یاد شده به غیرممنوع است. سرمایه گذاری از منابع داخلی شرکت برای ایجاد فضاهای آموزشی ، خدماتی ، فرهنگی ومذهبی به حساب مالیاتهای قطعی شده شرکت منظور خواهد شد.
ماده 6- شرکتهای وابسته دولتی اعتبارات جاری و عمرانی مورد نیاز شهر جدید را برای احداث و اجرای طرحهای خدمات عمومی همان شهر جدید هر سال از محل فروش زمین و سایر منابع مالی پیش بینی می نماید.
ماده 7- شرکت مجاز است نسبت به جابجائی اعتبار و درآمدبین شرکتهای وابسته دولتی در جهت کمک به شرکتهای وابسته دولتی زیانده و تامین هزینه های خود با تصویب مجمع عمومی شرکت اقدام نماید.
ماده 8- شرکت یا شرکتهای وابسته تا قبل از استقرار شهرداری مجاز هستند برای مالکان اراضی مازاد بر یکهزار مترمربع مساحت که در محدوده شهر جدید قرار می گیرند و براساس کاربری وضوابط طرح جامع و تفصیلی ، اجازه تفکیک ، افراز و عمران صادر نمایند مشروط بر اینکه مالک سهم خدماتی خود را بابت تامین فضاهای لازم برای معابر، خدمات ، تاسیسات و تجهیزات شهری به میزان سرانه های طرح جامع مصوب شورای عالی به طور رایگان به شرکت مربوط واگذار نماید.
ماده 9- شرکت یا شرکتهای وابسته و سازندگان شهرهای جدید می توانند اراضی مورد خریداری و تملک خود را تفکیک ،آماده سازی و مطابق کاربری های طرحهای جامع و تفصیلی به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار نمایند. شرایط متقاضیان ، نحوه تعیین بها، شرایط واگذاری ، نحوه انتقال قطعی و نحوه نگهداری شهر جدیدتا استقرار شهرداری بموجب آئین نامه اجرائی این قانون تعیین می شود.
ماده 10- اجرای صحیح طرح شهر جدید با رعایت ضوابط ومقررات طرح ، صدور مجوز احداث بنا، گواهی پایان کار و عدم خلاف ، حفظ و حراست اراضی ونگهداری شهر و وصول عوارض مقرر ( برابر قانون وصول برخی از درآمدهای دولت ومصرف آن در موارد معین ) در محدوده قانونی و حریم استحفاظی شهر جدید تا قبل از استقرار شهرداری به عهده شرکتهای وابسته و یا سازندگان شهرهای جدید خواهد بود.
ماده 11- رسیدگی به تخلفات ساختمانی و شهرسازی در محدوده قانونی و حریم استحفاظی و سایر قوانین مربوط به شهرداریهای شهرهای جدید تا قبل از استقرار شهرداری بااعلام شرکت وابسته یا سازنده شهر جدید به عهده کمیسیون موضوع تبصره (2) بند(3) الحاقی به ماده (99) قانون شهرداری هاست که با توجه به ضوابط طرح جامع شهرجدید رسیدگی و صد درصد(100%) عواید حاصل به حساب سازنده شهر جدید و یااز طریق خزانه به حساب شرکت وابسته واریز می شودتا در جهت توسعه خدمات عمومی شهر جدید به مصرف برسد.
ماده 12- وزارت مسکن وشهرسازی مکلف است پس از اطمینان از اسکان حداقل ده هزار نفر جمعیت در شهر جدید مراتب را به وزارت کشور اعلام کند. وزارت کشور موظف است نسبت به تشکیل شورای شهر و ایجاد شهرداری در شهر جدید یاد شده حتی اگر طرح شهر جدید به پایان نرسیده باشد اقدام نماید. پس از ایجاد شهرداری ، شرکت وابسته یا سازنده شهر جدید موظف است فضاهای عمومی (فضاهای سبز پارکها، معابر، میادین ، گذرگاهها، گورستان و غسالخانه )پیش بینی شده در طرح و تاسیسات زیر بنائی را پس از تکمیل و آماده شدن نقشه ها و اسناد و مدارک مربوط به مجوزها و گواهی های صادر شده و نقشه های مرحله بندی ساخت به صورت بلاعوض ، به شهرداری تحویل دهد. از این تاریخ شهر جدید در زمره سایر شهرهای کشور محسوب می شود.
تبصره - با استقرار شهرداری ، شرکت یا شرکتهای وابسته یا سازنده شهر جدید همچنان موظف به اجرای آماده سازی ، عمران و واگذاری زمینهای خود مطابق طرح مصوب شهر جدید و با رعایت مقررات شهرداری می باشند.
ماده 13- احداث شهر حدید توسط بخش غیر دولتی ، پس از تصویب شورای عالی مستلزم اخذ پروانه احداث از وزارت مسکن وشهرسازی می باشد و نظارت لازم بر چگونگی اخداث حسب مورد از طریق وزارت مزبور صورت می گیرد. تعیین تعرفه حق نظارت مربوط بنا به پیشنهاد وزارت مسکن وشهرسازی و تصویب هیات وزیران اجرا می شود.
ماده 14- کلیه شهرهای حدید که بر اساس مجوزهای قانونی تا زمان لازم الاجرا شدن این قانون ایجاد شده اند مشمول مفاد این قانون هستند.
ماده 15- آئین نامه اجرائی این قانون مشتمل بر چگونگی حمایت از ایجاد شهر جدید، ارائه تخفیف های لازم و سایر موارد با توجه به منابع منظور شده در بودجه سالانه بنا به پیشنهاد وزارت مسکن و شهرسازی به تصویب هیات وزیران می رسد.
قانون فوق مشتمل بر پانزده ماده و پنج تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ شانزدهم دیماه یکهزار و سیصد و هشتاد مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 27/10/1380 به تایید شورای نگهبان رسیده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

نوع : قانون

شماره انتشار : 16586

تاریخ تصویب : 1380/10/16

تاریخ ابلاغ : 1380/11/13

دستگاه اجرایی : وزارت مسكن و شهرسازی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.