×

آئین نامه اجرائی قانون جمع آوری و فروش کالای متروکه قاچاق و ضبطی قطعیت یافته و کالای قاچاق بلاصاحب و صاحب متواری

آئین نامه اجرائی قانون جمع آوری و فروش کالای متروکه قاچاق و ضبطی قطعیت یافته و کالای قاچاق بلاصاحب و صاحب متواری

آئین-نامه-اجرائی-قانون-جمع-آوری-و-فروش-کالای-متروکه-قاچاق-و-ضبطی-قطعیت-یافته-و-کالای-قاچاق-بلاصاحب-و-صاحب-متواری

وکیل


شماره 12100 1/3/1362
وزارت امور اقتصادی و دارائی
هیئت وزیران در جلسه مورخ 25/2/1362 بنا به پیشنهاد شماره 557 مورخ 31/1/1362 وزارت امور اقتصادی و دارایی آئیننامه اجرائی قانون جمع آوری و فروش کالای متروکه قاچاق و ضبطی قطعیت یافته و کالای قاچاق بلاصاحب و صاحب متواری بشرح زیر تصویب نمودند:
ماده 1 ـ جهت اجرای ماده واحده سازمانی بنام مرکز جمع آوری و فروش کالاهای متروکه ضبطی و قاچاق قطعیت یافته وکالای قاچاق بلاصاحب و صاحب متواری در وزارت امور اقتصادی و دارائی تشکیل می شود که زیر نظر هیئت تعیین شده در قانون و تحت نظارت وزارت امور اقتصادی و دارائی نسبت به جمع آوری و فروش کالاهای فوق الذکر می نماید.
تبصره ـ ریاست هیئت تعیین شده در قانون با نماینده وزیر امور اقتصادی و دارائی بوده و هیئت در صورت نیاز از کارمندان و پرسنا کمیته اجرائی کالای متروکه سابق و واحدهای متروکه دولتی در سازمان خود با رعایت مقررات و ضوابط قانونی استفاده خواهد نمود.
تبصره 2 ـ سازمان تشکیلاتی مرکز توسط هیئت با هماهنگی سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارائی خواهد رسید.
تبصره 3 ـ هیئت می تواند کالاهای موجود در انبارهای کمیته اجرائی کالای متروکه سابق و واحدهای متروکه دولتی را طبق مفاد این آئین نامه بفروش برساند.
ماده 2 ـ مسئولین ادارات بنادر و کشتیرانی و شرکت ملی انبارهای عمومی و خدمات گمرکی و مسئولین دوایر انبارهای گمرکات مکلفند در پایان هر هفته رئیس گمرک مربوطه را با تسلیم گزارشی در 3 نسخه از مقدار و نوع کالاهائیکه مدت توقف مجاز آن سپری گردیده مطلع نمایند.
این گزارش باید حاکی از مشخصات زیر باشد:
1 ـ شماره ثبت دفتر انبار
2 ـ تعداد و نوع بسته ها و علامت شماره آنها
3 ـ شماره اظهارنامه اجمالی و تاریخ تسلیم آن به بندر ـ گمرک ـ انبارهای عمومی حسب مورد .
4 ـ نام وسیله نقلیه و متصدی حمل و نقل
5 ـ نام و نشانی شخصی ( اعم از حقیقی یا حقوقی) که کالا بنام او تحویل شده است.
6 ـ نام و نشانی محلی که کالا در آنجا قرار دارد ( اماکن گمرکی یا انبار اختصاصی یا ابنارهای عمومی رسمی و سردخانه) .
7 ـ توضیح راجع به وضع کالا در حین ورود به انبار.
هرگاه در اسناد حمل نام و نشانی صاحب کالا تعیین نشده باشد و یا کالا بنام دارنده حواله نامه و متصدی حمل تحویل شده باشد باید بصراحت در گزارش مزبور قید شود. رئیس گمرک حداکثر ظرف 48 ساعت باید ضمن ارسال یک نسخه از گزارش به هیئت موضوع قانون مربوطه نسخه دیگر را برای اقدام به متصدی نگهداری حساب کالای متروکه گمرک ارجاع نماید.
تبصره ـ هرگاه در مهلت یک هفته مذکور توقف هیچ کالائی از مدت مجاز تجاوز نکرده باشد گزارش منفی باید داده شود.
ماده 3 ـ مسئول امور متروکه گمرک موظف است بلافاصله ورقه اخطاریه برای ابلاغ به شخصی که کالا بنام و نشانی او تحویل انبارشده یا به متصدی حمل ( در صورتیکه صاحب کالا یا نماینده او به نام و نشانی معلوم نباشد) در دو نسخه تهیه و به امضاء رئیس گمرک یا قائم مقام او برای شخص مزبور ارسال و پس از ابلاغ یک نسخه آن را دریافت دارد و اگر شخصی مزبور یا متصدی حمل مقیم محل نباشد اخطاریه رابا پست سفارشی ارسال و رسید اخطاریه یا رونوشت قبض نامه سفارشی رابه پیش نویس اخطاریه ضمیمه نمایند. (جهت معلوم شدن تاریخ ابلاغی گمرک باید تاریخ ابلاغ اخطاریه را کتباً از اداره پست خواسته و اعلام کتبی اداره پست را در پرونده مربوطه بایگانی نماید.)
در ورقه اخطاریه علاوه بر ذکر تمام مشخصات مذکور در گزارش مسئولین موضوع ماده یک و اینکه مدت توقف قانونی کالا در انبار منقضی شده باید به شخص مزبور یا متصدی حمل اعلام شود که چنانچه د رمدت 20 روز از تاریخ ابلاغ اخطاریه کالای خود را اظهار و از گمرک خارج نکند کالای مزبور فوری به فروش خواهد رسید.
در مورد کالاهائیکه نام و نشانی متصدی حمل هم معلوم نباشد گمرک موظف است مشخصات کالا را در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار آگهی و در آن قید کند که کالا پس از 20 روز از تاریخ انتشار آگهی به فروش خواهد رسید و یک نسخه از آگهی منتشره باید ضمیمه پرونده امر شود.
تبصره 1 ـ کالاهائیکه بعلت اختلاف ارزش مقررات ماده 13 قانون امور گمرکی نسبت به آن اعمال خواهد شد ابلاغ اخطاریه موضوع این ماده ضرورت نخواهد داشت.
تبصره 2 ـ به مجرد اینکه بیست روز از تاریخ ابلاغ اخطاریه به صاحب کالا یا متصدی حمل یا نشر آگهی سپری شد مسئول امور متروکه مکلف است اقلام کالای حمل یا نشر آگهی سپری شد مسئول امور متروکه مکلف است اقلام کالای متروکه موجود را در فهرست مخصوص کالای متروکه ثبت و آن را نزد رئیس گمرک ارسال دارد.
ماده 4 ـ مسئولین انبار هر یک از ادارات بنادر و کشتیرانی و شرکت ملی انبارهای عمومی و خدمات گمرکی و گمرک پس از ارسال گزارش موضوع ماده یک این آئیننامه برای رئیس گمرک دیگر نباید بدون اطلاع مسئول امور متروکه گمرک اظهارنامه های ارائه شده را از حیث موجودی کالا گواهی نمایند.
ماده 5 ـ بلافاصله بعد از انقضاء اخطار 20 روزه موضوع ماده 2 باید برای هرقسمت ( پارتی) کالا اظهارنامه گمرکی ورودی از طرف قسمت مربوطه گمرک تنظیم و کالا به وسیله ارزیابان و با حضور انباردارد نماینده رئیس گمرک رسیدگی و مقدار و نوع و ارزش و سایر مشخصات آن و حقوق گمرکی و سود بازرگانی و هزینه های گمرکی و عوارض مربوطه نیز احتساب و در اظهارنامه قید گردد.
تبصره 1 ـ در صورتیکه کالا قابل نمونه برداری باشد نمونه ای از کالا اخذ و به اظهارنامه لاک و مهر و در غیر این صورت ( با وجود کاتالک)کاتالک یا بروشور ضمیمه اظهارنامه خواهد شد.
تبصره 2 ـ محاسبه حقوق گمرک و سود بازرگانی و عوارض کالای متروکه بر اساس مقررات عمومی صادرات و واردات زمان فروش انجام خواهد گرفت ولی از لحاظ شرایط ورود عمومی صادرات و واردات سال ورود کالا ملاک است.
تبصره 3 ـ نماینده هیئت می تواند در امر ارزیابی کالاها نظارت داشته باشد.
ماده 6 ـ فهرست و مشخصات کامل کالای قاچاق و ضبطی قطعیت یافته و کالای قاچاق بلاصاحب متواری قابل فروش در آخر هر هفته باید توسط واحد قضائی هر گمرک تهیه و تسلیم رئیس گمرک گردد و رئیس گمرک مکلف است بلافاصله فهرست مزبور را برای هیئت مسئول ارسال دارد تا هیئت به هر طریق که مقتضی بدانند بارعایت تبصره 2 و 4 قانون یادشده نسبت به فروش کالا اقدام نماید.
ماده 7 ـ کالای متروکه (دولتی و غیر دولتی) قاچاق و ضبطی قطعیت یافته وکالای قاچاق بلاصاحب و صاحب متواری به تشخیص هیئت مصرحه در قانون مزبور و پس از اذن حاکم شرع
( در مورد کالای غیر دولتی که حداکثر ظرف ده روز باید اعلام شود) با رعایت تبصره 2 قانون یادشده به یکی از طریق زیر:
1 ـ حراج
2 ـ مزایده
3 ـ خرده فروشی
فروخته شد.
تبصره 1 ـ کالای موضوع این ماده در اجرای حکم تبصره 2 قانون مذکور پس از قیمت گذاری توسط کارشناسان ذیصلاح به تشخیص هیئت مسئول با اخذ بهاء و با صدور قبض فروش به نهادهای انقلابی وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی مراکز خدمات عمومی ( در صورت نیاز برای مصرف ) و تعاونیها حتی برای فروش ( بطور خرده فروشی) تحویل خواهد شد.
تبصره 2 ـ آگهی فروش کالاهای موضوع این ماده به منظور اطلاع عامه در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار درج خواهد شد در صورتی که نهادهای انقلابی وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی مراکز خدمات عمومی و تعاونیها نیاز به کالا یا کالاهائیکه از فهرست آگهی شده داشته باشد مکلفند خود را حداکثر یک هفته قبل از تشکیل جلسه حراج یا مزایده کتبی کتباً به هیئت مربوطه تسلیم و رسید ریافت ارن ( و در کالاهای خرده فروشی تقاضا لزوماً باید ظرف ضرب الاجل مقرره در آگهی به هیئت تسلیم شود) در این صورت کالای مورد تقاضا پس از تعیین قیمت با اخذ و صدور قبض فروش تحویل متقاضی با رعایت اولویت مندرج در قانون خواهد شد وبه تقاضا هائیکه بعد از موعد مقرر به هیئت برسد ترتیب اثر داده نخواهد شد.
آگهی فروش موضوع این ماده باید بیست روز قبل از تشکیل جلسه حراج یا مزایده بعمل آید.
تبصره 3 ـ کالاهائی که غیر مجاز منحصراً به طریق خرده فروشی به فروش خواهد رسید.
ماده 8 ـ تشخیص اولویت برای فروش و تحویل کالاهای موضوع ماده 6 این آئیننامه در ارتباط با تبصره 2 قانون در شرایط مساوی به عهده هیئت می باشد.
ماده 9 ـ به منظور احتراز از تراکم امر فروش و تسریع در آن هیئت موضوع قانون درمواردی که به مصلحت تشخیص دهد می تواند رأساً با رعایت قانون نسبت به فروش کالای متروکه قاچاق و ضبطی قطعیت یافته و کالای قاچاق بلاصاحب و صاحب متواری در گمرکات و بنادر اقدام یا نمایندگانی جهت فروش کالای موصوف در محل تعیین نماید.
ماده 10 ـ عمل حراج باید با حضور هیئت موضوع قانون و یا نمایندگان منتخب هیئت که در بنادر و گمرکات تعیین می شوند صورت گیرد شرح هر قسمت از کالاها که مستقلاً حراج می شود باید در صورت مجلس جداگانه که در چهار نسخه تنظیم و حاکی از تمام مشخصات کالای فروش رفته خواهد بود منعکس و به امضای هیئت یا نمایندگان مذکور و همچنین خریدار و متصدی حراج برسد. پس از فروش گمرک مربوط با دریافت بهاء کالای فروش رفته و صدور قبض ( سپرده یا قبض درآمد حسب مورد با توجه به تبصره 5 قانون ) برای آن سند فروش صادر و کالا باستناد سند مزبور از گمرکات خارج می شود. یک نسخه تز صورتمجلس برای مسئول انبار به منظور تفریغ دفتر انبار و نسخه دیگر برای همان منظور به مسئول امور متروکه تسلیم و یک نسخه در پرونده امر بایگانی و نسخه نزد هیئت باقی خواهد ماند.
تبصره ـ هیئت ( مندرج در قانون ) مجاز است کالاهای را به هر مبلغ که باشد به هر یک از سه طریق حراج خرده فروشی ( پس ا زتعیین توسط کارشناسان ذیصلاح) و مزایده کتبی که مقتضی بداند به فروش برساند فروش به طریق مزایده تابع مقررات مربوط به مزایده اموال دولتی می باشد. هر گاه کالائی در جلسه اول حراج به فروش نرسد هیئت مذکور می تواند فی المجلس و یا در جلسات بعد در قیمت عرضه شده در حراج تجدید نظر نموده و با رعایت صلاح دولت به هر قیمت در حراج به فروش برساند.
ماده 11 ـ هیئت باید مراقبت نماید که کالای موضوع هر یک از ارتیکل های دفتر انبار جداگانه و بدون اختلاط به یک دیگر در معرض حراج یا مزادیه گذاشته شود یا به فروشگاه ارسال گردد. و صورتمجلس جداگانه برای هر یک تنظیم گردد ولی در هر حال مختار است که کالای موضوع ارتیکل واحد را بنا به مصلحت به دفعات به معرض فروش بگذارد.
تبصره ـ در مورد کالاهای یکنواخت و از هر جهت مشابه فروش آن یک جا با صدور قبض فروش تفکیکی بلامانع خواهد بود.
ماده 12 ـ کالای موضوع این قانون که دستور توقیف آن از طریق مقامات صالح داده می شود باستثنای مواردی که مقامات باستناد ماده 5 قانون راجع به مجازات اسلامی دستور توقیف آن را داده اند در صورتی که به لحاظ قانون قابل فروش باشد پس از انجام تشریفات مقرر و ارسال یک نسخه از آگهی فروش موضوع ماده 6 این آئیننامه و همچنین اعلام روز و محل فروش به مقامات توقیف کننده به فروش خواهد رسید.
ماده 13 ـ پس از انجام حراج یا تشریفات مزایده معامله آن کالا قطعی محسوب است و طرفین معامله حق استفاده از هیچگونه اختیار فسخی را ندارند و حذف کلیه خیارات باید طبق مفاد این ماده در جلسه حراج یا مزایده به اطلاع مشتریان برسد و در صورت مجلس فروش تصریح گردد.
تبصره ـ هر گاه صاحب کالا بعد از نشر آگهی حراج و قبل از اینکه هیئت مندرج در قانون یا نمایندگان وی کالای متروکه را به فروش برساند ( چوب حراج بخورد) یا اینکه برنده مزایده اعلام شود کالای خود را برای ورود قطعی یا موقت، صدور قطعی یا موقت، اعاده به خارج و کابوتاژ اظهار و بلافاصله کلیه وجوهی که با توجه به نوع اظهار آن کالا تعیین می شود و همچنین هزینه های حراج و سایر هزینه های مربوط به آن را بپردازد هیئت از فروش کالا خودداری خواهد کرد.
بدیهی است اجرای مفاد این تبصره مشروط به این است که اجازه نامه یا مجوزهای لازم برای ترخیص کالا و حکم حاکم شرع مبنی بر ترخیص کالا توسط صاحب آن قبلاً اخد شده و ارائه شود.
ماده 14 ـ کالای فاسد شدنی که پس از تخلیه در مجاورت هوائی آزاد و شرایط عادی ضایع یا فاسد شده یا عرفاً شروع به فساد و یا تغییر شکا می کند از قبیل کالای موضوع فصول دوم تا هشتم و پانزدهم و شانزدهم و بیستم و بیست و یکم جدول تعرفه گمرکی و کالاهائیکه نگاهداریش ایجاد خطر می کند (آتش زا ـ آتش گیرـ قابل اشتغال ـ سریع الاشتغال) مانند کالای موضوع فصل سی و هشتم و نود و سوم جدول تعرفه گمرکی و همچنین کالاهائیکه نگاهداریش ایجاد هزینه های اضافی می کند مانند حیوانات زنده فصل یک و سوم جدول تعرفه گمرکی در صورتی که پس از تخلیه و تحویل از گمرک ترخیص نشود بدون اخطار پس از اذن حاکم شرع به هر طریق که هیئت مقتضی تشخیص دهد فروخته خواهد شد.
تبصره 1 ـ به هر حال فروش کالای آتش زاـ آتش گیرـ قابل اشتغال و سریع الاشتغال این ماده قبل از انقضای 20 روز از اخطار ورود کالا صورت نخواهد گرفت.
تبصره 2 ـ فهرست کالای موضوع این ماده حسب مورد جداگانه و بلافاصله توسط ادارات بنادر و کشتیرانی شرکت ملی انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ومسئولین دوایر انبارهای گمرکات تهیه و جهت اقدام لازم در اختیار رئیس گمرک باید قرار گیرد و رئیس گمرک مکلف است بلافاصله فهرست موصوف را به هیئت مندرج در قانون تسلیم تا وفق مقررات این ماده نسبت به فروش کالا اقدام نماید.
ماده 15 ـ الف ـ جرائد و کتب، مطبوعات فیلم نوار پرشده صفحه گرامافون و تصاویر مخالف نظم عمومی و شئون ملی و عفت عمومی و یا مذهب رسمی کشور و همچنین کالائی که از نظر وزارت کشاورزی یا بهداری یا سایر مراجع قانونی آلوده به آفت و یا غیرقابل مصرف یا فاسد تشخیص داده شود با حضور هیئت یا نمایندگان منتخب هیئت و با تنظیم صورتمجلس معدوم می گردد.
کالاهائی که روی لفاف آنها یا روی خود آنها عبارت و یا علامتی به شرح مذکور وجود داشته باشد لفاف آن معدوم و خود کالا نیز در صورتی که امکان حذف یا محو آن علائم یا عبارات نباشد به ترتیب فوق معدوم می گردد.
ب ـ اسلحه و مهمات جنگی و شکاری و انواع مواد محترقه و منفجره و مواد اولیه آنها که غیر قابل ترخیص تشخیص داده شود با دریافت رسید به وزارت دفاع تسلیم می شود و به قیمت روز ارزیابی و وجه آن به حساب به وزارت دفاع تسلیم می شور و به قیمت روز ارزیابی و وجه آن به حساب خزانه واریز می گردد.
ج ـ مسکوک غیر از طلا و نقره به خزانه واگذار می شود.
د ـ ساکارین مرفین کوکائین و مواد مخدر دیگر و سایر داروها و سموم غیرقابل ترخیص به وزارت بهداری با دریافت رسید تحویل می شود و به قیمت روز ارزیابی و وجه آن به حساب خزانه واریز می گردد.
هـ ـ طلا و جواهرات و ارز تحویل بانک مرکزی شده تا به تملک خود درآورده و به قیمت روز ارزیابی و به حساب درآمد دولت منظور نماید آنهائی را که نیاز به صدور حکم از طرف مقامات می باشد به طور امانت تا صدور حکم در بانک مرکزی نگهداری خواهد شد.
تبصره 1 ـ در مواردی که ترخیص کالائی به علل بهداشتی ایمنی یا پیشگیری از تولید غیرسالم مواد داروئی ، آرایشی یا غذائی تابع مقررات و شرایط خاص شده باشد فروش آن توسط هیئت مندرج در قانون و تحویل به خریدار احراز شرایط و اجرای مقررات مربوط ممکن نباشد کالا به موسسات دولتی ذیربط واگذار می شود و یا معدوم خواهد شد. و در صورت واگذاری به قیمت روز ارزیابی و وجه آن به حساب خزانه واریز می گردد.
تبصره 2 ـ کالاهای غیر قابل فروش که دارای مصرف ثانویه می باشد به تشخیص هیئت به مرجع ذیصلاح با اخذ رسید بلاعوض تحویل خواهد شد.
ماده 16 ـ بهای کالای متروکه در جلسات حراج نقداً وصول می شود. ولی در مورد معاملات بیش از پانصدهزار ریال هیئت یا نماینده منتخب وی می تواند درصورتیکه خریدار کالا یک ربع آن را فی المجلس پرداخته باشد برای پرداخت سه ربع دیگر آن مهلتی که از پانزده روز تجاوز نکند قائل شود این مهلت به شرطی داده می شود که خریدار مزبور آن را کتباً تقاضا کرده و ضمن تقاضانامه خود تعهد و تقبل کرده باشد که هر گاه تا انقضای مهلت مزبور بقیه بهای کالا را نقداً نپردازد حق استرداد 25 درصد پیش پرداختی خود را نخواهد داشت و معمله منفسخ می شود. در هر حال کالا موکول به پرداخت کلیه بهای آن خواهد بود.
تبصره ـ شخصی که در جلسه حراج با پیشنهاد بالاترین بها برای کالای موضوع حراج برنده شده و معامله را بنام خود تمام م یکند هرگاه فی المجلس تمام بهای کالا را نپردازد و با رعایت مقررات این ماده 25 درصد بها را نقداً تأدیه ننماید معامله او منفسخ و کان لم یکن محسوب است و هیئت کالای مزبور را دوباره به معرض فروش خواهد گذاشت ولی شخص مزبور دیگر حق شرکت در حراج و دادن پیشنهاد قیمت برای آن کالای بخصوص را نخواهد داشت مگر این که قبل از شروع به عمل حراج بعدی 25 درصد بهای پیشنهادی خود در حراج قبل را نقداً به عنوان سپرده به گمرک پرداخته باشد.
ماده 17 ـ هرگاه خریدار پس از پرداخت تمام بهای کالای خریداری خود به تحویل گرفتن آن از گمرک اقدام ننماید هزینه انبارداری آن کالا از تاریخ رو زششم جلسه حراج یا اخطاریه اصابت مزایده طبق مقررات مربوط به انبارداری کالای ورود از خریدار دریافت می شود.
ماده 18 ـ هیئت در موارد ضروری می تواند نسبت به ترانزیت کالای موضوع این آئیننامه از گمرکی دیگر اقدام نماید.
ماده 19 ـ هیئت موظف است از فروش کالاهای موضوع این آئیننامه که دارای مصرف خاص( به تشخیص هیئت) می باشد به بخش خصوصی خودداری نموده و با توجه به مصالح ومنافع دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به آنها اقدام معمول دارد.
ماده 20 ـ هیئت موضوع قانون در صورت لزوم می تواند کالای متروکه موجود در هر گمرک را در محوطه یا انبار مشخصی در همان گمرک جمع آوری نماید.
ماده 21 ـ پس از انجام حسابرسی کمیته اجرائی کالاهای متروکه یابق و واحد کالاهای متروکه دولتی توسط حسابرسان مندرج در قانون کلیه کالاها و اموال منقول و غیرمنقول تحویل مرکز جمع آوری و فروش موضوع ماده یک خواهد شد.
ماده 22 ـ کلیه انبارها و اموال کمیته کالاهای متروکه قبلی به سازمان مرکز جمع آوری و فروش کالاهای متروکه موضوع این آئیننامه منتقل می گردد.
نخست وزیر ـ میر حسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 11146

تاریخ تصویب : 1362/02/25

تاریخ ابلاغ : 1362/03/14

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.