×

آئین نامه اجرائی تبصره 61 قانون بودجه سال 1362

آئین نامه اجرائی تبصره 61 قانون بودجه سال 1362

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-61-قانون-بودجه-سال-1362

وکیل


شماره 5704 25/3/1362
سازمان بهزیستی کشور
هیئت وزیران در جلسه مورخ 11/3/1362 بنا به پیشنهاد شماره 950/800 مورخ 10/3/1362 سازمان بهزیستی کشور و موافقت شماره 1243 مورخ 15/2/1362 وزارت امور اقتصادی و دارائی و شماره 359 مورخ 13/2/1362 سازمان برنامه و بودجه آئیننامه اجرائی تبصره 61 قانون بودجه سال 1362 را بشرح زیر تصویب نمودند:
ماده 1 ـ در اجرای تبصره 61 قانون بودجه سال 1362 کل کشور سازمان بهزیستی کشور مکلف است در سال 1362 تا مبلغ پانزده میلیارد ریال از محل اعتبارات ردیف 131504 ( طرح شهید رجائی ـ کمک به کشاورزان روستا نشین سالمند نیازمند) قسمت چهارم قانون بودجه سال 1362 کل کشور برای هر یک از کشاورزان روستا نشین نیازمند که سن آنان متجاوز از 60 سال باشد تا مبلغ سه هزار ریال در ماه تأمین و بتریتیب از طریق سرمایه ای تولیدی جنسی و نقدی پرداخت نماید.
ماده 2 ـ شرایط حمایت شوندگان بشرح زیر است :
الف ـ کشاورز سالمند روستانشین از هیچگونه مستمری( حقوق بازنشستگی وظیفه کمک نهادهای انقلابی ارگانها و موسسات دولتی و غیر دولتی ) بهره مند نباشد.
ب ـ کشاورز سالمند روستانشین فاقد درآمد سالانه و یا امکانات مالی در حد خودکفائی خود و خانواده تحت تکفل باشد. بدین معنی که درآمد سالانه او در حد متعارف روستا کافی به تأمین زندگی او و خانواده تحت تکفلش نباشد.
ج ـ حرفه اصلی او کشاورزی باشد ولو آنکه از کارافتادگی یا علل غیرارادی فعلاً از اینکار دست کشیده باشد.
د ـ افرادیکه حرفه اصلی آنها کشاورزی بوده ولی روستا را ترک نموده و در شهر سکونت گزیده اند در صورت سکونت مجدد و مستمر در روستا می توان از کمکهای موضوع آئیننامه از ابتدای سکونت مجدد برخوردار شوند.
هـ ـ زنانی که در امر کشاورزی به کار اشتغال داشته و یا دارند ویا با خانواده خود در انجام این امور همکاری داشته یا دارند در صورت واجد شرایط بودن سایر شرایط لازم م یتوانند از کمکهای موضوع این آئیننامه بهره مند شوند.
و ـ در صورتیکه زن و شوهر دارای شرایط لازم باشند هر یک بطور جداگانه از کمک موضوع این آئیننامه استفاده خواهند نمود.
ز ـ پرداخت کمکهای موضوع این آئیننامه به عشایر واجد شرایط در محل قشلاق انجام می شود.
ماده 3 ـ تشخیص و تعیین افراد واجد شرایط استفاده از کمکهای این آ‎ئیننامه بر اساس مفاد ماده 2 در سطح روستاها بر عهده هیئت معتمدین بهزیستی در روستا است که عبارتند از :
ـ روحانی روستا
ـ نماینده شورای اسلامی روستا
ـ آموزگار روستا
ـ روستا یار مجتمع بهزیستی در روستاهای دارای مجتمع
ـ نماینده جهاد
ـ نماینده اعزامی بهزیستی شهرستان
تبصره 1 ـ تصمیمات متخذه در مورد واجدین شرایط با نظر موافق حداقل سه نفر ازهیئت فوق الذکر اجرا است.
تبصره 2 ـ در روستاهائی که اعضاء هیئت فوق الذکر در حد نصاب مذکور در تبصره 1 این ماده برای اتخاذ تصمیم وجود ندارد تشخیص واجدین شرایط به عهده نماینده بهزیستی شهرستان با همکاری سایر اعضاء هیئت موجود در روستا است.
ماده 4 ـ فرم تشخیص و تعیین افراد واجد شرایط که به تأیید و امضاء اعضاء هیئت موضوع ماده 3 آئیننامه رسیده است توسط نماینده اعزامی بهزیستی شهرستان برای انجام اقدامات لازم در اختیار بهزیستی شهرستان مربوط واگذار می شود.
ماده 5 ـ سازمان بهزیستی کشور با توجه به نتیجه بررسیهای انجام یافته درباره آمارهای واصله از بهزیستی استانها در مورد تعداد واجدین شرایط دریافت کمک در هر استان با صدور درخواست ابلاغ بامضاء مشترک وزیر مشاور و رئیس سازمان بهزیستی کشور و ذیحساب مربوطه در سازمان و یا افرادیکه از طرف آنها حق امضاء دارند از طریق خزانه داریکل مبالغ لازم برای اعطای کمک موضوع این آئیننامه را به ادارات کل امور اقتصادی و دارائی مراکز استان و بهزیستی استانها ابلاغ خواهد نمود.
ماده 6 ـ ادارات امور اقتصادی و دارائی مرکز استان موظفند تنخواه گردان مورد نیاز را برای اعطا و یا تدارک کمکهای نقدی و غیر نقدی موضوع این آئیننامه را بمنظور سهولت وتسریع در انجام کار تا میزان 50% اعتبارات ابلاغی در اختیار بهزیستی استان قرار دهند و در صورت نیاز برای این منظور از خزانه تقاضای بهزیستی استان قرار دهند و در صورت نیاز برای این منظور از خزانه تقاضای تنخواه گردان موقت نمایند.
ماده 7 ـ وجوه لازم برای اعطای کمکهای موضوع این آئیننامه توسط بهزیستی استانها از محل تنخواه گردان موضوع ماده 6 به ادارات بهزیستی شهرستانها در حدود اعتبار ابلاغی حواله خواهد شد.
ماده 8 ـ ادارات بهزیستی شهرستانها برای تهیه و ارسال کالاهای مورد نیاز و یا حواله وجوه لازم برای اعطای کمکهای نقدی موضوع این آیئننامه و یا کالاهائیکه از تهران یا مراکز استان تهیه و ارسال گردیده به روستاهای تحت پوشش اقدام لازم خواهند نمود.
ماده 9 ـ ادارات بهزیستی شهرستان مکلفند ترتیبی اتخاذ نمایند که کالاها یا کمکهای نقدی با همکاری هیئت معتمدین بهزیستی در روستا بین مشمولین تأیید شده طرح طبق قسمت اول فرم تشخیص و تعیین افراد واجد شرایط که حاوی مشخصات آنان است و به امضاء هیئت معتمدین مزبور رسیده است توزیع و یا پرداخت نموده و قسمت دوم همان فرم را به امضاء یا اثر انگشت دریافت کنندگان رسانده پس از گواهی پرداخت کننده و تایید بهزیستی شهرستان حداکثر ظرف مدت 15 روز از تاریخ توزیع یا پرداخت به سازمان بهزیستی استان مربوطه ارسال نمایند.
ماده 10 ـ بهزیستی استانها مکلفند لیستهای واصله موضوع ماده 9 را حداکثر ظرف مدت 15 روز از تاریخ وصول پس ا زرسیدگی و تأیید برای واریز تنخواه گردان دریافتی به ادارات کل امور اقتصادی و دارائی استان تحویل نمایند.
ماده 11 ـ خرید کلیه کالاهای مورد نیاز اجرای این آئیننامه اعم از کالاهای سرمایه ای تولیدی و اجناس مصرفی از سازمانهای دولتی و نهادهای انقلابی انجام می شود.
ماده 12 ـ وزارت بازرگانی مکلف است بر اساس فهرست و صورت کالاهای مورد نیاز اعلام شده از طرف سازمان بهزیستی کشور نسبت به تهیه و تحویل کالاهای مورد نیاز از طریق مراکز وتوزیع خود در تهران و یا مراکز استانها اقدام نماید.
تبصره ـ خرید کالاهای مورد نیاز از بازار آزاد محدود به مواردی است که قیمت کالا بیش از قیمتهای رسمی اعلام شده از سوی سازمانهای ذیربط نباشد.
ماده 13 ـ به منظور پرداخت به تمام افراد واجد شرایط در سرتاسر ایران استانها موظفند کلیه این افراد را با پرداخت 6 ماهه زیر پوشش بیاورند. ضمناً جهت کاهش مشکلات اجرائی و تقلیل هزینه های مربوطه بهزیستی استانها( مجریان طرح) مجازند در صورت صلاحدید در مورد اجتناب ناپذیر کمک موضوع این آئیننامه را بطور یکجا حداکثر تا معدل مبلغ سی و شش هزار ریال به واجدین شرایط پرداخت نمایند.
ماده 14 ـ بهزیستی استانها مکلفند آمار و گزارش کامل کالاها و خدمات و وجوه پرداختی را همراه با فرم موضوع ماده 9 این آئیننامه هر ماه یکبار به سازمان بهزیستی کشور ارسال دارند.
ماده 15 ـ سازمان بهزیستی کشور اطلاعات مندرج در گزارشها و لیستهای ارسالی را تنظیم و طبقه بندی کرده و هر سه ماه یکبار جهت تلفیق وهماهنگی با مجموعه برنامه های تأمین اجتماعی و بهزیستی کشور به سازمان برنامه و بودجه ارسال نماید.
ماده 16 ـ سازمان بهزیستی کشور مکلف ایت ضمن نظارت کامل بر حسن اجرای این آئیننامه در سراسر کشور نتایج حاصل از اجرای آن را با همکاری سازمان برنامه و بودجه ارزشیابی و تا پایان سال به هیئت وزیران گزارش نماید تا در مورد ادامه این طرح بترتیب فعلی و یا اصلاح و تجدیدنظر آن در سالهای آتی تصمیم لازم اتخاذ گردد.
ماده 17 ـ کلیه وزارتخانه ها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و وابسته به دولت و همچنین کلیه نهادهای انقلابی مکلفند در حدود مقدورات و امکانات خود همکاریهای لازم را با سازمان بهزیستی کشور در اجرای این آئیننامه معمول دارند.
ماده 18 ـ هزینه های تبعی اجرای این طرح که از محل اعتبارات موضوع این آئیننامه تأمین می گردد بر اساس برآورد سازمان بهزیستی کشور سیصد و هشتاد میلیون ریال می باشد.
ماده 19 ـ از تاریخ تصویب اینآئیننامه کلیه آئیننامه ها و دستورالعمل های مصوب قبلی و مغایر آن لغو می گردد.
نخست وزیر ـ میر حسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 11170

تاریخ تصویب : 1362/03/11

تاریخ ابلاغ : 1362/04/13

دستگاه اجرایی : سازمان بهزیستی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.