×

آئین نامه نحوه فروش خانه های سازمانی

آئین نامه نحوه فروش خانه های سازمانی

آئین-نامه-نحوه-فروش-خانه-های-سازمانی

وکیل


شماره 16898 22/3/1362
وزارت مسکن و شهرسازی
هیئت وزیران در جلسه مورخ4/2/1362بنابه پیشنهاد شماره1326/1 مورخ 27/1/1362 وزارت مسکن و شهرسازی و به استناد قانون مربوط به اصلاح قانون راجع به الغای اجاره فروش خانه های سازمانی مصوب 5/12/1361 آئین نامه نحوه فروش خانه های سازمانی را بشرح زیر تصویب نمودند:

فصل اول
نحوه عملکرد کمیسیون موضوع قانون مربوط به اصلاح قانون راجه به الغای اجازه فروش خانه های سازمانی :
ماده 1ـ سازمانهای مشمول قانون فوق فهرست خانه های سازمانی خود را در سطح کشور که نگهداری انها به جهت فرسودگی یا عدم نیاز ( با رعایت کلیه جوانب و مسائل اجتماعی سیاسی امنیتی وغیره) به صلاح دولت نیست تهیه و به وزارت مسکن و شهرسازی که به عنوان دبیرخانه کمیسیون مذکور تعیین می شود ارسال می کنند. پیشنهادات بایستی به امضای شخص وزیر دستگاهی که خانه سازمانی متعلق به ان است ودر مورد موسساتی که شمول قانون مستلزم ذکر نام انها است به امضای شخص رئیس موسسه باشد.
ماده 2 ـ وزارت مسکن و شهرسازی با توجه به فهرست ها یواصله به شرح زیر اقدام می نماید.
الف : در خصوص خانه هائی که بهلحاظ فرسودگی فروش انها پیشنهاد شده است ( به استثنای استان تهران) مراتب را به اداره کل میکن و شهرسازی اعلام می دارد تا نماینده اداره کل مذکور به اتفاق سرپرست خانه های سازمانی استان ظرف یک ماه از خانه ها فرسوده مندرج در فهرست بازدید ونظر خود را در خصوص میزان فرسودگی با رعایت ثرفه و صلاح دولت به وزارت مسکن و شهرسازی اعلام کنند.
ب : در خصوص خانه هائی که فروش انها به لحاظ عدم نیاز پیشنهاد می شود( به استثنای استان تهران) وزارت مسکن و شهرسازی مراتب را به استانداری مربوطه اعلام می کند. استانداری مکلف است حداکثر ظرف 2 ماه عدم نیاز یا نیاز سایر سازمانهای دولتی یا موسسات محل را به خانه سازمانی مذکور با ذکر اولویت اعلام نماید.
ج : وزارت مسکن و شهرسازی نظریات واصله را در خصوص فرسودگی خانه ها و نیاز یا عدم نیاز و همچنین کلیه پیشنهادهای واصله مربوط به استان تهران را به کمیسیون اعلام می دارد.
ماده 3 ـ کمیسیون با توجه به پیشنهادات و نظریات واصله اتخاذ تصمیم می کند.
تبصره : در مواردیکه خانه سازمانی مورد نیازسازمان یا موسسه صاحب خانه نباشد لکن استانداری اعلام دارد که خانه مذکور مورد نیاز سایر سازمانها یا موسسات محل است طبق ماده 80 قانون محاسبات عمومی عمل خواهد شد و چنانچه خانه سازمانی متعلق به شرکتهای دولتی یا وابسته به دولت و مورد نیاز سایر دستگاهها باشد در این صورت بهای خانه سازمانی بر اساس ارزش تعیین شده در ترازنامه شرکت وسیله دستگاه متقاضی پرداخت و خانه به او تعلق می گیرد. در صورتیکه خانه مذکور نیاز چند دستگاه باشد کمیسیون با توجه به پیشنهاد استانداری اتخاذ تصمیم می کند.
ماده 4 ـ تصمیمات کمیسیون به اکثریت ارا معتبر است.
ماده 5 ـ وزارت مسکن و شهرسازی سمت دبیری کمیسیون را داشته و کلیه دعوتنامه ها و ابلاغ تصمیمات کمیسیون و سایر مکاتبات مربوطه از طریق وزارت مسکن و شهرسازی صورت خواهد گرفت.
فصل دوم ـ شرایط
ماده 6 ـ خانه های سازمانی صرفا برای فروش به کارکنان دولت و افراد نظامی و انتظامی عرضه می شود ومتقاضیان خرید خانه های سازمانی بایستی واجد شرایط زیر باشند:
الف : خود و فرزندان تحت تکفل انان فاقد واحد مسکونی یا زمین در سراسر کشور باشند.
تبصره : منظور از واحد مسکونی ششدانگ یک واحد مسکونی است و یا اینکه مجموع مالکیت مشاع در واحدهای متعدد مشتمل بر ششدانگ گردد اعم از اینکه در وثیقه باشد یا نباشد و منظور از زمین زمین قابل ساختمان در محدوده قانونی شهرهاست.
ب : متقاضی در تهران و شهرهائیکه اخذ مجوز خرید مسکن ضروری است ملزم به داشتن اجازه نامه خرید مسکن بوده و درسایر شهرها حداقل بایستی 3 سال سابقه سکونت داشته باشد مگر انکه به تایید سازمان استفاده کننده از خانه سازمانی متقاضی از شهر بزرگتر به شهر کوچکتر منتقل و ساکن شده باشد.
ج : متقاضی از تاریخ 22/11/1357 به بعد از وام مسکن یا خانه یا اراضی دولتی بصورت واگذاری و یا خانه های شرکتهای تعاونی مسکن استفاده نکرده باشد.
ماده 7 ـ متقاضی باید از واحد مسکونی فقط برای سکونت خود و عائله تحت تکفل استفاده کند.
ماده 8 ـ چنانچه متقاضی تا 7 سال از تاریخ تنظیم قرارداد واگذاری به هر نحوی از انحاء و تحت هر عنوان قانونی از قبیل بیع اجاره صلح هبه وکالت و غیره 0 به استثنای انتقالات قهری) و یا عملا عین یا منفعت واحد مسکونی را به غیر واگذاری کند می توان قرارداد واگذاری را فسخ و خانه سازمانی را مسترد نمود. در این صورت پیش قسط و اقساط پس از کسر اجرت المثل ماهانه به قیمت عادلانه روز و سایر هزینه های مربوطه به متقاضی مسترد می شود. ید متقاضی تا واگذاری قطعی ید امانی است.
تبصره : در مواردی که متقاضی تمام بهای خانه سازمانی را نقدا می پردازد در عقد بیع برا یفروشنده خیار فسخ محفوظ می ماند. ( تا در صورتیکه خریدار تا 7 سال از تاریخ تنظیم سند بیع برخلاف شرط فوق عمل نمود فروشندگان بتواند نسبت به فسخ عقد اقدام کند. در این صورت نیز وجوه دریافتی پس از کسر اجرت المثل ماهانه به قیمت عادلانه روز و سایر هزینه های مربوطه به خریدار مسترد می شود) .
ماده 9 ـ چنانچه با فروش خانه سازمانی به علت عدم نیاز موافقت شود مالک خانه سازمانی یا استانداری تا 3 سال بعد از تاریخ واگذاری اجازه احداث یا درخواست خانه سازمانی در همان محل را نخواهد داشت.
فصل سوم ـ اولویت
ماده 10 ـ در صورتیکه متقاضیان خرید خانه های سازمانی واجد شرایط مندرج در ماده 6 این آئین نامه باشند واگذاری با رعایت اولویتهای ذیل صورت می گیرد:
الف : 1 ـ کلیه بازنشستگان واجد شرایطی که طبق لایحه قانونی اجازه فروش خانه های سازمانی و اصلاحیه های ان طبق اسناد و مدارک موجود با فروش خانه سازمانی به انها موافقت شده لکن هنوز تشریفات واگذاری خاتمه نیافته بود.
2ـ بازنشسته ساکن در همان خانه .
3 ـ بازیشسته همان سازمان یا موسسه درهمان شهر که حکم بازنشستگی وی از 17/7/1358 به بعد صارد شده است.
4 ـ کارکنان شاغل ساکن در همان خانه .
5 ـ کارکنان شاغل همان سازمان یا موسسه در همان شهر.
6 ـ کارکنان بازیشسته یا شاغل سایر سازمانها در همان شهر.
ب : در صورتیکه متقاضیان در اولویت مساوی قرار گیرند مجددا اولویت هر متقاضی با توجه به تعداد عائله سابقه خدمت در همان شهر سابقه کل خدمت معکوس حقوق و مزایا و سابقه سکونت در ان شهر تعیین می شود.
تبصره 1 ـ منظور از بازیشسته در این ماده اشخاصی هستند که به موجب قانون استخدام کشوری یا سایرمقررات بازنشسته شده اند و اشخاصی که باستناد قوانین پاکسازی و بازسازی بازنشسته شده یا می شوند مشمول این آئین نامه نمی شوند.
تبصره 2 ـ در صورتیکه با واگذاری خانه سازمانی به متقاضی موافقت شده باشد لکن قبل از اتعقاد قرارداد واگذاری متقاضی فوت نماید در صورت تقاضای ورثه خانه سازمانی به ورثه قانونی واجد شرایط متوفی واگذار می شود.
فصل چهارم ـ نحوه واگذاری
ماده 11 ـ 25% بهای خانه سازمانی نقد و در حین عقد قرارداد واگذاری و بقیه ان به اقساط مساوی ظرف 7 سال وصول می گردد.
تبصره : بهای کلیه خانه های سازمانی که به موجب لایحه قانونی اجازه فروش خانه های سازمانی و اصلاحیه های ان با فروش انها موافقت شده لکن هنوز تشریفات واگذاری خاتمه نیافته طبق مقررات قانونی این آئین نامه تعیین می گردد و تابع کلیه شرایط این آئین نامه می باشد.
ماده 12 ـ خانه سازمانی تاپایان استهلاک اقساط در وثیقه فروشنده باقی می ماند.
ماده 13 ـ خریدار و در صورت فوت ورثه قانونی وی موظف و مکلف می باشداقساط خود را راس موعد مقرر پرداخت کنند و در صورت تخلف طبق مقررات عمل خواهد شد.
ماده 14 ـ کلیه هزینه های متعلقه بعهده خریدار است.
ماده 15 ـ در مواردی که عرصه خانه سازمان وقفی باشد در اینصورت فقط بهای اعیان بترتیب مذکور در ماده 11 وصول و اعیانی واگذاری می شود و نسبت به عرصه با امضای قرارداد واگذاری خریدار جانشین مستاجر اوقاف در ادای حقوق و دیون متعلق به عرصه می شود.
ماده 16 ـ در مواردی که تعیین وضع عرصه به لحاظ مقررات ثبتی یا سایر عوامل با اشکال مواجه باشد اعیان واگذار می گردد تا پس از رفع مشکل و تعیین وضع عرصه نسبت به واگذاری ان نیز اقدام شود.
ماده 17 ـ در اجرای وظایف و اختیارات مندرج در این آئین نامه و همچنین رعایت ضرورتهای مشروع یا مصالح عام به کمیسیون موضوع قانون فوق الذکر اجازه داده می شود در صورت لزوم در تعیین شرایط و اولویتهای استثنائاتی قائل شود و همچنین در کلیه مواردی که این آئین نامه ساکت است یا در اجرا ایجاد ابهام می نماید اتخاذ تصمیم کند.
نخست وزیر - میر حسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 11164

تاریخ تصویب : 1362/02/04

تاریخ ابلاغ : 1362/04/05

دستگاه اجرایی : وزارت مسكن و شهرسازی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.