×

آئین نامه اجرائی(82) قانون بودجه سال 1362 کل کشور

آئین نامه اجرائی(82) قانون بودجه سال 1362 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی(82)-قانون-بودجه-سال-1362-کل-کشور
شماره 19766 22/4/1362
وزارت امور اقتصادی و دارائی
هیئت وزیران در جلسه مورخ 8/4/1362 بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارائی و دادگستری جمهوری اسلامی ایران و تایید شورایعالی قضائی آئین نامه اجرائی(82) قانون بودجه سال 1362 کل کشور را به شرح زیر تصویب نمودند.
ماده 1 ـ کلیه دادگاهها اعم از انقلاب یا عادی یا سایر مراجع ذیصلاح قضائی مکلفند احکام قطعی موضوع تبصره 82 قانون بودجه سال 1362 کل کشور مربوط به وجوه و اموال متعلق به دولت که بعنوان جریمه یا استرداد اموال به دست امده و یا خواهد امد را بانضمام اسناد و مدارک و فهرست مشخصات وجوه اموال مذکور به نخست وزیری دفتر اجرائی تبصره 82 قانون بودجه سال 1362 ارسال نمانید.
ماده 2 ـ نحوه تحویل یا حفظ و نگهداری و فروش اموال و واریز وجوه حاصله موضوع ماده یک بر طبق مفاد این آئین نامه خواهد بود.
ماده3 ـ در نخست وزیری ( یا محل دیگری به تشخیص نخست وزیری) دفتری زیرنظر نماینده نخست وزیری در امور تبصره 82 قانون بودجه سال 1362 تشکیل می گردد تا نسبت به فروش حفظ و نگهداری اموال هماهنگیهای لازمه را معمول نماید.
ماده 4 ـ دادگاهها و مراجع زیرصلاح قضائی فوق الذکر مکلفند وجوه نقدی را در تهران به حساب درامد غیرقابل برداشت شماره (90028) اداره کل امور مالی دادگستری جمهوری اسلامی ایران در بانک ملی ایران شعبه ساختمان مرکزی دادگستری و در شهرستانها به حساب درامد غیر قابل برداشت اداره امور اقتصادی و دارائی محل که بهمین منظور توسط خزانه افتتاح گردیده و یا خواهد گردید واریز نموده و فیش بانکی مربوط را به دفتر تهران ارسال نمایند.
ادارات مذکور مکلفند وجوه مذکور و سایر وجوهی را که در اجرای تبصره 82 قانون بودجه سال 1362 و این آئین نامه به حسابهای مذکور واریز شده یا می شود را هر ده روز یکبار به حساب جاری شماره (90) که برای تمرکز این قبیل وجوه توسط خزانه نزد بانک مرکزی ایران افتتاح گردیده است منتقل نموده و در صورت آن را به دفتر اجرائی ارسال نمایند.
تبصره ـ در مواردیکه به تشخیص مراجع قضائی ذیربط وجوهی اضافه بر مبلغ مقرر و یا بر حسب اشتباه به حسابهای مزبور واریز شده باشد حسب مورد طبق مفاد دستورالعمل موضوع بخشنامه شماره 26/23141 مورخ 23/2/1350 وزارت امور اقتصادی و دارائی و آئین نامه شماره 26/169999 مورخ 19/12/1349 (تمرکز وجوه و یپرده) موضوع ماده (35) قانون محسبات عمومی مصوب 15/10/1349 اقدام خواهد شد.
ماده 5 ـ طلا و جواهرات ایترداد شده وسیله دادگاهها و سایر مراجع ذیصلاح قضائی مذکور در تهران به بانک مرکزی ایران و در شهرستانها به شعبه اصلی بانک ملی ایران همان شهرستان سپرده و در پایان هر سال با پیشنهاد دفتر به بانک مرکزی ایران منتقل خواهد شد.
ماده 6 ـ فرشها اعم از قالی قالیچه کناره و غیره در اختیار شرکت سهامی فرش ایران قرار گیرد تا شرکت مزبور نسبت به فروش انها زیرنظر دفتر اقدام نموده وجوه حاصله از فروش را بحساب تعیین شده در ماده 4 واریز نماید شرکت سهامی فرش ایران مجاز است کارمزد مربوط را طبق مقررات مورد عمل خود را از خریداران فرشهای مذکور دریافت نمایند.
تبصره ـ فرشهائیکه بنا به تشخیص کارشناسان شرکت سهامی فرش ایران و وزارت ارشاد اسلامی منحصر به فرد و یا دارای ارزش هنری ویژه بوده و یا نشان دهنده هنر ملی در زمانهای مختلف باشد و از نفایس ملی بحساب اید لازمست با توجه به اصل هشتاد و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای حفظ و نگهداری به موزه فرش ایران واگذار شود.
ماده 7 ـ نحوه فروش اموال منقول مصرفی توسط نمایندگان دفتر با رعایت صرفه و صلاح دولت تعیین و وجوه حاصل از آن به حساب تعیین شده در ماده 4 واریز خواهد شد.
ماده 8 ـ اموال غیر منقول توسط نمایندگان رسمی دفتر پس از ثبت نام دولت جمهوری اسلامی ایران در دفتر املاک با تقویم کارشناس رسمی دادگستری بفروش رسیده وجوه حاصله به حساب تعیین شده در ماده 4 واریز خواهد شد.
تبصره 1 ـ تا زمانیکه اموال غیر منقول مورد اشاره بفروش نرسیده باشد تعیین نحوه حفظ و نگهداری و بهره برداری در تهران به عهده دفتر و در استانها به عهده نمایندگان دفتر خواهد بود. و وجوه حاصله ا زفروش به حساب مربوطه منتقل خواهد شد.
تبصره 2 ـ چنانچه به اموال غیرمنقول موضوع آئین نامه ادارات دولتی و ارگانهای انقلاب اسلامی که از بودجه دولت استفاده می نماید نیاز داشته باشند پس از ارزیابی و قیمت گذاری با رعایت لحظات اقتصادی و با تادیه مبلغ آن بحساب مذکور در ماده 4 به انها واگذار می گردد.
ماده 9 ـ اموالی که به تشخیص نمایندگان دفتر و کارشناسان خبره و یا کارشناسان رسمی و تایید نماینده وزارت ارشاد اسلامی به عنوان نفایس ملی شناخته شوند با توجه به اصل 83 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به منظور حفظ و نگهداری به وزارت ارشاد اسلامی تحویل می گردد.
ماده 10 ـ کلیه احکام صادره نسبت به وجوه دریافتی و اموال استردادی که تاکنون به درامد عمومی واریز و یا نسبت به فروش آن اقدام نشده است مشمول مقررات این آئین نامه خواهد بود و وجوه حاصله موجود باید حداکثر دو ماه از تاریخ ابلاغ این آئین نامه بحساب تعیین شده در ماده 4 منتقل گردد.
ماده 11 ـ نظارت بر حسن اجرای این آئین نامه به عهده نخست وزیر می باشد و دادگاهها و سایر مراجع ذیصلاح قضائی و ادارات ذیربط مکلفند ضمن همکاری لازم کلیه اطلاعات مورد نیاز را در اختیار دفتر مذکور قرار دهند.
ماده 12 – اعتبارات لازم جهت هزینه های دفتر اجرائی از محل اعتبار دولت تامین خواهد شد.
ماده 13 ـ فروش اموال مذکور در این آئین نامه از شمول مقررات فروش اموال دولتی مستثنی است تخلف از اجرای کامل این آئین نامه و یا هر یک ا زمواد آن به موجب بند ب تبصره 82 قانون بودجه سال 1362 کشور در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی محسوب می گردد.
نخست وزیر ـ میر حسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 11188

تاریخ تصویب : 1362/04/08

تاریخ ابلاغ : 1362/05/04

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.