×

آئین نامه اجرائی ماده واحده قانون ایجاد تسهیلات در مقررات مالی اجرای طرح عمرانی کارخانه فولادسازی مبارکه

آئین نامه اجرائی ماده واحده قانون ایجاد تسهیلات در مقررات مالی اجرای طرح عمرانی کارخانه فولادسازی مبارکه

آئین-نامه-اجرائی-ماده-واحده-قانون-ایجاد-تسهیلات-در-مقررات-مالی-اجرای-طرح-عمرانی-کارخانه-فولادسازی-مبارکه

وکیل


شماره 15536 18/4/1362
وزارت معادن و فلزات
هیئت وزیران در جلسه مورخ 8/4/1362 بنا به پیشنهاد شماره
6277 مورخ 8/3/1362 وزارت معادن و فلزات و در اجرای ماده واحده قانون ایجاد تسهیلات در مقررات مالی اجرای طرح عمرانی کارخانه فولاد سازی مبارکه آئین نامه اجرائی قانون مزبور را بشرح زیر تصویب نمودند:
ماده 1 ـ کلیه معاملات ریالی مجتمع و ارزی دفتر جنوا طبق مفاد این آئین نامه انجام خواهد گرفت.
ماده 2 ـ معاملات فوق به سه دسته تقسیم می گردند.
الف ـ معاملات جزئی
ب ـ معاملات متوسط
ج ـ معاملات عمده
معاملات جزئی معاملاتی است که مبلغ آن از یک میلیون ریال تجاوز ننماید.
معاملات متوسط معاملاتی است که مبلغ آن از یک میلیون ریال بیشتر و از ده میلیون ریال تجاوز ننماید.
معاملات عمده معاملاتی است که مبلغ آن بیش از ده میلیون ریال باشد.
تبصره 1 ـ مبنای نصاب در خرید برای معاملات جزئی مبلغ معامله و در مورد معاملات عمده مبلغ براورد است.
ماده 3 ـ در مورد معاملات جزئی مامور خرید باید به فروشندگان کالا یا انجام دهندگان کار مورد احتیاج مراجعه و پس از تحقیق کامل از بهای کالا یا کار مورد نیاز معامله را با رعایت صرفه و صلاح انجام دهد مامور خرید باید ذیل سند هزینه را با قید نام و نام خانوادگی و تاریخ ذکر اینکه معامله به کمترین بهای ممکن نقدا انجام شده است امضاء کند.
ماده 4 ـ معاملات متوسط پس از اخذ استعلام کتبی از سه نفر فروشنده کالا یا انجام دهنده کار به کمترین بهای ممکن به تشخیص و مسئولیت مامور خرید و مسئول تدارکات و تایید مسئول قسمت بازرگانی انجام می گیرد.
تبصره 1 ـ در برگ استعلام نوع جنس یا موضوع کار مورد معامله و مقدار و مشخصات آن باید بطور وضوح تعیین و فروشنده کالا یا انجام دهنده کار نیز باید حداقل بها را در برگ استعلام نوشته و با تعیین ادرس و قید تاریخ مهر و امضاء نماید.
تبصره 2 ـ در مواردیکه فروشنده کالا یا انجام دهنده کار دو نفر باشند متصدی امر باید از تعداد موجود استعلامیه اخذ و مراتب را از طریق مسئول تدارکات به مسئول قسمت بازرگانی گزارش نماید.
تبصره 3 ـ هر گاه فروشندگان کالا یا انجام دهندگان کار از دادن استعلام و یا فاکتور فروش خودداری نمایند مامور مکلف است گزارش تهیه و از طریق مسئول تدارکات به مسئول قسمت بازرگانی ارائه نماید.
تبصره 4 ـ هر گاه فروشندگان کالا یا انجام دهندگان کار بیش از یک نفر نباشد مامور مربوطه گزارش لازم تهیه و به مسئول قسمت بازرگانی ارائه خواهد نمود.
تبصره 5 ـ انجام معامله در مورد تبصره های 2 و 3و 4 پس از تایید مسئول قسمت بازرگانی و موافقت مجری طرح یا نماینده ایشان بلامانع خواهد بود.
تبصره 6 ـ در مورد کالاها یا خدماتی که با انجام تشریفات مقرر خریداری شده در صورتی که نظیر همان کالا یا خدمت مجددا مورد نیاز باشد قسمت بازرگانی می تواند آن کالا یا خدمت را تا چهار ماه از تاریخ اخرین خرید بر اساس اخرین بهای خرید در صورتی که تنزل فاحشی در قیمتها رخ نداده باشد بدون رعایت تشریفات خریداری نماید.
ماده 5 ـ معاملات عمده به تشخیص کمیسیون معاملات به یکی از طریق زیر انجام خواهد گرفت.
1 ـ مناقصه عمومی
2ـ مناقصه محدود
3 ـ به هر طریق دیگری که به صرفه و صلاح دولت تشخیص داده شود.
ماده 6 ـ کمیسیون معاملات از سه نفر تشکیل می شود که از طریق مجری طرح برای مدت دو سال انتخاب می شوند.
اعضای کمیسیون معاملات باید دارای تقوی اطلاعات و تجربه کافی در رشته های مالی و بازرگانی و حقوقی و فنی بوده و متعهد به نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه باشند. رئیس کمیسیون معاملات توسط مجری طرح از بین اعضاء اصلی تعیین خواهد شد. اعضای کمیسیون معاملات بطور موظف و تمام وقت انجام خواهند نمود. چنانچه شرایط کار تمام وقت بودن اعضاء کمیسیون معاملات را ایجاب ننماید اعضاء کمیسیون ضمن موظف بودن اجازه انجام امور دیگری را پس از موافقت مجری طرح خواهند داشت .
تبصره 1 ـ در صورت ضرورت و تشخیص مجری طرح دو نفر دیگر با شرایط فوق به اعضاء اصلی کمیسیون اضافه خواهد شد.
تبصره 2 ـ در انتخاب اعضای کمیسیون ترتیبی اتخاذ خواهد شد که حتی المقدور یک نفر از انها دارای اطلاعات مالی و بازرگانی و یک نفر دارای اطلاعات حقوقی و بقیه دارای اطلاعات فنی باشند.
تبصره 3 ـ علاوه بر انتخاب اعضاء اصلی کمیسیون معاملات سه عضو علی البدل نیز با همان شرایط اعضاء اصلی و برای مدت دو سال به تریتب فوق انتخاب خواهند شد تا در صورت مرخصی ماموریت معذوریت استعفا یا فوت عضو اصلی در کمیسیون معاملات شرکت نمایند.
تبصره 4 ـ هر گاه تغییر یا تبدیل اعضاء کمیسیون به جهتی از جهات قبل از انقضای مدت لازم شود مجری طرح جانشین انان را برای بقیه مدت انتخاب خواهد نمود.
تبصره 5 ـ مجری طرح موظف است یک ماه قبل از انقضای مدت خدمت اعضاء کمیسیون نسبت به انتخاب اعضاء کمیسیون اقدام نمایند انتخاب اعضاء قبلی بلا مانع است .
تبصره6 ـ تصمیمات کمیسیون معاملات با رای اکثریت لازم الاجرامیباشد.
تبصره 7 ـ آئین نامه داخلی کمسیون معاملات به وسیله کمسیون تهیه وپس ازتصویب مجری طرح قابل اجرا خواهدبود.
تبصره 8 ـکمسیون معاملات مجاز است درصورت نیاز از کارشناسان مجتمع مشاوره دعوت به عمل اورده و ادارات مربوطه ملزم به همکاری می باشند.
تبصره 9 ـ جلسات کمیسیون معاملات با حضور کلیه اعضاء رسمیت می یابد.
ماده 7 ـ کمیسیون معاملات دارای کلیه اختیارات لازم برای اتخاذ تصمیم راجع به معاملات عمده بوده و دارای وظائف و اختیارات ذیل می باشد.
1 ـ تعیین نحوه انجام معامله از قبیل مناقصه عمومی مناقصه محدود و غیره .
2 ـ تصویب شرایط قراردادها و مشخصات که از طرف ادارات مربوطه تهیه و به کمیسیون پیشنهاد می شود با رعایت قانون برنامه و بودجه.
3 ـ تعیین برنده مناقصه یا مزایده و بطور کلی تعیین شخص یا اشخاصی که معامله با انها باید انجام گیرد.
تبصره 1 ـ در تعیین شخص یا اشخاص انجام دهنده معامله نوع جنس و مرغوبیت و دوام و مدت تحویل و بها و شرایط پرداخت آن و بطور کلی صرفه و صلاح دولت از هر لحاظ رعایت خواهد شد.
تبصره 2 ـ در مورد معاملاتی که جنبه فنی دارد کمیسیون معاملات مکلف است تصمیم خود را با رعایت کلیه جنبه های فنی و تخصصی اتخاذ نماید، برای این منظور اداره مربوطه کلیه اطلاعات فنی و تخصصی لازم را در مورد پیشنهادهای رسیده در اختیار کمیسیون معاملات قرار خواهد داد.
تبصره 3 ـ رعایت حق تقدم نسبت به محصولات داخلی با در نظر گرفتن صرفه و صلاح مجتمع .
تبصره 4 ـ در مورد مقاطعه کاری ساختمان و خدمات مشاوره های فنی و غیره در مرحله اول اشخاص و مؤسسات صلاحیت دار ایرانی که تمام یا اکثریت سهام آن متعلق به اتباع ایران باشد و در مرحله دوم شرکتهائی که مرکز انها در ایران است مقدم خواهند بود.
4 ـ در هر مناقصه تعیین اینکه مصالح به عهده مجتمع خواهد بود یا بر عهده مقاطعه کار با کمیسیون معاملات می باشد و در صورتیکه به عهده مجتمع باشد تعیین بهای مصالح تحویلی به پیمانکار توسط قسمت بازرگامی مشخص و توسط کمیسیون معاملات تایید می گردد به نحوی که قیمت مواد و مصالح از قیمت تمام شده کمتر نباشد مگر در مواردی که قیمت تعیین شده در شرایط مناقصه اعلام شده باشد.
تبصره ـ جهت تسریع در ساخت پروژه ارائه خدمات به پیمانکاران بر اساس آئین نامه ای خواهد بود که توسط کمیسیون معاملات تهیه و به تایید مجری طرح می رسد بدیهی است قیمت خدمات ارائه شده از طرف کمیسیون معاملات تصویب و جهت اجرا ابلاغ خواهد گردید که از صورت وضعیت انجام دهندگام کار کسر خواهد شد قیمت تصویبی نباید از قیمت تمام شده به سرح کمتر باشد.
5 ـ در صورت واگذاری کار به گروههای تعاونی که بدین منظور تشکیل شده اند تعیین بهای کار با توجه به فهرست بهاء سازمان برنامه و بودجه و رعایت صرفه و صلاح دولت بدون تشریفات مناقصه بلامانع است.
6 ـ رسیدگی به موارد تخلف و یا شکایت رسیده دایر بر عدم اجرای مقررات این آئین نامه و گزارش آن به مجری طرح جهت اتخاذ تصمیم مقتضی در صورت یکه تخلف از اجرای آئین نامه مربوط به اقدامات کمیسیون معاملات باشد مجری طرح موضوع را رسیدگی و برای اتخاذ تصمیم مقتضی به مقام وزارت و دیوان محاسبات گزارش خواهد نمود.
ماده 8 ـ در صورتیکه تصمیم کمیسیون معاملات به اتفاق ارا اتخاذ نشود کسی که در اقلیت قرار می گیرد می تواند در حالی که معامله را برخلاف صرفه و صلاح مجتمع یا برخلاف آئین نامه تشخیص دهد گزارش خود را به صورت کتبی و مستدل به رئیس کمیسیون معاملات ارائه نمایئ و رئیس کمیسیون موظف است که این گزارشات را عینا به مجری طرح یا نماینده ایشان تسلیم نماید بدیهی است که این تشریفات سبب توقف معاملات طبق نظر اکثریت کمیسیون نخواهد بود و فقط جهت کنترل کارهای کمیسیون توسط مجری طرح می باشد.
ماده 9 ـ کمیسیون معاملات مکلف است تصمیم مربوط به اجازه معاملات پیشنهاد شده را با توجه به نوع و خصوصیات هر معامله در اسرع وقت و حداکثر ظرف هفت روز به غیر روزهای تعطیل اتخاذ و به واحد اقدام کننده ابلاغ نماید.
تبصره 1 ـ چناچه پس از گذشتن هفت روز ار تاریخ وصول درخواست به کمیسیون تصمیم لازم راجع به انجام معامله از طرف کمیسیون اتخاذ نشود اداره مربوطه موظف است مراتب را به مجری طرح گزارش دهد و در این صورت طبق نظر مجری طرح عمل خواهد شد.
تبصره 2 ـ در مورد معاملاتی که اخذ تصمیم در ظرف هفت روز بعللی مقدور نباشد کمیسیون معاملات قبل از انقضای مهلت مراتب را به مجری طرح گزارش خواهد نمود و در این صورت طبق نظر مجری طرح عمل خواهد نمود.
ماده 10 ـ در مواردی که معامله طبق تشخیص کمیسیون معاملات باید از طریق مناقصه انجام گیرد اگهی مناقصه در تهران از یک تا سه نوبت ( به اقتضای اهمیت معامله و با تشخیص کمیسیون معاملات ) در روزنامه رسمی و حداقل یکی از جراید کثیرالانتشار منتشر خواهد شد و در شهرستانها اگهی بوسیله جراید محل به اطلاع عموم خواهد رسید.
تبصره 1 ـ در صورتیکه کمیسیون معاملات تشخیص دهد که انتشار اگهی هم در تهران و هم در شهرستانها ضرورت دارد به ترتیب مندرج در ماده فوق در هر محلی که لازم بداند اقدام به نشر اگهی خواهد شد.
ماده 11 ـ شرایط مندرج در اگهی مناقصه با نظر و تایید کمیسیون معاملات به ترتیبی تعیین خواهد گردید که موضوع معامله کاملا مشخص و امکان شرکت متقاضیان صلاحیتدار بیشتر در مناقصه فراهم و تضمین کافی برای انجام معامله تحصیل گردد.
ماده 12 ـ منظور داشتن امتیازاتی برای برنده مناقصه خارج از آن چه که قبلا در اگهی و مشخصات پیش بینی شده است ممنوع می باشد مگر انکه بنابر اوضاع و احوال و به تشخیص کمیسیون معاملات و تصویب مجری طرح اعطای چنین امتیازاتی در مقابل اخذ امتیازات متقابل از پیمانکار صلاح باشد.
ماده3 ـ چنانچه پیشنهادهائی از وزارتخانه ها و یاسازمانهای دولتی و ملی شده یا نهادهای انقلابی برای شرکت در مناقصه برسد کمیسیون معاملات مکلف است در صورت تساوی شرایط معامله را با انها انجام دهد.
ماده 14 ـ قسمت بازرگانی حتی الامکان نوخ عادله جنس یا کار مورد معامله را به وسائل مطمئن از طریق و با همکاری ادارات مربوط قبلا بدست اورده و در روز تشکیل کمیسیون قبل از قرائت پیشنهادها در دسترس اعضاء کمیسیون معاملات خواهد گذاشت تا کمیسیون بتواند با بصیرت کامل نسبت به پیشنهاد های رسیده اظهارنظر نموده و تصمیم مقتضی اتخاذ نماید.
ماده 15 ـ اگر در نتیجه انتشار اگهی مناقصه پیشنهای نرسد و یا پیشنهادهای رسیده از سه فقره کمتر یا قیمتهای پیشنهاد شده از حدود اعتدال خارج باشد معامله به یکی از شقوق زیر انجام خواهد گرفت.
1 ـ در صورتی که پیشنهادی نرسیده باشد کمیسیون معاملات می تواند به هر ترتیب که صلاح بداند اتخاذ تصمیم نماید.
2 ـ در صورتی که تعداد پیشنهادات رسیده کمتر از سه فقره باشد اگر کمیسیون قیمت را عادله تشخیص دهد انجام معامله را می دهد و در غیر این صورت بوسیله استعلام بها قیمت عادله تعیین و هر گاه قیمتی که با این طریق بدست می اید با حداقل قیمت پیشنهادی مساوی و یا بالاتر از آن باشد معامله با حائز حداقل مناقصه انجام می گردد و اگر کمتر باشد و پیشنهاد دهنده نیز حاضر به انجام معامله با آن قیمت باشد کمیسیون باید ترتیبی دهد که با او معامله شود و الا معامله به ماخذ استعلام انجام خواهد گردید.
3 ـ در صورتی که قیمتهای پیشنهادی از حدود اعتدال خارج باشد کمیسیون معاملات می تواند به هر نحوی که مقتضی می داند دستور دهد معامله انجام شود.
ماده 16 ـ در صورتی که پیشنهادهای رسیده سه فقره یا زیادتر باشد پس از قرائت انها و اطلاع از قیمت پیشنهادی و تشخیص حداقل و مقایسه آن با نرخ عادله کمیسیون معاملات با رعایت مدت مقرر در اگهی تصمیم مقتضی اتخاذ و برنده مناقصه را با رعایت صرفه و صلاح تعیین و صورتمجلس تنظیم خواهد نمود.
ماده 17 ـ پس از موعد مقرر در اگهی هیچگونه پیشنهادی اعم از کتبی یا شفاهی خواه قبل از تصمیم کمیسیون معاملات و یا بعد از آن به هیچ عنوان پذیرفته نخواهد شد.
ماده 18 ـ تصمیم کمیسیون معاملات با رعایت مدت مقرر در اگهی مناقصه بلافاصله به قسمت بازرگانی ابلاغ می شود و قسمت بازرگانی موظف ایت نتیجه مناقصه را به برنده و همچنین اداره پیشنهاد دهنده کار اعلام و بدون تاخیر نسبت به انعقاد قرارداد و انجام معامله اقدام نماید.
تبصره ـ چنانچه برنده مناقصه حاضر به انعقاد قرارداد نشود سپرده او ضبط و بطریق مذکور در ماده 21 اقدام خواهد شد.
ماده 19 ـ در مورادیکه کمیسیون معاملات برنده مناقصه را اعلام کرده باشد سپرده او و شخصی که بهای پیشنهادی او در مرتبه دوم قراردارد ( مگر این که رجوع به او طبق تبصره ماده 23 میسر نباشد) نگاهداری و سپرده سایر پیشنهاد دهندگان مسترد خواهد شد.
ماده 20 ـ در صورتیکه برنده مناقصه از تاریخ ابلاغ نتیجه مناقصه ظرف مدت تعیین شده توسط کمیسیون معاملات نسبت به سپردن تضمین حسن انجام معامله اقدام نکند و یا برای انجام معامله حاضر نشود سپرده شرکت در مناقصه او ضبط می شود و مراتب به شخصی که پیشنهاد او در مرتبه دوم قراردارد با رعایت مفاد تبصره این ماده ابلاغ می گردد.
اگر او هم از تاریخ ابلاغ نتیجه مناقصه ظرف مدت تعیین شده توسط کمیسیون معاملات نسبت به سپردن او نیز ضبط می شود و در این صورت به تشخیص کمیسیون معاملات مناقصه تجدید گردیده و چنانچه لازم تشخیص داده شود که مناقصه تجدید نگردد تصمیم لازم توسط کمیسیون معاملات اتخاذ می گردد.
تبصره 1 ـ به شخصی که بهای پیشنهادی او در مرتبه دوم قراردارد به شرطی ابلاغ می شود که تفاوت بهای پیشنهادی او با برنده مناقصه از مبلغ سپرده بیشتر نباشد و در غیر این صورت به پیشنهاد کمیسیون معاملات اتخاذ تصمیم با مجری طرح خواهد بود.
تبصره 2 ـ مراتب مندرج در این ماده باید در اگهی یا اسناد مناقصه قید گردد.
ماده 21ـ در مواردی که نفر اول و دوم برنده مناقصه از انجام تعهد خودداری نمایند چنانچه انجام معامله با آن قیمت و شرایط با دیگری که با توجه به ماده 36 صلاحیت انجام معامله را دارا است ممکن باشد کمیسیون معاملات می تواند معامله را به دیگری واگذار نماید و در صورتی که انجام معامله با آن قیمت و شرایط میسر نگردد کمیسیون معاملات نحوه انجام معامله را مجددا تعیین خواهد نمود.
ماده 22 ـ در مواردی که پیمانکار با طرف معامله پس از انعقاد قرارداد با سپردن حسن انجام معامله از انجام تعهد خودداری نماید چنانچه انجام معامله با آن قیمت و شرایط با دیگری ممکن باشد کمیسیون معاملات می تواند انجام معامله را با توجه به ماده 37 به دیگری واگذار نماید و در صورتی که تامین احتیاجات مورد معامله با آن قیمت و شرایط میسر نگردد نحوه انجام معامله توسط کمیسیون معاملات تعیین خواهد گردید بدیهی است با طرف متخلف بر طبق شرایط معامله یا پیمان عمل خواهد شد.
ماده 23 ـ چنانچه برنده مناقصه بیش از یک نفر بوده و بین انها نسبت به واگذاری معامله به یکی از انها توافق حاصل نشود با رعایت بند 5 ماده 7 و ماده 13 برنده بوسیله قرعه تعیین خواهد شد.
ماده 24 ـ در صورتی که اگهی مناقصه برای اجناس مختلف منتشر شده و قیمت یا یا چند قلم پیشنهادی نسبت به پیشنهاد دیگر ارزانتر و چند قلم گرانتر باشد اصولا معامله با کسی که من حیث المجموع از همه ارزانتر پیشنهاد داده است انجام خواهد شد مگر انکه خرید اجناس مورد معامله از فروشندگان متعدد مقرون و صلاح بوده و مخصوصا با توجه به شرایط تحویلی و خصوصیات مساعد دیگر به صلاح باشد که در این صورت معامله تفکیک و هر قلم از اجناس مزبور از کسی که به نارلترین قیمت قبول کرده خریداری خواهد شد اختیار نسبت به تفکیک اقلام معامله باید در اگهی قید شود .
ماده 25 ـ چنانچه بنا به پیشنهاد اداره مربوطهیا راسا کمیسیون معاملات صلاح بداند می توان معامله را با تصویب کمیسیون معاملات بوسیله مناقسه محدود انجام داد باین ترتیب که به تعداد لازم با اشخاص صلاحیتدار که اسم انها در فهرست فروسندگان یا انجام دهندگان کار مذکور در ماده 36 مندرج است مکاتبه نموده و از انها پیشنهاد درخواست و هر کدام را که بیشتر بصرفه و صلاح باشد قبول نماید.
ماده 26 ـ کلیه مقررات مربوط به مناقصه عمومی که قابل انطباق یا مناقصه محدود باشد در مورد مناقصه محدود نیز باید رعایت گردد.
ماده 27 ـ چنانچه بنا به پیشنهاد اداره مربوطه یا راسا کمیسیون معاملات صلاح بداند که معامله بطریق دیگری غیر از مناقصه عمومی و محدود انجام شود انجام معامله بترتیب زیر مجاز خواهد بود.
الف ـ تا بیست میلیون ریال با تصویب کمیسیون معاملات
ب ـ تا دویست میلیون ریال با تصویب کمیسیون معاملات و موافقت مجری طرح
ج ـ تا یک میلیارد ریال با تصویب کمیسیون معاملات و موافقت مجری طرح و تایید وزارت معادن و فلزات.
د ـ مازاد بر یک میلیارد ریال پس از کسب موافقت شورای اقتصاد
ماده 28 ـ در صورتی که معامله بطریقی غیر از مناقصه عمومی و محدود انجام شده باشد کلیه مقررات مربوط به اخذ سپرده حسن انجام معامله و انعقاد پیمان و تحویل کالا که قابل انطباق باشد بایستی رعایت گردد.
ماده 29 ـ در مورد کلیه معاملات عمده باستثناء معاملاتی که جنس مورد معامله بلافاصله پس از انجام تحویل و بهای آن نقدا پرداخت می گردد. باید پیمان منعقد گردد.
ماده 30 ـ شرایط مندرج در پیمان با نظر و تایید کمیسیون معاملات و رعایت قانون برنامه و بودجه تعیین خواهد گردید.
ماده 31 ـ تحویل مورد معامله بشرح زیر انجام می گیرد.
الف ـ در مورد معاملات جزئی بوسیله و مسئولیت انباردار ومسئول انباریا تحویل گیرنده کار و مسئول واحد تحویل گیرنده کار حسب مورد.
ب ـ در مورد معاملات متوسط علاوه بر بند الف امضاء کمیسیون تحویل که شامل کارشناس فنی نماینده قسمت مالی و یا نماینده مجری طرح باشند لازم می باشد.
ج ـ در مرد معاملات عمده تحویل بوسیله و مسئولیت مسئول انبار با مسئول واحد تحویل گیرنده کار و نماینده قسمت تقاضا کننده و نماینده مجری طرح از قسمت مالی انجام گرفته که بایستی توام با نظارت موثری که موردتایید کمیسیون معاملات باشد انجام پذیرد.
ماده 32 ـ در معاملات عمده برای تحویل هر فقره جنس یا کار بایستی صورتمجلس تنظیم و در آن بطور صریح قید گردد که جنس مورد معامله یا کار انجام شده طبق نمونه ممهور و با مشخصات مندرج در پیمان می باشد در مواردی که معلوم شود که کالا یا کار تحویل شده از حیث کمیت یا کیفیت طبق مشخصات یا نمونه نباشد کمیسیون معاملات باید از طریق اداره مربوطه موضوع را تعقیب نماید تا جبران خسارت شود.
تبصره ـ هرگاه بین گیرندگان از یک طرف وپیمانکار از طرف دیگر در نوع جنس و مشخصات اختلاف نظر حاصل شود صورتمجلس تنظیم و پیمانکار نظر خود را ذیل صورتمجلس قید و مراتب به اداره مربوطه گزارش می شود تا با جلب نظر کمیسیون معاملات اقدام مقتضی بعمل اید.
ماده 33 ـ در مواردی که کالا در خارج از انبار تحویل می گردد و به انبار وارد نمی شود با درنظر گرفتن مفاد مواد 32 و 33 حسب مورد اقدام خواهد شد .و تحویل گیرنده کالا بجای انبارداری تکالیف مربوطه را انجام خواهد داد و رسید یا صورتمجلس مربوط حسب مورد مبنای صدور قبض انبار و حواله انبار قرار خواهد گرفت.
ماده 34 ـ انجام کارهای تعمیرات و ساختمان و خرید خدمت که توسط مجتمع به جهتی از جهات امکان پذیر نباشد و مبلغ آن حداکثر تا اخرین حد معاملات متوسط باشد به پیشنهاد اداره مربوطه و تایید قسمت بازرگانی به انجام دهنده ارجاع می گردد.
ماده 35 ـ ارجاع طراحی و نظارت بر حسن اجرای کارهائی که بر طبق پیمان انجام می شود بهمان پیمانکار و یا مؤسسات وابسته به آن ممنوع است.
تبصره ـ در مورد بخصوص و معینی که طراحی تاسیسات یا کار بطور اجبار باید بهمان سازنده و یا مقاطعه کار واگذار گردد علل و دلائل آن به مجری طرح می تواند در صورت لزوم عملیات طراحی و مهندسی و ساختمان و مقاطعه کاری را به مؤسسه واحدی واگذار نماید ولی نظارت بر حسن اجرای کار باید حتما بوسیله خود مسئولین طرح یا مؤسسه و شخص دیگری که هیچگونه ارتباط و وابستگی مستقیم یا غیر مستقیم با پیمانکار نداشته باشد بعمل اید.
ماده 36 ـ برای معاملات عمده که مربوط به امور فنی و تخصصی باشد باید قبلا ترتیب مقتضی برای تشخیص صلاحیت داوطلبان شرکت در این معاملات داده شود و فهرست قابل تجدیدنظر خواهد بود و پیشنهاد فقط از پیمانکارانی قبول می شود که صلاحیت انها بترتیب مذکور مسلم باشد.
ماده 37 ـ در صورتیکه در هر یک از مراحل عمل قبل از انجام معامله بعللی از قبیل تفاوت میزان براورد قبلی با پیشنهادات واصله و نظایر آن موجب شود که معاماه از ردیف معاملات متوسط خارج و در ردیف معاملات عمده قرار گیرد اتخاذ تصمیم برای انجام معامله با کمیسیون معاملات خواهد بود ولی چنانچه اداره مربوطه معامله را انجام داده است و ضمن عمل بعلت افزایش حجم کار حدود معامله تغییر کرده باشد معامله به صورتی که انجام شده معتبر خواهد بود ولی اداره مربوطه مراتب را با توضیحات لازم به اطلاع کمیسیون معاملات خواهد رسانید. در صورتی که کمیسیون معاملات آن را تایید ننماید را جهت اتخاذ تصمیم به مراجع مذکور در ماده 27 این آئین نامه به مجری طرح گزارش خواهد نمود.
ماده 38 ـ در مواردی که صرفه و صلاح مجتمع به تشخیص مسئولین فنی با ذکر دلائل ایجاب نماید که فروشنده کالا یا انجام دهنده کار بخصوصی طرف معامله قرار گیرد بطریق زیر عمل خواهد شد.
1 ـ در مورد معاملات جزئی با اعلام و مسئولیت مامور خرید و تایید مسئول تدارکات .
2 ـ در مورد معاملات متوسط مراتب پس از طی مراحل موضوع بند 1 فوق و تایید مسئول بازرگانی و تصویب کمیسیون معاملات.
3 ـ در مورد معاملات عمده با پیشنهاد کمیسیون معاملات و تصویب مجری طرح .
4 ـ چنانچه کالاها یا کارهائی که فروشنده یا انجام دهنده آن منحصر و یا کالای ساخت کارخانجات داخلی است در صورتی که از طرف مراجع دولتی برای انها نرخی تعیین شده باشد و فروشنده نیز حاضر به فروش به نرخ تعیین شده بشود با آن خریداری ولی در صورتیکه برای انها نرخی تعیین نشده باشد و یا فروشنده حاضر به فروش به نرخ تعیین شده نباشد به نرخ پیشنهادی خریداری می گردد و مراتب به مقامات مربوطه اعلام خواهد شد.
تبصره ـ فهرست کالاهائی که فروشنده انها منحصر به فرد است ازطرف اداره مربوطه تهیه و برای مدت معینی بتصویب کمیسیون معاملات خواهد رسید.
ماده 39 ـ در مورد فروش اشیاء مستعمل و یا زائد بر احتیاج به پیشنهاد اداره مربوطه و تایید کمیسیون معاملات و تصویب مجری طرح عمل فروش انجام می گیرد. چنانچه مبلغ تخمینی فروش تا پانصد هزار ریال باشد از طریق استعلام و چنانچه مبلغ تخمینی از پانصد هزار ریال تا پنج میلیون ریال باشد از طریق حراج و در صورتی که مبلغ تخمینی متجاوز از پنج میلیون ریال باشد از طریق مزایده بفروش خواهد رسید.
ماده 40 ـ مقرراتی که در این آئین نامه برای عمل مناقصه عمومی پیش بینی گردیده در مواردی که منطبق با عمل مزایده باشد بایستی رعایت گردد.
ماده 41 ـ در صورتیکه به کالای فروخته شده حقوق گمرکی تعلق گیرد برنده مزایده موظف است قبل از تحویل جنس از انبار حقوق گمرکی و عوارض متعلقه را به دولت بپردازند.
ماده 42 ـ چنانچه کمیسیون معاملات طریق دیگری را برای فروش بیشتر مقرون بصرفه بداند پس از کسب موافقت مجری طرح معامله به آن طریق انجام خواهد گرفت.
سایر مقررات در رابطه با ماده واحده .
ماده 43 ـ ذیحساب اعتبارات طرح مجتمع فولاد مبارکه از بین کارکنان رسمی مجتمع از طرف مجری طرح انتخاب و به وزیر معادن و فلزات پیشنهاد می گردد و در صورت تایید شخص پیشنهاد شده توسط وزیر معادن و فلزات و همچنین وزیر امور اقتصادی و دارائی حکم ذیحسابی توسط وزیر امور اقتصادی و دارائی صادر خواهد شد.
ماده 44 ـ ذیحساب مجتمع فولاد مبارکه می تواند انجام تمام یا قسمتی از وظایف و مسئولیتهای خود را با تایید مجری طرح به معاون یا معاونین خود که بایستی از پرسنل مجتمع باشند واگذار نماید.
ماده 45 ـ مجری طرح اختیار دارد با پیشنهاد ذیحساب به هر تعداد و به هر عنوان که در ارتباط با عملیات مجتمع باشد حسابهای بانکی در بانکهای داخلی با امضاء مشترک ذیحساب یا نماینده او و لااقل یک امضاء مجاز دیگر افتتاح نماید و در مورد افتتاح حساب در بانکهای خارجی برای هزینه های ارزی دفتر جنوا تایید وزیر معادن و فلزات می باشد.
ماده 46 ـ در صورتی که ذیحساب تشخیص دهد که پرداخت وجهی مخالف مقررات است مراتب را به مجری طرح یا نماینده ایشان اعلام می کند هرگاه مراجع مزبور مسئولیت امور را کتبا به عهده بگیرند ذیحساب مکلف است وجه را پرداخت و موضوع را به وزیر معاون و فلزات گزارش دهد.
ماده 47 ـ مراجع ذیصلاح در امر تشخیص تامین اعتبار اعهد تسجیل صدور حواله و درخواست وجه بر طبق قانون محاسبات خواهد بود.
ماده 48 ـ تغییرات لازم در مواد این آئین نامه با رعایت قانون ایجاد تسهیلات در مقررات مالی اجرای طرح عمرانی کارخانه فولادسازی مبارکه انجام خواهد گرفت.
ماده 49 ـ این آئین نامه باستناد ماده واحده در مورد مستثنی مجتمع فولاد مبارکه از شمول قانون محاسبات مصوب روز سه شنبه بیست و هشتم دی ماه یک هزار و سیصد شصت و یک مجلس شورای اسلامی تهیه و از تاریخ ابلاغ قابل اجرا است.
نخست وزیر ـ میر حسین موسوی


نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 11190

تاریخ تصویب : 1362/04/08

تاریخ ابلاغ : 1362/05/06

دستگاه اجرایی : وزارت معادن و فلزات -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.