×

آئین نامه استخدامی کارکنان مجلس شورای اسلامی

آئین نامه استخدامی کارکنان مجلس شورای اسلامی

آئین-نامه-استخدامی-کارکنان-مجلس-شورای-اسلامی

وکیل


شماره 3958 14/3/1362
مجلس شورای اسلامی قانون راجع به آئین نامه استخدامی مجلس شورای اسلامی که در جلسه روز چهارشنبه چهاردهم بهمن ماه یکهزار و سیصد و شصت و یک در کمیسیونهای دیوان محاسبات و بودجه کار و امور اجنماعی تصویب و در جلسه مورخ 9/12/1361 به تایید شورای نگهبان رسیده که برای مدت پنجسال از تاریخ تصویب به صورت ازمایشی قابل اجرا است و طی نامه شماره 3101 مورخ 31/2/1362 ریاست جمهوری به نخست وزیری واصل گردیده است برای اجرا به پیوست ابلاغ می گردد .
نخست وزیر ـ میر حسین موسوی

فصل اول ـ کلیات
ماده 1 ـ امور استخدامی مستخدمین مجلس شورای اسلامی که از این پس در این آئین نامه مجلس خوانده می شود تابع این مقررات خواهد بود و پس از تصویب قانون استخدامی مستخدمین دولت در سراسر کشور که در دست تهیه است کارکنان مجلس نیز تابع آن آئین نامه خواهند بود.
ماده 2 ـ مستخدمینی که برای تصدی یکی از مشاغل مستمر معین مجلس استخدام شده یا بشوند مستخدمین ثابت مجلس و مشمولین این مقررات خواهند بود.
مستخدمین پیمانی که برای تصدی مشاغل موقت و مدت معین بخدمت مجلس درایند به موجب مقرراتی که به تصویب هیئت رئیسه مجلس برسد مشغول کار خواهند شد.
ماده 3 ـ افرادی که برای مشاغل کارگری بکار گمارده شده یا بشوند تابع مقررات قانون کار خواهند بود. تعیین مشاغل کارگری بعهده هیئت رئیسه مجلس می باشد.
ماده 4 ـ تشکیلات مجلس و هر نوع تغییرات بعدی در آن باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و مشاغل مستمر و حذف یا ایجاد مشاغل جدید به تصویب هیئت رئیسه مجلس خواهد رسید.
فصل دوم ـ ورود به خدمت
ماده 5 ـ برای ورود به خدمت مجلس شورای اسلامی شرایط زیر لازم است.
الف ـ متدین به دین اسلام و دارای تقوی ـ مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی و عامل به احکام دین.
ب ـ داشتن حسن پیشینیه و شهرت به صحت عمل .
ج ـ تابعیت کشور جمهوری اسلامی .
د ـ انجام خدمت وظیفه عمومی یا داشتن معافیت قانونی در صورت مشمول بودن .
هـ ـ داشتن تونائی کاری که برای انجام آن استخدام می شود .
و ـ داشتن حداقل گواهینامه پایان تحصیلات ابتدائی با تجربه کافی به تشخیص هیئت رئیسه .
ز ـ عدم اعتیاد و دارای سلامتی روان و برخورد نیکو .
ح ـ داشتن حداقل 18 سال سن .
تبصره 1 ـ استخدام اقیلیتهای مذهبی مصرح در اصل 13 قانون اساسی با رعایت موازین شرعی بلامانع است .
تبصره 2 ـ هیئت سه نفری کارپردازان با تایید شورای سه نفره طبقه بندی مشاغل پس از موفقیت دائطلبان در ازمایش ورودی وجود شرایط فوق را با انجام تحقیق و تفحص و محاصبه احراز خواهند کرد . نظر اکثریت کارپردازان ملاک عمل خواهد بود .
تبصره 3 ـ در قرارداد استخدام مجلس و مستخدم با توجه به شرایط و ترتیبات مقرر در این قانون متعهد می باشند به کلیه شرایط و ترتیبات مقرر عمل نمایند .
ماده 6 ـ داوطلبان استخدام در مجلس شورای اسلامی پس از احراز صلاحیت قبل از ورود به خدمت رسمی یک دوره ازمایشی شش ماهه طی خواهند کرد .
تبصره ـ افراد مذکور در این ماده در طول دوره ازمایشی با ابلاغ موقت از حقوق فوق العاده شغل و مزایای پایه یک گروه مربوطه استفاده خواهند کرد .
ماده 7 ـ پذیرفته شدگان در دوره ازمایشی چنانچه از خود لیاقت و کاردانی و دلسوزی و علاقه بکار نشان دهند به پیشنهاد هیئت کارپردازان با تایید شورای سه نفره طبقه بندی مشاغل و در صورت تصویب هیات رئیسه استخدام انان قطعی شده و دوره ازمایشی جزء خدکت انان محسوب می گردد .
فصل سوم ـ حقوق و مزایا
ماده 8 ـ کلیه مشاغل مستمر مجلس بر اساس اهمیت وظایف و مسئولیتها و شرایط احراز طبقه بندی و ارزیابی شده به گروههای مربوط تخصیص می یابد .
تبصره 1 ـ طرح طبقه بندی مشاغل که شامل دستورالعمل ارزیابی کشاغل و همچنین دستورالعما اجرائی طرح و شرح وظایف و شرایط احراز طبقات مشاغل و فهرست تخصیص طبقات مشاغل به گروهها می باشد پس از تصویب کمیسیون مربوطه ( استخدام و دیوان محاسبات ) بوسیله هیئت رئیسه قابل اجرا می باشد .
تبصره 2 ـ در مواردیکه ضرورت ایجاب کند که شرح وظایف و شرایط احراز طبقات مشاغل اصلاح شود مشاغل مستمر جدید به ترتیب مندرج در تبصره 1 این ماده ارزیابی و به گروههای مربوط تخصیص می یابد .
ماده 9 ـ جدول حقوق ماهانه مستخدمین مجلس به شرح جدول ضمیمه است و ضریب ریالی مربوط به مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری می باشد .
ماده 10 ـ به کلیه کارکنان مبلغ 10000 ریال فوق العاده شغل پرداخت می شود و بر حسب نوع کار و و ظایف این مبلغ تا 25000 ریال قابل افزایش است .
ماده 11 ـ طرح طبقه بندی مشاغل مجلس ـ حق تاهل ـ مدد معاش اولاد طبق جدول ضمیمه قابل پرداخت خواهد بود .
ماده 12 ـ کسانیکه باستخدام مجلس در می ایند باستناد شغلی برای آن استخدام می شوند در پایه یک گروه مربوط وارد خدمت می گردند و به ازای هر دوسال خدمت یک پایه ترفیع به انان داده
می شود و در صورتیکه این قبیل مستخدمین دارای سابقه خدمت دولتی و یا در مجلسین سابق باشند به ازاء هر دوسال سابقه خدمت انان یک پایه درگروه شغل مورد تصوی به انان اعطاء می شود مدت وظیفه عمومی و خدمات اجتماعی زنان جزو سابقه دولتی محسوب می شود .
تبصره ـ مدت خدمت مستخدمین مجلس در مدارس غیر دولتی مشمول موضوع ازمایش رایگان با رعایت ضوابطی که در آئین نامه اجرائی قانون تعیین تکلیف وضع استخدامی کارکنان مدارس مذکور مصوب نوزده مردادماه 1356 پیش بینی شده است از لحاظ پایه بازنشستگی جزو سابقه خدمت انان محسوب می شود .
ماده 13 ـ تغییر گروه مشتخدمین مجلس با پیشنهاد رئیس قسمت و تایید شورای سه نفره طبقه بندی مشاغل و تصویب هیئت رئیسه با رعایت شرایط زیر خواهد بود .
الف ـ در گروه جدید شغل بدون متصدی وجود داشته باشد .
ب ـ شرایط احراز شغل گروه جدید را دارا باشد .
تبصره ـ مستخدمینی که ارتقاء گروه می یابند در پایه ای از گروه جدید قرار خواهد گرفتکه در گروه قبلی دارا بوده اند .
ماده 14 ـ در صورت ضرورت می توان شغلی در گروه پآئین تر به مستخدم ارجاع کرد در اینصورت مستخدم در پایه ای از گروه جدید قرار می گیرد که در گروه قبلی داشته است ولی تفاوت حقوق پایه گروه قبلی را با حقوق پایه گروه جدید دریافت خواهد کرد و همین تفاوت در محاسبه حقوق امادگی به خدمت و حقوق بازنشستگی رعایت می شود و هر گونه افزایش حقوق از تفاوت مذکور کسر می گردد و در صورت عدم قبول چنین شغلی با تاید شورای سه نفره طبقه بندی مشاغل مستخدم اماده به خدمت خواهد شد .
ارتقاء گروه مجدد مستخدمی که به ترتیب فوق در گروه پآئین تر منصوب میشود تا بالاترین گروهی که دارا بوده است مجاز
می باشد .
ماده 15ـ در صورتیکه مستخدم مجلس علوه بر ساعات اداری انجام وظیفه کند فوق العاده اضافه کار که میزان آن معادل یک صد و هفتاد و ششم حقوق و فوق العاده شغل ماهانه ضربدر ساعات کار اضافی است به او پرداخت می شود.
انجام اضافه کار بایستی با اجازه قبلی هیئت رئیسه مجلس باشد و به یک نفر در ماه بیش از شصت ساعت فوق العاده اضافه کار پرداخت نخواهد شد.
تبصره ـ هر گاه در شرایط خاص و برای مدت محدود مستخدم علاوه بر میزان مقرر در این ماده اضافه کار نماید با تصویب هیئت رئیسه می توان حداکثر چهارساعت در روز فوق العاده اضافه به او پرداخت نمود.
ماده 16 ـ برقراری فوق العاده روزانه خارج از کشور کسر صندوق و تضمین و همچنین پرداخت هزینه های رفت و برگشت و یفر به مستخدمین مجلس بر اساس مقررات مورد عمل مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری خواهد بود.
ماده 17 ـ مجلس می تواند در صورت وجود اعتبار به هر یک از مستخدمین شاغل مجلس حداکثر معادل یک ماه حقوق و فوق العاده شغل در پایان هر سال به عنوان عیدی به تناسب مدتی که در آن سال خدمت کرده اند پرداخت کند.
ماده 18 ـ هر گاه مستخدمی خدمت برجسته انجام دهد و یا لیاقت فوق العاده ای ابراز نماید هیات رئیسه مجلس م یتواند در هر اسل حداکثر معادل یک ماه و فوق العاده شغل به عنوان پاداش به او پرداخت کند.
فصل چهارم ـ رفاه مستخدمین
ماده 19 ـ مستخدمین مجلس سالی یک ماه به تناسب مدت خدمت حق مرخصی با استفاده از حقوق و فوق العاده شغل و مزایای مستمر را خواهند داشت.
ماده 20 ـ مستخدمین مجلس در صورت ابتلاء به بیماریهائی که مانع از انجام خدمت باشد ا زمرخصی استعلاجی استفاده خواهند کرد.
تبصره ـ مدت مرخصی استعلاجی را پزشک یا پزشکان مورد تایید هیات رئیسه مجلس معین خواهد کرد.
ماده 21 ـ مستخدم می تواند با موافقت مجلس از مرخصی بدون حقوق استفاده کند حداکثر مدتی که مستخدم مجلس در طول خدمت خود می تواند از مرخصی بدون حقوق استفاده کند سه سال خواهد بود ولی ادامه تحصیلات عالی در رشته مربوط به شغل مستخدم حداکثر این مرخصی با تصویب هیات رئیسه تا دو سال دیگر قابل تمدید خواهد بود.
تبصره ـ مدت مرخصی بدون حقوق جزو سابقه خدمت مستخدم محسوب نمی شود. حفظ شغل مستخدمی که از مرخصی بدون حقوق استفاده می کند بیش از چها رماه الزامی نیست و در صورتی که پس از پایان مرخصی شغلی برای ارجاع به مستخدم مذکور موجود نباشد مجلس می تواند او را اماده به خدمت کند.
ماده 22 ـ استفاده از مرخصی های موضوع مواد 19و20 و21 این مقررات بر اساس آئین نامه مورد عمل درباره مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری خواهد بود.
ماده 23 ـ در صورتی که مستخدم فوت شود و استحقاق مرخصی داشته باشد حقوق و فوق العاده شغل او بابت مرخصی استحقاقی به وراث قانونی باشد حقوق و فوق العاده شغل او بابت مرخصی استحقاقی به وراث قانونی و یپرداخت می شود.
ماده 24 ـ مجلس بطرق مقتضی در تامین شروط بهداشتی و ایمنی و ایجاد محیط مناسب کار و همچنین کمک به امور تعاونی و مسکن و رفاه مستخدمین خود اقدامات لازم را بعمل خواهد اورد.
فصل پنجم ـ تکالیف عمومی مستخدمین
ماده 25 ـ مستخدم مکلف است در حدود قوانین و مقررات اوامر قانونی رؤسای مافوق خود را در امور اداری اطاعت نماید.
ماده 26 ـ مستخدم مجلس از اقدام به هر عملی که موجب اخلال و بی نظمی در کار مجلس و یا برخلاف اخلاق حسنه و شئون مجلس باشد ممنوع است متخلف به مجازات های اداری محکوم خواهد شد.
ماده 27 ـ انواع مجازاتهای اداری پس از تذکر لازم به قرار زیر است.
الف ـ توبیخ کتبی با درج در پرونده خدمت.
ب ـ کسر حقوق و فوق العاده ماهانه مستخدم تا یک سوم از یک ماه تا سه ماه
ج ـ کسر حقوق و فوق العاده های ماهانه مستخدم تا یک سوم از سه ماه تا شش ماه .
د ـ برکناری از خدمت از سه ماه تا یک سال.
هـ ـ اخراج از خدمت مجلس .
تبصره ـ اجرای بند (الف ) این ماده به عهده رئیس اداره مربوطه و اجرای بندهای دیگر با توجه به ماده 4 آئین دادرسی اداری به عهده هیئت رئیسه و کمیسیون دیوان محاسبات و بودجه مجلس خواهد بود.
فصل ششم ـ پایان خدمت
ماده 28 ـ در صورتی که مشاغل مستمر مجلس حذف شود و شغلی برای ارجاع به متصدیان این قبیل مشاغل موجود نباشد مستخدمین مشاغل مذکور به حال اماده به خدمت در می ایند.
ماده 29 ـ به مستخدمین مجلس که به حال اماده به خدمت درمی ایند تا مدت شش ماه تمام حقوق گروه و پایه مربوط و به مدت شش ماه دیگر نصف مبلغ مزبور پرداخت خواهد شد.
تبصره ـ در صورتیکه مجلس نتواند در مدت یک سال دوران امادگی به خدمت شغلی به مستخدم ارجاع کند یا امکان انتقال او به سایر مؤسسات دولتی فراهم نشود با تایید شورای سه نفره طبقه بندی مشاغل طبق مقررات قانون استخدام کشوری به مستخدم رفتار خواهد شد.
ماده 30 ـ به مستخدمینی که از خدمت مجلس معاف می شود مبلغی معادل یک ماه اخرین حقوق ماهانه در ازاء هر یک سال خدمت در مجلس به عنوان فوق العاده پایان خدمت به علاوه حقوق و فوق العاده شغل مرخصی استحقاقی استفاده نشده بر مبنای دریافتی قبل از امادگی به خدمت پرداخت خواهد شد . در احتساب سالهای خدمت موضوع این ماده کشر دوازده ماه خدمت به نسبت مدت اشتغال محاسبه خواهد شد.
تبصره ـ مستخدمی که به علل غیرناشی از کار از کار افتاده شناخته شده یا فوت شود در صورتی که شخصا یا بازماندگان او طبق مقررات بازنشستگی مربوط استحقاق دریافت مستمری یا حقوق بازنشستگی و وظیفه را نداشته باشند مشمول مفاد این ماده خواهند بود.
ماده 31 ـ مستخدم مجلس می تواند با اعلام قبلی و موافقت رئیس مجلس استعفا کند مدت اعلام قبلی برای قبول استعفای مستخدم با توجه به شغلی که به او ارجاع شده است توسط هیات رئیسه مجلس تعیین می شود که در هر حال از سه ماه بیشتر نخواهد بود در هیچ مورد استعفای مستخدم رافع تعهدات و مسئولیتهای او در برابر مجلس نخواهد بود. استعفا از تاریخی تحقق می یابد که هیئت رئیسه مجلس کتبا با آن موافقت کند. مستخدمی که استعفا داده است موظف است در مدت مقرر اعلام قبلی در محل خدمت خود حاضر شود و در پایان این مدت استعفای او قبول شده تلقی می گردد.
تبصره ـ به مستخدمی که طبق مقررات فوق مستعفی شناخته شود حقوق و مزایای شغل مرخصی استحقاقی استفاده نشده پرداخت می شود و استخدام مجدد او در مجلس بلامانع خواهد بود. هر گاه مستخدمی که استعفا داده است در مدت مقرر قبلی در محل خدمت خود حاضر نشود ترک خدمت محسوب و با او طبق ماده 32 این مقررات رفتار می شود.
ماده 32 ـ در صورتی که مستخدم مجلس تا مدت دو ماه بدون اطلاع و عذر موجه در محل خود حاضر نشود از تاریخ ترک خدمت از خدمت مجلس اخراج می شود .
تصمیم هیات رئیسه مبنی بر اخزاج مانع از شکایات مستخدم به سایر مقامات صالحه نخواهد بود .
تبصره 1 ـ هرگاه چنین استخدامی شروط بازنشسته شدن را طبق مقررات مربوط دارا باشد در آن صورت بازنشسته خواهد شد .
تبصره 2 ـ در صورتیکه سوابق کارمند اخراجی به حد بازنشستگی نرسد کسور بازنشستگی به او مستردد خواهد شد .
تبصره 3 ـ هرگاه مستخدم مذکور در این ماده مدعی شود بع عللی که خارج از حدود اختیار اوبوده نتوانستخه است در محل خدمت حاضر شود و یا عدم حضور خود را اطلاع دهد و ادعای او مورد قبول هیئت کارپردازان مجلس قرار نگیرد میتواند شکایت خود را به ضمیمه مدارک مورد استناد به هیئت رئیسه تسلیم کند .
هیات رئیسه به شکایت مزبور و حکم مقتضی صادر خواهد کرد در صورتیکه حکم صادره حاکی از موجه بودن عذر مستخدم باشد به خدمت مراجعه و حقوق ایام غیبت به او پرداخت خواهد شد و اگر شغلی برای ارجاع به وی وجود نداشه باشد از تاریخی که اخراج یا بازنشسته شده اند به خدمت می شود .
فصل هفتم ـ مقررات مختلف
ماده 33 ـ مستخدمین مشمول این مقررات می توانند در مورد تضییع حقوق استخدامی خود به هیات رئیسه شکایت کنند ودر صورتیکه به تصمیم هیات رئیسه معترض باشند طبق مقررات قانون استخدام به مراجع عمومی مراجعه کنند .
ماده 34 ـ پرداخت حقوق و فوق العاده ها و هزینه های مذکور در این مقررات در مقابل انجام کار است .
ماده 35 ـ مستخدمین مجلس نمی توانند در غیر ساعات اداری هیچگونه شغلی در موسسات دولتی داشته باشد در صورت تخلف با اخطار قبلی به خدمت مستخدم متخلف خاتمه داده خواهد شد .
ماده 36 ـ مستخدمینی که به خدمت وظیفه عمومی احضار می شوند هر گاه ظرف دو ماه پس از پایان خدمت مزبور خود را برای خدمت در مجلس معرفی نمایند مجلس مکلف است مستخدمین مذکور را به کار بگمارد .
ماده 37 ـ تعیین میزان و نحوه اخذ تضمین مستخدمینی که به صاحب جمعی نقدی و یا جنسی مجلس منصوب می شوند با هیات رئیسه مجلس خواهد بود .
ماده 38 ـ انتقال مستخدمین مجلس به وزارتخانه ها و موسسات دولتی رعایت مقررات مربوط و رضایت مستخدم مجاز است .
ماده 39ـ ملاک تشخیص سن مشتخدمین مشمول این مقررات شناسنامه ایست که در تاریخ تصویب این مقررات در دست دارند .
فصل هشتم ـ تطبیق وضع
ماده 40 ـ هیات رئیسه مجلس می تواند مستخدمین قراردادی و همچنین کارکنانی را که برای انجام خدمت تمام وقت در مقابل دریافت دستمزد به کار گمارده شده اند و در تاریخ تصویب این مقررات در خدمت دارد بنا به درخواست انان با حفظ سابقه خدمت به مستخدم ثابت تبدیل کند .
ماده 41 ـ گروه و پایه مستخدمین مجلس پس از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل بر اساس شغل مورد تصدی و سنوات خدمت در تاریخ تصویب این مقررات تعیین می گردد .
ماده 42 ـ در صورتیکه حقوق گروه و پایه فعلی مستخدمینی که به موجب این مقررات تطبیق وضع می یابند کمتر از حقوق گروه و پایه ای باشد که به موجب مقررات سابق به انان تعلق می گیرد ما به التفاوت به عنوان تفاوت تطبیق حقوق به او پرداخت خواهد شد و از لحاظ تعیین حقوق بازنشستگی و وظیفه و حقوق امادگی به خدمت نیز ملاک محاسبه قرار می گیرد و هر گونه افزایش حقوق از آن کسر می گردد .
ماده 43 ـ مستمری بازنشستگی از کارافتادگی و مستمری وراث وظیفخ بگیر که بر اساس مقررات قانون تامین اجتماعی بر قرار شده است کماکان تابع قانون مذکور می باشد و به وسیله سازمان تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد .
ماده 44 ـ چنانچه مستخدمین مجلس به موجب این مقررات به مستخدم ثابت مجلس تبدیل وضع می یابند وجوهی بابت حق بیمه به سازمان تامین اجنماعی بابت سنوات خدمت در مجلسین سابق مجلس شورای اسلامی و یا سابقه خدمت در موسسات دولتی پرداخت نموده باشند وجوه مزبور اعم از سهم مستخدم و سهم کارفرما به سازمان بازنشستگی کشوری انتقال می یابد و سنوات مزبور از لحاظ بازنشستگی جزء سابقه خدمت مستخدم محسوب می شود .
ماده 45 ـمستخدمینی که در تاریخ اجرای این مقررات عهده دار شغلی نباشند طبق این مقررات اماده استخدام می شوند .
ماده 46 ـ کلیه کارکنان و کارمندان مجلس شورای اسلامی که در تاریخ اجرای این قانون در استخدام مجلس شورای اسلامی هستند در صورتیکه بر طبق ضوابط استخدامی و مصوباتی که به تصویب هیات رئیسه رسیده استحقاق دریافت گروه و پایه و مزایای دیگر دارند بر اساس پست سازمانی تطبیق وضع داده شده و نسبت به پرداخت حقوق و مزایای استحقاقی انان اقدام گردد .
ماده 47 ـ اعتبار لازم جهت اجرای مفاد این قانون در سال 1361 از محل صرفه جویی و برای سالهای بعد در بودجه مجلس منظور خواهد شد .
ماده 48 ـ مدت اعتبار این آئین نامه 5 سال خواهد بود .
ماده 49 ـ این آئین نامه از تاریخ اول فروردین ماه 1361 قابل اجرا است .
قانون فوق مشتمل بر چهل و نه ماده و هجده تبصره و جدول حقوقی طبق اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی در جلسه روز چهاردهم بهمن ماه یکهزار و سیصد و شصت و یک کمیسیون های دیوان محاسبات و بودجه و کار و امور استخدام تصویب و در جلسه 9/12/1361 به تایید شورای محترم نگهبان رسیده و برای مدت پنجسال از تاریخ تصویب به صورت ازمایشی قانون اجرا است .
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ اکبر هاشمی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 11192

تاریخ تصویب : 1361/11/14

تاریخ ابلاغ : 1362/05/09

دستگاه اجرایی : مجلس شورای اسلامی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.