×

آئین نامه اجرائی موضوع بند ب تبصره 75 قانون بودجه سال 1362 کل

آئین نامه اجرائی موضوع بند ب تبصره 75 قانون بودجه سال 1362 کل

آئین-نامه-اجرائی-موضوع-بند-ب-تبصره-75-قانون-بودجه-سال-1362-کل
شماره 8424 27/4/1362
شورایعالی هماهنگی آموزش فنی و حرفه ای کشور
هیئت وزیران در جلسه مورخ 15/4/1362 بنا به پیشنهاد شماره 467 مورخ 23/3/1362 شورای عالی هماهنگی اموزش فنی و حرفه ای کشور و با توجه به تایید وزارت امور اقتصادی و دارائی و سازمان برنامه و بودجه آئین نامه اجرائی موضوع بند ب تبصره 75 قانون بودجه سال 1362 کل کشور مشتمل بر 30 ماده و 12 تبصره و یک برگ موافقتنامه مذکور در ماده 6 این آئین نامه را بشرح زیر تصویب نمودند:
ماده 1 ـ وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی مشمول این آئین نامه دستگاههای اجرائی هستند که فعالیتهای واحدها و مؤسسات اموزشی وابسته یا تابعه انان در ارتباط با اموزش فنی و حرفه ای بوده و در تامین درامد بند الف تبصره 75 قانون بودجه سال 1362 مشارکت داشته باشند.
ماده 2 ـ درامدهای ناشی از اموزشهای فنی و حرفه ای به درامدهائی اطلاق می شود که از فروش محصولات و تولیدات و یا ارائه خدمات در زمنیه های صنعت خدمات کشاورزی پزشکی و پیراپزشکی بر اثر اجراء در چارچوب برنامه های اموزشی با مشارکت عوامل موثر در اموزش(اموزش گیرندگان ، اموزش دهندگان و کادر خدماتی واحدها و مؤسسات اموزشی ) کسب می گردد.
تبصره ـ درامدهای حاصل از فروش ضایعات و دوریزیهای مواد اولیه و مصرفی که از محل درامدهای موضوع این آئین نامه خریداری شده باشند (باستثنای ضایعات واسقاطی اموال) باید بحساب موضوع ماده 10 این آئین نامه منظور گردد.
ماده 3 ـ واحدها و مؤسسات اموزش فنی و حرفه ای مشمول این آئین نامه بر اساس ماهیت اموزشی خود در صورتی می توانند اقدام به امر تولید با قبول سفارش و به هر حال فروش محصولات تولیدی و عرضه خدمات بنمایند که انجام این امر با برنامه های اموزشی انها منطبق و هماهنگ بوده و باعث افزایش مدت دوره اموزشی نشود و در آن مهارتهای موافق با رشته های تحصیلی واحد یا مؤسسه اموزشی وجود داشته و در حد توان اموزش گیرندگان باشد.
تبصره ـ انجام کارهای خدماتی یا تولیدی در خارج از واحد یا مؤسسه اموزشی نیز با رعایت ماده 6 این آئین نامه امکان پذیر است.
ماده 4 ـ واحدهای و مؤسسات اموزش فنی و حرفه ای در اجرای ماده 3 و با رعایت مفاد این آئین نامه و تصویب هیئت نظارت واحد یا مؤسسه اموزشی بر مبنای دستورالعمل هائی که به امضاء رئیس ستاد هماهنگی اموزش فنی و حرفه ای وزارتخانه یا سازمان دولتی ذیربط ابلاغ می گردد می توانند نسبت به پذیرش و انجام سفارش اقدام نمایند.
تبصره 1 ـ شورای عالی هماهنگی اموزش فنی و حرفه ای کشور موضوع مصوبه مورخ 20/2/1359 شورای انقلاب اسلامی ایران در این آئین نامه شورای عالی نامیده می شود.
تبصره 2 ـ ستاد هماهنگی اموزش فنی و حرفه ای وزارتخانه یا سازمان دولتی در این آئین نامه ستاد نامیده می شود.
تبصره 3 ـ هیئت نظارت واحدهای و مؤسسات اموزشی ذیربط در این آئین نامه هیئت نامیده می شود.
ماده 5 ـ ترکیب هیئت در واحدها یا مؤسسه اموزش فنی و حرفه ای بشرح زیر خواهد بود:
الف : رئیس یا سرپرست واحد یا مؤسسه اموزشی به عنوان رئیس هیئت.
ب: بالاترین مقام مالی واحد یا مؤسسه اموزشی .
پ: یک نفر از معلمان فنی یا رحفه ای با انتخاب کادر اموزشی.
تبصره 1ـ در صورت لزوم ستادها می توانند اعضاء این هیئت را به پنج عضو افزایش داده و نحوه تعیین دو عضو دیگر را طی دستورالعملی به واحدها یا مؤسسات اموزشی متبوع خود ابلاغ نمایند.
تبصره 2 ـ مدت عضویت موضوع بند پ و تبصره یک این ماده را ستاد تعیین خواهد کرد.
تبصره 3 ـ هیئت م یتواند در صورت لزوم و بنا بر نیاز از متخصصین مطلع و صاحب نظر جهت مشورت بدون حق رای در جلسات دعوت بعمل اورد.
ماده 6 ـ قبول سفارش تولیدی یا خدماتی و انجام آن باید مبتنی بر موافقتنامه کتبی با رعایت موارد مندرج در برگ ضمیمه باشد و سفارش دهنده موظف است مواد اولیه مورد نیاز را تهیه و در محل انجام کار تحویل دهد.
ماده 7 ـ اولویت در پذیرش و انجام سفارش و فروش محصولات و خدمات به ترتیب زیر خواهد بود:
الف : وزارتخانه یا مؤسسات متبوعه و مؤسسات وابسته یا تابعه ان.
ب : سایر وزارتخانه ها ،مؤسسات وشرکتهای دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی.
پ : تعاونیها و بخش خصوصی ( اعم از اشخاص حقوقی و حقیقی)
ماده 8 ـ در صورتی که سفارش دهنده بخش خصوصی باشد باید حداقل 20 درصد از کل مبلغ موافقتنامه را به عنوان پیش پرداخت به حساب سپرده ذیحسابی ذیربط در مرکز و یا ادارات امور اقتصادی و دارائی درشهرستانها واریز نماید. وجوه مورد بحث با تایید هیئت قابل انتقال به حساب موضوع ماده (10) این آئین نامه خواهد بود و استرداد آن نیز با تایید هیئت و با رعایت مقررات عمومی استرداد وجوه سپرده بعمل می اید.
ماده 9 ـ مؤسسه اموزشی با رعایت اهداف مورد نظر که همان توجه به کیفیت اموزشی است نه کسب درامد در انجام سفارش یا تولید و خدمات باید حداکثر مشارکت اموزش گیرندگان را مورد توجه قرار دهد. دستورالعمل مربوط به تعیین نسبت مشارکت اموزش گیرندگان و اموزش دهندگان با توجه به نوع کار توسط هیئت تعیین خواهد شد.
تبصره 1 ـ میزان مشارکت اموزش گیرندگان دهندگان واحد یا مؤسسه اموزشی متناسب با ارزش کار و مسولیت در انجام کارهای مربوط به تولید یا سفارش باید در کارتهای مخصوصی ثبت گردد. نحوه انجام این امر را هیئت تعیین می نماید.
تبصره 2 ـ مشارکت اموزش گیرندگان و اموزش دهندگان واحد یا مؤسسه اموزشی در امر تولید یا خدمات دیگر واحدها یا مؤسسات اموزشی منوع است مگر بر اساس نیاز خاص به پیشنهاد بالاترین مقام یا مؤسسه اموزشی دعوت کننده و موافقت هیئت واحد مؤسسه دعوت شونده.
ماده 10 ـ کلیه دریافتهای موضوع این آئین نامه باید به حساب هائی که توسط خزانه در بانک مرکزی ایران برای هر وزارتخانه یا سازمان دولتی ( مربوط به اموزش فنی و حرفه ای ) افتتاح می شود واریز و رسید مربوط به واحد یا مؤسسه اموزشی تسلیم گردد. واحد یا مؤسسه اموزشی موظف است فتوکپی رسید مزبور را به ستاد ارسال نماید.
ماده 11 ـ خزانه داری کل همه ماه ریزدرامد وصولی هر وزارتخانه یا سازمان دولتی مشمول این آئین نامه را بر حسب دستگاه اجرائی به دیبر خانه شورای عالی و دستگاه ذیربط اعلام می نماید.
ماده 12 ـ ستاد هر وزارتخانه یا سازمان دولتی بر اساس پیش بینی نیاز خود درخواست تخصیص وجوه لازم را به دیبرخانه شورای عالی هماهنگی اعلام می نماید.
ماده 13 ـ فهرست وجوه مورد نیاز واحدها یا مؤسسات اموزشی فنی و حرفه ای از محل اعتبار ردیف 503049 ( هزینه های خاص اموزشهای فنی و حرفه ای ) قانون بودجه توسط دبیرکل شورای عالی هماهنگی اموزش فنی و حرفه ای کشور به کمیته تخصیص اعتبار موضوع ماده (30) قانون برنامه و بودجه ارسال خواهد شد تا تخصیص اعتبار آن به هر دستگاه و خزانه ابلاغ گردد . ذیحسابان دستگاههای مربوط موظفند در حدود اعتبار تخصیص یافته از خرانه درخواست وجه نمایند. وجوه مذکور از طریق خزانه به حسابهائی که به همین منظور افتتاح شده یا می شود واریز خواهد شد. برداشت از حساب مذکور با امضای بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از طرف ایشان و ذیحساب ذیربط مجاز می باشد.
ماده 14 ـ ذیحساب وزارتخانه یا موسسه مربوط مکلف است در صورت لزوم برای پرداخت هزینه های هر یک از واحدها و موسسات اموزشی تابعه که فاقد ذیحساب می باشند حساب پرداخت اموزش فنی و حرفه ای نزد یکی از شعب بانک ملی افتتاح نموده و وجوه لازم برای انجام هزینه های واحد مربوط را بر اساس فهرست ارسالی ستاد و در حدود اعتبار تخصیص یافته به صورت تنخواه گردان به حساب بانکی مذکور واریز نماید. برداشت از حساب مذکور با امضای مشترک رئیس یا سرپرست و بالاترین مقام مالی واحد یا موسسه اموزشی انجام خواهد شد. پرداختهای بعدی در قبال ارائه اسناد هزینه های انجام شده مجاز می باشد. افتتاح حسابهای مذکور در مرکز با معرفی خزانه و در شهرستانها با اداره امور اقتصادی و دارائی محل خواهد بود.
ماده 15 ـ وجوه واریزی شده به حساب هر واحد یا مؤسسه اموزشی ( موضوع ماده 14) به تشخیص هیئت به مصارف زیر خواهد رسید:
الف ـ خرید مواد اولیه و وسائل و ابزار اموزشی و کمک اموزشی و تعمیر و تکمیل انها.
ب ـ حداقل 5 و حداکثر 20 درصد اعتبار تخصیص یافته ( پس ازکسر هزینه مواد اولیه کالاهای تولیدشده) جهت پرداخت حق الزحمه اموزش گیرندگان.
پ ـ حداکثر تا 40 درصد اعتبار تخصیص یافته ( پس از کسر هزینه مواد اولیه کالاهای تولید شده ) جها خرید خدمات مورد لزوم و پرداخت حق الزحمه مربوط و نیز هر گونه حق التحقیق و حق کارشناس و حق التدریس که برای انجام وظایف و فعالیتهای واحد یا مؤسسه اموزشی ضروری است.
ت ـ ایجاد تاسیسات و امکانات ترتیبی رفاهی و تشویق اموزش دهندگان و اموزش گیرندگان.
تبصره ـ میزان پرداختی بابت تشویق های ذکر شده در بند ت فوق حداکثر تا مبلغ یکصد هزار ریال ( 100000) در سال برای هر اموزش گیرنده یا اموزش دهنده که دارای ابتکار لبداع اکتشاف و اختراعی در چارچوب برنامه های اموزشی مربوط باشد بنا به تشخیص و پیشنهاد هیئت و پس ازتصویب ستاد قابل پرداخت خواهد بود مشروط بر انکه مجموع مبلغ اختصاص یافته برای این امر در طول سال برای هر مؤسسه یا واحد اموزشی از 10 درصد
( ده درصد) وجوه موضوع بند ت این ماده تجاوز ننماید.
ماده 16 ـ واحدها و مؤسسات اموزشی مشمول این آئین نامه مکلفند کلیه اسناد هزینه های انجام شده مربوط را که قبلا به امضاء رئیس یا سرپرست و بالاترین مقام مالی واحد یا مؤسسه اموزشی رسیده است جهت واریز تنخواه گردان دریافتی و منظور نمودن اسناد هزینه به حساب هزینه قطعی به ذیحسابی مربوط ارسال دارند.
ماده 17 ـ نحوه انجام معاملات و خرید خدمات موضوع این آئین نامه از طریق ستاد هماهنگی ذیربط تدوین و جهت اجرا به هیئت مربوط ابلاغ خواهد شد و نسخه ای از آن جهت اطلاع به دیبرخانه شورای عالی ارسال خواهد گردید.
تبصره ـ یتادها و هیئت ها مجاز به ایجاد تعهدات پرسنلی و یا هر نوع تعهد دیگر برای سنوات بعد نخواهند بود.
ماده 18 ـ ذیحساب موظف است اسناد مربوط به هزینه های کلیه واحدها و مؤسسات تابعه را جمع اوری و پس از رسیدگی و تهیه خلاصه اسناد مذکور و همچنین اسناد مربوط به هزینه هائی را که در این رابطه مستقیما پرداخت نموده است پس از امضای خود و بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از طرف ایشان به هزینه قطعی منظور نماید.
ماده 19 ـ در مورادی که تهیه هر یک از مدارک مثبته به ضمائم اسناد هزینه مقدور نباشد گواهی هیئت واحد یا مؤسسه اموزشی جایگزین آن مدارک خواهد بود.
ماده 20 ـ هیئت ها موظفند تا پایان خرداد ماه هر سال گزارش عملکرد سال قبل خود را که شامل درامدها و هزینه ها صورتجلسات مربوط خواهد بود به ستاد وزارتخانه یا سازمان ذیربط ارسال نمایند.
ماده 21 ـ ستادها مکلفند تا پایان تیرماه هر سال گزارش جامعی از عملکرد واحدها و مؤسسات اموزشی وابسته و یا تابعه خود را که از محل اعتبارات موضوع این آئین نامه وجهی دریافت نموده اند بر حسب برنامه های فصل اموزش فنی و حرفه ای تنظیم و به دیبرخانه شورای عالی ارسال نمایند.
ماده 22 ـ بهای محصولات و تولیدات و یا ارائه خدمات بایستی به حساب موضوع ماده 10 این آئین نامه واریز گردد دریافت و نگهداری بهای فروش محصولات و تولیدات و یا ارائه خدمات بصورت نقدی مجاز نیست مگر در موارد زیر:
مؤسسه یا واحد اموزشی بنا به تشخیص هیئت مجاز است بهای فروش محصولات و تولیدات و یا ارائه خدمات را که در هر مورد بیش از ده هزار ریال نباشد نقدا دریافت و در اسرع وقت نسبت به واریز آن به حساب موضوع ماده 10 این آئین نامه اقدام نماید و به هر حال نگهداری مبلغی بیش از دویست هزار ریال مجاز نمی باشد.
ماده 23 ـ علاوه بر وظایف مذکور در این آئین نامه تصمیم در مورد پذیرش یا عدم پذیرش سفارشات و همچنین تنظیم صورتجلسات و تصمیم گیریهای و ثبت انها از وظایف هیئت ها خواهد بود.
ماده 24 ـ فروش محصولات و تولیدات یا ارائه خدمات واحدها یا مؤسسات اموزش فنی و حرفه ای مشمول مقررات منع مداخله کارکنان دولت نخواهد بود.
ماده 25 ـ ستادها موظفند در ارتباط با اجرای مفاد این آئین نامه فرد یا افرادی را به هیئت ها و دبیرخانه شورای عالی معرفی نمایند.
ماده 26 ـ خرید هر گونه زمین و ساختمان از محل اعتبارات موضوع این آئین نامه مجاز نمی باشد.
ماده 27 ـ کلیه اموال و تاسیساتی که ا زمحل اعتبارات موضوع این آئین نامه خریداری و یا ایجاد می شود جزو اموال دولتی محسوب می گردد.
ماده 28 ـ مانده وجوه مصرف نشده هر سال تا پایان فروردین ماه سال بعد باید به حساب خزانه نزد بانک مرکزی ایران واریز گردد.
ماده 29 ـ هیئت ها موظفند هر شش ماه یکبار گزارش عملکرد بودجه خود را که شامل درامدها و هزینه ها و صورتجلسات مربوط خواهد بود و به ستاد وزارتخانه یا سازمان ذیربط ارسال نمایند تا از طریق دستگاه اجرائی گزارشات لازم به شورای عالی و سازمان برنامه و بودجه بر طبق بند ح تبصره 75 قانون بودجه سال 1362 اعلام شود.
ماده 30 ـ در اجرای تبصره 41 قانون بودجه سال 1362 ستادها مکلفند فهرست هزینه ها و عملیات انجام شده از محل اعتبار موضوع تبصره 75 قانون بودجه سال 1362 را همراه با گزارش توجیهی هر یه ماه یک بار 1362 جهت تقدیم به مجلس شورای اسلامی به نخست وزیری ارسال دارند.
نخست وزیر ـ میر حسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 11169

تاریخ تصویب : 1362/04/15

تاریخ ابلاغ : 1362/05/13

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.