×

آئین نامه ایمنی کار روی خطوط و تجهیزات برقدار

آئین نامه ایمنی کار روی خطوط و تجهیزات برقدار

آئین-نامه-ایمنی-کار-روی-خطوط-و-تجهیزات-برقدار

وکیل


شماره 7597 13/12/1353

مقدمه
نظر باینکه احتیاج صنایع و تاسیسات دیگر(مانندبیمارستانهاو غیره ) به استفاده از نیروی برق مطمئن ومداوم ، روزافزون بوده و قطع برق ممکن است باعث ایجاد خسارات مالی و خطرات جانی شود ، لذا تغییرات واصلاحات و تعمیرات باید الزاما" بر روی خطوط و تجهیزات برقدار عملی گردد. هدف از تدوین این آئین نامه بیان مقررات وشرایطی است که در صورت پیروی از آن انجام عملیات مربوط به تغییر و تبدیل و اصلاح وتعمیر بر روی خطوط وتجهیزات برقدار توام با ایمنی افراد امکان پذیر باشد.

فصل اول - کلیات
ماده 1- انجام هرگونه تغییر- تبدیل - اصلاح و تعمیر بر روی خطوط یا تجهیزات برقدار هنگامی مجاز خواهد بود که آن خطوط و تجهیزات برای انجام کار بصورت برقدار مناسب باشند.
ماده 2- انجام تغییرات در خطوط و تجهیزات موجود برای مطابقت آنها با مفاد این آئین نامه بمنظور کار بصورت برقدار فقط در مواردی لازم خواهد بود که انجام کارهای ذکر شده در ماده 1 بجز تعمیرات ، ضروری تشخیص داده شود.
ماده 3- مقررات ذکر شده در این آئین نامه حداقل شرایط لازم برای تامین حفاظت وایمنی کار میباشد. لذا ممکن است لازم باشد کارکنان مقررات دیگری را علاوه بر مقررات ذکر شده در این آئین نامه (بشرطی که با آن مغایرت نداشته باشد) جهت تامین ایمنی بیشتر مراعات نمایند.

انجام بازرسی ها و آزمونهای اولیه و تعیین شرایط موجود
ماده 4- قبل ازانجام هر نوع کار باید شرایط موجود از طریق انجام بازرسی ها یا آزمونهای لازم تعیین گردد. تعیین شرایط موجود ذکر شده در بالا شامل تعیین مشخصات خطوط و تجهیزات برقدار - وضعیت پایه ها- محل استقرار مدارها و تجهیزات مربوط به خطوط نیرو و کلیه سرویسهای ارتباطات وسایر عوامل میباشد.
ماده 5- خطوط و تجهیزات نیرو تا هنگامی که از طریق آزمونهای لازم یا طریق مناسب دیگری بی برق تشخیص داده نشوند برقدار تلقی خواهند شد.
ماده 6- قبل از انجام هر نوع کاری بر روی خطوط و تجهیزات یا در مجاور آنها ولتاژ کار باید مشخص شود.

فواصل مجاز
ماده 7- هیچکس مجاز نخواهد بود بدون استفاده از ابزار عایق مناسب با قسمتهای برقدار تماس حاصل نموده و یا از اندارزه ذکر شده در جدول شماره 1 به قسمتهای برقدار نزدیکتر شود مگر دریکی از موارد زیر:
الف - افراد نسبت به قسمتهای برقدار عایق شده یا در برابر آنها محافظت شده باشند.
تبصره - دستکش سا دستکش آستین دار یا وسائل حفاظتی دیگر که مناسب ولتاژ مورد نظر باشد بعنوان وسیله عایق کردن مورد قبول می باشد.
ب - قسمت برقدار نسبت بافراد یا هر نوع جمس هادی دیگری که ولتاز آن با ولتاژ قسمت برقدار مورد بحث فرق دارد عایق و یا محاظت شده باشد.
ج - افراد نظیر مواقعی که برای کار کردن با دست لخت آماده شده اند نسبت به دیگر اجسام هادی عایق شده یا از آنها جدابوده یا نسبت به آنها حفاظت شده باشند.
ماده 8- حداقل فواصل مجاز کار یا حداقل فواصل مجالز کار با پرش که در جدول شماره 1 ذکر شده است باید دقیقا" رعایت شود. حداقل فاصله کار یا پرش عایق فاصله ایست ک هافراد در موقع در دست داشتن پرش و یا لوازم عایق مشاهب وانجام کاری روز خط یا تجهیزات برقدار با آن پیدا میکنند.
ماده 9- از ابزار تکیه گاه و نگهدارهادیها مانند پرشهای گیره ای و کشش و تکیه گاه مقره های کششی بشرطی میتوان استفاده نمود که فاصله مجاز حداقل باندازه طول زنجیر مقره یا طولهای داده شده در جدول شماره 1 برای ولتاژهای کار مربوطه باشد.

جدول شماره پ
حداقل فواصل مجاز برای جریان متناوب

ولتاژ بین فازها به کیلوولت حداقل فاصله مجازکاریافاصله
مجازکار با پرشهای عایق بمتر

11 وکتر 6/0
بالاتر از11 تا33 7/0
63 9/0
132 0/1
230 5/1
400 5/3*

* این فاصله را میتوان کمتر گرفت بشرطی که فاصله انتخاب شده از فاصله قسمتهای برقدار خط تا قسمتهای زمین شده کمتر نباشد.

اقدامات اضطراری و کمکهای اولیه
ماده 10- کارفرما باید آموزش لازم در زمینه های زیر را برای کارکنان خود فراهم نموده و یا اطمینان حاصل نماید که افراد نسبت باین مسائل اطلاع و تخصص کافی داشته باشند:
الف - روشهای مربوط به موارد اضطراری.
ب - اصول کمکهای اولیه و نجات شخص برق گرفته

کار شبانه
ماده 11- موقع کار در شب باید چراغهای پروژکتوری یا چراغهای قابل حمل بر حسب مورد برای انجام کار آماده و دراختیارکارکنان گذارده شود.

کار در نزدیکی یا برفراز آب
ماده 12- در مواقع کار بر فراز یا در نزدیکی آب و در مواقعی که خطر غرق شدن وجود دارد باید اقدامات حفاظتی برای جلوگیری از غرق شدن بعمل آئد.

مایعات دستگاههای هیدرولیک
ماده 13- کلیه مایعات مورد استفاده درقسمتهای عایق کامیونهای بالابر یا لوازم هیدرولیک که در حوالی یا بر روی خطوط یا تجهیزات برقدار مورد استفاده قرار میگیرند باید از نوع عایق باشد.
فصل دوم - ابزار و لوازم ایمنی
وسائل ایمنی
ماده 14- وسائل ایمنی لاستیکی باید با استاندار مطابقت داشته و نکات زیر در مورد آنها رعایت شود.
الف - وسائل ایمنی لاستیکی باید قبل و بعد از استفاده ، مورد بازرسی قرار گیرد.
ب - دستکشهای لاستیکی باید برای حصول اطمینان از سالم بودن آنها قبل و بعد از استفاه ، با هوای فشرده موردآزمون قرارگیرند
ج - تجهیزات ایمنی غیر لاستیکی باید از نظر الکتریکی و مکانیکی معادل تجهیزات مشابه لاستیکی با بهتر از آن باشد.
ماده 15- کلاه حفاظتی باید با استاندارد مطابقت داشته و در موقع کار در کارگاههائی که خطر سقوط اجسام برق گرفتگی یا سوختگی وجود دارد توسط کارگران مورد استفاده قرار گیرد.

لوازم انفرادی بالارفتن
ماده 16- هنگام کا ردر بالای تیرها ، برجها و دیگر تاسیسات باید از کمربنهای مجهز به طناب تسمه حفاظتی استفاده شود مگر اینکه استفاده از کمربند تولید خطر بیشتری از نظر ایمنی افراد در برابر سقوط اجسام ، برق گرفتگی یا سوختگی نماید.
ماده 17- کمربندها و طنابهای حفاظتی باید با استاندارمطابقت داشته باشد. از کمربند میتوان بعنوان نگهدارنده ابزار کار علاوه بر مورد استفاده اصلی آن که تامین حفاظت کارگر میباشد نیز استفاده نمود. کمربند باید فاقد هر نوع حلقه وقلاب فلزی اضافی جز آنچه در استاندار ذکر شده است باشد.
ماده 18- قبل و بعد از استفاده از کمربندها و طنابهای ایمنی باید برای حصول اطمینان ازبی عیب بودن ، آنها را مورد بازدید قرار داد. به طنابهای ایمنی نباید نیروی ضربه ای وارد ساخت و از آن باید فقط برای عملیات نجات اضطراری مانند پائین آوردن افراد استفاده نمود. چنین طنابهائی باید حداقل بقطر12میلیمتر بوده و از 3یا4رشته کنف درجه یک یا معادل آن از نظر دوام و استقامت (1770 نیوتن با1200 کیلوگرم نیرو) تهیه شده باشد.
ماده 19- طنابهای معیوب باید تعویض شود.

نردبان
ماه 20- نردبانهای قابل حمل فلزی یا از جنس هادی دیگر نباید درمجاورت خطوط یا تجهیزات برقدار مورد استفاده قرار گیرد مگر در مورد کارهای اختصاصی نظیر کار در پستهای فشار قوی که درآنها نردبانهای عایق ممکن است از نردبانهای هادی خطر بیشتری رابوجود آورند. نردبانهای هادی باید بطور وضوح علامت گذاری شده و کلیه احتیاطهای لازم در موقع استفاده اختصاصی از آنها بعمل آید.
ماه 21- نردبانهای قلابدار و نظایر آن که در بهره برداری از تاسیسات مورد استفاده قرار میگیرد باید بطرز مطمئنی محکم شود تا از تغییر مکان تصادفی آن جلوگیری بعمل آید.

ابزار کار روی خطوط برقدار
ماده 22- برای کار روز خطوط برقدار باید فقط از برشهائی که دارای گواهی کارخانه سازنده برای ایستادگی در شرایط زیرمیباشد استفاده شود:
الف - 1000000 ولت برای هر3/0 متر طول بمدت 5 دقیقه درمورد ابزار ساخته شده از پشم شیشه یا
ب - 75000 ولت برای هر 3/0 متر طول بمدت 3 دقیقه در مورد ابزار ساخته شده از چوب
تبصره - برشهای فاقد گواهی کارخانه سازنده که مشخصات آن بموجب آزمون طبق پرشهای بالا باشد نیز میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
ماده 23- کلیه لوازم خطوط برقدار باید روزانه قبل ازاستفاده مورد بازرسی قرا رگیرد. بلافاصله قبل از استفاده از ابزار باید آن را با پارچه یا مواد مشابه تمیز کرده و در صورت مشاهده هر نوع عیب آنرا از کار خارج نمود.

مترها یا نوارهای اندازه گیری
ماده 24- مترها یا نوارهای اندازه گیری فلزی یا دارای الیاف هادی نباید در موقع کار در روی خطوط برقدار یا در مجاورت آنها مورد استفاده قرار گیرد.

ابزارهای دستی
ماده 25- کلیه ابزارهای هیدرولیکی که بر روی خطوط یاتجهیزات برقدار یا در حوالی آنها مورد استفاده قرار میگیرد باید مجهز به لوله هائی از جنس عایق بوه و تحمل فشار آن کافی برای کار عادی دستگاه باشد. مقررات مخصوص این نوع دستگاهها نیز باید رعایت شود.
ماده 26- کلیه ابزارهای بادی که بر روی خطوط و تجهیزات برقدار یا در اطراف آنها مورد استفاده قرار میگیرد باید:
الف - مجهز به لوله هائی از جنس عایق بوده و تحمل فشار آن کافی برای ار عادی دستگاه باشد.
ب - دارای دستگاه جمع آوری رطوبت بر روی کمپرسور باشد.

فصل سوم - تجهیزات مکانیکی
کلیات
ماه 27- قبل از استفاده از تجهیرات مکانیکی لازم است آنها را برای حصول اطمنیان از کارآئی مورد بازرسی قرار داد.
ماده 28- در شروع هر نوبت کار برای اطمنیان از اینکه تجهیزات در وضعی مناسب کار میباشد لازم است کار ترمزها وسیستمهای عملیاتی مورد آزمون قرار گیرد.
ماده 29- هیچیک از کارکنان حق استفاده از تجهیزات موتوری خودرو را که دید عقب آن مسدود شده باشد نخواهد داشت مگراینکه :
الف - خودرو دارای وسیله خبر سمعی برای حرکت بطرف عقب بوده و صدای آن نسبت به صدای محیط اطراف قابل استماع باشد. یاچ
ب - خودرو فقط با راهنمائی فرد دیگری بطرف عقب حرکت نماید.

دیرک بالابر
ماده 30- در موقع کار در حوالی خطوط یا تجهیزات برقدار ، خودروهای مجهز به دیرک بالابر باید از نظر الکتریکی به زمین وصل شده یا در اطراف آن حصار ومانع بمنظور جلوگیری از تماس افراد بوجود آید( که در اینصورت برقدار تلقی شده ) و یا بمنظور کار مورد نظر از زمین عایق شود.
ماده 31- اگر فرد یا افرادی که در سبد قرار دارند در وضعی باشند که خط یا تجهیزات برقدار در دسترس آنها بود هو با وسائل عایقی محفوظ نشده باشد نباید هیچ نوع مصالح یا تجهیزات دیگری بین تیر یا برج یا تاسیسات مشابه و سبد دیرک رد و بدل شود.
ماده 32- سایر مقررات مربوط به دیرکهای بالابر نیز بایدرعایت شود.
خودروهای دیرک دار ، جرثقیل و تجهیزات بالابر دیگر
ماده 33- بجز لوازم و ابزارهای مخصوص کار روی خطوط وتجهیزات برقدار سایر لوازم وابزارها نباید از مقادیر داده شده درجدول شماره 1 فصل اول این مقررات به قسمتهای برقدار نزدیکتر شود ، مگر در موارد زیر:
الف - حصار عایقی بین قسم برقدار و تجهیزات مکانیکی نصب شده باشد.
ب - تجهیزات مکانیکی زمین شده باشد. یا
ج - تجهیزات مکانیکی عایق شده باشد. یا
د- تجهیزات مکانیکی برقدار تلقی گردد که در آن صورت نکات ایمنی مربوطه لازم الاجرا خواهد بود.
ماده 34- سایر مقررات مربوط به خودروهای دیرک دار- جرثقیلها و تجهیزات بالابر دیگر نیر باید رعایت شود.

فصل چهارم - برقراری اتصال زمین ، تجهیزرات وخطوط برای حفاظت افراد
نصب اتصال زمین
ماده 35- در وقع برقاری اتصال زمین ( در مورد کار روی خطوط برقدار وبی برق ) انتهای مربوط به زمین باید اول وصول شده و سپس انتهای دیگر با استفاده از وسایل عایقی یا سایر وسائل مناسب وصل و یا قطع گردد.
ماده 36- در موقع برچیدن اتصال زمین باید اول وسیله اتصال زمین با استفاده از وسائل کار عایقی یا سایر وسائل مناسب از خطوط یا تجهیزات باز شود.

الکتروزمین
ماده 37- بمنظور رفع خطر از کارکنان و حصول اطمنیان از سرعت عمل وسائل حفاظتی باید در موقع استفاده از الکترودهای زمین مقاومت زمین آنها بحد کافی پائین باشد.

اتصال زمین از طریق برج
ماه 38- اتصال زمین از طریق برجها باید با استفاده از بست مخصوص برج که قادر به هدایت جریانهای اتصالی پیش بینی شده باشد عمل یگردد.

هادی اتصال زمین
ماده 39- یک هادی اتصال زمین که به زمین برج یا الکترودزمین دفن شده یا کوبیده شده وصل میگردد باید قادر به هدایت جریانهای اتصالی پیش بینی شده و حداقل قابلیت هدایت آن معادل یک هادی از جنس مس به مقطع 35 میلیمتر مربع باشد.

فصل پنجم - خطوط هوائی
کلیات
ماده 40- قبل از اقدام به صعود از تیرها- نردبانها-داربستها و سایر تاسیسات مرتفع مشابه باید بررسی لازم از نظر تعیین مقاومت آنها در برابر نیروهای اضافیه یا اهرمی که بر آنهاوارد خواهد شد بعمل آید.
ماده 41- در مواردیکه ممکن است صعود از تیرها یا تاسیسات مشابه ایمن نباشد قبل از اقدام بعمل باید آنها را بوسیله مهار کردن ، حائل کردن یا روشهای قابل قبول دیگری ایمن نمود.
ماده 42- قبل از نصب یا برچیدن هادی یا کابل ، نیروئی که بعدا بر تیرها یا تاسیسات مشابه وارد خواهد شد باید مورد توجه قرار گرفته واقدام لازم جهت جلوگیری از انهدام اجزاء یا اشیاء حصال نیرو بعمل آئد.
الف - در موقع کاشتن - حمل یا کندن تیرها از زمین درنزدیکی خطوط یا تجهیزات برقدار بکمک جرثقیل - دیرک ، سه پایه یا سایر وسائل مکانیکی ، باید احتیاط لازم برای جلوگیری از تماس این وسایل با خطوط یا تجهیزات بعمل آید مگر در مواردیکه کار برروی خطوط برقدار با دست لخت انجام شده و یا از حصارها یا سایر لوازم حفاظتی استفاده شود.
ب - تجهزایت و ماشین آلات بکار رفته در جوار خطوط یا تجهیزات برقدار باید با مفاد فصل سوم مطابقت داشته باشد.
ج - در مواردیکه از تجهیزات حفاظتی متناسب با ولتاژ مورد عمل استفاده شود ، کارکنانی که روی زمین قرار دارند باید از تماس با ماشین آلات و تجهیزاتی که در نزدیکی خطوط یا تجهیزات برقدار قرار دانرد خودداری نمایند.
د- تجهیزات بالابر باید بنحو مطمئن و موثری به زمین وصل شود در غیر اینصورت این تجهیزات برقدرا تلقی شده و باید در موقع استفاده از آنها در نزدیکی خطوط یا تجهیزات برقدار دراطراف آن حصارها ومانعی بوجود آورد.
ماده 43- طنابهائی که د رنزدکیی خطوط برقدار مورد استفاده قرارمیگیرند باید از جنس غیر هادی باشند.
ماده 44- در وقع سوار کردن برجها بکمک تجهیزات بالابر در نزدکیی خطوط انتقال برقدار ، در صورتیکه ممکن باشد باید خطوط را بی برق نمود چنانچه انجام اینکار عملی نباشد باید مواظبت شدیدی در حفظ حداقل فواصل مجاز لازم طرف جدول شماره 1 فصل اول بعمل آید.
ماده 45- هنگام وزیدن بادهای شدید یا تاثیر سایر عوامل طبیعی غیرعادی که سبب ایجاد خطرات بیشتری میشود باید عملیات را جز در موارد تعمیرات اضطراری متوقف نمود.
ماده 46- جهت حصول اطمینان نسبت برعایت فواصل مجاز درموقع حرکت دادن تجهیزات در زیر یا نزدیکی خطوط برقدار لازم است یک فرد مسئول تعیین شود.

کار بر روی خطوط برقدار با دست لخت
ماده 47- علاوه بر رعایت دستورالعملهائی که در فصول دیگر این آئین نامه ذکر شده است باید هنگام کار با دست لخت بر روی خطوط برقدار مواد48 لغایت 68 نیز رعایت شود.
ماه 48- کلیه کارکنان قبل از اینکه به آنها اجازه کار برروی خطوط برقدار با روش دست لخت داده شود ، باید در زمینه کار با دست لخت و رعایت مقررات ایمنی مربوطه تعلیم دیده وتمرین کرده باشند.
ماده 49- قبل از استفادهاز روش کار با دست لخت بر روی خطوط یا اجزاء برقدار فشار قوی باید مراتب زیر موردبررسی قرارگیرد:
الف - ولتاژ کارمداری که باید عملیات بر روی آن انجام شود.
ب - فواصل آزاد مجاز خطوط و دیگر قسمتهای برقدار که کار بر روی آن انجام خواهد شد از زمین.
ج - حدنود ولتاژ مجاز کار تاسیسات بالابر
ماده 50- فقط از تجهیزاتی که بمنوظر کار با دست لخت بر روی خطوط برقدار طرح ، ساخته و آزمایش شده باشد باید استفاده شود.
ماده 51- کلیه عملیات باید بوسیله فردی که بمنظور کار بادست لخت تعلیم دید هو باری انجام انیکار مهارت لازم را کسب کرده باشد حضورا" نظارت گردد.
ماده 52- وسایل خودکار وصل مجدد کلیدهای قطع مدارها را در مواردکیه عملی باشد باید قبل ازشروع کار بر روزی خطوط یا تجهیزات برقدار از کار انداخت.
ماه 53- چنانچه احتمال وقوع رعد و برق در محل کار وجودداشته باشد علمیات مربوطه باید متوقف شود.
ماده 54- در سبد وسیله بالابر برای اتصال قسم عایق شده به خط یا تجهیزات برقدار باید پوسته ای از جنس هادی یا وسیله هادی مناسب دیگری تعبیه گردد.
الف - کارکنان باید با استفاده از کفشهائی از جنس هادی یا بستهای ساق پا یا طریقه مناسب دیرگی به پوسته سبد وصل گردند.
ب - در موارد لزوم با توجه به ولتاژ کار باید از پرده الکترواستاتیک مناسب یا لباس هادی استفاده شود.
ماده 55- قبل از اینکه کارکنان با قسمت برقداری که بر روی آن کار خواهد شد تماس حاصل نمایند پوسته هادی سبد باید بطور مطمئنی به قمست برقدار متصل شده و تا خاتمه کار بر روی آن قسمت ، باقی بماند.
ماده 56- فقط از ابزار وتجهیزاتی که بمنظور کار با دست لخت بر روی خطوط برقدرا پیش بینی شده باید استفاده گردد و این ابزار و تجهیزات باید بصورتی تمیز وخشک نگهداری شود.
ماده 57- قبل از بلند کردن دیرک وسیله الابر ، پایه های حایل خودروی مربوطه باید بمنظور حفظ تعادل و تحکیم آن تنظیم شده و بدنه خودرو به نحو مطمئن وموثری به زمین وصل شود در صورتکیه برقراری اتصال زمین عملی نشود باید در اطراف خودرو موانع حفاظتی احداث شود و خودرو جزء تجهیزات برقدار تلقی گردد.
ماده 58- قبل از قراردادن دیرک بالابر در وضع کار باید کلیه کنترلها(چه در خودرو و چه در سبد) بمورد بازدید و آزمون قرار گیرند تا بی نقص بودن آنها محرز شده و اطمنیان حاصل شود که آماده بکار میباشند.
ماده 59- هر روز قبل از شروع کار یا هر بار در طول روز که قرار است بر روی ولتاژ بالاتری کار شود یا تغییرشرایط کارانجام آزمون اضافی را لازم سازد باید آزمون تعیین جریان نشت دیرک بعمل آید. سبدهای هوایی که برای کار با دست لخت بر روی خطوط برقدار مورد استفاده قرار میگیرند باید تحت آزمون جریان نشت قرار گیرند. آزمون باین ترتیب اجرا میشود که سبد را بمدت حداقل 3 دقیقه در تماس با منبعی که ولتاژ آن مساوی ولتاژی است که برر روی آن کار خواهد شد قرا رمیدهند. جریان نشت نباید از 1 میکروآمپر بازاء هر کیلوولت (ولتاژ اسمی فاز به فاز) تجاوز نماید. در صورت مشاهده هر نوع ایرادی در کل تجهیزات ، عملیات مربوطه باید فورا" متوقف گردد.
ماده 60- کلیه وسائل بالابری که در عملیات مربوط به کار با دست لخت بر روی خطوط یا تجهیزات برقدار مورد استفاده قرار میگیرند ، باید دارای فرمانهای مضاعف (پائین و بالا) طبق مقررات بندهای الف و ب این ماده باشد.
الف - دسترسی به فرمانهای بالائی باید برای کارکنان واقع در سبد بسادگی عملی باشد اگر از دستگاه بالابری که مجهز به دو سبد است استفاده شود فرمانها باید بسادگی از هر دو سبد قابل دسترسی باشند.
ب - فرمانهیا پائین باید در نزدیکی ته دیرک قرار گرفته و از نظر صدور فرمان نسبت به فرمانهیا بالائی اولویت داشته باشند. بطوریکه بتوان در هر موقع حتی وقتیکه فرمانهای بالا در حال عمل کردن میباشند از پائین دستورات آنها را غلو و بدلخواه عمل نمود
ماده 61- استفاه از فرمانهای پائین دیرک جز در موقعیکه فرد واقع در سبد اجازه اینکار را داده باشد یا در موقع اضطراری ممنوع میباشد.
ماده 62- حداقل فواصل مجاز هوائی برای کارروی خطوط وتجهیزات برقدار با دست لخت باید با جدول شماره 2 مطابقت نماید. حداقل فواصل فوق الذکر باید بین وسیله هوائی (سبد) و وسائل زمین شده و همچنین بین وسیله هوائی و خ طوط و تجهیزاتی که ولتاژ آنها با ولتاژ وصل شده به سبد فرق دارد حفظ شود مگر آنکه اجسام زمین شده یا خطوط و تجهیزاتی که در فوق ذکر شده است با حفاظتهای عایق پوشیده شده باشد. حداقل فواصل مجاز هوائی مورد نظر راباید در موقع نزدیک شدن ، دور شدن و در موقع وصل بودن سبد به خط برقدار نیز مراعات نمود.

جدول شماره 2
حداقل فواصل هوائی مجاز کار بر روی خطوط برقدار با دست لخت برای جریان متناوب

ولتاز بین فارها به کیلووات فاصله بمتر برای ولتاژحداکثر

فاز به زمین فازبه فار

11وکمتر 6/0 6/0
بالاتر از11 تا23 7/0 7/0
63 9/0 9/0
132 0/1 5/1
230 5/1 50/2
400 5/3 0/6

* این فاصله را میتوان کمتر گرفت برطی که فاصله انتخاب شده از فاصله قسمتهای برقدار خط تا قسمتهای زمین شده متر نباشد.
ماده 63- در موقع نزدیک شدن به یک مدار برقدار یا دور شدن از آن یاانجام اتصال بین سبد ومدار ، فواصل داده شده در جدول شماره 2 باید بین کلیه قسمتهای عایق شده دیرک بالابر و هرنوع قسمتهای زمین شد هدیگر(شامل قسمت زیرین دیرک و خودرو) رعایت شود.
ماده 64- در موقع استقرار سبد دیرک بالابر در نزدیکی یک مقره میخی برقدار یا یک زنجیره از مقره های بشقابی برقدار حداقل فاصله بین کلیه قسمتهای سبد و انتهای زمین شده مقرره یا زنجیره باید بر طبق حدول شماره 2 رعایت شود.
ماده 65- استفاده از هر نوع وسیله ای (مانند طناب و غیره )برای بالا کشیدن لوازم از زمین به سبد یا دیرک ممنوع میباشد.
ماده 66- درسبد وسیله بالابر جزسیمهای اتصال (جامپر)بامفتولهای تسلیح یا ابزار کار نباید هیچ شیئی دیگری از جنسب هادی که طول آن بیش از92/0 متر است وجود داشته باشد.
ماده 67- طنابهائی از جنس غیر هادی را میتوان بین خط و زمین بشرطیکه بکمک سبد نگهداری نشوند ، مورد استفاده قرار داد.
ماده 68- سبد و قسمت بالائی دیرک عایق نباید بمنظور بلندکردن یا نگهداشت بار ، تحت نیروهائی بیش از نیروی توصیه شده بوسیله سازنده قرار گیرد.
الف - جدول حداقل فواصل هوائی مجاز کار بر روی خطوط برقدار با دست لخت (جدول شماره 2) باید بر روی صفحه ای از ماده غیرهادی و بادوام چاپ و در داخل سبد یا حوالی آن بنحویکه بوسیله اپراتور دیرک قابل دیدن باشد نصب گردد.
ب - توصیه میشود برای کنترل حداقل فواصل هوائی مجاز کار بر روی خطوط برقدار از میله های اندازه گیری از جنیس عایق استفاده شود.
این آئین نامه مشتمل بر68 ماده و 2 تبصره باستناد ماده 47 قانون کار تدوین و در چهارصد و پنجاه و یکمین جلسه شورای عالی حفاظت فنی مورخ سه شنبه 6/12/1353 بتصویب نهائی رسیده و قابل اجراء است.
شورایعالی حفاظت فنی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 98791

تاریخ تصویب : 1353/12/06

تاریخ ابلاغ : 1353/12/19

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.