×

اصلاح آئین نامه دادرسی اداری

اصلاح آئین نامه دادرسی اداری

اصلاح-آئین-نامه-دادرسی-اداری
6- بند زیر به ماده 16 اضافه می شود:
5- تاریخ وقوع خطا.
7- ماده 24- برای هر یک از دادگاه های بدوی و تجدید نظر یک دادستان و به تعداد کافی دادیار با حکم وزیر یا رئیس مؤسسه دولتی انتخاب می شوند.
وظیفه دادستانی و دادیاری دادگاه های تجدید نظر را می توان به دادستانها و دادیارهای دادگاه بدوی محول کرد.
8- ماده 25 بشرح زیر اصلاح می شود:
ماده 25 رؤسای دادگاه های بدوی و اعضای دادگاه های بدوی و تجدید نظر و دادستانها باید دارای تحصیلات عالی با حداقل ده سال سابقه خدمت دولتی باشند در صورت نبودن مستخدمینی با این شرایط می توان مستخدمین دیپلمه را با حداقل پانزده سال سابقه خدمت دولتی به سمت های فوق الذکر منصوب نمود و در هر حال متصدیان این مشاغل نباید دارای سابقه محکومیت اداری از بند ث ماده 59 قانون استخدام کشوری بالا یا محکومیتی که نوعا" مشابه آن است باشند وظیفه ریاست دادگاه تجدید نظر بموجب حکم وزیر یا رئیس مؤسسه دولتی به یکی از معاونین وزارتخانه یا مؤسسه دولتی محول می شود.
9- ماده 28 بشرح زیر اصلاح می شود:
ماده 28- هر گاه برای ریاست یا عضویت دادستانی یا دادیاری دادگاههای اداری در نظر گرفتن پست ثابت سازمانی ضرور نباشد این وظایف بصورت مأموریت برای مدت یکسال به مستخدمین واجد شرایط محول خواهد شد و تجدید مأموریت آنان بلامانع است.
10- ماده 33 بشرح زیر اصلاح می شود:
ماده 33- رسیدگی ابتدائی به خطاهای مستخدمین حوزه هر استان یا فرمانداری کل یا منطقه ای که امور اداری آن مستقیما" تحت نظر مرکز است در صورتی که وزارتخانه یا موسسه دولتی متبوع مستخدم در مرکز آن حوزه دادگاه بدوی اداری تشکیل دهد با همان دادگاه والا با دادگاه اداری مرکز خواهد بود.
11- ماده 41 بشرح زیر اصلاح می شود:
ماده 41- در موارد رد که رئیس یا عضو دادگاه اداری از طرف دادستان یا متهم مورد ایراد قرار گیرد یا رئیس یا عضو دادگاه رأسا"خود را مردود بداند در صورتی که دادگاه این ایراد را وارد تشخیص دهد عضو علی البدل به دعوت کسی که تصدی دادگاه را عهده داد خواهد بود بجای شخص مردود انتخاب خواهد شد.
12- ماده 48 بشرح زیر اصلاح می شود:
ماده 48- اختیار مقامات مندرج در تبصره های 1 و 2 ماده 59 قانون استخدام کشوری برای اعمال مجازات بندهای الف و ب و پ و ت ماده مذکور مانع از آن نخواهد بود که دادگاه نیز در صورتی که مقتضی بداند بتواند مجازات های مذکور را در مورد متهمینی که تقاضای اعمال مجازات های مقرر در بندهای دیگر ماده 59 درباره آنان شده است تعیین می گردد.
13- عبارت زیر به قسمت آخر ماده 51 اضافه می شود و دو تبصره به ماده مذکور الحاق می گردد ماده 51 - … حکم دادگاه بدوی که صحیحا" صادر شده باشد در دادگکاه تجدید نظر تأیید والا فسخ می شود و در صورت اخیر دادگاه تجدید نظر حکم جدیدی انشاء خواهد کرد ولی نباید مجازات را تشدید کند.
تبصره 1- هر گاه در حکم قطعی دادگاه اداری سهو قلم یا اشتباه درنام یا اشتباهات بینی از این قبیل رخ دهد دادگاه می تواند رأسا" یا به تقاضای دادستان یا ذینفع ظرف دو ماه زا تاریخ ابلاغ حکم آن را اصلاح کند.
تبصره 2- در مورد محکومیت های ناشی از اجرای ماده 7 قانون اشتباهات ثبتی حکم دادگاه بدوی قابل تجدید نظر اداری است.
اصل تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است.
وزیر مشاور و معاون اجرائی نخست وزیر – هادی هدایتی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 8579

تاریخ تصویب : 1353/03/25

تاریخ ابلاغ : 1353/04/03

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

آیین-دادرسی-کیفری-بخش-2

آیین دادرسی کیفری بخش 2

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.