×

اصلاح موادی از آئین نامه قانون ثبت

اصلاح موادی از آئین نامه قانون ثبت

اصلاح-موادی-از-آئین-نامه-قانون-ثبت

وکیل


شماره 2012/13 2/11/1380
روزنامه محترم رسمی جمهوری اسلامی ایران
به پیوست یک نسخه اصلاح موادی از آئین نامه قانون ثبت در14 صفحه که در تاریخ 8/11/1380 به تصویب ریاست محترم قوه قضائیه رسیده است. جهت چاپ ایفاد می گردد.
مدیرکل دفترروابط عمومی سازمان ثبت اسنادواملاک کشور

بسمه تعالی

ماده 1- اداره ثبت اسناد و املاک دارای دفاتر زیر خواهد بود:
1- دفتر املاک
2- دفترنماینده املاک
3- دفتراملاک توقیف شده
4- دفتر ثبت موقوفات
5- دفتر گواهی امضاء
6- دفتر سپرده ها
7- دفترتوزیع اظهارنامه ها
8- دفتر املاک مجهول المالک
9- دفتر ثبت شرکتها
10- دفتر اسناد رسمی
11- دفتر ثبت قنوات
12- دفتر آمار و ثبت اظهارنامه
تبصره - دفتر املاک و دفتر ثبت قنوات در مرکز و کلیه شهرستانها یک نسخه خواهد بود و درموقع مقتضی با فراهم شدن امکانات ا زمندرجات دفاتر مزبور میکروفیلم و یا اسکن تهیه وبه مرکز ارسال می گردد.
ماده 3- برای ثبت املاک هر بخش یک دفت راملاک تخصیص و برای ثبت هر شماره مستقل مجموعا" سه صفحه و بجهت ثبت هر شماره از املاک مزروعی علاوه بر گنچایش مقدار ثبت لااقل سه صفحه سفید برای انتقالات بعدی آن منظور خواهد شد.
تبصره - در صورتیکه یک دفتر املاک برای یک بخش کافی نباشد بنا به پیشنهاد مدیرکل ثبت استان و تصویب سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بخش مذکور به دو یا چند ناحیه تقسیم و برای هر ناحیه یک دفقتر املاک تخصیص می یابد. در این صورت هر ناحیه به نواحی دیگرمحدود و حدفاصل آنها اعم از خیابان اصلی یا آثار طبیعی در صورتجلسه ای به امضاء مدیرکل و رئیس ثبت محل قید می گردد.
ماده 4- دفاتر نامبرده در ماده یک مادام که صفحه سفید دارد مورد عمل وپس از اتمام آن مسئول دفتر باید تعداد شماره های ثبت را در آخر دفتر قید و بسته ، امضاء نماید.
ماده 18- ملاک اخذ حق الثبت املاک قیمت منطقه بندی مذکوردرماده 64 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 7/2/1371 است. هرگاه در موقع ثبت ملک در دفتر املاک ارزش منطقه بندی تغییر کرده باشد بهاء ملک طبق قیمت منطقه بندی جدید تعیین می گردد. در نقاطی که قیمت منطقه بندی تعیین نشده ملک باید ارزیابی شود. اعتبار برگ ارزیابی یکسال از تاریخ تنظیم است ولو اینکه بهاء ملک طبق ارزیابی در دفتر املاک و سندمالکیت نوشته شده باشد.
تبصره 1- چنانچه متقاضی ثبت قبل از ثبت ملک در دفتر املاک بخواهد معامله نماید در پاسخ پرسشنامه دفاتر اسناد رسمی برای معامله باید مبلغ وصولی حق الثبت تعیین و به دفترخانه اعلام شود تا مابه التفاوت بقایای ثبتی ملک را براساس قیمت منطقه بندی دریافت و به حساب مربوطه واریز نماید.
تبصره 2- در مواردی که پس از ثبت و صدور سند مالکیت مالک برای گرفتن سند مالکیت به اداره ثبت مراجعه ننماید و در مقام معامله برآید طبق تبصره فوق رفتار شود.
ماده 19- هرگاه نسبت به قسمتی از ملک بنحو مشاع و یا مفروز اظهارنامه پذیرفته شده نسبت به بقیه سهام برخلاف اظهارنامه اولی اظهارنامه پذیرفته نخواهدشد در صورت توافق مالکین مطابق آن عمل می گردد و چنانچه قبلا" اظهارنامه هم بعنوان مشاع و هم مفروز پذیرفته شده صدور سند مالکیت موکول به رفع اختلاف در دادگاه است
ماده 22- اظهارنامه شامل نکات زیر خواهد بود:
1- نام و نام خانوادگی ، شماره شناسنامه یا کدملی و محل صدور آن ونام پدر و سمت دهنده اظهارنامه نسبت به ملک مورد درخواست و محل اقامت مستدعی ثبت.
2- تابعیت مستدعی ثبت.
3- نوع مال غیرمنقولی ک درخواست ثبت آن می شود با تعیین محل وقوع ملک (حوزه ثبتی ، بخش یا روستا و شماره پلاک اعم از اصلی و فرعی ) ، حدود و مشخصات اجزاء ومتعلقات آن و آدرس ملک (خیابان ، کوچه ، پلاک شهرداری ) و محل اقامت متقضای.
4- بهای ملک در تاریخ ثبت طبق قیمت منطقه بندی.
5- شرح حقوق عینی که برای اشخاص در آن ملک است با تعیین صاحبان حقوق و همچنین حقوق عینی که مستدعی ثبت در املاک مجاور دارد.
ماده 24- پس از ارائه مدارک از طرف متقاضای ثبت و معرفی ملک باید نقشه آن توسط نقشه بردار ثبت ترسیم و صورتملجس مبنی بر تصرف ومقدار املاک و اراضی مورد درخواست باید به دانگ و سهم قرار داده شود اصطلاحات محل از قبیل جام و فنجان و پیمان و غیره رابر حسب تحقیقات محلی با دانگ و سهم تطبیق بنمایند.
ماده 27- اراضی که قبلا" جزء شوارع یا میدانهای عمومی بوده و همچنین انهار متروکه که بعدا" تبدیل به ملک می شود از طرف مالک یا شهرداری یا مرجع ذیربط درخواست ثبت نسبت به آنها پذیرفته خواهدشد.
ماده 28- هر اظهارنامه وصورتمجلس تهدید حدود مختص یک پلاک است. هرگاه درخواست چندین شماره در یک بخش یا قطعاتی که دریک قریه و مزرعه واقع است و قبلا" در یک اظهارنامه پذیرفته شده باشد در موقع تحدید حدود برای هر شماره یک صورتمجلس تحدید حدود تنظیم شود.
ماده 40- کلیساها ومعابد اقلیتهای دینی شناخته شده درقانون اساسی و کاروانسراهای عباسی و رباطها از حق الثبت معاف است. معافیت سار سازمانها و ارگانها تابع مقررات خاص خودمی باشد.
ماده 41- نسبت به املاکی که مالک خاص ندارد مانند طرق وشوارع و اراضی و جبال موات و مباحه نیزارها ، بیشه ها ، مراتع وجنگلها و قبرستانهای عمومی و بستر مسیلهاو آب رودخانه ها و نهرهای منشعب از آنها وانهار طبیعی و هر مسیر طبیعی دیگر اعم ازسطحی و زیرزمینی و چشمه سارها از افراد درخواست ثبت پذیرفته نخواهدشد
ماده 42- نسبت به آب رودخانه ها و انها طبیعی و چشمه سارها که ضمن درخواست ثبت ملک بعنوان حقابه طبق معمول محل قبول تقاضای ثبت گردیده در موقع صدور سند مالکیت از ذکر حق مزبور خودداری نموده و بجای آن عبارت با حقابه از مقررات قانون توزیع عادلانه آب قیدگردد.
ماده 55- حذف شد.
ماده 68- عملیات تحدید حدود با رعایت مواد14 و15 قانون ثبت توسط نماینده به اتفاق نقشه بردار ثبت انجام خواهد شد. املاک و اراضی که قبلا" بدون نقشه کامل تحدید حدود شده در صورتی که منجر به ثبت در دفتر املاک نگردیده باید نقشه ملک طبق صورتمجلس تحدیدی بطور صحیح ترسیم شود.
ماده 70- درخواست کننده یا نماینده او ملکی را که می خواهد ثبت کند بطور مشخص معرفی نموده و صاحبان املاک مجاور و دخالت کنندگان چنانچه ایراد و اعتراضی دارند بیان می نمایند.
ماده 72- صورتمجلس تحدید حدود باید حاوی مطالب زیر باشد وبه امضاء نماینده و نقشه بردار و کلیه حاضرین برسد:
1- تعیین روز وماه و یا روزهائی که عملیات تحدید حدود درآن واقع شده 0
2- نام ومشخصات محل اقامت اشخاصی که حضور داشته اند.
3- اشخاصی که اعتراض نموده اند.
4- ذکر حقوقی ک دیگران در ملک مورد تحدیددارند و یا مورد تحدید در ملک دیگران دارد.
5- ذکر حدود ومشخصات با علامات و عده و نوع فواصل آنها و شماره های مجاورین.
6- ذکر عبارت آگهی تحدید حدود و شماره روزنامه ای که آگهی در آن درج شده و گواتهی صحت انتشار آگهی و یا ذکر اشتباه در آگهی مزبور0
ماده 74- باید به معترضین خاطرناشن شود که اعتراض خود را کتبا" بهاداره ثبت محل تسلیم نمایند و علاوه بر آن ظرف مدت یکماه از تاریخ تسلیم اعتراض به مرجع ثبتی ، دادخواست به مرجع ذیصلاج قضائی تقدیم نمایند.
ماده 81- هرگاه در وسط ملکی اشخاص دیگری ملک داشته باشدنقشه قطعات مزبور هم ترسیم ودرصورتمجلس تحدید حدود مراتب با ذکر موقعیت مکانی و حدود ومشخصات با طول اضلاع ومساحت تصریح خواهدشد
ماده 83- پس از تسلیم صورتملجس تحدیدی مسئول اداره کتبا" در زیر آن دستور ثبت در دفتر را می دهد.
ماده 84- نمایندگان مجدد باید پس از خاتمه عملیات تحدیدی و ثبت صورتمجلس تعیین حدود صورتمجلس مزبور را با پرونده های مجاورین تطبیق نموده و پس از تکمیل آن پیش نویس سند مالکیت را تهیه و ضمیمه پروندهبه شعبه بایگانی تسلیم نمایند. چنانچه ملعوم شود که پرونده ناقص تحویل شده نماینده مسئول موردتعقیب اداری واقع خواهد شد.
ماده 86- در آگهی های نوبتی و تحدیدی قید می شود که اعتراض باید کتبی و مستقمیا" به اداره ثبتی که آگهی را منتشر می کند تسلیم شود ومعترض باید ظرف مدت یکماه از تاریخ تسلیم اعتراض به مرجع ثبتی ، دادخواست به مرجع ذیصلاح قضائی تقدیم نماید درغیر اینصورت متقاضی ثبت یا نماینده قانونی وی می تواند به دادگاه مربوطه مراجعه و گواهی عدم تقدیم دادخواست را دریافت و به اداره ثبت تسلیم نماید. اداره ثبت بدون توجه به اعتراض عملیات ثبتی را با رعایت مقررات ادامه می دهد. مبداء اعتراض به اصل ملک ، تاریخ انتشار روزنامه ایست که اولین آگهی که در زیر آگهی هم قید شده با تاریخ انتشار روزنامه مطابق باشد.
تبصره - دادگاهها در مورد دادخواستهای مربوط به اصل و حدود و حقوق املاک پس از احراز اینکه اعتراض در مواعد مقرر به اداره ثبت مربوطه تسلیم شده و داخل مدت می باشد به موضوع رسیدگی والا قرار مقتضی صادر می نماید.
ماده 88- حذف شد.
ماده 89- اعتراض اعم از اینکه در مدت قانونی داده شده باشدیا خارج ار مدت باید گرفته ومتصدی امر بلافاصه روی اظهارنامه ملک مورد اعتراض در مورد هر اعتراض مهری که کلمه اعتراض روی آن نقش شده باشد زده و با قیدتاریخ رسید به دهنده آن داده شود و همچنین در مواردی که گواهی نامه جریان دعوا به اداره ثبت تسلیم می شود باید طبق این ماده عمل شود.
ماده 91- در مورد گواهی نامه هائی نیز که مطابق ماده 86 داده شده باشد متصدی امر بلافاصله روی اظهارنام هملک در مورد هر گواهی مهری که جمله تقدیم دادخواست روی آننقش شده باشد زده وبا قید تاریخ رسید به دهنده آن داده شود.
ماده 92- مسئول اداره ثبت نسبت به اعتراضهائی که خارچ ازمدت داده می شود نظر خود را در زیر برگ اعتراض نوشته و درنشست اداری طبق ماده 16 قانون ثبت مطرح می نماید تا تکلیف قطعی آن معین گردد
ماده 93- در مورد گواهی نامه هائی نیز که مطابق ماده 17 قانون ثبت داده شده و بنظر اداره خارج از مدت می باشد مدلول مواد89و90 و92 در آن قسمتی که راجع به گرفتن گواهی نامه و دادن رسید ومهر اعتراض مقرر است رعایت خواهد شد.
ماده 96- حذف شد.
ماده 97- رئس دادگاه با دعوت اداره ثبت در غیر ساعت اداری و دءر موقعی که با موافقت مسئول اداره ثبت معین می شود در اداره ثبت حاضر و در موضوع اعتراضهای مذکور در ماده 93 رسیدگی و زیر برگ اعتراض یا گواهی نامه کتبا" اظهارنظر می نماید مسئول ثبت یا نمانیه او نیز در این نشست حضور خواهد داشت.
ماده 98- حذف شد.
تبصره ماده 104- حذف شد.
ماده 105- در مواردی که سند مالکیت جدید صادر می شود باید سند مالکیت اولی باطل شده در پرونده مربوطه بایگانی و در مورد انتقال ملک به ورثه باید بعد از احراز انحصار وراثت و سمت ورثه نسبت به مورث خالصه مفاد و شماره گواهینامه دادگاه راجع به حصر وراثت در ملاحظات دفتر قید و در زیر ثبت اولیه ملک سهم یکی از وراتث ثبت و سهام بقیه وراث در دفتر جاری ثبت شود و چنانچه مالک پس از خاتمه جریان ثبتی و قبل از ثبت ملک در دفتر املاک فوت شود حصه هریک از ورثه از ملک طبق مقررات به طریقی که در تصدیق انحصار وارثت معین شده یا بین ورثه مذکور در تصدیق انحصار وراثت توفاق حاصل شده باشد با قید انتقال از مورث متوفی ثبت می شود و دیگر ثبت ملک مستقلا" به نام مورث لازم نخواهد بود.
تبصره 1- هرگاه ورثه متوفی یا قائم مقام یا نماینده قانونی آنها تقاضای پرداخت بهاء ربع یا ثمن اعانی زوجه متوفی را از اداره ثبت بنمایند مسئول ثبت محل کراشناس رسمی دادگستری را برای ارزیابی تعیین می کند تا کارشناس بهاء عادله اعیانی رابا لحاظ ماده 947 قانون مدنی و سایر مقررات معین نماید ورثه می توانند بهاء مذکور را به حساب سپرده ادارات ثبت تودیع نمایند اداره ثبت بهاء تعیین شده ملک را به ذینفع ابلاغ واقعی می کندوچنانچه ذینفع فاقد نشانی باشد بانشانی تعیین شده موافقت با واقع نباشد مراتب در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار فقط یک مرتبه آگهی خواهد شد. در آگهی مزبور و همچنین در اخطاریه حسب مورد باید تصریح شود که ذینفع جهت اخذ سپرده مذکور به اداره مربوطه مراجعه نماید و در صورتی که مدعی تضییع حق باشد ظرف مدت یک ماه پس از رویت اخطار یا انتشار آگهی می تواند به دادگاه صالحه مراجعه و گواهی طرح دعوی را به اداره ثبت محل ارائه نماید.
تبصره 2- هرگاه ظرف مدت مرقوم گواهی طرح دعوی تسلیم نشود اداره ثبت سندمالکیت ملک را بدون استثناء بهاء اعیانی صادر خواهد نمود و در صورت وصول گواه یطرح دعوی در مدت مزبور صدور سند مالکیت بشرح فوق موکول به صدور حکم نهائی است. هزینه ارزیابی و آگهی به عهده متقاضی است.
ماده 106- در مواردی که مطابق ماده 104 سند مالکیت جدید داده می شود براساس مقررات هزینه قانونی سند مالکیت جدید دریافت خواهد شد در صورتی که املاک بعد از ثبت در دفتر املاک به قطعات مفروزه یا آپارتمان تفکیک شود در صورت درخواست مالک یا مالکین اداره ثبت مطابق صورتمجلس تفکیکی یکی از قطعات را در زیر ثبت ملک و بقیه را در صفلحه یا صفحات دفتر جاری یا دفتر متمم ثبت نموده و با ابطال سند ماکلیت اولهی در مورد هر یک از قطعات مفروزه یا آپارتمانها سندمالکیت تفکیکی و جداگانه صادرخواهدشد. ماده 110-هرگاه ملک مشاع در نتیجه انتقالات به یک نفر منتقل شود در صورت تقاضای مالک در ملاحظات هر یک از صفخات ثبت مربوط به سهام مالکین مراتب ذکر می شود و انتقال مزبور در زیر ثبت آخرین سهم با رعایت مقررات بالا ثبت و اسناد مالکیت اولیه باطل و یک جلدذ سند مالکیت جدید صادر شود.
ماده 113- برای هر شخصی از هر شماره ملک باید یک جلد سند مالکیت جداگانه صادر شود.
ماده 120- در مواردی که مالک به علت از بین رفتن یا گم شدن سند مالکیت تقاضای صدور المثنای سند مالکیت می نماید بایستی طریق از بین رفتن یا گم شدن سند را کتبا" به اداره ثبت محل اعلام و استهشادیه ای (که نمونه آنرا سازمان ثبت اسناد و املاک کشور چاپ نموده و دو برگ برای تنظیم و تکمیل به درخواست کننده داده می شود) ، مبنی بر شهادت و اظهار اطلاع حداقل سه نفر که هویت و امضاء آنها به گواهی یکنفر از شهود مذکور رسیده هویت وامضاء نامبرده به گواهی نیروی انتظامی محل یا یکی از دفاتر اسناد رسمی رسیده باشد ضمیمه نماید. اداره ثبت پس از وصول درخواست نامه و برگ استشهادیه باید نخست آنرا ثبت و در دفتراملاک ازوصول درخواست نامه و برگ استشهاد باید نخست آنرا ثبت و در دفتراملاک منعکس کند و سپس مراتب را طی بخشنامه ای به دفاتر اسناد رسمی اعلام کند و در محل هائیکه از رایانه استفاده می شود صدوربخشنامه مزبور ضرورت نداشته و بایستی موضوع را به متصدی رایانه ابلاغ نمایند و پس از آن به هزینه درخواست کننده مراتب را یک نوبت در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار یا یکی از روزنامه هائی که آگهی های ثبتی در آن درج می شود آگهی کند. در صورتی که تا ده روز از تاریخ انتشار آگهی اعتراضی نرسیده یا در صورت اعتراض اصل سند مالکیت یا سند معامله ارائه نشده باشد اداره ثبت اقدام به صدور المثنی سند مالکیت خواهد نمود و درمواردی هم که مندرجات صفحه یا صفحات سند مالکیت مفقود گردیده می بایست المثنی صادر گردد.
سند مالکیت المثنی حاوی کلیه مندرجات سند مفقودی است.
(ذکر اسناد شرطی و رهنی که فسخ و یا فک شده ضرورتی ندارد.)
در آگهی که در روزنامه منتشر می شود باید مطالب زیر قیدشود:
1- نام و نام خانوادگی مالک 0
2- شماره پلاک و بخش و محل وقوع ملک 0
3- خلاصه ادعای از بین رفتن یا گم شدن سند مالکیت.
4- معاملاتی که به حکایت سابق ثبتی واظهار مالک مستند به سند رسمی در سند مالکیت نوشته شده است.
5- تذکر به اینکه هرکس نسبت به ملک مورد آگهی معامله ای کرده که در قسمت 4 ذکر نشده یا مدعی وجود سند مالکیت نزد خود می شد باید تا ده روز پس از انتشار آگهی به ثبت محل مراجعه و اعتراض خود را ضمن ارائه اصل سند مالکیت یا سندمعامله تسلیم نماید و اگر ظرف مهلت مقرر اعتراضی نرسد و یا در صورت اعتراض اصل سند مالکیت یا سند معاله ارائه نشود اداره ثبت المثنای سند مالکیت را طبق مقررات صادر و به متقاضی تسلیم خواهد کرد.( در صورت ارائه سند مالکیت یا سند معامله صورتمجلس مبنی بر وجود آن نزد معترض در دو نسخه تنظیم و یک نسخه آن به متقاضی المثنی تسلیم و اصل سند به ارائه دهند مسترد می شود.)
در صورتی که در آگهی مذوره اشتباهی رخ دهد تشخیص اشتباه و صدور دستور رفع اشتباه به عهده مسئول اداره کل ثبت اسنادواملاک استان مربوط خواهد بود.
تبصره 1- اداره ثبت مکلف است هنگام صدور المثنی سند مالکیت مراتب را به دفاتر حوزه خود کتبا" اعلام و متذکر شود که هرموقع نسبت به پلاک موضوع المثنی سند مالکیت بخواهند هرگونه سند معامله ای تنظیم نمایند(اعم از اینکه به استناد اصل سندمالکیت باشد یا المثنی ) جریان ثبتی ملک را استعلام و سپس درصورت نبودن مانع اقدام و به تنظیم و ثبت معامله کنند هر یک از دفترخانه ها مکلفند دفتری برای ثبت شماره پلاک این قبیل املا داشته باشند که در موقع تنظیم اسناد به آن مراجعه نموده در صورتی که مورد معامله از املاکی باشد که نسبت به آن سند مالکیت المثنی صادرشده باید قبلا" جریان ثبتی ملک را استعلام و در صورت نبودن مانعی اقدام به تنظیم سند بنمایند و درمحل هائی که از رایانه استفاده می شود نیاز به اعلام موضوع به دفاتر اسناد رسمی نمی باشد ولی دفاتر با توجه به سند مالکیت المثنی در موقع انجام معامله باید جریان ثبتی را استلعام و سپس در صورت نبودن مانع اقدام به تنظیم و ثبت معامله نمایند.
تخلف از رعایت دستور فوق مستلزم کیفر درجه سه به بالا مقرر در ماده 38 قانون دفاتر اسناد رسمی است.
تبصره 2- در مواردی که سند مالکیت در ید ثالث بوده و دادگاه حکم به استرداد آن می دهد و با صدور اجرائیه نیز استرداد سند مالکیت مقدور نمی شود مالک می تواند با اخذ گواهی از دادگاه صادر کننده حکم و تسلیم آن به اداره ثبت مربطوه تقاضای صدور سند مالکیت المثنی بنماید. در این مورد ارائه فرم استشهاد وانتشار آگهی فقدان سند مالکیت ضرورت نداشته اداره ثبت باید با رعایت تبصره یک طبق گواهی دادگاه مبادرت به صدور المثنی بنماید.
تبصره 3- هرگاه بعضی ار ورثه با تسلیم رونوشت گواهی انحصار وراثت و سایر مدارک ضروری صدور سند مالکیت سهمیه خود را از ماترک مورث تقاضا نمایند اعلام بدارند که سند مالکیت مورث نزد احد از وراث است که از ابراز و تسلیم آن به وارث یا اداره ثبت خودداری می نماید اداره ثبت مکلف است پس از اخطار به شخص مذکور وانقاض ء مدت ده روز از تاریخ ابالغ اخطاریه مراتب را یکبار در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار آگهی نماید. چنانچه دارند سند مالکیت بدون مجوز قانونی ظرف مهلت معین شده در آگهی ، سندمورد مطالبه را تسلیم ننماید سند مالکیت وراث متقاضی را با رعایت کلهی مقررات قانونی صادر وتسلیم خواهد کرد و بلافاصله طی بخشنامه ای به کلیه دفاتر اسناد رسمی اعلام خواهد نمودکه هرموقع سند مورث ابراز گردید آنرا اخذ و برای اقدام به اداره ثبت ارسال دارند.
تبصره 4- در مواردی که سند مالکیت بنام دولت صادر گردیده ویا سند مالکیت بنام دیگری صادر و بعدا" به دولت منتقل شده باشد و مرجع ذیربط به علت از بین رفتن یا گم شدن سند مالکیت مربوطه با گواهی وزارت دارائی وامور اقتصادی تقاضای صدور المثنای سند مالکیت مفقوده را می نماید از شمول این ماده مستثنی است.
تبصره 5- هرگاه به علت ریختن جوهر یا سوختگی یا پارگی و یا جهات دیگری قسمتی از سند مالیکت از بین رفته باشد و یا قابل استفاده نباشد اداره ثبت با انجام تشریفات مقرر در این ماده اقدام به صدور المثنای سندمالکیت خواهد نمودو سند مالکیت ناقص را باطل و در پرونده بایگانی می نماید.
تبصره 6- در صورت اعلام کتبی مالک مبنی بر پیدا شدن سندمالکیت اولیه چنانچه با سند مالکیت المثنی معامله ای انجام نشده باشد سند مالکیت المثنی باطل ومراتب پیرو بخشنامه مربوط به دفاتر اسناد رسمی تابعه اعلام گردد و چنانچه با سند مالکیت المثنی معامله ای انجام شده باشد سند مالکیت اصلی اخذ و پس از ابطال در پرونده ثبتی مربوط ضبط گردد.
ماده 125- املاک مشاعی که اولین سهم آن در دفتر املاک ثبت می شود باز گذاشتن صفحات سفید برای ثبت بقیه سهام آن لازم نیست و باید بقیه سهام را به ترتیب طبق معمول در دفاتر جاری ثبت و شماره صفحه و ثبت آنرا در ستون ملاحظات ثبت سهم اول قید نمایندو نسبت به صفحاتی که تا این تاریخ برای ثبت بقیه سهام بازگذاشته شده در همان صفحات سفید ثبت گردد.
ماده 126- در مورد قنوات مستقل دفتری به نام دفتر ثبت قنوات تخصیص داده می شود تا کلیه قنواتی که متقلا" مورد معامله واقع می شود و تابع املاک نیست در آن دفتر به ثبت برسد و با رعایت تعداد قنوات هر ناحیه و به نسبت سهام و عده مالکین آن باید یک یا چند دفتر برای قنوات یک یا چند ناحیه اختصاص داده شود.
آن قسمت از مواد آئین نامه که مغایر با مقررات مواد این آئین نامه اصلاحی است نسخ می شود.
بسمه تعالی
این اصلاحیه مورد موافقت است
سیدمحمودهاشمی شاهرودی - رئیس قوه قضائیه

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16613

تاریخ تصویب : 1380/11/08

تاریخ ابلاغ : 1380/12/18

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.