×

اعتراض به کسر حقوق ماهانه توسط شرکت دولتی متبوع به ادعای بدهکاری شاکی به شرکت از مصادیق شکایات استخدامی است

اعتراض به کسر حقوق ماهانه توسط شرکت دولتی متبوع به ادعای بدهکاری شاکی به شرکت از مصادیق شکایات استخدامی است

اعتراض-به-کسر-حقوق-ماهانه-توسط-شرکت-دولتی-متبوع-به-ادعای-بدهکاری-شاکی-به-شرکت-از-مصادیق-شکایات-استخدامی-است

وکیل


تاریخ 27/9/1380 شماره دادنامه :313 کلاسه پرونده 79/360

رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
طبق بند3 ماده 11 قانون عدالت اداری رسیدگی به شکایات قضات دادگستری و سایر کارمندان دولت اعم از کشوری و لشگری (به استثناء مشمولین قانون کار) از حیث تضییع حقوق استخدامی آنان درصلاحیت ذاتی دیوان عدالت اداری قرار دارد. نظر به اینکه موضوع شکایت شاکیان در پرونده های فوق الذکر در واقع و نفس الامر اعتراض به کسر حقوق ماهانه توسط شرکت دولتی متبوع آنان به ادعای بدهکاری شاکیان به شرکت مذکور و از مصادیق شکایات استخدامی است ، بنابراین دادنامه شماره 846 مورخ 19/3/1379 شعبه اول تجدیدنظر دیوان تایید شده و قطعیت یافته در حدی که متضمن قبول و اعلام صلاحیت دیوان در رسیدگی به شکایات مزبور به نحوه مطروحه می باشد ، موافق اصول و موازین قانونی تشخیص داده می شود. این رای به استناد قسمت اخیر ماده 20 اصلاحی قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1/2/1378 برای شعب دیوان و سایر مراجع ذیربط در موارد مشابه لازم الاتباع است.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری - دری نجف آبادی

شماره ه/79/360 7/11/1380
تاریخ 27/9/1380 شماره دادنامه :313 کلاسه پرونده 79/360
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی : شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه 0
موضوع شکایت وخواسته : اعلام تعراض آراء صادره ازشعب 2و13دیوان عدالت اداری.
مدقمه : الف - شعبه سیزدهم در رسیدگی به پرونده کلاسه 77/116 موضوع شکایت آقای حسن قندالی به طرفیت شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به خواسته اعتراض به عملکرد شرکت واحد در خصوص کسر ماهیانه مبلغی بابت دیه از حقوق بشرح دادنامه شماره 125 مورخ 19/2/1378 چنین رای صادر نموده است ، موضوع خواسته اعتراض به کسر ماهیانه مبلغی ازحقوق شاکی به عنوان پرداخت مابه التفاوت دیه که به ادعای شرک واحد مازاد بر قرارداد بیمه میان شاکی و شرکت واحد بوده می باشد که در واقع اعتراض شاکی واساسا" اختلاف میان شاکی و شرکت واحد در خصوص مفاد قرارداد منعقده فیمابین می باشد که موضوع جنبه ترافعی دارد و به لحاظ ماهوی بودن قضیه مطروحه موضوع در صلاحیت محاکم عام قضائی دادگستری می باشد و به جهت خروج موضوع شکایت از مقررات ماده 11 قانون دیوان عدالت و بندهای آن قرار عدم صلاحیت دیوان عدالت اداری به شایستگی مراجع قضائی محل دادگستری تهران صادر و اعلام می گردد.
ب - شعبه دوم در رسیدگی به پرونده کلاسه 77/412 موضوع شکایت آقای سیدعلی افشار موسوی به طرفیت مدیریت شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به خواسته عمل نمودن به بخشنامه صادره در رابطه با دیه بشرح دادنامه شماره 846 مورخ 2/5/1378 چنین رای صادر نموده است ، شاکی اعلام داشته که در سال 1374 تصادفی منجر به فوت برای اینجانب پیش آمد و دادگاه در سال 1376 ملزم به پرداخت دیه به مبلغ چهار میلیون و هشتصد هزار تومان و50 هزار تومان جریمه نموده که شرکت طبق بخشنامه آن را پرداخت لیکن از سال 1377 مبغل 250 هزار تومان آن را ماهیانه از حقوق من ده هزار تومان کسر می نماید. مشتکی عنه در لایحه ارسالی اعلام داشته پرداخت دیه طبق بخشنامه در حد بیمه تعهد گردیده و اضافه برآن مطابق با موازین حقوقی نیست لذا خواستار در شکایت شده است. نظر به اینکه برداشت از حقوق مستخدم که حق مسلم او است بدون موافقت مستخدم با حکم مرجع قضائی خلاف موازین و مقررات است ، لذا شکایت شاکی از این جهت وارد تشخیص داده اقدام مشتکی عنه خلاف و فاقد وجاهت قانونی است ، رای به ورود شکایت صادر و اعلام می گردد. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دری نجف آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روسا ومستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید.

نوع : رای وحدت رویه

شماره انتشار : 313

تاریخ تصویب : 1380/09/27

تاریخ ابلاغ : 1380/12/18

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.