×

اساسنامه سازمان چای کشور

اساسنامه سازمان چای کشور

اساسنامه-سازمان-چای-کشور
شماره 92922 17/5/1362
وزارت بازرگانی
هیات وزیران در جلسه مورخ 9/5/1362 بنا به پیشنهاد شماره 57102 مورخ 23/12/1361 وزارت بازرگانی و به استناد تبصره قانون راجع به اصلاح لایحه قانونی الغاء قانون تشکیل سازمان غله و قند و شکر و چای کشور مصوب 15/11/1362 مجلس شورای اسلامی ، اساسنامه سازمان چای کشور را بشرح زیر تصویب نمودند:
فصل اول ـ کلیات
ماده 1 ـ موضوع و اهداف سازمان عبارت است از : تهیه و تدارک و واردات ، صادرات ، ذخیره سازی ، توزیع تنظیم بازار چای کشور و فعالیتهای کشاورزی ، صنعتی ، بازرگانی و پژوهشی و خدماتی مربوط به آن برنامه ریزی در جهت نیل به خود کفایی و اجرای برنامه های مصوب بمنظور کمک و حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان چای.
تصره ـ منظور از چای در این اساسنامه عبارت است از برگ سبز چای و چای خشک و کلیه موادی که از این الا بدست می اید.
ماده 2 ـ نوع شرکت . شرکت سهامی و مدت آن نامحدود است.
ماده 3 ـ سازمان دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و بصورت شرکت سهامی مشمول مقررات استخدامی شرکتهای دولتی و طبق مقررات این اساسنامه و اصول بازرگانی اداره می شود.
ماده 4 ـ مرکز اداری سازمان تهران می باشد و سازمان میتواند طبق مقررات این اساسنامه نسبت به تاسیس شعب و نمایندگی ها و ادارات در سایر نقاط کشور اقدام نماید .
ماده 5 ـ سرمایه موقت سازمان مبلغ پانصد ریال است و به پنج هزار سهمیه صد هزار ریال منقسم میشود و تمام سهام متعلق به دولت میباشد.
ماده 6 ـ وزارت بازرگانی مکلف است ظرف سه سال از تاریخ تصویب این اساسنامه نسبت به تفکیک سرمایه شرکت سهامی چای ایران موضوع تبصره 2 ماده یک قانون تشکیل سازمان غله و قند و شکر و چای کشور مصوب 30/2/1352 از سازمان غله و قند و شکر چای کشور اقدام و پس از وضع دیون و تعهدات ، دارایی قابل انتقال شرکت مذکور را تعیین نموده و به مجمع عمومی جهت اصلاح سرمایه با رعایت مقررات مربوط ارائه نماید.
ماده 7 ـ هرگونه تجارت خارجی چای توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی اعم از دولتی ، تعاونی یا خصوصی مستلزم کسب موافقت از سازمان می باشد.
ماده 8 ـ اهم وظایف سازمان عبارتند از :
1 ـ نظارت کامل بر فعالیتهای کشاورزی ، اشخاص حقیقی یا حقوقی در زمینه کشت ، داشت ، برداشت برگ سبز چای به منظور کنترل و بالا بردن کمیت و بهبود و افزایش کیفیت چای تولیدی کشور.
2 ـ خرید کلیه برگ سبز چای استحضالی کشور از چایکاران (افراد ، اتحادیه ها و گروهها و تعاونیهای کشاورزی ) و غیره .
3 ـ تبدیل برگ سبز چای به چای خشک
4 ـ تدارک و تامین کمبود چای مورد نیاز از خارج کشور
5 ـ تبدیل و اماده سازی و بسته بندی و ذخیره سازی چای.
6 ـ توزیع و فروش چای در داخل و یا صدور آن به خارج از کشور، مستقیما یا توسط سایر دستگاههای دولتی.
7 ـ ایجاد ، خرید ، اجاره دادن و یا اجاره کردن تاسیسات و کارخانجات و انبارهای لازم بمنظور بهره برداری حفظ و نگهداری و بسته بندی چای و مواد حاصله از ان.
8 ـ تشخیص و تعیین صلاحیت فنی و بهداشتی کارخانجات چایسازی براساس مقررات مربوط.
9 ـ کمک به کشاورزان چایکار و کارخانجات چایسازی از طریق تنظیم و اجرای برنامه های ارشاد ، اموزشی ، بهسازی و بازسازی و همچنین کمکهای فنی و مالی از طریق پرداخت مساعده وامهای بی بهره و یا با کارمزد مناسب.
10 ـ نظارت بر فعالیتهای صنعتی مربوط به صنعت چای.
11 ـ حمل و نقل تخلیه و بارگیری کلیه کالاهای مورد عمل سازمان راسا و یا بوسیله موسسات حمل و نقل موجود در کشور برحسب مقررات موجود .
12 ـ تحصیل اعتبار و وام از بانکها موسسات اعتباری و همچنین پرداخت وام به اشخاص حقیقی و حقوقی بمنظور نیل به اهداف سازمان بر طبق مقررات و آئین نامه های مربوط.
13 ـ اقدام بهرگونه عملیات دیگری که رای تامین اهداف سازمان لازم تشخیص داده شود.
فصل دوم ـ ارکان سازمان
ماده 9 ـ ارکان سازمان عبارتند از :
الف ـ مجمع عمومی
ب ـ هیات مدیره
جـ حسابرس ـ بازرس)
الف ـ مجمع عمومی
ماده 10 ـ مجمع عمومی تشکیل میشود از :
1 ـ وزیر بازرگانی
2 ـ وزیر کشاورزی و عمران روستایی
3 ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی
4 ـ وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه
5 ـ وزیر صنایع
تبصره 1 ـ ریاست مجمع عمومی با وزیر بازرگانی است.
تبصره 2 ـ مجمع عمومی سازمان به دو صورت تشکیل میشود:
الف ـ مجمع عمومی عادی
ب ـ مجمع عمومی فوق العاده
ماده 11 ـ جلسات مجمع عمومی عادی سازمان سالی دوبار با دعوت کتبی رئیس مجمع عمومی تشکیل میگردد، یکبار تااخر تیرماه برای رسیدگی به گزارش هیات مدیره و حسابرس و تصویب تزارنامه و حساب سود و زیان و یکبار نیز در نیمه دوم سال برای تصویب بودجه و خط مشی و سایر موضوعاتی که در دستور قرارداد تشکیل میگردد.
تبصره 1 ـ مجمع عمومی فوق العاده میتواند به تقاضای رئیس یا هر یک از اعضاء مجمع عمومی یا رئیس هیات مدیره و مدیر عامل و یا اعضای هیات مدیره و یا حسابرس (بازرس)بدعوت کتبی رئیس مجمع تشکیل شود.
تبصره 2 ـ دستور جلسه در دعوتنامه ذکر و در صورت لزوم مدارک مربوط بدستور جلسه نیز به ضمیمه دعوتنامه با ذکر تاریخ و محل 15 روز قبل از تشکیل جلسه به اطلاع اعضاء خواهد رسید.
ماده 12 ـ وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی
1 ـ تعیین و تصویب خط مشی و سیاست کلی سازمان
2 ـ بررسی و تصویب بودجه یا اصلاحیه و متمم بودجه و گزارش عملیات سالیانه سازمان 0اعم از مالی و عملیاتی )
3 ـ تصویب کلیه آئین نامه های مالی و معاملاتی و تشکیلاتی و استخدامی و رفاهی سازمان با رعایت قوانین و مقررات مربوط که از طرف هیات مدیره پیشنهاد میشود که حسب مورد پس از تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور اداری و استخدامی کشور قابل اجرا خواهد بود.
4 ـ تصویب تشکیلات سازمان پس از تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
5 ـ تعیین میزان اندوخته های سازمان تا 10% سود ویژه سالانه تا زمانیکه این اندوخته بمیزان سرمایه سازمان برسد.
6 ـ اتخاذ تصمیم در مورد شرایط و میزان خرید داخلی و خارجی و همچنین ضوابط و نسبتهای اختلاط و عرضه چای به بازارهای مصرف که از طرف هیات مدیره پیشنهاد میشود.
7 ـ بررسی نرخهای خرید برگ سبز و اجرت و تبدیل آن به چای خشک و همچنین نرخهای فروش انواع چای اعم از داخلی و خارجی که از طرف هیات مدیره پیشنهاد میگردد و ارائه آن به مراجع ذیصلاح جهت تصویب.
8 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به فروش واگذاری و دارایی های ثابت سازمان و خرید و فروش اموال غیر منقول که از طرف هیات مدیره پیشنهاد میشود.
9 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به تحصیل اعتبار یا اخذ وام از بانکها و موسسات دولتی و همچنین پرداخت وام به اشخاص حقیقی یا حقوقی که از طرف هیات مدیره پیشنهاد می شود.
10 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به مطالبات مشکوک الوصول و یا لاوصول که از طرف هیات مدیره پیشنهاد میشود.
11 ـ بررسی در مورد حل و فصل دعاوی سازمان بطریق صلح و سازش یا داوری و تعیین داور و همچنین استرداد دعاوی و ارائه آن به مراجع ذیصلاح جهت اتخاد تصمیم با رعایت اصل یکصد و سی و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
12 ـ نصب و عزل اعضاء هیات مدیره و رئیس هیات مدیره و مدیر عامل بنا به پیشنهاد رئیس مجمع عمومی.
13 ـ انتخاب حسابرس (بازرس ) بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی.
14 ـ تعیین و برقراری حقوق و مزایای رئیس هیات مدیره و مدیر عامل و همچنین اعضاء هیات مدیره با تائید شورای حقوق و دستمزد و حق الزحمه حسابرس ( بازرس ) سازمان.
15 ـ تعیین اعضاءکمیسیون های ترک مناقصه و مزایده برای معاملات سازمان با رعایت قوانین و مقررات مربوط بر اساس پیشنهاد هیات مدیره.
16 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به تعیین میزان ضایعات ناشی از عملیات مختلف و امحاء انها.
17 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به تاسیس یا تعطیل شعب و نمایندگی ها ادارات تابعه سازمان بنا به پیشنهاد هیات مدیره.
18 ـ اخذ تصمیم نسبت به سایر امور مربوط به سازمان که در حدود این اساس نامه و سایر مقررات در صلاحیت مجمع عمومی می باشد.
ماده 13 ـ مجمع عمومی میتواند بمنظور تسریع و تسهیل انجام امور سازمان قسمتی از اختیارات خود را براساس ضوابطی که از طرف هیات وزیران تعیین گردیده حسب مورد به رئیس مجمع تفویض نماید.
ماده 14 ـ تصمیمات مجمع عمومی با اکثریت اراء معتبر خواهد بود.
تصمیمات هر جلسه در صورت مجلس درج و به امضای مجمع رسیده و بوسیله رئیس مجمع جهت اجرا به سازمان ابلاغ میگردد.
کلیه صورتمجالس در دفتر مخصوصی که برای این موضوع تشکیل میشود ثبت و در سازمان حفظ خواهد شد.
ماده 15 ـ وظایف مجمع عمومی فوق العاده عبارت است از :
الف ـ افزایش یا کاهش سرمایه سازمان
ب ـ رسیدگی به سایر موضوعاتی که بنا بر قوانین مربوط بر عهده مجمع عمومی فوق العاده محول گردیده است.
ب ـ هیات مدیره
ماده 16 ـ هیات مدیر مرکب ا پنج نفر عضو است که به پیشنهاد رئیس مجمع و تصویب مجمع عمومی از بین افراد متعهدین و مسئول برای مدت سه سال انتخاب و بطور موظف و تمام وقت انجام وظیفه می نمایند.
اعضای هیات مدیره و مدر عامل در خاتمه مدت مذکور تا تعیین جانشین مسئولیت ادامه کار و انجام وظایف مربوط را بعهده خواهند داشت.
تبصره ـ حداقل دو نفر از اعضای هیات مدیره باید از بین کارمندان رسمی دولت انتخاب شوند.
ماده 17 ـ اعضای هیات مدیره حق ندارند هیچ نوع شغل دولتی و یا غیر دولتی (به استثنای موسسات خیریه ) داشته باشند و یا بنحوی در زمینه تولید ، توزیع ، فروش ، واردات و حمل ونقل چای سهیم و یا شریک باشند.
ماده 18 ـ از بین اعضاء هیات مدیره یک نفر به پیشنهاد رئیس و تصویب مجمع عمومی بعنوان رئیس هیات مدیره و مدیر عامل منصوب خواهد شد.
تبصره ـ انتخاب مجدد هر یک از اعضاء هیات مدیره و رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان بلامانع است.
ماده 19 ـ جلسات هیات مدیره حداقل ماهی یکبار بدعوت رئیس هیات مدیره و مدیر عامل تشکیل و با حضور حداقل سه نفر رسمیت خواهد داشت.
ماده 20 ـ صورتمجالس هیات مدیره با ید در دفتر مخصوص ثبت و به امضا کلیه اعضاء حاضر در جلسه برسد. این دفتر زیر نظر رئیس هیات مدیره و مدیر عامل در سازمان نگهداری میشود.
ماده 22 ـ وظایف و اختیارات هیات مدیره بشرح زیر می باشد :
1 ـ تنظیم خط مشی و برنامه های اتی سازمان جهت طرح در مجمع عمومی و اجرای مصوبات ان.
2 ـ تنظیم طرحها و برنامه های لازم برای تامین و تدارک و ذخیره سازی چای مورد نیاز کشور.
3 ـ پیشنهاد بودجه و برنامه سالانه تنظیم شده سازمان به مجمع عمومی.
4 ـ تهیه گزارش ، فعالیتهای انجام شده سالانه سازمان برای طرح در مجمع عمومی.
5 ـ تنظیم ترازنامه ، حساب سود و زیان سایر صورتحسابهای مالی سالانه سازمان و تنظیم و تقدیم آن به مجمع عمومی.
6 ـ تهیه و تنظیم ، طرح تشکیلات و شرح وظایف سازمان وآئین نامه های مالی ، معاملاتی ، استخدامی و رفاهی کسر بین راهی و سایر آئین نامه های مورد نیاز برای پیشنهاد به مجمع عمومی و اجرای انها پس از تصویب .
7 ـ بررسی و پیشنهاد ارجاع دعاوی به داوری ، تعیین دارو یا داوران و ختم دعاوی از طریق صلح یا سازش یا استرداد دعاوی سازمان به مجمع عمومی.
8 ـ تصویب نمونه متن قراردادهای که یک طرف آن سازمان و طرف دیگر آن شخصیت حقیقی یا حقوقی ایرانی باشد.
9 ـ تشخیص مطالبات مشکوک الوصول و یالاوصول و پیشنهاد آن جهت اتخاذ تصمیم به مجمع عمومی.
10 ـ ارائه پیشنهاد نسبت به تعیین میزان ضایعات ناشی از عملیات مختلف و همچنین امحاء ضایعات به مجمع عمومی.
11 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد رئیس هیات هیات مدیره و مدیر عامل در مورد خرید و فروش اموال منقول ، تکمیل ، اجاره و استیجاره ساختمان ، تاسیسات ، کارخانجات و انبارهای مورد نیاز و همچنین خرید و فروش حق کسب و پیشه بر طبق مقررات و آئین نامه های مربوط.
12 ـ تحصیل اعتبار یا اخذ وام از بانکها و موسسات دولتی و همچنین پرداخت وام به اشخاص حقیقی و حقوقی با تصویب مجمع عمومی.
13 ـ بررسی و پیشنهاد نرخهای خرید برگ سبز چای و اجرت تبدیل آن به چای خشک و همچنین نرخهای فروش انواع چای از داخلی و خارجی وضوابط و نسبتهای اختلاط و عرضه چای با بازارهای مصرف ارائه برنامه واردات چای مورد نیاز سالانه به مجمع عمومی با رعایت مقررات مربوط.
14 ـ بررسی و پیشنهاد در مورد تاسیس یا تعطیل شعب و یا نمایندگی و ادارات سازمان به مجمع عمومی جهت تصویب و تعیین عاملین فروش و توزیع چای.
15 ـ اتخاذ تصمیم در مورد مسائلی که رئیس هیات مدیره و مدیر عامل و یا هر یک از اعضاء هیات مدیره سازمان و یا حسابرس (بازرس) در حدود صلاحیت هیات مدیره مطرح مینمایند.
ماده 23 ـ رئیس هیات مدیره و مدیر عامل بالاترین مقام اجرائی سازمان بوده و امور سازمان را طبق قوانین و مقررات مربوطه و مفاد این اساسنامه و آئین نامه ها و بودجه مصوب سازمان اداره می نماید و از جمله دارای وظایف و اختیارات ذیل می باشد :
1 ـ نمایندگی سازمان در برای اشخاص و مراجع قضایی و نهادها و سازمانهای دولتی و موسسات عمومی و تعاونی و خصوصی اعم از داخلی و خارجی با حق انتخاب وکیل.
2 ـ انجام کلیه امور استخدامی در حدود تشکیلات در حدود تشکیلات و بودجه مصوب و مقررات مربوط و امضاء کلیه نامه ها و مکاتبات سازمان.
3 ـ اجرای مصوبات عمومی و هیات مدیره و انجام کلیه امور اجرائی سازمان با رعایت مقررات این اساسنامه و آئین نامه های مربوط.
4 ـ اتخاذ تصمیم و اقدام نسبت به کلیه امور عملیات سازمان به استثنای انچه که از وظایف مجمع عمومی و هیات مدیره است در چهارچوب سیاست ها و خط مشی مصوب سازمان.
5 ـ امضاء کلیه قراردادها و اسناد و اوراق تعهد اور به اتفاق یکی از اعضای هیات مدیره که به پیشنهاد مدیر عامل و تصویب هیات مدیره تعیین میشود.و همچنین افتتاح حساب در بانکها با رعایت مقررات و قوانین مربوط و معرفی امضاهای مجاز برای استفاده از حسابهای بانکی سازمان و امضاء چکهای صادره از حسابهای بانکی سازمان.
6 ـ رئس هیات مدیره و مدیر عامل میتواند با مسئولیت خود قسمتی اختیارات خود را به هر یک از اعضاء هیات مدیره و یا سایر کارکنان سازمان تفویض نماید.
ج ـ حسابرس (بازرس)
ماده 24 ـ سازمان اداری حسابرس (بازرس ) خواهد بود که به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و تصویب مجمع عمومی برای مدت یکسال انتخاب میگردد.
ماده 25 ـ وظایف و اختیارات حابرس (بازرس ) بقرار زیر است :
1 ـ بررسی گزارش سالانه یا حسابرسی و رسیدگی به تزارنامه و حساب عملکرد و سود و زیان و صورت دارایی سازمان تطبیق آن با دفاتر و کارتهای سازمان و اظهارنظر انها.
2 ـ تهیه گزارش چگونگی عملیات و امورمالی سالانه سازمان برای تقدیم به مجمع عمومی . این گزارش باید حداقل ده روز قبل از تشکیل جلسه مجمع عمومی از هر حیث اماده بوده و جهت بررسی هر یک از اعضا مجمع عمومی ارسال و رونوشت آن برای هیات مدیره فرستاده شود.
3 ـ انجام سایر وظایف و اختیاراتی که در قانون تجارت برای حسابرس (بازرس ) تعیین شده است.
تبصره 1 ـ انتخاب مجدد حسابرس (بازرس) بلامانع میباشد.
تبصره 2 ـ حسابرس (بازرس حق مداخله در امور جاری و اجرائی سازمان را ندارد و اقدامات او نباید مانع جریان امور سازمان گردد ولی میتواند در هر موقع برای انجام وظایف خود به دفاتر و پرونده ها و اسناد سازمان مراجعه نماید و رئیس هیات مدیره و مدیر عامل و هر یک از اعضاء هیات مدیره مکلفند کلیه اسناد و مدارک و اطلاعات مود نیاز را در اختیار حسابرس (بازرس) قرار دهند.
ماده 26 ـ سال مالی از اول فروردین ماه هر سال شروع و در پایان اسفند ماه همان سال خاتمه می یابد.
باستثنای سال تاسیس که ابتدای آن تاریخ تصویب این اساسنامه و پایان اخر اسفند ماه همان سال خواهد بود.
ماده 27 ـ حسابهای سازمان در اخر اسفند ماه هر سال بسته به میشود و ترازنامه و حسابهای سود و زیان سال سازمان حداکثر تا پایان خرداد ماه سال بعد تنظیم و یک نسخه از آن سی روز قبل از تشکیل مجمع عمومی به حسابرس (بازرس ) تسلیم میگردد.
ماده 28 ـ تا زمانی که آئین نامه ها و مقررات موضوع این اساسنامه به تصویب نرسیده است کلیه مقررات و آئین نامه های سازمان سابق غله و قند و شکر و چای کشور لازم الاجرا خواهد بود.
ماده 29 ـ سازمان موظف است حداکثر در مدت شش ماه از تاریخ تصویب این اساسنامه نسبت به تهیه آئین نامه های مالی و معاملاتی و تشکیلات خود در چهارچوب مقررات مربوط اقدام نماید.
ماده 30 ـ سایر موضوعات و مواردی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است . تابع قانون تجارت و سایر قوانین و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی می باشد.
نخست وزیر ـ میر حسین موسوی

نوع : اساس نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1362/05/09

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت بازرگانی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.