×

آئین نامه نحوه مصرف اعتبار مربوط به درمان بیماران کلیوی موضوع بند (ب) تبصره 16 قانون بودجه سال 1362

آئین نامه نحوه مصرف اعتبار مربوط به درمان بیماران کلیوی موضوع بند (ب) تبصره 16 قانون بودجه سال 1362

آئین-نامه-نحوه-مصرف-اعتبار-مربوط-به-درمان-بیماران-کلیوی-موضوع-بند-(ب)-تبصره-16-قانون-بودجه-سال-1362

وکیل


شماره 30508 31/5/1362
وزارت بهداری
هیات وزیران در جلسه مورخ 23/5/1362 بنا به پیشنهاد شماره 1966 مورخ 16/3/1362 وزارت بهداری آئین نامه نحوه مصرف اعتبار مربوط به درمان بیماران کلیوی موضوع بند (ب) تبصره 16 قانون بودجه سال 1362 را بشرح ذیل تصویب نمودند .
ماده 1 ـ اعتبار ردیف 129002 ( وزارت بهداری ـ اعتبار مربوط به درمان بیماران کلیوی ـ کمک ) جهت بیمارانی که برای دیالیز و یا پیوند کلیه طبق ضوابط مصوب شورای دیالیز و پیوند واجد شرایط شناخته شده و یا خواهند شد برای انها کارت درمانی صادر شده و یا بشود و در واحدهای درمانی وزارت بهداری و موسسات دولتی و دانشگاهی و خصوصی مورد معالجه قرار میگیرند و همچنین خرید تجهیزات و سایر امکانات لازم برای این امر طبق مفاد این آئین نامه قابل مصرف می باشد.
ماده 2 ـ وجوه مربوط به اعتبار موضوع این آئین نامه براساس درخواست وجه ذیحساب وزارت بهداری از طرف خزانه به حساب بانکی مربوط که از طریق خزانه نزد بانک مرکزی ایران افتتاح شده یا میشود واریز خواهد شد ، برداشت از حساب مذکور به امضای مشترک وزیر بهداری یا مقام مجاز از طرف ایشان و ذیحساب وزارت مذکور مجاز می باشد.
ماده 3 ـ مسئولیت تشخیص و تعهد و تسجیل و صدور حواله و همچنین تعیین نحوه انجام معاملات مربوط به عهده وزیر بهداری یا مقام مجاز از طرف ایشان خواهد بود.
ماده 4 ـ وجوه لازم برای انجام هزینه های موضوع این آئین نامه و حداکثر تا 50% اعتبار مذکور از طریق ذیحسابی وزارت بهداری بصورت تنخواه گردان بحساب بانکی مرکز دیالیز که بهمین منظور از طریق خزانه افتتاح شده یا میشود واریز خواهد شد ، برداشت از حساب مذکور با امضای مشترک رئیس مرکز دیالیز یا مقام مجاز از طرف ایشان و جمع دار مربوط که با موافقت ذیحساب و یا حکم وزارت بهداری منصوب شده یا میشود مجاز خواهد بود پرداختهای بعدی در قبال ارائه صورتحسابها و اسناد هزینه های تنظیمی براساس ماده 14 این آئین نامه مجاز می باشد.
ماده 5 ـ مرکز دیالیز طبق تصمیمات متخذه از طرف شورای دیالیز و پیوند در موارد لزوم تنخواه گردان مناسبی برای انجام هزینه های مربوط در شهرستانها از محل اعتبار موضوع این آئین نامه به حساب بانکی واحد دیالیز شهرستان مربوطه حواله خواهد نمود. پرداختهای بعدی در قبال ارائه صورتحسابها و یا اسناد هزینه های تنظیمی براساس ماده 14 این آئین نامه مجاز می باشد .
ماده 6 ـ حق الزحمه کار اضافی پزشکان و سایر کارکنان که در بخش دیالیز انجام وظیفه می نمایند طبق ضوابط دستور العمل موضوع بند (ت) تبصره 42 قانون بودجه سال 1361 و اصلاحات بعدی آن قابل پرداخت خواهد بود.
ماده 7 ـ بیماران دیالیز و افراد دهنده کلیه طبق ضوابط مصوب شورای دیالیز و پیوند با معرفی مرکز دیالیز در موسسات درمانی دولتی و دانشگاهی طرف قرارداد وزارت بهداری تحت درمان دیالیز و پیوند و یا اهداء کلیه قرار میگیرند. هزینه های مربوط به دارو و مواد مصرفی پزشکی طبق صورتحساب موسسات درمانی فوق الذکر و حق الزحمه کار و کا اضافی پزشکان و کارکنانی که در بخش مربوطه این موسسات در ساعات اداری و در غیر این ساعت کار موظف اداری انجام وظیفه می نماید طبق ضوابط دستور العمل مذکور ، در ماده 6 این آئین نامه و باکسب مجوز از شورای دیالیز قابل پرداخت خواهد بود.
ماده 8 ـ بیماران دیالیز که طبق ضوابط مصوب شورای دیالیز و پیوند و با معرفی مرکز دیالیز در موسسات درمانی خصوصی طرف قرارداد وزارت بهداری و یا واحدهای تامین اجتماعی و یا واحدهای مجری طرح خود کفایی تحت درمان دیالیز و یا پیوند قرار میگیرند هزینه های مربوط به انها و همچنین هزینه های شخص دهنده کلیه براساس تعرفه درمانی دولتی و یا قراردادهای فیمابین قابل پرداخت خواهد بود.
ماده 9 ـ حق الزحمه اعضای تیم پیوند کلیه و اعمال عروق مربوط به دیالیز و مشاورین مربوط که به تایید شورای دیالیز و پیوند رسیده باشد بدون در نظر گرفتن محل انجام عمل جراحی براساس صد درصد تعرفه درمانی دولتی با رعایت مقررات قابل پرداخت می باشد.
ماده 10 ـ هزینه های مربوط به بیمارانی که با استفاده از ماشینهای دیالیز در منزل راسا دیالیز میشوند از قبیل دارو و نگهداری ماشین و مواد مصرفی پزشکی طبق ضوابط مصوب شورای دیالیز و پیوند قابل پرداخت خواهد بود بدیهی است ماشین دیالیز بصورت امانت در اختیار بیماران واجد شرایط قرار خواهد گرفت.
ماده 11 ـ شورای دیالیز و پیوند میتوانند با تایید وزارت بهداری پاداش مناسبی بطور مقطوع بکسانی که کلیه خود را به مرکز دیالیز اهداء می نمایند پرداخت نماید.
ماده 12 ـ هزینه های لازم در جهت تامین کلیه از جد طبق مصوبات شورای دیالیز و پیوند قابل پرداخت می باشد.
ماده 13 ـ هزینه های مربوط به دیالیز و پیوند کلیه بیمارانی بیمه شده تامین اجتماعی و همچنین مشمولین قانون تامین خدمات درمانی کارمندان دولت و نیز بیمارانی که به موجب قراردادهای خاصی که تحت درمان دیالیز و یا پیوند کلیه قرار میگیرند، بایستی حسب مورد از محل اعتبارات مربوط که بصورت تنخواه گردان در اختیار مرکز دیالیز قرار میگیرد پرداخت گردد و در مورد این نوع بیماران منحصرا معادل فرانشیز مربوط طبق مفاد این آئین نامه از محل اعتبار ردیف 129002 قانون بودجه سال 1362 قابل پرداخت می باشد .
ماده 14 ـ اسناد هزینه و صورتحسابهای موضوع این آئین نامه متضمن موارد زیر می باشد.
الف ـ در مورد هزینه درمان بیماران کلیوی صورتحساب تنظیمی براساس تعرفه های مصوب شورای دیالیز و پیوند ملاک عمل خواهد بود.
ب ـ در مورد سایر هزینه ها.
1 ـ مدارک مربوط به خریدهای داخلی کالا : فاکتور خرید یا صورتمجلس خرید و رسید انبار یا صورتمجلس تحویل کالا.
2 ـ مدارک مربوط به خریدهای خارجی : اعلامیه بانک یا صورتحساب فروشنده مدارک ترخیص کالا از گمرک و رسید انبار یا صورتمجلس تحویل کالا.
3 ـ مدارک مربوط به پرداخت حقوق و خرید خدمات : قرارداد یا حکم خرید خدمت ( در صورتیکه انجام خدمت مستلزم صدور حکم یا عقد قرارداد باشد )گواهی انجام خدمت امضای گیرنده یا گواهی بانک دایر بر واریز وجوهع مربوط به حساب بانکی ذینفع.
تبصره ـ در صورتیکه تهیه هر یک از مدارک مندرج در این ماده حسب مورد میسر نباشد تائیدیه شورای دیالیز و پیوند یا مقام مجاز از طرف شورای مذکور جایگزین مدارک مربوط خواهد شد.
ماده 15 ـ صورتحساب اسناد هزینه های انجام شده در شهرستانها همراه با اصل مدارک و نماینده اسناد (فهرست خلاصه هزینه های انجام شده ) که به امضای مشترک رئیس واحد دیالیز شهرستان و جمعدار مربوط رسیده است ، پس از تایید و گواهی نماینده دیوان محاسبات کشور جهت واریز تنخواه گردان دریافتی به مرکز دیالیز ارسال خواهد شد.
ماده 16 ـ مرکز دیالیز مکلف است صورتحساب و اسناد هزینه های انجام شده در مرکز و همچنین نماینده اسناد واصله از مراکز دیالیز شهرستانها را که به امضای رئیس مرکز دیالیز و جمعدار مربوط رسیده باشد با ضمیمه نمودن اصل اسناد و مدارک مربوط جهت واریز تنخواه گردان و منظور نمودن بع حساب هزینه های قطعی به ذیحسابی وزارت بهداری ارسال دارد.
ماده 17 ـ در اجرای تبصره 61 قانون بودجه سال 1360 کلیه وجوه مصرف نشده اعتبار موضوع این آئین نامه باید حداکثر تا پایان فروردین ماه 1363 به حساب خزانه واریز گردد.
ماده 18 ـ در اجرای تبصره 41 قانون بودجه سال 1362 کل کشور وزارت بهداری مکلف است هر سه ماه یکبار فهرست هزینه ها و عملیات انجام شده را همراه با گزارش توجیهی جهت تقدیم بخ مجلس شورای اسلامی به نخست وزیری ارسال نماید.
نخست وزیر ـ میر حسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1362/05/23

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.