×

دستورالعمل اجرای مواد 284 و 285 مکرر قانون اصلاح موای از قانون آئین دادرسی کیفری

دستورالعمل اجرای مواد 284 و 285 مکرر قانون اصلاح موای از قانون آئین دادرسی کیفری

دستورالعمل-اجرای-مواد-284-و-285-مکرر-قانون-اصلاح-موای-از-قانون-آئین-دادرسی-کیفری

وکیل


شماره 28829 /1 12/6/1362

1 ـ نظر به اینکه دادرس پس از فراغ از رسیدگی و امضای رای حق تغییر آن را ندارد مگر در موارد تصحیح رای که منحصر است به سهو قلم و اشتباهاتی از این قبیل . لذا در مورد بندهای یک و دو ماده 284 وقتی قاضی به اشتباه خود متوجه گردیده باید مراتب را به دیوان عالی کشور اعلام دارد تا در صورت نقض و تجویز مرجع مذکور بترتیب مقرر در تصمیم دیوانعالی کشور عمل گردد.
2 ـ دادستانها و دادیاران که باقتضای وظاف خود در جریان صدور احکام قرار می گیرند یا وظیفه دار اجرای حکم می شوند مکلفند در مواردیکه قطع باشتباه قانون یا شرعی قاضی پرونده اجرای حکم مکلفند در مواردیکه قطع اشتباه قانونی یا شرعی قاضی پرونده پیدا میکنند ، مراتب را بوی تذکر دهند ، بدیهی است در صورت عدم تنبه قاضی و بقاء یقین باشتباه باید مراتب را مشروحا و مستدلا باطلاع دادستان کل برساند تا مقام مزبور اقدام مقتضی معمول دارد و تا وصول نظر دادستان کل اجرای حکم را معوق نمایند.
3 ـ در مورد بند 3 ماده 384 در صورتیکه عدم صلاحیت قاضی مربوط به عدم صلاحیت ذاتی یا محلی دادگاه و مواردی از این قبیل باشد ، لازم است به ترتیب مقرر در بند 2 اقدام گردد و در صورتیکه عدم صلاحیت قاضی ناشی از زوال صلاحیت لازم برای قضاوت باشد ، باید مراتب مستدلا به شورایعالی قضائی که عهده دار رسیدگی به صلاحیت قضات می باشد اعلام گردد . در این مورد شورایعالی قضائی بموضوع رسیدگی نموده و در صورتیکه زوال صلاحیت را محزر دانست تاریخ حدوث آن را مشخص خواهد نمود در این صورت دیوانعالی کشور نقض اراء قاضی مذکور را اعلام خواهد داشت.
4 ـ دادسرای انتظامی قضات و همچنین دادگاه عالی انتظامی در مواردیکه طبق بند 2 ماده 284 باشتباه قانونی یا شرعی قاضی پرونده قطع پیدا میکند باید مراتب را باو تذکر دهند و در صورت عدم تنبه و بقاء به وقوع اشتباه لازم است مراتب را به دادستان کل گزارش نمایند.
5 ـ دادسرای انتظامی قضات و همچنین دادگاه عالی انتظامی که در مقام رسیدگی به تخلف قاضی از تنبه او اطلاع می یابند جریان را به دیوان عالی کشور گزارش نمایند.
6 ـ در مواردیکه دادستان کل تخلف از مواد قانون یا اعمال غرض یا بی اطلاعی از مبانی قضائی مشاهده نمود و همچنین در مواقعی که دیوانعالی کشور حکم رابجهات مذکور در ماده 284 نقض کرد، باید مراتب به دادگاه عالی انتظامی قضات اعلام شود.
7 ـ با توجه به اختیارات حاصل از اصل 161 قانون اساسی لازم است دیوانعالی کشور بر حسب نیاز شعبه یا شعب خاصی را از شعب کیفری برای رسیدگی باین اعلامات تخصیص دهد. رسیدگی باین پرونده ها طبق عمومات مقررات موجود و بترتیبی خواهد بود که برای رسیدگی بامور کیفری در دیوانعالی کشور مقررات است. شعبه مامور رسیدگی در دیوانعالی کشور در اجرای ماده 284 مکرر باید پس از نقض شعبه مرجوع الیه را نیز معین نماید.
در جلسه 421 مورخ 30/5/1362 بتصویب رسید
شورای عالی قضائی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1362/05/30

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.