×

آئین نامه مربوط به شرایط و طرز استفاده از خانه های سازمانی

آئین نامه مربوط به شرایط و طرز استفاده از خانه های سازمانی

آئین-نامه-مربوط-به-شرایط-و-طرز-استفاده-از-خانه-های-سازمانی

وکیل


شماره 13516 18/2/1362

هیات وزیران در جلسه مورخ 4/2/1362 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 452 / ک مورخ 22/1/1362 وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده 2 قانون نحوه استفاده از خانه های سازمانی ضمن اعلام الغای تصویبنامه شماره 462 مورخ 16/1/1359 و اصلاحیه مصوب 21/4/1359 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران آئین نامه مربوط به شرایط و طرز استفاده از خانه های سازمانی را به شرح زیر تصویب نمودند:
ماده 1 ـ در شهرهایی که خانه های سازمانی به منظور استفاده کارکنان دولت بطور عموم ساخته شده یا میشود و تعیین سهمیه منازل برای وزارتخانه ها و موسسات دولتی و شرکتهای دولتی یا وابسته به دولت به تناسب تعداد کارکنان مامور و انتقالی هر سازمان وسیله کمیسیونی مرکب از شخص « استاندار ، مدیر کل و شهرسازی و دادستان عمومی استان» انجام مگیرد. حضور مسئول یا سرپرست خانه های سازمانی استان در جلسات بدون داشتن حق رای ضروری است.
تبصره 1 ـ تقسیم و تعیین سهمیه خانه های سازمانی که از محل اعتبارات خاص وزارتخانه و موسسات و شرکتهای دولتی یا وابسته احداث یا تهیه میشود با وزیر مربوطه یا نماینده تام الاختیار وی میباشد.
تبصره 2 ـ آن قسمت از اماکن دولتی نیر که از طرف سازمانهای مذکور در این ماده در اختیار متصدیان مشاغل معینی در دوره تصدی آن شغل جهت سکونت گذارده میشود خانه های سازمانی محسوب و مشمول مقررات این آئین نامه خواهد بود مگر انکه کارکنان دولت به لحاظ انجام وظیفه و به اقتضای نوع شغل ناگزیر به سکونت در اماکن دولتی مذکور باشند که مشمول این آئین نامه نمی شوند ماننده کارکنان راه اهن دولتی در ایستگاهها ، کارکنان بنادر ، کارکنان گمرکات در مرزها ، کارکنان دستگاههای مخابراتی ، محافظین سدها و نیرگاهها ، سرایدار ، نگهبان ، کشیک شبانه و سایر مشاغل مشابه که شاغل ناگزیر است به لحاظ نوع شغل بصورت تمام وقت در ساختمان دولتی و محل کار حضور داشته باشد.
ماده 2 ـ وزارتخانه ها و موسسات و شرکتهای دولتی یا وابسته به دولت مکلف می باشد کلیه خانه های سازمانی را از تاریخ تصویب این آئین نامه با رعایت شرایط ذیل در اختیار کارکنان قرار دهند.
الف ـ استفاده از خانه های سازمانی منحصرا با کارکنانی انتقالی یا مامور خدمت می باشد و کارکنانی محلی و یا افرادیکه برای همان محل استخدام میشوند حق استفاده از خانه های مذکور را ندارند.
چنانچه قبلا خانه های سازمانی در اختیار افراد غیر واجد شرایط مذکور در این آئین نامه قرار گرفته باشد حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این آئین نامه ملزم به تخلیه می باشند.
ب ـ چنانچه برای خانه های سازمانی استفاده کننده واجد شرایط وجود نداشته باشد و خانه مذکور حداکثر شش ماه بلااستفاده بماند سازمان استفاده مکلفاست مراتب را برای اخذ تصمیم حسب مورد به کمیسیون موضوع ماده 1 و یا مرجع مندرج در تبصره 1 ذیل آن اعلام نماید.
ج ـ چنانچه تعداد متقاضیان واجد شرایطی بیش از تعداد خانه های خالی موجود باشد در وهله اول حق تقدم با رعایت ضرورت شغلی (به تشخیص وزیر یا رئیس دستگاه اجرائی در استان تهران و بالاترین مقام دستگاه اجرائی مربوطه در استان ) و سابقه خدمت در همان محل تعیین میگردد و با در صورت وجود شرایط مساوی بین متقاضیان مذکور در این مرحله حق اولویت با توجه به کل سابقه خدمت تعداد عائله و معکوس حقوق و مزایا تعیین خواهد شد.
تبصره 1 ـ سابقه سکونت متوالی و یا 10 سال سابقه سکونت متناوب در محل تا زمان سابقه سکونت متوالی و یا 10 سال سابقه سکونت متناوب در محل تا زمان درخواست واگذاری داشته باشند.
تبصره 2 ـ در صورتیکه به تشخیص رئیس سازمان استفاده کننده از خانه های سازمانی در محل و تایید استاندار ایجاب نماید که یک یا چند نفر از کارکنان محلی که فاقد واحد مسکونی در محل می باشند به لحاظ ضرورت پس از کسب موافقت وزیر سازمان استفاده کننده میتوان تا زمانیکه موضوع ضرورت مرتفع نشده است حداکثر با رعایت مدت مندرج در ماده 3 این آئین نامه و تبصره ذیل آن به ایشان اجازه استفاده از خانه های سازمانی را داد.
ماده 3 ـ حداکثر مدت استفاده از خانه های سازمانی 5 سال است و پس از پایان مدت مذکور ، طرف دو ماه از تاریخ سازمان متبوع ، استفاده کننده ملزم به تخلیه می باشد مگر اینکه متقاضی واجد شرایط وجود نداشته باشد ، که در این صورت نیز در هر زمان که متقاضی واجد شرایط مراجعه نماید استفاده کنند از خانه های سازمانی ظرف مهلت مذکور ملزم به تخلیه می باشد و همچنین در موارد خاصی که به تشخیص رئیس سازمان استفاده کننده در محل و تائید استاندار و موافقت وزیر سازمان کننده تمدید مهلت استفاده از خانه سازمانی ضروری باشد مهلت مذکور فقط برای یکبار قابل تمدید است.
تبصره ـ تاریخ شروع احتساب 5 سال برای استفاده کنندگان واجد شرایطی که قبل از تصویب این آئین نامه در خانه سازمانی بوده اند اول فروردین 1361 می باشد مگر انکه تحویل خانه سازمانی بعد از تاریخ مذکور باشد که در این صورت از همان تاریخ احتساب خواهد شد.
ماده 4 ـ مبلغی که استفاده کننده از خانه سازمانی در ازای حق استفاده باید بپردازد بشرح زیر تعیین میگردد :
الف ـ در مورد کارکنان رسمی که در گروههای شغلی 1 تا 6 قرار دارند 25% ضریب حقوقی و در مورد کارکنانی که در گروههای شغلی 7 به بالا قرار دارند 40% ضریب حقوق کارمندان رسمی دولت ضربدر مساحت زیر بنای مفید خانه ( بدون محاسبه بالکن و ایوانها سرباز و سرپوسیده و انواع قرنیزها) مشروط بر انکه میزان حق استفاده از درصدهای کل حقوق و مزایای مستمر و یا فوق العاده شغل قبل از برداشت کسورات قانونی ک ذیلا اعلام میگردد تجاوز ننماید.
گروه یک از جداول محرومیت تسهیلات زندگی تصویب نامه به شماره 37724 مورخ 8/12/1353 هیات وزیران 18%
گروه دو از جدول مذکور 12%
گروه پنج از جدول مذکور 10%
گروه شش از جدول مذکور 9%
گروه هفت از جدول مذکور 8%
گروه هشت از جدول مذکور 7%
گروه نه از جدول مذکور 6%
میزان حق استفاده از خانه های سازمانی درمورد آن دسته از کارکنانی که حقوق و مزایای انان بر اساس جدول حقوق و مزایای کارکنان رسمی دولت تعیین نشده باشد مطابق حق استفاده کارکنان گروههای شغلی 7 به بالا محاسبه و دریافت خواهد شد.
ب ـ میزان حق استفاده از خانه های سازمان در تهران ، کرج ، حومه کن ، شهر ری ، و شمیرانات و مراکز استانها (باستثنای مراکز استانها کهکیلویه و بویر احمد ، سیستان و بلوچستان ، کردستان ، هرمزگان ، بوشهر ، ایلام ، چهار محال بختیاری) 50% بیشتر از مبلغ محاسبه شده در بند فوق می باشد مشروط بر اینکه مراکز استانها از درصدهایی که در جدول فوق تعیین شده و در تهران ، کرج ، حومه کن ، شهر ری و شمیرانات از 22% کل حقوق و دستمزد ماهانه و مزایای مستمر و فوق العاده شغل قبل از برداشت کسورات تجاوز ننماید.
ج ـ در صورتیکه واحد مسکونی دارای تاسیسات شوفاژ یا تهویه مطبوع باشد 20% مبلغ محاسبه شده در بندهای فوق به مبلغ مذکور اضافه میشود.
د ـ در صورتیکه خانه سازمانی اپارتمانی باشد 10% از مبالغ محاسبه شده در بندهای فوق کسر میگردد.
هـ ـ در صورتیکه در خانه سازمانی اثاثیه و اموال منقول دولت از قبی کولر ، پنکه ، بخاری برقی ، اب سردکن ، یخچال ، تختخواب ، سرویس غذاخوری، میز و صندلی ، فرش ، کمد ، بوفه و سایر لوازم موجود باشد و در اختیار استفاده کننده از خانه سازمانی قرار گیرد مبالغی با توجه به لوازم و وسایلی که در اختیار وی قرار گرفته با نظر کارشناسی که از طرف سازمان مالک اثاثیه معرفی میشود تعیین و به میزان حق استفاده محاسبه شده اضافه میشود.
ماده 5 ـ دستگاههای پرداخت کننده حقوق مکلف می باشند مبالغ مربوط به حق استفاده از خانه های سازمانی موضوع ماده 4 و نیز وجوه مربوط به هزینه های موضوع مواد (7 و 8 ) این آئین نامه را از حقوق و مزایا و یا دستمزد کارکنان استفاده کننده از خانه سازمانی کسر و بحساب مربوط به سازمانی که خانه متعلق به اوست نزد خزانه وایز نمایند. استفاده از وجوه مذکور جهت تعمیرات اساسی خانه های سازمانی و پرداخت حق الارض (مربوط به اراضی وقفی ) و در صورت لزوم هزینه های موضوع مواد (7 و 8) و تعمیر لوازم مذکور در بند هـ ماده 4 این آئین نامه مجاز می باشد.
ماده 6 ـ پرداخت بهای مصرف اب ، برق ، تلفن و گاز و گازوئیل بعهده استفاده کننده از خانه های سازمانی است و وی موظف است در اسفند ماه هر سال مفاصا حساب مربوط به خانه های سازمانی را از بابت مصارف مذکور به سازمان صاحب خانه تحویل و رسید دریافت دارد و همچنین ارائه برگ مفاصا حساب مربوط به مصارف مذکور در موقع تخلیه و تحویل خانه الزامی است و در صورت عدم پرداخت وجوه مذکور ، دستگاه پرداخت کننده حقوق مکلف است از اولین حقوق یا سایر دریافتهای استفاده کننده کسر و بابت بدهیهای مذکور پرداخت نماید.
تبصره ـ در مواقعی که خانه های سازمانی از بابت مصارف مذکور در این ماده کنتور اختصاصی ندارند هزینه های مربوطه طبق قانون تملک اپارتمانها و آئین نامه اجرائی و اصلاحیه آن محاسبه میشود.
ماده 7 ـ استفاده کننده از خانه های سازمانی در حدود قوانین موضوعه موظف به حفظ و نگهداری خانه مورد استفاده می باشد و در غیر این صورت مسئول جبران خساراتی است که در اثر عدم مراقبت یا سهل انگاری بخانه وارد میشود و در صورتیکه راسا اقدام به ترمیم خسارات یا خرابی ننماید سازمان صاحب خانه نسبت به جبران خسارات اقدام و هزینه آن از حقوق یا دستمزد ماهانه و سایر دریافت های وی وسیله دستگاه پرداخت کننده حقوق کسر و به حساب سازمان صاحب خانه واریز میشود . میزان هزینه اعلام شده براساس صورتحساب تنظیمی مستند به اسناد مثبته توسط سازمان صاحب خانه قطعی می باشد.
ماده 8 ـ تعمیرات جزئی از قبیل لکه گیری ، رنگ امیزی، تعمیرات قفل و شیر اب و در و پنجره و تعمیر و تعویض لوازم و الات برقی (کلید ، پریز و…) و رفع معایب ناودانها و ابروها و تاسیسات بهداشتی ، انداختن شیشه و همچنین نظافت و برفروبی بعهده استفاده کننده می باشد و در صورت عدم انجام تعمیرات لازم یا نظافت و برفروبی و غیره از طرف استفاده کننده هرگونه خساراتی به ساختمان وارد اید طبق ماده 7 این آئین نامه اقدام خواهد شد.
ماده 9 ـ استفاده کننده از خانه های سازمانی حق هیچگونه تغییری در قسمتهای داخلی و خارجی بنا و یا واگذاری خانه سازمانی را کلا یا جزئا به غیر ندارد.
ماده 10 ـ چنانچه شخصی که حق استفاده از خانه سازمانی را دارد بعلل غیر موجه (به تشخیص کمیسیون موضوع ماده یک یا مرجع مندرج در تبصره 1 ذیل آن )حداکثر تا دو ماه از خانه استفاده نکند سازمان میتواند حق استفاده از خانه را با رعایت اولویت به دیگری واگذار نماید.
ماده 11 ـ استفاده کننده از خانه های سازمانی، خانه را طبق صورتجلسه ای حاوی وضعیت خانه سازمانی با ذکر جزئیات تحویل میگیرد و باید در موقع تخلیه نیز خانه را عینا بهمان نحو که تحویل گرفته طی صورتجلسه ای به نماینده سازمان صاحب خانه تحویل و رسید دریافت دارد ، در غیر این صورت تا زمان تحویل رسمی مکلف به پرداخت حق استفاده است.
تبصره 1 ـ مسئول یا سرپرست خانه های سازمانی محل موظف است هر سال یکبار از خانه های سازمانی بازدید بعمل اورد و در صورت مشاهده معایب خسارت عمده و یا ایراداتی که در صورت عدم رفع موجب بروز خسارات عمده میشود مراتب را کتبا به استفاده کننده از خانه سازمانی اعلام کند در صورتیکه استفاده کننده از خانه سازمانی ظرف یک ماه اقدام به رفع ایرادات و معایت و یا جبران خسارت ننماید طبق قسمت اخیر ماده 7 این آئین نامه اقدام میشود.
استفاده کنندگان از خانه سازمانی و همچنین سازمان متبوع وی موظف به همکاری و ایجاد تسهیلات لازم جهت بازدید یا مسئول خانه سازمانی می باشند.
تبصره 2 ـ سازمان متبوع استفاده کننده از خانه سازمانی مکلف است حداقل یک ماه قبل از هرگونه تغییر در وضع مستخدم که موجب تخلیه خانه سازمانی میگردد و یا انقضای مدت حق استفاده ، مراتب را به سرپرست یا مسئول خانه های سازمانی محل اطلاع دهد تا سرپرست مذکور طبق تبصره 1 این ماده اقدام لازم بنماید.
تبصره 3 ـ چنانچه خانه سازمانی هنگام تخلیه بصورت زمان تحویل نباشد و استفاده کننده ظرف یک ماه اقدام به رفع معایب و نواقص نکند سازمان صاحب خانه طبق قسمت اخیر ماده 7 این آئین نامه اقدام خواهد کرد.
ماده 12 ـ در صورتیکه استفاده کننده بهره علتی از قبیل انتقال ، بازنشستگی ، انفصال ، استعفاء ، اخراج ، تغییر شغل ، تعلیق و غیره حق استفاده از خانه سازمانی را از دست بدهد و یا خانه سازمانی به غیر فروخته شود باید حداکثرظرف سه ماه آن را تخلیه و برابر صورتمجلس تحویل نماینده سازمان صاحب خانه بنماید.
ماده 13 ـ در صورتیکه استفاده کننده فوت شود مهلت تخلیه برای خانواده او شش ماه از تاریخ فوت می باشد و هرگاه فرزندان او در محل خدمت مشغول تحصیل باشند حداکثر تا پایان سال تحصیلی همان سال به خانواده وی مهلت داده میشود و در هر حال مهلت شش ماه برای خانواده او محفوظ خواهد بود.
ماده 14 ـ در صورتیکه خانه سازمانی در پایان مدت یا مهلت مقرر تخلیه تحویل نشود به تقاضای اداره مربوطه و به دستور دادستان یا جانشین یا نماینده او و در نقاطی که مقامات مذکور نباشند بوسیله ماموران انتظامی خانه تخلیه خواهد شد و تا زمان تخلیه از پرداخت حقوق و مزایای استفاده کننده از خانه سازمانی طبق ماده 3 قانون نحوه استفاده از خانه ها سازمانی مصوب 1347 خودداری بعمل خواهد امد.
ماده 15 ـ افسران ، درجه داران و افراد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و نیروهای انتظامی که از خانه های سازمانی متعلق به سازمان خود استفاده می نمایند مشمول آئین نامه و مقررات خاص مربوطه می باشند.
ماده 16 ـ سازمانها مشمول این آئین نامه مکلفند مانده وجوه استفاده نشده موضوع بند (ج) ماده 3 آئین نامه طرز استفاده از خانه های سازمانی مصوب 20/11/1358 شورای انقلاب اسلامی ایران را به حساب موضوع ماده 5 این آئین نامه واریز نمایند.
ماده 17 ـ در مواردیکه در اجرای این آئین نامه ابهامی وجود داشته و یا موضوع در آئین نامه مسکوت مانده باشد حسب مورد کمیسیون موضوع ماده 1 و یامرجع مندرج در تبصره 1 ذیل آن به موضوع رسیدگی و اعلام نظر می نماید.
نخست وزیر ـ میر حسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 11438

تاریخ تصویب : 1362/02/04

تاریخ ابلاغ : 1363/03/16

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.